تأثیر انار بر درمان کرونا/درمان موخوره با مواد غذایی

تغذیه سالم دشمن سموم آلودگی هوا، خوردن میوه‌هایی برای لاغر شدن، درمان موخوره با مواد غذایی، میگو پرخاصیت‌ترین غذای دریایی و تاثیر انار بر درمان کرونا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه در خصوص اهمیت تغذیه سالم برای کاهش عوارض آلودگی هوا، اظهار کرد: آلودگی هوا مجموعه‌ای از سموم مختلف است که با تغذیه سالم می‌توان جلوی جذب آنها را از طریق بدن گرفت و یا روند جذب آنها را با اختلال رو به رو کرد برای مثال سرب با ویتامین C دفع می‌شود و همانطور که می‌دانیم مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فروت و همچنین سبزیجات منبع بسیار خوب این ویتامین هستند.

سیدعلی کشاورز، افزود: سبزیجات علاوه بر بهره مندی از ویتامین C منبع بسیار خوب دریافت ویتامین‌های B۱۲ و A هستند، بنابراین مصرف آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. توجه به این نکته الزامی است که سالادها بدون هرگونه سس که چربی را به بدن وارد می‌کنند باید مصرف شوند همچنین بعضی از سموم با شیر دفع خواهند شد بنابراین مصرف ۲ تا ۳ لیوان شیر کم چرب، ماست، پنیر به همراه آب پنیر، کشک به این مقوله نیز کمک شایانی خواهد کرد.

این متخصص تغذیه، بیان کرد: با توجه به اینکه آلودگی هوا بالاست بهتر است که غذاهای چرب و پر ادویه از سبد غذایی افراد حذف شود و غذاها عمدتاً به صورت بخارپز باشند؛ البته درست است که مصرف روغن و ادویه جات به غذاها طعم و رنگ می‌بخشند اما در این شرایط اگر بخواهیم این موارد را مصرف کنیم ضرر بسیار زیادی را متحمل خواهیم شد بنابراین تغذیه سالم در این روزها اهمیت بسیار زیادی دارد.

تأثیر انار بر درمان کرونا

میوه انار و عصاره انار از جمله پلی فنول‌های موجود در آن به مقاومت در برابر کرونا کمک می‌کند. دو مطالعه همزمان اثر ضد ویروسی عصاره انار را نشان داد. سایر داروهای گیاهی نیز تحت آزمایشات بالینی قرار دارند. در چین از همان ابتدای شیوع بیماری همه گیر، از داروهای گیاهی سنتی برای درمان کووید ۱۹ استفاده شده است.

عصاره انار جادو می‌کند. میوه انار برای دیابت نوع دو، تصلب شرایین، بیماری‌های قلبی عروقی، التهاب و سرطان، کم خونی و برای سوختگی و سو هاضمه توصیه می‌شود. جای تعجب نیست که دانشمندان این گیاه را در برابر عفونت‌های مختلف امتحان کرده‌اند.

آزمایشات روی کشت سلولی عفونت‌ها نشان داده است که عصاره پوست انار کاملاً در برابر عفونت‌های سیستم ایمنی مقاوم است. به عقیده دانشمندان ایرانی، گیاهان فیتوبیوتیک من جمله انار، از گروه پلی فنول های موجود در آن- تانن های قابل هیدرولیز، فلاونوئیدها، آن تو سیانین ها و سایر موارد - از نفوذ ویروس آنفلوانزا به سلول جلوگیری می‌کنند.

محققان دانشگاه Banja Luki در بوسنی و هرزگوین، به اتفاق همکاران صربستانی، تصمیم گرفتند آزمایش کنند که آیا پلی فنول های عصاره پوست انار بر ضد کرونا نیز کار می‌کنند. دانشمندان با استفاده از شبیه سازی های رایانه‌ای دریافتند که مواد حاصل از پوست انار با هر چهار پروتئین که انتشار پاتوژن به آنها بستگی دارد، برهم کنش دارند.

این ویروس از طریق پروتئین S وارد سلول بدن می‌شود- به گیرنده سلولی ACE۲ می‌چسبد، و سپس پرو تئیناز سرمین ۲ (TMPRSS۲) از طریق غشا ایجاد می‌شود و آن را می‌شکند و ایمنی بدن را در برابر کرونا افزایش می‌دهد.

میگو پرخاصیت‌ترین غذای دریایی

میگو از غذاهای دریایی بسیار پرخاصیت است، خواص و فواید مصرف آن نسبت به خواص ماهی بیشتر بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. میگو بسیار کم کالری بوده و غذایی مفید برای افراد چاق محسوب می‌شود. پروتئین موجود در میگو ماده اصلی تشکیل دهنده آن بوده، همچنین اسیدهای امگا سه موجود در میگو که از نوع اسیدهای چرب غیر اشباع هستند، برای سلامت بدن و کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی در درون بدن بسیار مفید هستند.

از مهم‌ترین خواص میگو تأثیر آن بر عملکرد مغز و افزایش قدرت یادگیری است. تحقیقات محققان نشان داده، عادت به مصرف هفتگی میگو و سایر غذاهای دریایی، از بروز آلزایمر و اختلال حواس در دوران سالمندی جلوگیری کند. در حقیقت اسیدهای چرب موجود در این ماده غذایی عامل مؤثری بر کاهش آسیب‌های التهابی مغز است.

