دلایل حیاتی بودن مصرف ماست در وعده سحری/ شناخت خواص دانه هندوانه

بهترین خوراکی‌ها برای آرامش اعصاب، مصرف نان سفید روزانه و مشکلات در سیستم ایمنی، لزوم انتخاب بهترین دانه‌ها برای رژیم غذایی، نمک عادی یا نمک دریا، آشنایی با خواص دانه هندوانه و دلایل حیاتی مصرف ماست در وعده سحری را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داشتن استرس و اضطراب باعث انواع بیماری‌های روحی می‌شود، بنابراین برای آرامش اعصاب و روان می‌توانید از مواد غذایی استفاده کنید که در آرام شدن اعصاب بسیار مؤثر هستند.

آرامش اعصاب و روان یعنی داشتن روحیه‌ای شاد و جلوگیری از ابتلاء به ۹۰ درصد بیماری‌های جسمی و روحی است، عسل، سوپ سبزیجات، شیر، کرفس، جو دوسر، ماهی آب سرد، موز، شکلات تلخ، آجیل و دانه‌ها و تخم مرغ بهترین خوراکی‌ها و مواد غذایی برای آرامش اعصاب است.

مصرف نان سفید و مشکلات سیستم ایمنی

نان سفید از آرد گندم تصفیه شده تهیه می‌شود، این باعث می‌شود که کالاهای پخته شده از نظر بصری جذاب، کرک دار و ماندگاری نان را افزایش دهند، اما این دانه‌ها را کاملاً از مواد مغذی آن محروم می‌کند.

اکنون فقط از آرد سفید بدون سبوس نان تهیه می‌شود، همراه با یک تکه نان سفید، ۷۵ گرم کالری خالی و تقریباً کمبود مواد مغذی را وارد بدن خود می‌کنید. مصرف نان سفید به صورت روزانه باعث بروز مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن خواهد شد، بسیاری از متخصصان تغذیه مصرف نان سفید را توصیه نمی‌کنند، مصرف بیش از حد نان سفید منجر به چاقی و ابتلاء به دیابت می‌شود.

دلایل حیاتی بودن مصرف ماست در وعده سحری/ شناخت خواص دانه هندوانه

شناخت خواص دانه هندوانه

هندوانه یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستانی با خاصیت طراوت بخشی و مرطوب کنندگی برای بدن است که برای سلامتی نیز بسیار مفید است، هندوانه مانند برخی دیگر از انواع میوه‌ها مانند انگور، سیب و توت دارای دانه است.

بسیاری از افراد به دلایل زیادی از خوردن آن دانه‌ها خودداری می‌کنند که یکی از این دلایل طعم تلخ آنها است، کارشناسان گزارش می‌دهند که از بین بردن دانه‌های هندوانه به معنای از دست دادن مواد مغذی مهم و اساسی در آنها است.

این دانه‌ها منبع خوبی از بسیاری از مواد معدنی از جمله منیزیم و آهن هستند، بنابراین توانایی تقویت ایمنی و کمک به کنترل فشار خون را دارند و همچنین حاوی اسیدفولیک و کلسیم هستند.

منگنز، مس و پتاسیم از دیگر عناصر مغذی دانه هندوانه هستند که همین امر باعث می‌شود استخوان‌ها قوی و محکم شوند، زیرا این مواد معدنی به بهبود تراکم استخوان کمک می‌کنند و ریز مغذی‌های موجود در آن‌ها می‌توانند روند متابولیسم را تقویت کنند.

دلایل حیاتی مصرف ماست در وعده سحری

یکی از مواد غذایی مفید برای روزه‌داران، ماست است، اصلی‌ترین دلایل اضافه کردن ماست به برنامه غذایی ماه مبارک رمضان، به‌ویژه در وعده سحری عبارتند از:

- ماست سرشار از ویتامین‌ها و مخمرهای طبیعی بوده که برای سلامت بدن بسیار ضروری است و به بدن، جهت از بین رفتن ضررهای گرسنگی، کمک می‌کند.

- ماست، یکی از غنی‌ترین مواد غذایی از نظر پروتئین است که موجب حفظ انرژی در دسترس بدن و کاهش خستگی و تنبلی در طول روز می‌شود.

- به دلیل سطح مناسب آب موجود در ماست، مصرف این ماده غذایی در وعده سحری می‌تواند سبب جلوگیری از تشنگی در طول روز شود.

- مصرف ماست، یکی از بهترین گزینه‌ها جهت حفاظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی است.

- ماست، سرشار از پتاسیم است که می‌تواند باعث کاهش اثر سدیم در بدن شود. پتاسیم، موجب کاهش خطر گرفتگی عضلات می‌شود و سطح فشار خون فرد را کنترل می‌کند.

- مصرف ماست در روزه‌داران، به افزایش باکتری‌های مفید دستگاه گوارش کمک می‌کند و سبب بهبود هضم غذا و کاهش نفخ شکم می‌شود.

دلایل حیاتی بودن مصرف ماست در وعده سحری/ شناخت خواص دانه هندوانه

نمک عادی یا نمک دریا؟

نمک یکی از مواد مورد استفاده در آشپزی است که شاید بدون آن امکان درست کردن غذا وجود نداشته باشد، از سوی دیگر مطالعات پزشکی و پژوهش‌های مرتبط با علوم تغذیه نشان می‌دهد مصرف زیاد این ماده معدنی می‌تواند خطراتی جدی برای سلامتی در پی داشته باشد و پزشکان پیشنهاد می‌کنند از حداقل میزان ممکن نمک در رژیم غذایی خود استفاده کنیم.

