حقایقی شگفت انگیز درباره سبزیجات/مناسب ترین شیرینی برای عید

آشنایی با خواص درمانی گیاه سیر، مناسب ترین شیرینی برای عید، پیشگیری از آلزایمر با رژیم غذایی، حقایقی شگفت انگیز درباره سبزیجات، نسخه خانگی برای کاهش درد کیسه صفرا و خوردنی هایی برای کاهش استرس را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره مصرف شیرینی جات، اظهار کرد: یکی از بهترین شیرینی‌ها در زمان عید مصرف شیرینی نخودچی است، در بافت شیرینی نخودچی از آرد نخودچی استفاده می‌شود و آرد نخودچی از نخود گرفته می‌شود و نخود حاوی پروتئین است بنابراین مصرف این شیرینی به نسبت مابقی شیرینی جاتی که در عید استفاده می‌شود از نظر ارزش غذایی بهتر است.

نرگس جوزدانی، افزود: بخش زیادی از شیرینی نخودچی را پروتئین تشکیل می‌دهد، اما در مقابل میزان روغن و شیرینی آن بسیار زیاد است که باید در مصرف حد تعادل حفظ شود، مصرف شیرینی جات در طول روز برای افراد مختلف متفاوت است، هر فردی در طول روز به صورت متوسط بین یک تا چهار عدد شیرینی کوچک بنابر بر سن و وزن خود می‌تواند استفاده کند.

وی تصریح کرد: فردی که دارای وزن ۱۰۰ کیلوگرمی یا بیشتر از آن است به تناسب وزن خود می‌تواند از تعداد بیشتری شیرینی استفاده کند که در این صورت اثرات جانبی ناشی از آن بر بدنش کمتر مشاهده می‌شود چرا که به نسبت وزنش دارای انرژی بیشتری است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، خاطرنشان کرد: از آن جایی که افراد در نوروز ۱۴۰۰ همانند سال ۹۹ کمتر به دید و بازدید می‌روند و در خانه هستند بنابراین راحت‌تر می‌توانند در مصرف شیرینی جات حد تعادل را رعایت کنند و بیشتر به فعالیت بدنی بپردازند.

حقایقی شگفت انگیز درباره سبزیجات/مناسب ترین شیرینی برای عید

خوردنی‌هایی برای کاهش استرس

استرس را به روش‌های گوناگون می‌توان مهار کرد اما استرس شدید یا اضطراب یکی از بزرگ‌ترین عوامل ایجاد کننده بیماری‌های جسمی بوده و نیازمند دارودرمانی و روان درمانی است. با این حال این نکته ثابت شده است که مصرف برخی از مواد غذایی و مکمل‌ها می‌تواند در کنار درمان‌های دارویی و با مشورت پزشک، علائم اضطراب و استرس شدید را تا حد زیادی مهار کند.

برای مثال منابع غذایی حاوی ویتامین د یکی از این گزینه‌هاست. تحقیقات زیادی ادعا می‌کنند که کمبود ویتامین د با بروز اختلالات اضطرابی ارتباط نزدیک دارد. برای دریافت کافی ویتامین د، روزانه ۲۰ دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید یا غذاهای غنی از این ویتامین مانند انواع قارچ‌ها، پرتقال، ماهی، شیر و غلات غنی شده با ویتامین D بخورید.

می‌توانید با مصرف غذاهای سالم، بدن خود را از ویتامین‌های گروه ب بی‌نیاز کنید. اما اگر اضطراب شدید دارید، مکمل‌های ب کمپلکس را فراموش نکنید، ویتامین‌های ب ۱۲ و ب ۲ بیشتر در محصولات حیوانی یافت می‌شوند. اگر گیاه‌خوار هستید نیز توصیه می‌شود که از مکمل‌های حاوی این ویتامین‌ها استفاده کنید.

