ورزش یوگا از قوانین تا اهداف + فواید، عوارض و سبک های ورزش یوج

یوگا یا یوج، حرکتی است در حوزه ورزش و حکات جسمانی که می تواند به تعادل هورمون های بدنی و احساس آرامش ذهنی کمک کند. این ورزش به افراد توانایی کنترل و تصمیم گیری با آرامش را به طوری که فرد بتواند امواج مختلف را تحت سلطه خود در آورد، کمک می کند. آگاهی از چیستی، فواید، انواع و اهداف یوگا لازم است.

به گزارش ایمنا، در شرایطی که اکثر مردم سراسر جهان به مشغله‌های فکری دچار هستند و فرصت کمتری برای رسیدگی به سلامت جسم و آرامش ذهنی خود پیدا می‌کنند، می‌توان از ورزش یوگا به عنوان بهترین راه برای کسب آرامش و سلامتی نام برد. ورزش یوگا به افراد برای رسیدن به آرامش و تعادل کمک می‌کند و برای درمان بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی مفید است. یوگا باعث می‌شود که تمام بدن با هم یکپارچه و متمرکز شود.

یوگا چیست؟

از آن جایی که سلامت ذهن افراد به سلامت جسم آنها منجر می‌شود بنابراین برای آرامش روانی افراد پیشنهاد می‌شود که افراد از ورزش یوگا بهره ببرند. این ورزش با جنبش و کنترل تنفس به ایجاد تمرکز، اتحاد بدنی و ایجاد آرامش و تعادل در افراد می‌انجامد تا فرد را به هدف نهایی خود یعنی آزادی و رهایی برساند. ریشه یوگا هندی است که دارای فواید و قوانینی نیز است اما نمی‌توان چشم بر روی عوارض آن پوشاند.

ورزش یوگا از قوانین تا اهداف + فواید، عوارض و سبک های ورزش یوج

انواع سبک‌های یوگا

  • هاتا
  • آشتانگا
  • جیواموکتی
  • آیینگر
  • آنوسارا
  • کندالینی
  • وینیاسا
  • شیواناندا
  • بیکرام
  • یین - یانگ
  • ساتیاناندا
  • آناندا

قوانین و اهداف ورزش یوگا

از جمله قوانین انجام ورزش یوگا، آموختن برقراری یک ارتباط سالم اجتماعی و صلح گونه با دیگران است. افراد در این ورزش باید ذهن خود را از هرگونه آلودگی فکری پاک کنند و با رعایت صداقت، نظم، بهداشت، خودشناسی و قناعت به این ورزش بپردازند. ورزش یوگا دارای اهدافی همچون یاما، نی یاما، آسانا، پرانایاما، پرایتاهارا، دهارانا، دیانا و سمادهی در هشت سطح رفتار اجتماعی، انتظامات فردی، انتظامات جسمانی، کنترل تنفس، کنترل ذهن، ایجاد تمرکز، خلأ ذهنی و هماهنگی کامل بدنی است. همچنین برای آن که یوگا اثرات ویژه‌تر و بادوام‌تری را در افراد ایجاد کند، بهتر است که به طور مستمر انجام بگیرد.

روش‌ها و فواید ورزش یوگا

در ورزش یوگا که تمرکز افراد بیشتر در حفظ آرامش ذهنی است تا حدی که فرد از خلق به سمت حق و فیض الهی راه بیابد، استفاده از روش‌های موجود در این ورزش بسیار لازم است. روش‌های هشت گانه ورزش یوگا شامل گیانا، بهاکتی، کارما، مانترا، هاتا، راجا، لایا و تانترا است که بیشتر در حیطه فیض و معرفت الهی این تقسیم بندی ها صورت می‌گیرد. یوگا دارای فواید بسیاری در درمان و پیشگیری از بیماری‌های جسمی و هم بیماری‌های روانی است. بالا بردن میزان طاقت فرد در تحمل دردها و فشارها و همچنین افزایش قدرت باروری و تولید مثل با انجام این ورزش ممکن می‌شود. تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود کم خونی، افزایش جذب ویتامین، افزایش مقاومت‌های بدنی، کاهش ابتلاء به پوکی استخوان، ضد آلزایمر، درمان آسم، سلامت دستگاه گوارش و افزایش قدرت بدنی از فواید انجام ورزش یوگا است.

