خوردنی‌های مفید تابستانی کدامند؟  

اصول تغذیه در فصل گرم تابستان، غذاهای مفید تابستانی برای نهار و شام، ۱۳ میوه تابستانی تأمین کننده آب بدن و نوشیدنی‌های مفید برای فصل گرم تابستانی را در بسته خبری سلامتن ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در فصل تابستان افراد دارای مزاج گرم و خشک، باید از مصرف خوردنی‌های گرم و خشک، مانند غذاهای خیلی‌تند، شور یا شیرین پرهیز کنند. در فصول گرم سال به تدریج دستگاه گوارش بدن انسان ضعیف‌تر می‌شود، در تابستان باید از مصرف غذاهای سنگین مانند آش‌ها، آبگوشت، کله‌پاچه، حلیم، فسنجان پرهیز کرد و مصرف کباب‌ها را هم کاهش داد.

غذاهایی مانند آش‌های ساده، رقیق و با گوشت و حبوبات کم، با چاشنی‌های کمی‌ترش مانند آلو بخارا، دانه انار و غوره، می‌توانند جایگزین مناسبی برای مواد غذایی یادشده باشند. مصرف شربت‌های سکنجبین، لیمو، ریباس، انار، نارنج، تمر هندی، آب یا فالوده سکنجبینی هندوانه و فالوده سکنجبین خیار، در کنار خوردن میوه‌های تر و ترش و شیرین تابستانی و سبزی‌هایی همچون کدو و خیار در این فصل توصیه‌می‌شود.

غذاهای مفید در تابستان برای نهار

آبدوغ خیار یک غذای اصیل و مقوی است که در فصل گرما بیشتر از هر زمان دیگری سرو می‌شود. می‌توانید با اضافه کردن مغز گردو، کشمش، سبزی‌های معطر، ماست پرچرب و خامه این طرز تهیه غذای خنک برای تابستان را ارتقا دهید.

علاوه بر آب دوغ خیار به عنوان یک خوراکی مناسب فصل تابستان، انواع سالادهای سبزیجات، مرغ و ماهی گریل شده با سس‌های متنوع نیز از غذاهای مفید در تابستان برای نهار هستند، این گزینه‌ها از غذاهای مناسب تابستان برای کودکان نیز به شمار می‌آیند.

خوردنی‌های مفید تابستانی کدامند؟  

شام سبک تابستانی

آش‌های تهیه شده با آلو بخارا، انار، آب انار، رب انار و همچنین آش‌های خنک مانند آش سماق، آش دوغ، آش گشنیز، آش گوجه، آش جو و غیره. انواع آش مناسب فصل تابستان هم ارزش غذایی مناسبی دارند، و هم به عنوان یک شام سبک تابستانی به شما احساس سنگین و گرما نمی‌دهند.

۱۳ میوه مفید تابستانی تأمین کننده آب بدن

میوه‌های تابستانی به سلامتی افراد کمک می‌کند، میوه‌ها گزینهٔ خوبی برای میان‌وعده‌ها هستند و به کاهش وزن کمک می‌کنند. به‌جای مصرف هله‌هوله‌های پرکالری، بهتر است در میان‌وعده‌ها از میوه‌ها استفاده کنید. میوه‌ها میل‌تان به مصرف چیزهای شیرین را کاهش می‌دهند. میوه‌ها به سلامت پوست، مو و بدن‌تان کمک می‌کنند و سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی هستند. مصرف میوه‌های تابستانی راه خوبی برای کمک به حفظ سلامتی در طول فصل تابستان است.

توت فرنگی، طالبی، آناناس، کیوی، انگور، انبه، هندوانه، آلو، هلو، تمشک، گیلاس، گرمک و تمشک از میوه‌های تابستانی تأمین کننده آب بدن هستند توت فرنگی منبعی از ویتامین c، پتاسیم، فیبر و آنتی اکسیدان است. مصرف یک فنجان توت فرنگی در روز می‌تواند تقویت سیستم ایمنی و کاهش کلسترول و تنظیم فشار خون مؤثر باشد.

تمشک سیاه منبع خوبی از ویتامین C، ویتامین K و آنتی اکسیدان‌ها است، تمشک سیاه به‌خاطر تأثیرش در مبارزه با رادیکال‌های آزاد مضر، تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی معروف است، تمشک سیاه سلامت پوست، چشم، سلامت استخوان کاهش علائم مشکلات زنان کمک می‌کند.

