مواد غذایی مفید برای سلامت ریه

مواد غذایی مفید برای سلامت ریه شامل قهوه، غلات کامل، سبزیجات با برگ سبز، لبنیات، مواد غذایی سرشار از فیبر، گوجه فرنگی و توت‌ها می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رژیم غذایی سالم و متعادل به تقویت بدن به ویژه ریه‌ها کمک شایانی می‌کند به طوری کلی مصرف مواد غذایی متنوع از هر گروه غذایی باعث می‌شود ریه‌ها عملکرد خوبی داشته باشند. در ادامه به معرفی و بررسی بعضی از مواد غذایی مفید برای بهبود سلامت ریه می‌پردازیم:

قهوه

نتایج مطالعات انجام شده به ارتباط بین مصرف منظم قهوه و داشتن ریه‌های سالم اشاره کرده است بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که قهوه به بهبود عملکرد ریه‌ها کمک بسیاری می‌کند، زیرا کافئین موجود در قهوه دارای خاصیت ضد التهابی است. علاوه بر این پلی فنول‌های موجود در قهوه خاصیت آنتی اکسیدانی دارند که باعث کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب می‌شود.

غلات کامل

غلات کامل که شامل برنج قهوه‌ای، نان گندم سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار، جوی دو سر و کینوا می‌شود نه تنها سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هستند. بلکه منبع خوبی از ویتامین E، سلنیوم و اسیدهای چرب ضروری است، بنابراین به سلامت ریه کمک شایانی می‌کند. غلات تصفیه شده مانند آرد و برنج سفید بسیاری از مواد مغذی خود را از دست داده‌اند.

سبزیجات با برگ سبز

مصرف سبزیجات با برگ سبز مانند اسفناج خطر ابتلاء به سرطان ریه را کاهش می‌دهد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد از آنجایی که سبزیجات حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان مانند کاروتنوئید هستند به بهبود عملکرد ریه‌ها کمک بسیاری می‌کند.

لبنیات

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف شیر، پنیر، ماست و دیگر محصولات لبنی خطر مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را کاهش می‌دهد. البته ممکن است برخی افراد به این مواد غذایی حساسیت داشته باشند؛ در این صورت نباید آن‌ها را مصرف کنند. از آنجایی که محصولات لبنی دارای خاصیت ضد التهابی هستند به میزان قابل توجهی به بهبود آسم و دیگر مشکلات ریوی کمک می‌کند.

مواد غذایی سرشار از فیبر

تمشک، نخود فرنگی، عدس و لوبیا سیاه سرشار از فیبر هستند، بنابراین به بهبود عملکرد ریه‌ها کمک شایانی می‌کند. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که فیبر بیشتری مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که فیبر زیادی مصرف نمی‌کنند ریه‌های سالم‌تری دارند. دیگر مواد غذایی حاوی فیبر شامل ماکارونی سبوس‌دار، لوبیا پخته، دانه چیا، کینوا، گلابی و کلم بروکلی می‌شود.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است؛ بنابراین به بهبود سلامت ریه کمک می‌کند. مصرف گوجه فرنگی و محصولات مربوط به آن مانند آب گوجه فرنگی باعث می‌شود التهاب مجاری تنفسی افراد کاهش پیدا کند؛ بنابراین توصیه شده است افراد مبتلا به آسم از این ماده غذایی استفاده کنند. علاوه بر این مصرف گوجه فرنگی و محصولات مربوط به آن خطر مرگ و میر ناشی از بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

توت‌ها

میوه‌های آبی و قرمز مانند زغال اخته آبی و توت فرنگی سرشار از فلاونوئیدی به نام آنتوسیانین است که علاوه بر ایجاد رنگ نوعی آنتی اکسیدان قوی به شمار می‌روند. محققان معتقدند مصرف میوه‌های آبی و قرمز باعث بهبود عملکرد ریه می‌شود. نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد مردان مسنی که در هفته حداقل دو وعده زغال اخته آبی مصرف می‌کنند کمتر از دیگر افراد به بیماری‌های ریوی مبتلا می‌شوند.

کد خبر 502584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.