تاثیر شیرین بیان در پیشگیری از کووید ۱۹

رژیم غذایی مفید برای خواب، فواید ویتامین C برای بدن، افزایش مصرف پنیر پیتزا در دوران قرنطینه، خواص درمانی میوه «به» و تأثیر شیرین بیان در پیشگیری از کووید ۱۹ را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ویتامینی که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود، به طور طبیعی در برخی مواد غذایی وجود دارد، به برخی خوراکی‌ها افزوده می‌شود و همچنین به شکل مکمل‌های غذایی در دسترس است. اما آیا می‌دانید با مصرف روزانه ویتامین C چه اتفاقی در بدن انسان رخ می‌دهد.

به گفته دارن مارینیس از مرکز پزشکی اینشتین در فیلادلفیا، ویتامین C برای هر رژیم غذایی ضروری است و آگاهی از تأثیرات مصرف روزانه این ماده مغذی بر بدن اهمیت دارد. ویتامین C توسط بدن تولید نمی‌شود، اما به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد. از این رو برای تأمین نیازهای بدن باید ویتامین C را از آنچه می‌خورید، دریافت کنید. از جمله منابع غذایی خوب برای ویتامین C می‌توان به میوه‌های خانواده مرکبات، فلفل‌ها، جوانه‌های بروکسل، گوجه‌فرنگی، طالبی، سیب‌زمینی، توت‌فرنگی و اسفناج اشاره کرد. برخی افراد نیز ترجیح می‌دهند این ماده مغذی را با مصرف مکمل‌ها دریافت کنند.

ویتامین C یکی از اجزا اصلی بافت همبند است و در بهبودی زخم‌ها نقش دارد. به گفته مارینیس، ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است؛ به این معنی که می‌تواند در پیشگیری از آسیب سلولی مؤثر عمل کند. از این رو ویتامین C می‌تواند به پیشگیری از مشکلات سلامت ناشی از استرس اکسیداتیو کمک کند. ویتامین C یک ماده کلیدی برای تولید کلاژن است. بر همین اساس است که ویتامین C یکی از مواد تشکیل‌دهنده اصلی در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست است.

به گفته مؤسسه ملی سلامت آمریکا، پژوهش‌های بسیاری نشان داده‌اند که ویتامین C می‌تواند به پیشگیری از ابتلاء به سرطان کمک کند. مطالعات مختلف ارتباط بین مصرف ویتامین C و کاهش خطر سرطان‌های ریه، پستان، روده بزرگ یا رکتوم، معده، حفره دهان، حنجره یا حلق و مری را نشان داده‌اند.

به گفته مؤسسه ملی سلامت آمریکا، برخی شواهد وجود دارند که ویتامین C می‌تواند به پیشگیری از بیماری قلبی‌-عروقی کمک کند. یک مطالعه بزرگ شامل بیش از ۸۵ هزار زن نشان داد که مصرف ویتامین C چه به صورت غذایی و چه به شکل مکمل خطر بیماری قلبی‌-عروقی را کاهش داده است. برخی مطالعات نیز توانایی این ویتامین در کاهش خطر سکته مغزی را نشان داده‌اند.

مؤسسه ملی سلامت آمریکا شواهدی را ارائه کرده است که ویتامین C ممکن است به پیشگیری و حتی درمان انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن و آب مروارید که دو دلیل اصلی از دست دادن بینایی در افراد مسن هستند، کمک کند.

به گفته مؤسسه ملی سلامت آمریکا، کمبود حاد ویتامین C می‌تواند به اسکوربوت منجر شود. این بیماری در کشورهای توسعه‌یافته نادر است. نشانه‌های اسکوربوت طی یک ماه از کمبود ویتامین C ظاهر می‌شود. نشانه‌های اولیه شامل خستگی، بی‌حالی و التهاب لثه‌ها می‌شوند. در صورت عدم رسیدگی، شرایط اسکوربوت می‌تواند بدتر شده و شامل افسردگی، تورم و خونریزی از لثه‌ها و شل‌شدن و از دست دادن دندان‌ها شود. در صورت عدم درمان، این بیماری می‌تواند کشنده باشد.

