سبزیجات مناسب برای دیابتی‌ها/عوارض زیاد نوشیدن چای

عوارض زیاد نوشیدن چای، لزوم خوردن پیاز با غذا، محافظت بدن در مقابل کرونا با خوردن کیوی، حفظ سلامت قلب با مصرف زیتون، آشنایی با رنگدانه‌های پیشگیری کننده از سرطان و سبزیجات مناسب برای دیابتی‌ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه، گفت: چایی‌ها بر اساس کیفیت حاوی موادی به نام آنتی‌اکسیدان هستند، همچنین برخی مواد محرک مانند کافئین که سبب تحریک سیستم اعصاب مرکزی می‌شوند، در چای وجود دارد.

وی افزود: در واقع مصرف چای در مقادیر کم باعث رفع خستگی می‌شود، اما مصرف بیش از حد آن اختلالاتی مانند تپش قلب، استرس و اضطراب را ایجاد می‌کند. وجود برخی آنتی‌اکسیدان‌ها در چای باعث می‌شود رادیکال‌های آزاد ایجاد شده در بدن از بین بروند. بنابراین برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی نوشیدن چای با کیفیت و در حد تعادل می‌تواند مؤثر واقع شود.

این مشاور تغذیه تاکید کرد: چای رسوب دهنده آهن است و یکی از علل کم خونی و فقر آهن در بیشتر مردم، مصرف بیش از حد چای محسوب می‌شود؛ بنابراین افرادی که به کم خونی مبتلا هستند از جمله خانم‌ها نسبت به این موضوع دقت بیشتری داشته باشند و تا ۱ ساعت بعد از صرف غذا؛ چای ننوشند تا رسوب آهن صورت نگیرد.

اولیایی تصریح کرد: افرادی که بیماری قلبی و عروقی دارند حتماً از چای کم رنگ استفاده کنند؛ چرا که محرک سیستم عصبی است و می‌تواند تپش قلب را افزایش دهد. همچنین افرادی که سنگ کلیه دارند بهتر است از چای کمتر و کم رنگ استفاده کنند.

سبزیجات مناسب برای دیابتی‌ها/عوارض زیاد نوشیدن چای

همراه غذا پیاز بخورید

پیاز اثرات درمانی زیادی مانند پیشگیری از سرطان، کنترل قند خون و نقش آنتی‌بیوتیکی قوی‌ای دارد، پیاز از دیرباز در غذای ایرانیان چه به صورت سرخ‌کرده و چه به صورت خام وجود داشته و گفته می‌شود که از حدود ۶ هزار سال پیش تاکنون به عنوان یک داروی سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی است و قادر به متوقف کردن روند تغییر شکل سلول‌ها است به همین دلیل گفته می‌شود که این نوع ماده غذایی خطر ابتلاء به سرطان از جمله سرطان سینه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و کسانی که با غذای خود کمی پیاز خام می‌خورند کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند.

همچنین ماده‌ای به نام پروپیل سولفات در پیاز وجود دارد که از ابتلاء به سرطان معده و روده جلوگیری می‌کند اما نباید فراموش کرد که پیاز خام تأثیر بیشتری نسبت به پیاز پخته شده بر سلامت بدن دارد. در تنظیم قند خون نیز بسیار مؤثر است، در پیاز ترکیباتی مانند یک نوع انسولین گیاهی وجود دارد که قند خون را تنظیم می‌کند. ولی نباید فراموش کرد که افرادی که دچار قند خون می‌شوند نباید بیش از حد پیاز مصرف کنند.

این ماده غذایی یک آنتی‌بیوتیک بسیار قوی بوده و در از بین بردن میکروب‌های مختلف نقش مؤثر دارد به همین جهت معمولاً در کنار غذاهای گوشتی و پرچرب و مهمان‌خانه‌های بین راهی توصیه می‌شود تا حتماً پیاز در کنار غذا به صورت خام خورده شود.