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ نیز علائم استرس شدید را تسکین داده و منجر به کاهش سطوح مواد شیمیایی مرتبط با استرس از جمله آدرنالین و کورتیزول می‌شود، ماهی، تخم کتان و گردو، منابع مهم حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، مکمل‌های منیزیم نیز نقش زیادی در مهار استرس شدید دارند. مصرف منیزیم را با دوز ۱۰۰ میلی‌گرم در روز شروع کنید.

حقایقی شگفت انگیز درباره سبزیجات

سبزیجات سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد مغذی بوده که برای کارکرد مناسب بدن ضروری هستند، تحقیقات نشان داده است باید یک فرد به طور معمول ۳ فنجان سبزیجات در طول روز مصرف کند، به جای استفاده از تنقلات پرکالری مانند چیپس می‌توانید به راحتی از سبزیجات استفاده کنید، این امر به کاهش وزن شما نیز کمک خواهد کرد.

تحقیقات متعدد نشان داده است مصرف سبزیجات نه تنها می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلاء به سرطان شود، بلکه سلامت قلب و عروق را نیز تضمین می‌کند، مصرف سبزیجات می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان سینه را کاهش دهد.

سبزیجات دارای برگ‌های سبز غنی از لوتئین و زکسانتین هستند، این دو ماده برای سلامت چشم بسیار ضروری هستند، سبزیجات دارای سطح بالایی از پتاسیم است، این عنصر به کاهش فشار خون کمک کرده و از همین رو، باعث کاهش فشار به دیواره رگ‌ها می‌شود.

سبزیجات دارای سطح مناسبی از عنصر منیزیم هستند، کسانی که از رژیم غذایی حاوی میزان مناسب سبزیجات استفاده می‌کنند خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ در آن‌ها کاهش می‌یابد، منیزیم موجود در سبزیجات می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند، منیزیم به ویژه در سبزیجات دارای برگ‌های سبز مانند اسفناج به وفور وجود دارد، سبزیجات دارای ریزمغذی‌هایی هستند که می‌تواند منجر به تقویت استخوان‌ها و کاهش خطر ابتلاء به پوکی استخوان شود.

پیشگیری از آلزایمر با رژیم غذایی

متخصص تغذیه در کلینیک اوهایو، اظهار کرد: چند تحقیق، ارتباط مؤثر بین تغذیه سرشار از مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ و کاهش آلزایمر را نشان داده‌اند، هرچند که تحقیقات بیشتری باید قبل از هر نوع نتیجه‌گیری صورت گیرد.

تارا هاروود، افزود: هرچند که هنوز مؤثر بودن هیچیک از ویتامین‌های از B۶ و B۱۲ اثبات نشده است، اما داده‌های یک تحقیق نشان می‌دهد که در بین افرادی که مصرف اسید فولیک بیشتری داشته‌اند، میزان آلزایمر کمتر است.

غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان عبارتند از: انواع توت‌ها، سبزیجات تیره یا نارنجی رنگ، آجیل و لوبیا، تحقیقات نشان داده است، در بین موش‌هایی که بیماری آلزایمر وجود دارد، بعد از آنکه تمشک و توت فرنگی به عنوان غذا به آنها داده می‌شود، عملکرد ذهنی شأن بهبود می‌یابد.

به طور عمده، رژیم غذایی مدیترانه‌ای، شامل میوه، سبزیجات، لوبیا، ماهی، روغن زیتون، مقداری غذاهای لبنی و میزان کمی از گوشت و مرغ است. هر چند که تحقیقات بیشتری لازم است، اما نتایج تحقیقات نشان داده است که خطر پیشرفت آلزایمر و میزان مرگ و میر در بین افرادی که دچار این بیماری هستند، کاهش یافته است.

