درمان بسیاری از بیماری ها با مصرف اسفناج

اسفناج گیاهی یک ساله دارای ساقه و برگ‌های لطیفی است. نام علمی اسفناج در زبان انگلیسی Spinacia oleracea است. کاروتنوئیدهای مفیدی مثل لوتئین و گزانتین در آن هستند که باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد در بدن می شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هر ۱۰۰ گرم اسفناج ۲.۷۱ میلی گرم آهن وجود دارد. طبع اسفناج سرد و تر است. اسفناج را به صورت خام در انواع سالاد و پخته آن را در انواع سوپ و آش و پلو استفاده می‌کنند. اسفناج منبع سرشار از فیبر است و به طور تقریبی دو برابر سایر سبزیجات فیبر دارد. فیبر موجود در اسفناج علاوه بر هضم بهتر غذا می‌تواند باعث جلوگیری از بروز یبوست شود.

فیبر موجود در اسفناج می‌تواند قند خون را پایین نگه دارد و با احساس سیری که به فرد مصرف کننده می‌دهد باعث جلوگیری از پرخوری شود. سبزیجاتی مانند اسفناج می‌تواند با سرطان‌های دهان، معده و مری مقابله کنند. اسفناج به دلیل این که دارای اسید اکسالات است باعث می‌شود بدن نتواند مواد معدنی را جذب کند. با مطالعه این مطالب گردآوری شده با خواص و مضرات ناشی از مصرف بی رویه اسفناج بیشتر آشنا خواهید شد:

ویتامین و املاح موجود در اسفناج

اسفناج حاوی ویتامین‌های C ،B ،E ،K ، سلنیوم ، منگنز ، فولات و بتاکاروتن است که همگی از آنتی اکسیدان‌های مفید برای بدن محسوب می‌شوند که می‌توانند با پوکی استخوان مقابله کنند همچنین می‌توانند بدن انسان را از ابتلای فشار خون بالا و گرفتگی رگ‌ها محافظت کنند.

درمان و پیشگیری از یبوست با اسفناج

مقادیر غنی از فیبر در اسفناج برای دستگاه گوارش بسیار مفید است. مصرف اسفناج باعث منظم تر کار کردن روده‌ها می‌شود به همین دلیل می‌تواند باعث رفع مشکلات گوارشی و بیماری‌هایی مانند یبوست شود. اسفناج برای درمان یبوست هم بسیار مفید است. کافی است یک قاشق غذاخوری آب اسفناج خام را با یک قاشق غذاخوری آب ولرم مخلوط کنید و دو بار در روز بنوشید تا یبوست شما برطرف شود.

درمان کبد چرب با اسفناج

سبزیجاتی مانند اسفناج که دارای برگ سبز است برای سم‌زدایی و پاک‌سازی کبد مناسب بوده و در برخی مواقع می‌توانند برای درمان کبد چرب هم استفاده شوند علاوه بر این اسفناج حاوی مقادیر مناسب آنتی‌اکسیدان، آب و کربوهیدرات است که برای حفظ سلامت کبد مفید است.

اسفناج حاوی مقادیر غنی از کلروفیل به عنوان یک رنگدانه سبز که به روند پاک‌سازی کبد از سم‌ها کمک می‌کند. تقریباً اکثر سبزیجات برای کبد مفید است، اما اسفناج با دارا بودن بالاترین غلظت کلروفیل تأثیر بیشتری در پاک‌سازی کبد دارد.

پوستی جوان با مصرف اسفناج

اسفناج به تقویت پوست کمک می‌کند. این برگ سبز سرشار از آنتی اکسیدان است که تمام مشکلات مربوط به پوست و عوامل پیری پوست را برطرف می‌کند. پوست شما روزانه به عوامل زیادی واکنش نشان می‌دهد آنتی اکسیدان می‌تواند پوست را ترمیم و بازسازی کند و تمام عوامل پیر کننده پوست را برطرف کند.

اسفناج حاوی مقادیر غنی و سرشار از ویتامین B است که مصرف آن باعث می‌شود به عنوان یک ضد آفتاب قوی و طبیعی از پوست شما محافظت کند. محافظت از پوست در مقابل تابش اشعه‌های مضر نور خورشید علاوه بر این که از پوست صورت در برابر آفتاب سوختگی محافظت می‌کند باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست هم می‌شود.