ویتامین C به عنوان یک تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن انسان شناخته می‌شود. با این وجود مؤسسه ملی سلامت آمریکا به این نکته اشاره دارد که ویتامین C آن گونه که افراد فکر می‌کنند ممکن است در پیشگیری از ابتلاء به سرماخوردگی مؤثر نباشد. اما این ماده مغذی به نظر می‌تواند به کوتاه‌شدن دوره سرماخوردگی کمک کند. همچنین این ویتامین ممکن است شدت علائم بیماری را کاهش دهد که احتمالاً با اثر آنت هیستامینی دوز زیاد ویتامین C مرتبط است.

در شرایطی که ویتامین C سمیت کمی دارد و از این رو، مصرف میزان زیاد از آن موجب عوارض جانبی جدی نمی‌شود، اما می‌تواند در بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال، حالت تهوع و کرامپ‌های شکم نقش داشته باشد. برخی شواهد متناقض و بحث‌برانگیز وجود دارند که مقادیر زیاد ویتامین C می‌تواند دفع اگزالات و اسید اوریک از طریق ادرار را افزایش دهد که می‌تواند به تشکیل سنگ‌های کلیوی منجر شود. ویتامین C به بدن در جذب آهن کمک می‌کند. یک مطالعه نشان داد که فقط ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین C می‌تواند جذب آهن را به میزان ۶۷ درصد افزایش دهد.

خواص درمانی میوه «به»

میوه به معروف است به سیب طلایی و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از قبیل افسردگی، زخم معده و بیماری‌های قلبی از گذشته تاکنون استفاده می‌شده است. «به» میوه زمستانی، معطر و متعلق به خانواده گل سرخیان است که تقریباً به گلابی شباهت دارد. میوه «به» با خواص فوق‌العاده خود خیلی از بیماری‌ها را تسکین می‌بخشد، همچنین دانه‌های آن به گلو درد کمک می‌کند.

برگ این میوه هم به عنوان داروی گیاهی برای درمان انواع بیماری‌ها به کار می‌رود. یکی از فواید بارز میوه «به»، آزاد کردن ماده ضد ویروسی است که توصیه می‌شود هنگام سرماخوردگی به صورت چای دم کرده و مصرف کنید. چای گرم برگ درخت «به» تسکین کننده خوبی برای علائم سرماخوردگی مانند سرگیجه، تب، سرفه و عطسه بوده همچنین حس سبکی خاصی را در بدن ایجاد می‌کند.

شما می‌توانید به چای برگ به، مقداری لیمو، زنجبیل و عسل را هم اضافه کرده و به عنوان دمنوش میل کنید. این میوه سرشار از ویتامین‌های آ، ب و املاح آهکی و تانن، پروتئین، لیپید و آب است. به برای درمان بیماری‌های معده بسیار مؤثر بوده و متوقف کننده اسهال‌های ساده و خونی است. افرادی که دچار بیماری‌های حاد ورم روده‌ای، همچنین خونریزی‌های قاعدگی و بواسیر می‌شوند، می‌توانند از دمنوش میوه به یا برگ آن استفاده کنند. این میوه نه تنها می‌تواند سیستم دستگاه گوارش را تقویت کند، بلکه در بهبود مخاط و سرفه‌های مکرر افراد مؤثر خواهد بود.

تخم‌های داخل میوه «به»، خاصیت بی نظیری در بهبود بیماری‌ها دارد. لعاب تخم «به» برای درمان سرماخوردگی، مخاط ریه، سرفه و انواع زخم‌ها کاربرد دارد. شکوفه این میوه در رفع انواع سردردها، مشکلات دستگاه گوارش و بیماری‌های ریوی نقش بسزایی دارد و به عنوان داروی گیاهی استفاده می‌شود.

یکی از راه‌های بهبود تورم چشم استفاده از برگ به، آن هم به طور مستمر در برنامه غذایی است. برای این امر می‌توان جوشانده را مصرف کرد و یا از برگ‌های نرم شده در جوشانده به عنوان ضماد کاهش ورم چشم‌ها استفاده کرد.

