ورزش اصولی با تغذیه مناسب، منافاتی با روزه داری ندارد

رئیس کمیته آمادگی جسمانی هیئت همگانی استان اصفهان گفت: ورزش باید در سبد کالای مردم قرار بگیرد و ما می توانیم با انجام روزانه 30 دقیقه فعالیت ورزشی، کیفیت زندگی خود را افزایش دهیم.

پریسا نیازی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در خصوص فقر حرکتی اظهار کرد: فقر حرکتی که گربیان گیر مردم جامعه ما است، تبعات بدی مانند کاهش کیفت زندگی، رفتن به سمت بیماری‌های مانند دیابت و فشار خون بالا داشته است و در پیش خواهد داشت. مهم‌ترین عاملی که افراد را از فقر حرکتی دور می‌کند داشتن فعالیت ورزشی منظم و مستمر است و سازمان جهانی بهداشت نیز ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته را پیشنهاد کرده است. ما اگر روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشیم، می‌توانیم کیفیت زندگی خود را افزایش بدهیم.

وی همچنین در ارتباط با فعالیت روزانه ادامه داد: باید آمادگی جسمانی مناسبی داشته باشیم تا بتوانیم فعالیت‌های خود را انجام بدهیم و انسان برای اینکه بخواهد نقش مؤثر خود را در زندگی ایفا کند، باید آمادگی جسمانی مطلوبی داشته باشد و باید به صورت مداوم انرژی لازم را داشته باشد، تا وظایفی که در زندگی برعهده دارد را به بهترین شکل انجام دهد. میزان توانایی بدن به میزان رشد ماهیچه‌ها و آمادگی جسمانی بستگی دارد. تمرینات منظم و مداوم موجب رشد عضلات و آمادگی جسمانی می‌شود. ورزش کردن علاوه بر آمادگی جسمانی، به داشتن زندگی سالم نیز منجر خواهد شد. رمز داشتن زندگی سالم به عادت‌های ما باز می‌گردد. پس اگر بتوانیم در جوانی از جسم و روح خود مراقبت کنیم، دیرتر دچار افسردگی و مشکلات جسمانی می‌شویم.

ورزش باید در سبد کالای مردم جامعه قرار بگیرد

رئیس کمیته آمادگی جسمانی هیئت همانگانی در ارتباط با ورزش در دوران کرونا ادامه داد: ما باید سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم و یکی از فواید ورزش منظم و مستمر تقویت سیستم ایمنی بدن است. ورزش باید در سبد کالای ما قرار بگیرد و همانطور که ما غذا می‌خوریم، باید به شکل پیوسته در طول زندگی ورزش کنیم.

نیازی در رابطه با ورزش کردن در طول ماه رمضان تصریح کرد: در ماه رمضان نیز نباید تمرینات ورزشی خود را قطع کنیم زیرا قطع ورزش برای افرادی که ورزش همگانی انجام می‌دهند یا ورزش قهرمانی را پیگیر هستند، فاکتورهای آمادگی جسمانی خود مانند قدرت، استقامت، انعطاف و سازگاری‌های فیزیولوژیکی که از طریق ورزش کردن کسب کرده‌ایم، از بین خواهد رفت. اگر به صورت اصولی ورزش و تغذیه را پیگیری کنیم، هیچ منافاتی با روزه داری ندارد و حتی باعث کاهش استرس می‌شود.

در ماه رمضان چه ورزش‌هایی را در چه زمانی انجام دهیم؟

وی با اشاره به زمان ورزش کردن خاطرنشان کرد: یک فرد اگر هر ساعت از شبانه روز را برای ورزش کردن انتخاب کند، مزایا و معایبی را خواهد داشت. در سیستم ورزش همگانی افراد هر زمانی می‌توانند و شرایط ورزش کردن را دارند، فعالیت کنند. در ماه رمضان اگر فرد ورزش خود را صبح انجام دهد، ممکن است تا شب دچار تشنگی شود و اگر پس از افطار را بهترین زمان برای ورزش کردن در نظر بگیریم، دارای ایراداتی است. یکی از مشکلات ورزش کردن پس از افطار، شکم پر در آن زمان است. ورزش کردن ۲ الی ۳ ساعت پس از افطار نیز منجر به به هم خوردن خواب شبانه افراد می‌شود و یکی از مسائل مهم در آمادگی جسمانی، داشتن خواب خوب است.

نیازی همچنین افزود: بهترین زمان برای ورزش، قبل از افطار است زیرا فرد زمان کمی تا افطار دارد و پس از اتمام ورزش می‌تواند پروتئین و آب از دست رفته بدن را بازگرداند. از آنجایی که زمان تمرینات در ماه رمضان نیز کم می‌شود، افراد نگران عضله سوزی نباشند. در نهایت اگر شخصی نتواند پیش از افطار ورزش کند، زمان‌هایی که راحت تر است را برای ورزش انتخاب کند. مخاطب ما افراد در حوزه هماهنگی هستند و در ماه مبارک رمضان از انجام تمرینات سنگین برای افراد جلوگیری می‌کنیم و تمرینات هوازی با شدت متوسط را در محیط‌های خنک پیشنهاد می‌دهیم.

وی همچنین ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم که افراد در زمان افطار تا سحر، مایعات کافی را به بدن خود برساند که بدن افراد دچار کم آبی نشوند زیرا کم آبی باعث بهم خوردن تعادل الکترولیت‌های بدن می‌شود. همچنین افراد باید همه گروه‌های اصلی غذایی را در رژیم خود داشته باشند.

نیازی در ارتباط با ورزشکاران حرفه‌ای یادآوری کرد: ورزشکاران حرفه‌ای باید زیر نظر مربی خود کار کنند اما می‌توانند تعداد روزهای تمرین در هفته و مدت تمرین را کاهش دهند اما شدت تمرین را بالا ببرند. همچنین پروتئین مورد نیاز بدن را به صورت مساوی در ۳ الی ۴ وعده از زمان افطار تا سحر به بدن خود برسانند.

آیا کاهش وزن در ماه رمضان مضر است؟

وی در رابطه با کاهش وزن در ماه مبارک رمضان افزود: کاهش وزن بدن شخص روزه دار اگر بین ۱ تا ۲ درصد از وزن بدن شخص باشد، ایرادی ندارد و بدون ضرر است. آب دفعی از بدن در طول روز نیز، آب ذخیره شده در کنار گلیکوژن است و اگر به اندازه کافی مایعات به بدن برسد، نباید فرد را دچار نگرانی کند.

کد خبر 487679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.