اسفناج می‌تواند باعث سفیدتر شدن پوست صورت شود. اسفناج سرشار از ویتامین K و فولات است. ویتامین K و فولات باعث از بین بردن لکه‌های پوستی و روشن‌تر شدن پوست صورت می‌شوند. توصیه می‌شود اگر به دنبال داشتن پوستی شفاف و درخشان هستید حتماً اسفناج را در فهرست غذایی خود جای دهید.

اسفناج برای درمان آکنه و جوش‌های روی صورت هم نقش تأثیرگذاری دارد. می‌توانید به دو صورت از اسفناج برای درمان آکنه و جوش‌های صورت استفاده کنید. نوشیدن آب اسفناج برای رفع جوش و آکنه بسیار مفید است، ضمن این که برای از بین بردن آکنه و جوش می‌توانید از سبزیجات به صورت موضعی هم استفاده کنید.

یکی دیگر از روش‌های مؤثر برای از بین بردن جوش‌های صورت استفاده از ماسک اسفناج است. یکی از فواید مهم مصرف اسفناج این است که می‌تواند باعث تخریب رادیکال‌های آزاد موجود در بدن شود که باعث می‌شوند پوست صورت سریع‌تر از حالت معمول پیر شود. اسفناج حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند رادیکال‌های آزاد را از بین ببرند.

ارتباط رشد موها با اسفناج

اسفناج علاوه بر این که برای پوست بسیار مفید است برای موها نیز مفید است. اسفناج علاوه بر پتاسیم، منیزیم، آهن، کلسیم و اسیدهای چرب امگا ۳ حاوی ویتامین‌های B ،C ،E می‌باشد که همگی برای تقویت ریشه موهای سر ضروری هستند که همگی در اسفناج جمع شده اند.

درمان سرماخوردگی با مصرف اسفناج

بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی باعث ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن می‌شود که با مصرف اسفناج می‌توانید علاوه بر تقویت سیستم دفاعی بدن این بیماری‌ها را نیز درمان کنید. مصرف اسفناج باعث جذب مقادیر مناسبی از ویتامین A و C در بدن می‌شود که برای تقویت و حفظ سلامت سیستم دفاعی بدن بسیار مفید است. اگر به طور منظم اسفناج مصرف کنید، کمتر دچار بیماری خواهید شد.

جلوگیری از پوکی استخوان با اسفناج

اسفناج حاوی مقادیر مناسبی از کلسیم است که از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند ضمن این که ویتامین K موجود در اسفناج هم برای مقاوم‌تر شدن و حفظ سلامتی استخوان‌ها نقشی حیاتی دارد.

تأثیر اسفناج بر فشار خون

اسفناج به کاهش پتاسیم در بدن کمک می‌کند و این مسئله نقش مهمی در کاهش خطر بروز فشار خون دارد. فشار خون بالا منجر به بروز مشکلات متعدد از جمله نارسایی کبد یا حمله قلبی می‌شود.

سلامت چشمان با مصرف اسفناج

از دیگر مزایای اسفناج این است که این سبزی حاوی ویتامین A است که به حفظ سلامت غشاهای مخاطی چشم کمک کرده و سلامت آن را حفظ می‌کند همچنین اسفناج حاوی دو ماده شیمیایی ضروری لوتئین Lutein و زاکسانتینZeaxanthin است که از چشم در مقابل ایتلای آب مروارید و دیگر مشکلات چشمی ناشی از افزایش سن محافظت می‌کند.

تأثیر اسفناج بر خواب

ممکن است متوجه شده باشید که زمانی که مقدار مناسبی از اسفناج مصرف می‌کنید، احساس خواب آلودگی کرده و تمایل به خوابیدن دارید که این خاصیت مربوط به سطح بالای زینک و منیزیم در این سبزی است که هر دوی این عناصر به داشتن خواب بهتر کمک می‌کنند. اسفناج نیز به دلیل داشتن این عناصر به خواب رفتن بهتر کمک می‌کند.

اسفناج یک شل کننده عضلات فوق‌العاده است. تأثیر اسفناج شبیه به تأثیر مصرف کمی مورفین است به علاوه منیزیم انرژی بدن را بازسازی می‌کند.

موارد منع مصرف اسفناج

افرادی که بیماری ورم مفاصل، سنگ کلیه و سنگ مثانه دارند حتماً قبل از مصرف اسفناج باید با مشاوره تغذیه یا پزشک مشورت کنند. اسفناج فواید فراوانی دارد اما باید به این موضوع توجه داشت که برای همه افراد مفید نیست و برخی بیماران نمی‌توانند در مصرف آن زیاده‌روی کنند.

کد خبر 507625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
    0 0
    چقدر عالی دلم اسفناج میخاد الان یهویی