همه افراد دغدغه ریزش موهایشان را دارند. برای کاهش این استرس می‌توانید با استفاده از دمنوش برگ به و شکوفه‌های آن مانع از ریزش مو شوید. به این صورت که جوشانده برگ «به» را تهیه سپس موهای سر را به آن آغشته کرده و با کلاه پلاستیکی بپوشانید، بعد از گذشت زمانی می‌توانید سرتان را بشویید.

یکی از فواید سلامتی برگ درخت به کنترل و درمان اسهال است. شما می‌توانید از دم نوش برگ درخت به، به عنوان یک مکمل برای رفع مشکلات گوارشی خود مانند اسهال استفاده کنید. طبق بررسی‌های انجام شده، برگ درخت به حاوی پکتین است که به گردش خون کمک کرده و در نتیجه مصرف منظم آن می‌تواند به فشار خون نرمال کمک کند.

افزایش مصرف پنیر پیتزا در دوران قرنطینه

پنیر پیتزا یکی از مواد غذایی پر طرفدار است. دوران قرنطینه کرونایی مصرف پنیر پیتزا را به دلیل تعطیلی فست فودها و اجبار مردم به پخت غذاهای مورد علاقه خود در منزل افزایش داده است. برای اینکه استفاده از پنیر پیتزا بهترین نتیجه را ایجاد کند، از ترکیب پنیرهای مختلف استفاده می‌شود تا کشسانی مطلوب، عطر خوش و طعم بهتر ایجاد شود.

استفاده از پنیر پیتزا، امروزه بسیار فراگیر است و این نوع پنیر و البته پنیرهای تخصصی دیگر نه‌تنها در پیتزا بلکه در انواع غذاهای دیگر مثل پاستا، ساندویچ‌های مختلف و حتی سوپ‌ها استفاده می‌شوند. فراگیری این نوع پنیر باعث شده شرکت‌های صنایع غذایی زیادی در زمینه تولید آن فعال باشند که البته معروف‌ترین آن‌ها در ایران همان شرکت‌های صنایع لبنی معروف هستند.

در بیشتر سوپرمارکت‌ها بسته‌های کوچک و متوسط پنیر پیتزا عرضه می‌شود، چون برای مصارف خانگی پرمتقاضی‌تر هستند و اگر می‌خواهید پنیر پیتزا را در بسته‌های بزرگ‌تر تهیه کنید باید به فروشگاه‌های زنجیره‌ای بروید.

نکته در خرید پنیر پیتزا این است که در بعضی از بسته‌بندی‌ها پنیر رنده‌شده را به‌صورت تک‌رنگ (سفید) و در بعضی دیگر به‌صورت ٢‌رنگ (سفید و نارنجی) می‌بینید. این پنیرهای نارنجی رنگ همان چدار یا گودا هستند که البته در میزان کش‌آمدن و کیفیت تأثیری ندارند، بنابراین می‌توانید به دلخواه هرکدام از آن‌ها را انتخاب کنید.

اما نکته مهم این است که این پنیرهای رنگی باید حتماً نارنجی باشند، زیرا چدار کاملاً رنگ نارنجی مشخصی دارد و اصلاً زرد نیست. نکته جالب دیگر این است که خرید پنیر پیتزا از زمان شیوع کرونا در ایران بسیار بیشتر شده؛ چون مردم بسیاری از غذاهایی را که پیش از این در رستوران‌ها می‌خوردند حالا با یک جست و جوی کوچک در اینترنت و تهیه مواد لازم، در خانه می‌پزند.

تأثیر ترکیب موجود در ریشه شیرین بیان در پیشگیری از کووید ۱۹

محققان دانشگاه پزشکی دیزبرگ آلمان در مطالعه‌ای جدید اثبات کردند که فیتوشیمیایی استخراج شده از ریشه شیرین بیان موسوم به گلیسیریزین قادر به مهار کروناویروس است. در این مطالعه، محققان عصاره ریشه شیرین بیان را به خاطر فعالیت خنثی کننده در مقابله با کروناویروس مورد مطالعه قرار دادند.

