بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در نوروز کرونایی

تاثیر کنجد در کاهش خطر ابتلا به پارکینسون، معجزه سرکه سیب برای سلامتی، لزوم مصرف برنج قهوه ای، بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در نوروز کرونایی، مواد غذایی مفید برای کمر درد و خواص درمانی خرما را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد خوردن دانه‌های کنجد می‌تواند با جلوگیری از آسیب به سلول‌های عصبی، خطر ابتلاء به بیماری پارکینسون را کاهش دهد. نویسندگان این مطالعه کشف کردند که ماده سی سامینول از بدن در برابر آسیب سلول‌های عصبی که باعث بیماری پارکینسون می‌شود، محافظت می‌کند و این می‌تواند درمانی برای پارکینسون باشد. محققان ژاپنی همچنین تأثیر آزمایش خود را در کاهش خطر ابتلاء به بیماری پارکینسون امیدوار کننده دانستند و اکنون برای شروع آزمایشات بالینی به سرعت در حال حرکت هستند.

خواص درمانی خرما

خرما منبع خوبی برای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به شمار می‌رود و منبع خوبی برای انرژی، قند، و فیبر شناخته می‌شود. خرما مقدار قابل توجهی فولات یا همان اسیدفولیک به بدن می‌رساند که برای خون رسانی برای بدن لازم است، ویتامین C. یکی دیگر از مواد مغذی خرما است که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری‌های خطرناک خونریزی دهنده یا همان اسکوربوت لازم است.

خرما را جز مواد خوراکی ملین طبقه‌بندی می‌کنند، افراد مبتلا به یبوست می‌توانند مرتباً از این میوه استفاده کنند، خرما دارای مقادیر بالایی از فیبر محلول است که برای افزایش سطح سلامت دستگاه گوارش و حرکت راحتِ غذاها در مجاری گوارشی و در نتیجه، تسکین علائم یبوست بسیار ضروری است.

خرما حاوی سلنیوم، منگنز، مس و منیزیوم است که همگی برای رشد، استحکام و حفظ سلامتی استخوان‌های افراد بسیار ضروری هستند به ویژه برای افرادی که وارد دوران سالخوردگی می‌شوند و استخوان‌های‌شان به تدریج ضعیف می‌شود. بنابراین، با مصرف خرما استخوان‌ها را تقویت کنید، نیکوتین موجود در خرما برای درمان بسیاری از انواع اختلالات روده مفید است.

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در نوروز کرونایی

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در نوروز کرونایی

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره بر اینکه اهمیت مصرف میوه به جای شیرینی و شکلات، اظهار کرد: مصرف میوه و سبزی به دلیل دارا بودن مواد مغذی گوناگون از جمله ویتامین‌های A، C، B، املاح معدنی آهن، منیزم، پتاسیم و مواد آنتی اکسیدانی همچون فلاونویید و کارتنویید می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی ما را در برابر بیماری‌های زیادی به خصوص کرونا بیمه کند.

زهرا عبداللهی درباره بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در ایام نوروز، اضافه کرد: به طور کلی رعایت پروتکل‌های دقیق بهداشتی در ایام نوروز برای پیشگیری از کرونا ضروری است. بنابراین از دید و بازدیدها و دورهمی های فامیلی تاحد امکان باید اجتناب کرد.

وی تاکید کرد: در صورت لزوم از انواع شیرینی‌های ساده و در اندازه کوچک برای پذیرایی استفاده کنید تا میهمانان با افزایش دریافت قند و چربی اضافی مواجه نشوند، شیرینی‌های تازه که با مقادیر زیاد شکلات، خامه و یا ژله تهیه می‌شوند، میزان کالری بالایی دارند، علاوه بر اضافه وزن، بالا رفتن میزان چربی‌های خون را نیز به دنبال خواهند داشت.

عبداللهی با تاکید بر اینکه مصرف زیاد مواد قندی و شیرینی موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و از این طریق خطر ابتلاء و شدت بیماری کرونا را افزایش می‌دهد، گفت: توصیه می‌شود برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی که عامل خطر ابتلاء به کرونا است، به جای شیرینی یا شکلات، یک عدد میوه مصرف کنید.

وی خاطرنشان کرد: مصرف میوه و سبزی به دلیل دارا بودن مواد مغذی گوناگون از جمله ویتامین‌های A، C، B، املاح معدنی آهن، منیزم، پتاسیم و مواد آنتی اکسیدانی همچون فلاونویید و کارتنویید می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی ما را در برابر بیماری‌های زیادی به خصوص کرونا بیمه کند.

لزوم مصرف برنج قهوه‌ای

یک فنجان برنج قهوه‌ای حاوی ۲۱۶ کالری، ۴۴ گرم کربوهیدرات، ۳.۵ واحد فیبر، ۵ گرم پروتئین همراه با بسیاری از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، فسفر، روی، مس و سلنیوم و همچنین منبع خوبی از فولات، پتاسیم و کلسیم است. علاوه بر این، برنج قهوه‌ای سرشار از منگنز است که این ماده معدنی برای بسیاری از فرآیندهای مهم بدن مانند رشد استخوان، ترمیم زخم، متابولیسم و تنظیم قند خون حیاتی است.