ورزش یوگا از قوانین تا اهداف + فواید، عوارض و سبک های ورزش یوج

یوگا و بهبود گردش خون

با هماهنگ سازی تمام بدن و همچنین ایجاد تعادل در انسان‌ها، این ورزش منجر به بهبود گردش خون در بدن انسان‌ها می‌شود. این گردش خون علاوه بر آن که از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند می‌تواند به درخشان شدن پوست شما کمک کند چرا که اکسیژن و مواد مغذی در بدن انسان گردش پیدا می‌کند. افزایش گردش خون منجر به کاهش فشار خون می‌شود و این برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید است همچنین به بهبود تنفس و تقویت ریه به دلیل جا به جایی اکسیژن منجر می‌شود. گردش خون به گسترش حافظه نیز کمک می‌کند.

یوگا، کمک کننده استقامت قلب و عروق

بیشتر تپش‌ها و ضربان نا منظم قلب انسان‌ها به دلیل استرس و عدم تنفس مناسب است. یوگا فشارهای قلبی را کنترل می‌کند و باعث می‌شود که افراد با پمپاژ خون قوی اما بدون تپش بتوانند به درستی و با آرامش زندگی کنند. این اکسیژن رسانی و ضربان منظم به استقامت قلب افراد منجر می‌شود.

یوگا و کاهش وزن

چاقی برای بدن یک سم بسیار قوی محسوب می‌شود. یوگا به افراد کمک می‌کند که به وزن مناسب و ایده آل خود برسند و علاوه بر آن موجب می‌شود که افراد در وزن مناسب بتوانند وزن خود را ثابت نگه دارند. با کاهش کلسترول خون، دیابت و ایجاد تعادل بدنی در حین تمرین یوگا، افراد به تمرکز در کنترل وزن خود می‌رسند و افرادی که به دلیل استرس‌های موجود، پرخوری می‌کنند با ایجاد آرامش از این پرخوری‌ها رها شده و به وزنی متناسب دست خواهند یافت. یوگا علاوه بر تعادل وزنی به افزایش قدی نیز کمک می‌کند.

یوگا و آرامش

انسان‌ها با انجام تمرین مداوم یوگایی می‌توانند به آرامش برسند که این در جهت تمرکز و تصمیم گیری های مختلف کمک دهنده به شمار می‌آید. ایجاد آرامش از بسیاری از مشکلات جسمانی و ذهنی افراد جلوگیری می‌کند و می‌تواند افراد را از پیری زود رس با کاهش استرس نجات دهد. بهبود خواب از دیگر عواملی است که ایجاد آرامش به آن کمک می‌کند. بیماری‌های حاد روانی و سایر بیماری‌های روحی مانند اختلالات اضطرابی، فوبیا، افسردگی، اختلالات خوردن و خوابیدن، استرس‌های مزمن، وسواس اجباری، بیش فعالی و مشکلات شناختی با یوگا تراپی و مدیتیشن درمان می‌شوند به گونه‌ای که فرد به خود آگاهی برسد. این ورزش برای بهبود افراد مبتلا به ام‌اس و مبارزه با بیماری‌هایی چون سرطان، اسهال و استفراغ، میگرن، برونشیت مزمن، صرع، دردهای سیاتیکی، یبوست و انواع آلرژی کمک شایانی می‌کند.

ورزش یوگا از قوانین تا اهداف + فواید، عوارض و سبک های ورزش یوج

یوگا و حالت روحی

اتحاد و انسجام بدنی افراد باعث ایجاد ارتباط بین مغز و بدن می‌شود و این در نهایت به ایجاد سلامت احساسی افراد می‌رسد. تولید انرژی باعث ایجاد تنوع روحی در افراد می‌شود. افراد با انجام تمرین یوگا می‌توانند به مثبت نگری برسند و در نهایت خود و دیگران را بهتر بپذیرند و نگاه زیباتری به زندگی پیدا کنند. بهبود روابط اجتماعی و توجه به جزئیات با ایجاد تمرکز از عوامل دیگری است که با انجام ورزش یوگا به وجود می‌آید.

عوارض یوگا

مانند بسیاری از اقدامات دیگر، یوگا نیز دارای عوارضی است و حرکات آن برای برخی از افراد توصیه نمی‌شود. انجام این ورزش می‌تواند در طولانی مدت افراد را به انواع دردها به دلیل تمرینات مختلفی که دارد دچار کند بنابراین توصیه می‌شود افراد ابتدا با پزشک در زمینه سلامت خود و میزان شدت تمرینات صحبت کنند. از جمله عوارض ناشی از انجام ورزش یوگا می‌توان به کمر درد و دیسک کمر، کشیدگی عضلات، سرگیجه، پارگی رباط، سفت شدن گردن و درد مچ دست و پا اشاره کرد.

کد خبر 504431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    0 0
    من سی ساله هر روزورزش یوگا انجام داده هیچ عوارض یا دردی نداشتم سلامت باشید