تیم تحقیق ترکیب فعال گلیسیریزین را شناسایی کرد و به مکانیسم خنثی سازی ویروسی آن پی برد. آنها دریافتند این ترکیب کروناویروس را از طریق مهار پروتئاز اصلی ویروس خنثی می‌کند. از این رو محققان، گلیسیریزین را یک ترکیب ضدویروسی بالقوه برای درمان کووید ۱۹ می‌دانند.

به گفته محققان، غلظت این عصاره استخراجی کمتر از مصرف عادی آن به شکل چای است از این‌رو چای ریشه شیرین بیان می‌تواند گزینه خوبی برای مصرف به عنوان یک مکمل باشد.

رژیم غذایی مفید برای خواب

اگر در خوابیدنتان مشکل دارید، شاید مشکل در رژیم غذاییتان و ساعت‌بندیتان باشد، برای مثال اگر عادت به مصرف غذاهای پرکالری دارید اصلاً نباید از کم‌خوابیتان متعحیب شوید. این غذاها که شاخص گلیسمی (GI) بالایی دارند، منجر به افزایش سریع قند خونتان می‌شود، اتفاقی که اولش خوشایند است اما بعد کاهش ناگهانی قند در بدنتان منجر به گرسنگی می‌شوید. این می‌تواند منجر به خراب شدن چرخه شبانه‌روزی بدن شود و منجر به سخت‌تر خوابیدنتان شود.

این کم خوابی هم باعث می‌شود تا احساس خستگی کنید و در نتیجه غذا بخورید و چرخه خواب بی‌کیفیت و پرخوری ادامه پیدا کند. اگر واقعاً قصد بهبود این شرایط را دارید بهتر است تا غذاهایی با GI کم یا متوسط مصزف کنید، غذاهایی مثل ماهی، گوشت، میوه، شیر، پاستا شاخص گلیسم کمی دارند. البته اگر این غذاها سرخ شوند هم این شاخص زیاد می‌شود.

البته تنها غذایی که می‌خورید مسئله نیست، مهمترین چیز این است که کمتر از ساعت قبل از خواب چیزی نخورید. اگر این پیشنهادات را دنبال کنید قطعاً کیفیت خوابتان بهتر می‌شود، اگر باز هم کمک لازم دارید این باور وجود دارد که این مواد غذایی مفید هستند. که عبارتند از:

ماهی سرشار از ویتامین B۶ است که گفته می‌شود باعث افزایش تولید هورمون خواب یعنی ملاتونین می‌شود. ماهی منبع ویتامین D و امگا ۳ هم هست، استیدی که هورمون خوشحالی یعنی سراتونین را افزایش می‌دهد. این باور وجود دارد که این هورمود باعث بهتر خوابیدن می‌شود.

جای دیگر برای کشف ویتامین B۶ موز است، تنها یک موز ۳۳ درصد نیاز روزانه شما به این ویتامین را تأمین می‌شود. همچنین موزها شامل منیزیم هستند که باعث کاهش استرس می‌شود. به همین دلیل این باور وجود دارد که خوردن آن باعث بهتر خوابیدن می‌شود.

یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که تغذیه موش‌ها از ۴۰۰ میلی‌گرم بادام باعق شده است تا آن‌ها بیشتر و عمیق‌تر بخوابند. اگر شما آخر شب هوس خوراکی‌های کوچک می‌کند، بادام خیلی بهتر از مواد شیرین است.

یک باور قدیمی وجود دارد که شیر گرم باعث می‌شود افراد شب‌ها راحت بخوابند، موضوعی که البته نباید از آن تعجب کنید. شیر شامل تریپتوفان است که هورمون خواب تولید می‌کند، شیر شامل خود ملاتونین هم هست.

به طور کلی پیشنهاد می‌شود که آخر شب‌ها بخاطر کافئین موجود در چای، چای ننوشید. اما چای بابونه از این قاعده مستثنی است چراکه شامل آپی‌ژنین است، ماده شیمیایی که میزان اضطراب را در شما کاهش می‌دهد و باعث راحت‌تر خوابیدن می‌شود.

کد خبر 465536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.