حفظ سلامت قلب با مصرف زیتون

زیتون توانایی ایجاد تغییرات بزرگی را در سلامتی دارد، مهم‌ترین خاصیت آن حفظ سلامت قلب است، پلی‌فنول‌های موجود در انواع زیتون می‌توانند به کاهش التهاب مزمن با ممانعت از شروع آسیب‌های بافتی در اندام‌ها کمک کنند. زیتون‌ها به‌دلیل نقش اصلی‌شان در رژیم‌های مدیترانه‌ای که بر پایه سبزیجات، میوه‌ها و دانه‌های کامل هستند و به سلامت بدن کمک می‌کنند. ترکیبات گیاهی موجود در زیتون می‌توانند تولید اکسید نیتریک را افزایش دهند و در نتیجه عملکرد عروقی را با افزایش جریان خون به سمت عضلات شما بهبود می‌دهد این اتفاق هم برای سلامت کوتاه‌مدت و هم درازمدت شما سودمند است. زیتون به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از التهاب کمک می‌کند.

سبزیجات مناسب برای دیابتی‌ها/عوارض زیاد نوشیدن چای

زیتون میوه حاوی ویتامین E با آنتی‌اکسیدان مرتبط با ادراک بهتر است و مصرف آن موجب کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های شناختی می‌شود. علاوه بر این‌ها دیده شده است رژیم‌های غذایی که به روغن زیتون به‌عنوان منبع اصلی چربی تکیه می‌کنند با خطر کمتر ابتلاء به بیماری آلزایمر مرتبط هستند. آنتی‌اکسیدان‌هایی که در بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها وجود دارند، اگر همراه با یک منبع چربی رژیمی مانند زیتون مصرف شوند، بهتر جذب می‌شوند. چربی‌های خوش طعم موجود در زیتون موجب می‌شود که شما مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید و در نتیجه کمتر به سمت هله‌هوله‌خوری و به‌تبع آن چاقی بروید.

آشنایی با رنگدانه‌های پیشگیری کننده از سرطان

رژیم‌های غذایی حاوی مهارکننده‌هایی در برابر ایجاد سرطان هستند، یکی از انواع این مهارکننده‌ها فیتوکمیکال‌ها یا همان اجزای فعال بیولوژیکی گیاهان بوده که در بیشتر موارد در قسمت‌های رنگارنگ گیاهان متمرکز هستند، انواعی از این رنگ‌ها عبارتند از:

قرمز: رنگدانه قرمز «لیکوپن» که در گوجه فرنگی و محصولات گوجه فرنگی، گریپ فروت صورتی، هندوانه و پاپایا یافت می‌شود، به صورت بالقوه قادر به محافظت مردان در برابر سرطان پروستات است.

قرمز و بنفش: آلو سیاه، کلم بنفش، توت سیاه، انگور سیاه و بادام زمینی حاوی «آنتوسیانین‌ها» و «پلی‌فنل‌ها» بوده و قادر به پیشگیری از سرطان، کاهش التهاب و حمایت آنتی‌اکسیدانی است.
نارنجی: هویج، انبه، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌های «آلفاکاروتن» و «بتاکاروتن»، فواید بالقوه‌ای در بهبود پاسخ ایمنی و محافظت افراد در برابر سرطان دهان، مری، حلق، حنجره و ریه دارند.

زرد و سبز: اسفناج، برگ خردل و شلغم، مارچوبه و کدو حلوایی زمستانی پخته شده با محافظت در برابر آسیب ماده ژنتیکی DNA، احتمال دارد که به پیشگیری از سرطان کمک کند. ماده مؤثره این سبزی‌ها «لوتئین» و «زیزانتین» است.

سبز: کلم برگ، کلم بروکلی، جوانه بروکسل، گل کلم و شاهی که حاوی «سولفورافان ها» و «ایندول‌ها» هستند، با تغییراتی در ماده ژنتیکی DNA، به طور مستقیم و غیر مستقیم با کاهش پیشرفت سرطان ارتباط داده شده اند.

سفید و سبز: تره فرنگی، پیاز، سیر و پیازچه با داشتن «آلیل سولفیدها»، دارای امکان محافظت در برابر سرطان معده و روده بزرگ هستند.