گرمک به دلیل بوی منحصربه‌فرد و مقدار کالری پایین معروف است، گرمک سرشار از ویتامین A ویتامین C و بتاکاروتن است. ازجمله بهترین خواص گرمک می‌توان به کاهش استرش اشاره کرد. گرمک سرشار از پتاسیم است. پتاسیم به تنظیم ضربان قلب و تأمین اکسیژن کافی برای مغز کمک می‌کند، نتیجه این امر افزایش تمرکز. آرامش است.

خوردنی‌های مفید تابستانی کدامند؟  

گیلاس به دلیل دار بودن دار ا بودن «ملانونین «به داشتن خواب راحت کمک می‌کند، گیلاس به کاهش سوزش و درد مفاصل در کسانی که کار فیزیکی سنگین دارند، کمک می‌کند، گیلاس می‌تواند از بروز دیابت جلوگیری کند. این میوه تابستانی به تقویت حافظ ه نیز کمک می‌کند. گیلاس برای کسانی که به دنبال لاغری هستند، یک میان وعده خوب محسوب می‌شود. مصرف منظم گیلاس می‌تواند به شما کمک کند تا از بیشتر خواص آن برخوردار شوید

آناناس یکی از میوه‌های تابستانی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، آناناس سرشار از ویتامین A، ویتامین C، کلسیم و فسفر و پتاسیم است. وجود این مواد مغذی موجب شده است که آناناس به پیشگیری از سرما خوردگی و تقویت استخوان کمک کند. همچنین آناناس به سلامت لثه و سلامت دندان کمک می‌کند و خطر مشکلات دهان و دندان را کاهش می‌دهد.

هلو سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است. این میوه تابستانی به سلامت چشم و پوست کمک می‌کند. هلو می‌تواند به سم زدایی بدن کمک کند و سبب کاهش وزن شود. هلو کالری کمی دارد و سرشار از مواد مغذی است؛ درعین‌حال، خوراکی شیرین و خوش‌مزه ولی بدون چربی است.

آلو به‌عنوان یک میان‌وعده می‌تواند احساس سیری نسبتاً طولانی‌مدتی به شما بدهد. مصرف آلو به سلامت حافظه و تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. همچنین می‌توانید آلو را با استفاده از دستگاه میوه خشک کن خانگی به‌صورت خشک‌شده نگهداری کنید و در طول سال از فواید بی‌نظیر آن برخوردار شوید...

تمشک بمبی از ویتامین‌ها، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها است. تمشک در کاهش وزن، پیشگیری از سرطان، جلوگیری از بروز دژیراسیون ماکولامؤثر است. تمشک را می‌توانید در فریزر به‌صورت منجمد نگهداری کنید و بعدها در صورت نیاز، آن را بخورید؛ زیرا منجمد کردن باعث کاهش خواص آن نمی‌شود.

هندوانه سرشار از ویتامین‌ها، پتاسیم، آنتی‌اکسیدان‌ها، کاروتنوئیدها، ویتامین، ویتامین B6، ویتامین C، کلسیم، تیامی، سدیم، پروتئین و فیبر است. مصرف چند برش هندوانه در روز می‌تواند خطر بروز حمله قلبی، انواع سرطان و مشکلات گوارشی، مشکلات چشم و ریزش مو را کاهش دهد. مصرف هندوانه از آسیب‌های پوستی ناشی از پرتوهای مضر خورشید نیز جلوگیری می‌کند.

انبه کالری بالایی دارد، اما سرشار از مواد مغذی است. دلایل زیادی وجود دارد که عده‌ای انبه را پادشاه میوه‌ها می‌دانند. انبه سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف است. فیبر به گوارش کمک می‌کند و باعث احساس سیری می‌شود. انبه سرشار از ویتامین A، ویتامین C و پتاسیم است. همچنین «گزانتین» که رنگ‌دانهٔ موجود در انبه است، می‌تواند از چشم در برابر پرتوهای مضر محافظت کند.

انگور میوه‌ای است که به‌راحتی در فصل تابستان در دسترس است. انگور سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و پتاسیم است. اگر مشکل کلسترول بالا و قند خون دارید، می‌توانید انگور را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. انگور برای سلامت قلب و سلامت مغز مفید است. این میوه تابستانی از عفونت‌های ویروسی و بیماری‌های چشمی جلوگیری می‌کند. برای درمان سوءهاضمه و مبارزه با سرطان سینه نیز می‌توانید از انگور کمک بگیرید.