از دیگر خواص میگو کمک به کاهش فشار خون است. میگو غذایی مفید برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا بوده، در صورتی‌که با روغن و نمک کم طبخ شود. میگو برای رفع کم خونی مفید بوده و مصرف آن برای زنان باردار مفید است.

میگو سرشار از ویتامین‌های گروه ب است، از این رو مصرف آن برای درمان افسردگی و بهبود حالات روحی بسیار مفید است. مصرف میگو به دلیل املاح موجود در آن به ویژه سلنیوم در پیشگیری از بروز سرطان مؤثر است. از دیگر خواص میگو کمک به بهبود و عملکرد بهتر غده تیروئید است.

توصیه می‌شود، بیمارانی که کلسترول بالایی دارند یا تحت کنترل دارویی هستند، از زیاده‌روی در مصرف میگو پرهیز کنند. میگو دارای موادی به نام پورین است که می‌توانند در بدن به اسید اوریک تبدیل شوند. به همین دلیل بهتر است بیماران کلیوی یا مبتلایان به نقرس، مصرف میگو را محدود کنند یا از مصرف آن خودداری نمایند.

این میوه‌ها را برای لاغر شدن بخورید

مصرف کربوهیدارت همیشه به عنوان اقدام بدی برای کاهش وزن حساب می‌شود. اما وقتی بحث منبع غذایی سالمی مثل میوه هست، این قانون متفاوت است. میوه‌ها که سرشار از فیبر، ویتامین و مواد غذایی ضروری هستند یکی از بهترین خوراکی‌ها برای مصرف هنگام رژیم غذایی هستند. فیبر موجود در میوه باعث می‌شود که شما احساس سیری کنید و فروکتوز آن باعث می‌شود تا حس رضایت از مصرف شیرینی در شما ایجاد شود.

همه میوه‌ها برای این کار مفید هستند، اما مصرف برخی از میوه‌ها برای زمانی که قصد کاهش وزن دارید مناسب‌تر است. با چهار میوه که این کار را می‌کنند، آشنا شوید. با چهار گرم فیبر و ۹۵ کالری در هر سیب، این میوه یکی از بهترین‌ها برای کاهش وزن است. به خاطر اینکه زمان خوردن آن زیاد است و این میوه سرشار از فیبر است، خوردن آن احساس رضایت زیادی در افراد ایجاد می‌شود. تحقیقات زیادی هم نشان دادند که سیب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

بر خلاف تصور معروف، موز باعث چاقی نمی‌شود. قطعاً این میوه کالری بیشتری از دیگر میوه‌ها دارد، اما از سویی پر از مواد غذایی مفید است. موزها سرشار از پتاسیم، منیزیم، منگنز، فیبر، ویتامین و آنتی‌اکسیدان هستند. همچنین مصرف روزانه موز می‌تواند به کنترل میزان فشار خون بدن کمک کند و همچنین برای شما در مدیریت وزن مفید باشد.

توت‌های مختلف به عنوان نیروگاه مواد غذایی شناخته می‌شوند، آن‌ها کالری کمی دارند و از سویی پر از ویتامین و آنتی‌اکسیدان هستند. برای مثال در ۱۵۲ گرم توت‌فرنگی ۵۰ کالری وجود دارد. شما می‌توانید از این میوه‌ها برای عصرانه استفاده کنید. زمستان فصل پرتقال است، میوه‌ای که باید در رژیم غذایی‌تان وجود داشته باشد. این میوه پر از ویتامین سی و فیبر است و میزان کالری کمی در آن وجود دارد. یک پرتقال شامل ۴۵ کالری است، پس هنگام خوردن آن نگران وزنتان نباشید.

درمان موخوره با مواد غذایی

موخوره عارضه شایعی است که کمبود مواد مغذی در بدن می‌تواند این مشکل را تشدید کند. برای رفع موخوره مصرف بعضی از مواد خوراکی توصیه می‌شود که عبارتند از:

تخم مرغ

تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است و اسیدهای چرب ضروری موجود در آن به درمان موخوره کمک می‌کند. مو از پروتئین تشکیل شده و به همین دلیل است که تخم‌مرغ به تقویت فولیکول مو کمک می‌کند.

روغن نارگیل

نارگیل نه تنها برای سلامت مفید است بلکه سرشار از اسیدهای چرب است که آن را به یک مرطوب کننده طبیعی مفید تبدیل کرده است.

ماست

ماست سرشار از کلسیم، پروتئین و دیگر مواد مغذی سالم است. می‌توان ماست را با تخم‌مرغ یا روغن نارگیل ترکیب کرد تا یک ماسک موی مناسب به دست آید.

موز

موز برای مرطوب ساختن مو مفید است و به رفع موخوره کمک می‌کند. همچنین می‌توان با افزودن عسل، آب لیمو یا روغن نارگیل به موز به خواص مرطوب کنندگی آن افزود.

شیر

پروتئین موجود در شیر برای مو مفید است و خشکی موها را از بین می‌برد. برای رساندن مواد مغذی باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید از جمله مواد خوراکی که برای بهبود و زیبایی موها توصیه می‌شود عبارت است از: نوشیدن آب کافی، مصرف پروتئین با کیفیت، مصرف امگا ۳، منگنز، روی، ویتامین C، آهن و سلنیم که در موادی مانند گوجه فرنگی، کلم بروکلی، ماهی تن، فراورده‌های لبنی سویا و تخم مرغ وجود دارد.

کد خبر 467045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.