چگونه بی‌خوابی دوران کرونا را درمان کنیم؟

اختلال خواب یکی از رایج‌ترین مشکلات دوران شیوع بیماری کووید-۱۹ و قرنطینه است، اما راهکارهایی برای درمان آن وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خواب یکی از نیازهای اصلی انسان است که مزایایی مانند کاهش استرس، اضطراب و افسردگی دارد. خوابیدن به بهبود عملکرد شناختی افراد کمک کرده و با تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. در روزهای قرنطینه و اپیدمی بیماری کووید -۱۹ بسیاری از افراد دچار بی‌خوابی‌های مفرط یا بدخوابی شده‌اند که دلیل اصلی آن استرس و اضطراب است.

تأثیر اختلال خواب بر کیفیت زندگی افراد چیست؟

عوارض اختلالات خواب شامل چاقی، اضطراب، افسردگی، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت می‌شود. کم خوابی که برخی متخصصان آن را به عنوان خواب شبانه کمتر از هفت ساعت، تعریف می‌کنند، بر کارآیی شغلی افراد نیز تأثیر می‌گذارد. نتایج پژوهش‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که اختلالات خواب احتمال خطا را افزایش می‌دهد، تمرکز را از بین می‌برد، زمان واکنش نشان دادن افراد را زیاد می‌کند و تأثیرات منفی بر خلق و خوی انسان دارد.

عوامل بروز اختلالات خواب در دوران شیوع کرونا چیست؟

اضطراب دوران اپیدمی کرونا، موجب آشفتگی خواب عموم مردم شده است. دلایل دیگری مانند نگرانی از آلوده شدن فرد یا اعضای خانواده او به ویروس کرونا، وسواس، ترس‌های مالی و استرس‌های زندگی شخصی نیز در این زمینه نقش دارد. با آغاز شیوع بیماری کووید -۱۹ در سراسر جهان، برنامه‌های روزمره افراد تغییر کرده و حفظ تعادل چرخه شبانه‌روزی آنها دشوار شده است. همچنین دور کاری و آموزش آنلاین، باعث شده است ساعت بدن افراد تغییر کند. محققان معتقد هستند که افراد در زمان دورکاری ممکن است کمتر ورزش کنند، کمتر در معرض نور طبیعی قرار بگیرند و اختلالات خواب را تجربه می‌کنند.

چگونه بی خوابی دوران کرونا را درمان کنیم؟

طولانی شدن دوران اپیدمی کرونا در بروز مشکلات خواب نقش دارد؟

دورکاری باعث شده است حد و مرزهای کاری سابق از بین برود. در حال حاضر افراد برای مدت طولانی یا در وقت‌های نامنظم کار می‌کنند بنابراین اضطراب‌های یک روز کاری دشوارتر از قبل شده است و مسائل مربوط به کار و زندگی شخصی آنها قابل تفکیک نیست. بی‌اطمینانی به آینده و از دست رفتن اختیار زندگی از دیگر عوامل ایجاد مشکلات خواب محسوب می‌شود. با ادامه پیدا کردن همه‌گیری کرونا، توان بسیاری از افراد برای مقابله با مسائل ناشی از آن کمتر شده و مشکلات مربوط به خواب را تجربه کرده‌اند.

آیا کادر درمان نیز دچار اختلالات خواب می‌شوند؟

متأسفانه تعداد زیادی از کادر درمان در مراکز بهداشتی و درمانی بر اثر ابتلا به بیماری کووید -۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. از آنجایی که تعداد افراد مبتلا به این بیماری زیاد بوده است، این گروه از افراد تحت فشار بوده و دچار مشکلات سلامت روان و اختلالات خواب شده‌اند. گروهی از محققان به منظور بررسی این موضوع داده‌های پزشکی مربوط به ۱۹۰ هزار نفر از کادر درمان را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که میزان شیوع افسردگی و اختلالات اضطرابی در بین کادر درمان، حداقل ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد و بی خوابی با ۲۴ درصد، بیشترین افزایش را در این گروه از افراد داشته است. محققان معتقد هستند که بی خوابی معمولاً پس از بروز وقایع بزرگ و منفی در دنیا جهش پیدا می‌کند.

چگونه بی خوابی دوران کرونا را درمان کنیم؟

روش‌های درمان بی‌خوابی دوران کرونا چیست؟

به منظور بهبود کیفیت خواب، افراد باید زمان خوابیدن خود را مشخص کنند و همیشه در زمان معین بخوابند و بیدار شوند. افراد نباید بیش از هفت تا ۹ ساعت در روز بخوابند و فعالیت‌های روزانه خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که خواب آن‌ها دچار اختلال نشود. آنها نباید روی تختخواب خود با لپ تاپ یا گوشی کار کنند. توصیه شده است که افراد به منظور کاهش اضطراب و استرس، پیگیری اخبار را محدود کنند. نورهای رنگی کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه باعث می‌شود مغز افراد خوابیدن را باور نداشته باشد. کارشناسان توصیه می‌کنند برای خوابیدن محیط را تاریک کرده یا از چشم بند استفاده کنید تا اختلالی در ترشح هورمون ملاتونین ایجاد نشود و خواب با کیفیتی را تجربه کنید.

انجام فعالیت بدنی و نوع رژیم غذایی در درمان بی خوابی مؤثر است؟

انجام دادن فعالیت بدنی حتی پیاده روی به مدت ۳۰ دقیقه در روز، می‌تواند به تقویت و بهبود کیفیت خواب کمک شایانی کند. برای درمان بی خوابی سعی کنید تحرک داشته باشید و در صورت امکان به طور منظم ورزش کنید. ورزش کردن می‌تواند میزان استرس و اضطراب افراد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد علاوه بر این پیروی کردن از رژیم غذایی سالم به بهبود خواب کمک می‌کند. افراد باید به مرور زمان غذاهای نامناسب را از رژیم غذایی خود حذف کنند. چای، قهوه و شکلات سرشار از کافئین است و مصرف آن‌ها باعث بروز کم خوابی و بی خوابی می‌شود علاوه بر این خوردن دیرهنگام شام باعث سنگینی معده می‌شود و کیفیت خواب افراد را کاهش می‌دهد.

کد خبر 474264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.