محافظت بدن در مقابل کرونا با خوردن کیوی

متخصص تغذیه، اظهار کرد: میوه کیوی یکی از مهمترین مواد مغذی است که ایمنی بدن را تقویت می‌کند، زیرا حاوی طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است. کیوی منبع اصلی ویتامین "C" و سرشار از آنتی‌اکسیدان است که به مبارزه با سرماخوردگی و ویروس کرونا کمک می‌کند، کیوی در حفظ سطح فشار خون و در نتیجه کاهش خطرات و بیماری‌های مرتبط مانند حملات قلبی نقش دارد.

نورهان محی‌الدین، تصریح کرد: کیوی حاوی درصد بالایی از آب است که به کاهش ویسکوزیته خون، تحریک گردش خون و بهبود جریان خون در عروق کمک می‌کند.

سبزیجات مناسب برای دیابتی‌ها

راه هوشمند برای جلوگیری از فوران قند خون در مبتلایان به دیابت نوع دو، انتخاب سبزیجات کم کربوهیدرات است، سبزیجات غیر نشاسته‌ای یا کم کربوهیدرات حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر و در عین حال کم کالری هستند و مواد شیمیایی گیاهی موجود در آنها منجر به حفظ قند خون در محدوده سالم می‌شود این سبزیجات عبارتند از:

مارچوبه: این گیاه نیز در هر فنجان تنها ۲۷ کالری و ۵ گرم کربوهیدرات دارد و سرشار از ویتامین‌های آووکا است. هنگام خرید مارچوبه تلاش کنید ساقه‌های سبز روشن آن را انتخاب کنید. مصرف منظم مارچوبه سبب کنترل میزان قند خون و افزایش تولید انسولین در بدن می‌شود.

اسفناج: این سبزی کم کربوهیدرات انتخاب عاقلانه‌ای برای مبتلایان به دیابت نوع دو و حاوی فولات، بتاکاروتن و ویتامین کا است. محققان حتی اعلام کرده‌اند که رژیم غذایی سرشار از سبزی‌جات برگ سبز تیره مانند اسفناج خطر ابتلاء به دیابت را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. رنگ سبز تیره اسفناج حاوی سطح بالایی از کلروفیل است؛ ماده‌ای که به مبارزه با دژنراسیون ماکولا و آب مروارید می‌رود. دژنراسیون ماکولا علت اصلی از دست دادن بینایی در افراد مسن است.

سبزیجات مناسب برای دیابتی‌ها/عوارض زیاد نوشیدن چای

برگ چغندر: منبع عالی از ویتامین‌های ب، آ، کا، آهن و کلسیم است و یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش قند خون، سوزاندن چربی و کاهش التهاب بدن به شمار می‌رود.

کلم بروکلی: این سبزی یک نیروگاه تغذیه‌ای برای مبارزه با سرطان شناخته شده است ضمن این که کلم بروکلی و سبزیجات مشابه آن دارای بالاترین مقدار سولفورافان هستند. این ترکیب منجر به افزایش آنزیم‌های بدن برای مبارزه با مواد شیمیایی سرطان‌زا می‌شود. علاوه بر این، کلم بروکلی کربوهیدرات کمی دارد و سرشار از ویتامین‌های آ، ث و کا، فیبر و آهن است.

کلم بروکسل: سرشار از ویتامین E است؛ نوعی آنتی‌اکسیدان که از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. این نوع کلم نیز سرشار از ویتامین آ، ث و فولات و فیبر است و محققان بر این باورند که علاوه بر فوایدش برای دیابتی‌ها، می‌تواند برخی سرطان‌ها را دفع کند.

خیار: نزدیک ۹۶ درصد از این سبزی را آب تشکیل داده و به بدن برای هیدراته ماندن کمک می‌کند. خیار بسیار کم کالری و حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی برای مبارزه با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد است و مصرف آن در برابر بیماری‌های مزمن مانند سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و آلزایمر محافظت ایجاد می‌کند. خیار همچنین حاوی پتاسیم برای کاهش میزان فشار خون است.

فلفل قرمز: سرشار از ویتامین ث برای بهبود سیستم ایمنی بدن و تسهیل جذب آهن است ضمن این که منبع غنی از ویتامین ب ۶، فولات، ویتامین آ و آنتی اکسیدان‌ها نیز شناخته می‌شود.

کد خبر 476362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.