حقایقی شگفت انگیز درباره سبزیجات/مناسب ترین شیرینی برای عید

آشنایی با خواص درمانی گیاه سیر

گیاه سیر علاوه بر جایگاه خوبی که در غذاهای ایرانی دارد به دلیل خواص و ویژگی‌های قابل اهمیت خود، در طب سنتی نیز از ارزش و اهمیت زیادی برخوردار است، سیر، بادشکن و ضد عفونی‌کننده قابلی است و طبعی به شدت گرم و خشک دارد که شدت این طبع در هنگام پخت کم می‌شود، یکی از خواص سیر تأثیرگذاری آن در کاهش چربی خون و رقت خون است و علاوه بر آن به کاهش فشار خون نیز منجر می‌شود.

از نظر طب ایرانی درجه گرمی و خشکی سیر بسیار بالا است و برخی از افراد پس از خوردن آن دچار تپش قلب می‌شوند و این در حالی است که طبع سیر با پختن از بین نمی‌رود و این افراد باید در مصرف سیر پخته نیز احتیاط کنند.

نسخه خانگی برای کاهش درد کیسه صفرا

اولین عملکرد کیسه صفرا ذخیره صفرا است که توسط کبد ترشح می‌شود تا به هضم چربی‌ها در رژیم غذایی ما کمک کند، کبد آن را آزاد کرده و در کیسه صفرا تا زمانی که بدن برای هضم به آن احتیاج داشته باشد، ذخیره می‌کند. وقتی غذا می‌خوریم، معده مقداری از آن را هضم می‌کند و کیسه صفرا، صفرا را آزاد می‌کند تا چربی‌ها هضم شود.

اما گاهی اوقات، این صفرا می‌تواند شروع به جمع شدن در کیسه کرده که این موضوع اغلب منجر به تشکیل سنگ، تورم، عفونت، التهاب و جریان خون ضعیف می‌شود، این بیماری التهاب کیسه صفرا یا کولسیستیت نامیده می‌شود که در این لحظه، درد ظاهر می‌شود. علائم درد کیسه صفرا تب، نفخ شکم، لرز، حالت تهوع، استفراغ، تنگی نفس و درد در قسمت فوقانی شکم معمولاً در سمت راست است، درمان‌های خانگی برای درد کیسه صفرا عبارتند از:

غذاهای سالم بخورید

غذاهای سالم مانند سبزیجات، آجیل و غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید. دنبال کردن یک رژیم غذایی فاقد مواد غذایی عامل افزایش کلسترول مانند گوشت و برخی از محصولات لبنی و سرشار از غذاهایی که برای خانم‌ها مفید است مانند فیبر و ترانس چربی‌ها، می‌توانند درد کیسه صفرا را تسکین دهند.

کمپرس گرم

می‌توانید از یک بطری آب گرم استفاده کنید یا یک حوله گرم را مرطوب کرده و آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در محل درد قرار دهید، البته توجه داشته باشید خیلی داغ نباشد.

حقایقی شگفت انگیز درباره سبزیجات/مناسب ترین شیرینی برای عید

چای نعنا

نوشیدن این چای به طور منظم به تسکین درد کیسه صفرا کمک می‌کند، زیرا چای حاوی منتول است و این ترکیب علاوه بر سایر مزایایی که ایجاد می‌کند، در تسکین درد کیسه صفرا و بهبود سلامت آن نقش دارد، یکی از ترکیبات آرام بخش و تسکین دهنده درد بوده و با طبیعت آن سازگار است.

غذاهای ممنوع

از غذاهای کم چرب و پرچرب و پر ادویه پرهیز کنید؛ زیرا این غذاها درد کیسه صفرا را بدتر می‌کند، بنابراین محدود کردن مصرف این مواد غذایی می‌تواند درد را تا حدی کاهش دهد.

ورزش کردن

ورزش خطر سنگ کیسه صفرا و درد ناشی از آنها را کاهش می‌دهد؛ به گونه‌ای که می‌توانید به مدت ۳۰ دقیقه به پیاده روی سریع روی بیاورید یا یک ورزش متوسط را انجام دهید. ورزش به کاهش وزن یا حفظ وزن سالم کمک می‌کند، در نتیجه سطح کلسترول کاهش می‌یابد.

کد خبر 482804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.