در این میان طی سال‌های اخیر تبلیغات متعددی در مورد مصرف نکردن نمک‌های عادی و جایگزینی آن با محصولاتی مانند نمک دریایی صورت گرفته و این موضوع در حالی است که بیشتر ما تفاوت بین این دو نوع نمک را ندانسته و تحت تأثیر تبلیغات قرار می‌گیریم.

نمک سفره و نمک دریا با یکدیگر در ذات و ماهیت خود هیچ تفاوتی نداشته و ترکیب شیمیایی یکسانی دارند، در این میان آن چه موجب تفاوت این دو محصول می‌شود، روش‌های مختلف استحصال آنها است که طعم و بافت کمی متفاوت به آنها می‌دهد.

باید دانست که نمک دریا با تبخیر آب از آب دریا یا دریاچه‌های آب شور تولید می‌شود و این نمک حاوی مقادیر کمی مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم و پتاسیم است که می‌تواند طعم نهایی این محصول را تحت تأثیر قرار دهد. نمک دریا معمولاً دارای بلورهای بزرگ‌تری بود و ویژگی فوق، به آن بافتی نسبتاً درشت می‌دهند.

نمک سفره به طور معمول از ذخایر نمک معدنی استخراج می‌شود. این ماده در مرحله استحصال، شسته و تصفیه شده و از هر گونه آلودگی پاک می‌شود. سپس مواد افزودنی مانند ید و پتاسیم یا هر ماده دیگری به محصول نهایی اضافه می‌شود، نمک محلول در آب دریا نیز ماحصل حل شدن نمک‌های معدنی موجود در لایه‌های زمین است که در آب حل شده و به آب دریا طعم شور می‌دهد. به این ترتیب تفاوت عمده‌ای بین نمک دریا و نمک عادی وجود ندارد و تنها روش استحصال آنها متفاوت است.

بهترین دانه‌ها را انتخاب کنید

انتخاب خوراکی‌های مغذی برای تأمین ریزمغذی‌ها در رژیم روزانه ضروری است، اما علاوه بر مواد غذایی مانند غلات، لبنیات، گوشت، سبزیجات و میوه‌ها که بخش اصلی تغذیه را تشکیل می‌دهند، دانه‌ها نیز از نظر ارزش تغذیه‌ای بسیار غنی هستند و منبع خوب فیبرها، پروتئین‌ها، چربی‌های مفید و بسیاری دیگر از ریزمغذی‌ها محسوب می‌شوند که می‌توان در انواع غذا و سالاد گنجاند.

بهترین این دانه‌ها که می‌توان در رژیم غذایی روزانه گنجاند، عبارتند از:

دانه آفتابگردان

دانه آفتابگردان سرشار از ویتامین‌های گروه B به‌خصوص فولات است که در محافظت از سیستم ایمنی نقش دارند. ویتامین E فراوان در این دانه‌ها نیز آنتی‌اکسیدان قوی است و در پیشگیری از سرطان‌ها مؤثر است. البته نباید در مصرف دانه‌های شور آفتابگردان زیاده‌روی کرد.

کنجد

مصرف دانه‌های کنجد به‌شکل کامل، ارده یا روغن به تأمین آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن کمک می‌کند. کنجد همچنین حاوی پروتئین‌ها، روی، کلسیم و بسیاری از ویتامین‌ها است.

دانه کدو

دانه‌های کدو منبع ارزشمند آهن، روی، ویتامین B، منیزیوم، پروتئین‌ها و بعضی از اسیدهای آمینه است که سطح اضطراب را کاهش می‌دهد. این دانه‌ها انتخاب خوبی در دوران رژیم گیاهخواری است و به افرادی که دچار کلسترول بالا هستند نیز توصیه می‌شود.

دانه کتان

علاوه بر فیبر فراوان، مصرف دانه‌های کتان به ثابت نگه داشتن قند خون کمک می‌کند و احساس سیری طولانی‌تری در پی‌دارد. این دانه‌ها منبع غنی امگا ۳ هستند که برای سلامت مغز مفید بوده و در بینایی تأثیر دارد زیرا خطر استحاله ماکولای چشم را کاهش می‌دهد. بر اساس مطالعات، این دانه‌ها در پیشگیری از بعضی سرطان‌ها نیز مؤثر هستند.

دلایل حیاتی بودن مصرف ماست در وعده سحری/ شناخت خواص دانه هندوانه

سیاه دانه

سیاه دانه در طب سنتی به‌خاطر خواص ضد میکروبی کاربرد دارد. البته تأثیر آرام‌بخش و اتساع‌دهنده عروق نیز دارد که به این دلیل از نظر درمان آسم و پرفشاری خون مورد تحقیق دانشمندان است. مطالعات آزمایشگاهی نیز نشان می‌دهد ترکیبات فعال در سیاه دانه از نورون‌های عصبی محافظت می‌کند.

دانه چیا

دانه‌های چیا به‌خاطر مقدار فراوان فیبرها، امگا ۳ و امگا ۶ در ثابت نگه‌داشتن سطح چربی‌های خون در حد نرمال مؤثر است. این دانه‌ها همچنین منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌هاست و آرد آن در رژیم غذایی افرادی که دچار عدم‌تحمل گلوتن هستند، کاربرد دارد.

کد خبر 490847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.