برنج قهوه‌ای پر از مواد مغذی مفیدی است که بدن برای عملکرد صحیح به آن‌ها نیاز دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در برنج قهوه‌ای نیز به جلوگیری از عفونت سلولی ناشی از مولکول‌های ناپایدار معروف به رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و همچنین باعث کاهش التهاب در بدن می‌شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در برنج قهوه‌ای ممکن است دلیل شیوع کم برخی بیماری‌های مزمن در یک منطقه از جهان یعنی منطقه‌ای که برنج قهوه‌ای به عنوان یک ماده غذایی مهم در نظر گرفته می‌شود، باشد.

جایگزینی برنج قهوه‌ای به جای غلات تصفیه شده ممکن است به کاهش وزن کمک کند، برنج قهوه‌ای غذایی سالم برای قلب است، زیرا سرشار از فیبر و ترکیبات مفیدی است که می‌تواند باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی شود. کاهش مصرف کربوهیدرات و انتخاب گزینه‌های سالم برای کنترل قند خون حیاتی است.

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در نوروز کرونایی

مواد غذایی مفید برای کمر درد

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، اظهار کرد: در صورتی که فرد مبتلا به درد ناحیه کمر است با اضافه کردن برخی مواد غذایی می‌تواند به بهبود این درد کمک کند، زنجبیل مملو از ترکیباتی است که التهاب را کاهش می‌دهد و درد کمر را بهبود می‌بخشد.

پریسا ترابی، افزود: مغزها خاصیت ضد التهابی دارند، گردو، بادام و سایر مغزها می‌توانند در کاهش دردهای کمر کمک‌کننده باشند و مصرف روزانه حدود ۳۰ گرم از مغزها می‌تواند افراد مبتلا به درد کمر را از خواص ضد التهابی آنها بهره‌مند کند و همچنین مغزها به دلیل کالری بالا باید به طور متعادل مصرف شوند تا منجر به اضافه وزن و چاقی نشوند.

وی تاکید کرد: کافئین از اجزای بسیاری از داروهای ضد درد تشکیل می‌شود و مصرف ۲ فنجان قهوه در روز به بهبود درد کمر تا ۵۰ درصد کمک می‌کند، همچنین ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی در انگور قرمز در جلوگیری از تخریب بافت‌های غضروفی که از علل دردهای کمر بوده، مؤثر است.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، گفت: مصرف روغن زیتون برای حفظ سلامت توصیه و استفاده آن سبب کاهش بیماری‌های مفاصل و التهاب ناشی از بیماری‌ها در مفصل می‌شود. آویشن مملو از ترکیباتی است که با درک درد تداخل دارد و به طور طبیعی از بین برنده درد است و به عنوان ضدالتهاب به کاهش درد کمک می‌کند و ترکیبات سویا به ویژه شیر سویا نیز خاصیت ضد التهابی دارند.

ترابی، تصریح کرد: ماهی‌های غنی از اسید چرب امگا ۳ مانند ماهی سالمون می‌توانند کمر درد مزمن را التیام دهند و ماهی‌های چرب بدون داشتن عارضه جانبی مشابه داروهای ضدالتهاب و ضد درد عمل می‌کنند. ۲ تا ۴ وعده ماهی چرب در هفته به بهبودی درد کمر کمک می‌کنند.

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در نوروز کرونایی

معجزه سرکه سیب برای سلامتی

مصرف سرکه سیب برای کاهش اسیدیته بدن ایده آل است و از این رو، شرایط بهتری را برای سلامت کلی ایجاد می‌کند، افزون بر این، نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب در روز به پیشگیری از بیماری‌های جدی مانند سرطان کمک می‌کند. رژیم غذایی با محتوای بالای چربی، نمک و دیگر مواد غذایی مشابه می‌تواند pH بدن را اسیدی سازد، که این شرایط برای تکثیر ریز جانداران سمی ایده آل است.

نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب علائم گوارش کند یا سنگین، گرفتگی و اختلال شکمی را تسکین می‌دهد. این ماده در به حداقل رساندن حس اسیدیدته معده و سوزش سر دل کمک می‌کند، مصرف سرکه سیب پس از خوردن غذاهای غنی و سنگین برای پیشگیری از پدیدار شدن این علائم ایده خوبی محسوب می‌شود.

اسید استیک موجود در سرکه سیب به کاهش سطوح قند در خون کمک می‌کند و برای افراد مبتلا به دیابت مفید است، زیرا از گوارش کامل کربوهیدارت‌های پیچیده جلوگیری می‌کند. نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب آنزیم‌هایی که مسئول تجزیه کربوهیدارت‌ها هستند را غیر فعال می‌کند. از این رو، این محصول از انباشت گلوکز در خون و افزایش شدید قند پیشگیری می‌کند.

سرکه سیب حاوی سطوح بالا از اسید کلروژنیک است، این ترکیب اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) را مهار می‌کند، که به بهبود سلامت قلب و عروق منجر می‌شود. اگر سطوح کلسترول شما بیش از اندازه بالا است، غذاهایی با محتوای چربی بالا را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید و روزانه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب بنوشید، اثر آنتی بیوتیک سرکه سیب به کاهش خطر عفونت کمک می‌کند.

کد خبر 482511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.