کیوی یکی از مغذی‌ترین میوه‌هاست. ازجمله مواد مغذی موجود در کیوی می‌توان به ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B۶، منیزیم و آهن اشاره کرد. خوردن کیوی می‌تواند به تنظیم سطح هموگلوبین در خون و حفظ تعادل قلیایی در بدن کمک کند. کیوی می‌تواند به درمان مشکلات خواب، و بهبود سندروم روده تحریک پذیر کمک کند. همچنین برای سلامت قلب، پوست، سلامت مو و سلامت کبد مفید است. مصرف کیوی به کسانی که شمار سلول‌های خونی پایینی دارند نیز توصیه می‌شود.

طالبی یکی از بهترین میوه‌ها برای تنظیم فشار خون است. این میوه سرشار از آب است و به طراوت و شادابی پوست فرد در فصل تابستان کمک می‌کند. طالبی سرشار از پتاسیم، ویتامین C و مس است.

نوشیدنی‌های مفید برای فصل گرم تابستان

شربت زعفران، بیدمشک، بهارنارنج، شربت گل سرخ، سکنجبین هنوز در فرهنگ غذایی امروز ما جای دارند و خواص و طعم فوق‌العاده‌ی این نوشیدنی‌ها، همه را به سمت خود جذب کرده است.

یکی از مواردی که باید در فصل گرم سال به آن توجه کنید نوشیدن کافی مایعات است، زیرا در غیر این صورت احتمال بروز بیماری‌های کلیوی، گرمازدگی، خستگی و کم آبی بدن افزایش می‌یابد.

نوشیدنی‌های ایرانی در کنار طعم متفاوت، خواص درمانی زیادی برای بدن دارند. این نوشیدنی‌ها تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند که عبارتند از:

شربت خاکشیر

شربت خاکشیر یکی از نوشیدنی‌های معروف ایرانی است که در زیبایی پوست و سلامت کبد نقش مؤثری دارد. یکی از مهمترین فواید شربت خاکشیر، کمک به هضم غذا و رفع مشکلات گوارشی است و از گذشته برای تسکین دل‌درد، نفخ، رفع یبوست و سلامت بدن، نوشیدن شربت خاکشیر توصیه می‌شود. شربت خاکشیر را هم می‌توانید با سکنجبین، زعفران یا گلاب ترکیب کنید و طعم و خواص آن را دوچندان کنید.

خوردنی‌های مفید تابستانی کدامند؟  

شربت تخم شربتی

تخم شربتی خواص زیادی دارد و این گونه نیست که فقط برای فصل گرما توصیه شود، تخم شربتی از قدیم به عنوان یک نوشیدنی سنتی بین ایرانیان جای داشته که علاوه بر رفع تشنگی برای متعادل نگهداشتن فشارخون و لاغر شدن بسیار مؤثر است، همچنین تخم شربتی برای درمان بیماری‌های تنفسی مفید است. مخلوطی از آن با زنجبیل و عسل در درمان آسم، سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و برونشیت مؤثر است.

شربت سکنجبین

شربت سکنجبین یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار ایرانی است که به عنوان بهترین نوشیدنی اصیل ایرانی شناخته شده است، این نوشیدنی از آب، سرکه، شکر و عصاره نعنا تهیه می‌شود. شربت سکنجبین برای رفع تشنگی بسیار مفید است و مصرف آن با کاهو در فصل تابستان بسیار طرفدار دارد.

شربت سکنجبین را در فصول گرم با خاکشیر، بیدمشک و زعفران ترکیب می‌کنند و آن را برای رفع تشنگی یا در کنار غذا می‌نوشند، یکی از پرطرفدارترین روش‌های تهیه آن، ترکیب این شربت با خیار است.

شربت گلاب زعفران

گلاب بهترین عصاره برای خوش‌بو کردن محیط و کاهش استرس و اضطراب است. عصاره این گل به تسکین اعصاب کمک می‌کند و از گلاب در تهیه انواع شربت استفاده می‌شود. زعفران شادی‌آور است و به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. شربت زعفران علاوه بر رفع تشنگی، مواد مغذی همچون آهن، منیزیم، منگنز، مس، فسفر و پتاسیم را به بدن می‌رساند.

شربت نعناع

یکی دیگر از نوشیدنی‌های اصیل ایرانی شربت نعنا است که خواص درمانی زیادی دارد. اگر مشکلات گوارشی دارید، این نوشیدنی به تقویت سیستم گوارش و رفع مشکلات آن کمک بسیاری می‌کند. شربت نعنا، بدن شما را هیدراته نگه می‌دارد و بهترین انتخاب برای رفع تشنگی در تابستان است. نعنا ضد نفخ است و بوی بد دهان را از بین می‌برد.

کد خبر 502711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.