شب یلدا هندوانه بخورید/لزوم اضافه کردن انجیر به رژیم غذایی

نکات ضروری برای مصرف گریب فروت، شب یلدا هندوانه بخورید، سیستم ایمنی سالم بهترین دفاع در برابر ویروس کرونا، لزوم اضافه کردن انجیر به رژیم غذایی و پرهیز از فریز کردن بعضی از خوراکی‌ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت سبک زندگی و غذا در دوران شیوع کرونا، اظهار کرد: تقویت سیستم ایمنی بدن در این دوران به منظور پیشگیری از بیماری، بسیار ضروری است.

فیروز سرودی، سیستم ایمنی سالم را بهترین دفاع در برابر ویروس کرونا دانست و افزود: مصرف فرآورده‌های لبنی پروبیوتیک همچون ماست و پنیر برای بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

وی تصریح کرد: با توجه به اثبات نقش این فرآورده‌ها (فراسودمند) در تقویت سیستم ایمنی، مصرف فرآورده‌های لبنی صنعتی پروبیوتیک به ویژه از نوع کم چرب در کنار مصرف ترکیبات زیست فعال موجود در مواد غذایی دیگر مانند انواع میوه و سبزی‌های تازه و همچنین، ادویه‌جات بهداشتی همچون زنجبیل، دارچین، زردچوبه و زعفران به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن نیز توصیه می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، درباره انجام بازدیدهای مستمر از کارخانه‌های تولیدی و سطح عرضه، بیان کرد: اداره نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با انجام بازدیدهای مستمر و نمونه برداری از این نوع فرآورده‌ها در کارخانه‌های تولیدی و سطح عرضه در حفظ و تأمین سطوح ایمنی بیش از پیش این قبیل فرآورده‌ها تلاش می‌کند.

نکات ضروری برای مصرف گریب فروت

یک کارشناس ارشد علوم تغذیه، اظهار کرد: اگر گریپ‌فروت برای کاهش فشار خون به شما توصیه شده است، خوب است بدانید که میزان یک‌دوم کوچک از این میوه حاوی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم از پتاسیم است و در دسته مواد غذایی با پتاسیم متوسط قرار می‌گیرد، یک لیوان آب میوه آن نیز حاوی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم پتاسیم بوده و در دسته مواد غذایی با پتاسیم بالا قرار می‌گیرد که به سبب داشتن پتاسیم می‌تواند برای کاهش فشار خون مفید باشد.

زهرا قنبری، اضافه کرد: اما باید نکته مهمی را یادآور شد و آن این است که میوه گریپ‌فروت با طیف وسیعی از داروها تداخل دارد و می‌تواند متابولیسم روده‌ای آنها را مهار کند و این اثر برای ۷۲ ساعت باقی می‌ماند، پس حتی رعایت فاصله زمانی در مصرف گریپ‌فروت و داروها مؤثر نبوده و می‌تواند عوارض خطرناکی را نظیر مسمومیت دارویی به همراه داشته باشد و حتی در مواردی سبب مرگ شود.

وی تصریح کرد: به طور مثال از داروهایی که با گریپ‌فروت تداخل دارند، می‌توان به داروهای کاهنده کلسترول خون، یا داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی اشاره کرد، بنابراین اگر از جمله افرادی هستید که فشار خون بالا دارند، بهتر است به جای گریپ‌فروت از سایر مواد غذایی نظیر آووکادو، موز، خربزه، انبه، سیب‌زمینی، اسفناج، گوجه‌فرنگی، ماست البته از نوع کم‌چرب که در دسته مواد غذایی با پتاسیم خیلی بالا قرار می‌گیرند، (حاوی بیش از ۳۰۰ میلی‌گرم پتاسیم در هر واحد از آنها) استفاده نمائید تا از عوارض تداخل دارو – غذا گریپ‌فروت در امان باشید.

خوراکی‌هایی که نباید فریزری شوند

طی سال‌های اخیر، فریزری کردن غذاها بسیار رایج شده است و از انواع نان تا سبزیجات و گوشت‌ها فریزری می‌شوند، اما به نظر می‌رسد نباید همه خوراکی‌ها را فریزری کرد.، در حالی که فریزرهای مدرن امکان ذخیره سازی کارآمد را دارند. اما برخی از مواد غذایی نیز وجود دارند که بهتر است فریزری نشوند چرا که فریزری شدن این مواد غذایی مخاطراتی را به همراه دارد، این خوراکی‌ها عبارتند از:

گوشت فرآوری شده

هات داگ یا انواع سوسیس و بی کن می‌توانند برای سلامتی افراد مضر باشند، اما این ضرر، زمانی افزایش پیدا می‌کند که این نوع خوراکی را فریزری کنید. در واقع فریزری کردن این نوع خوراکی‌ها می‌تواند خطر سرطان زا بودن سوسیس و کالباس را افزایش دهد.

انواع ماکارونی

ماکارونی بهترین وعده غذایی سریع از دید بسیاری از افراد است. پخت ماکارونی بسیار ساده و سریع است، اما اگر قرار باشد ماکارونی را پخته و سپس فریزری کنید نه تنها تنبلی کرده‌اید، بلکه یک اشتباه بزرگ میز انجام داده‌اید، بهتر است همیشه ماکارونی را تازه طبخ کنید تا سالم‌تر باشد.

ماهی و مرغ پخته شده

یکی از بدترین اشتباهاتی که بسیاری از افراد انجام می‌دهند این است که تصور می‌کنند می‌توانند مرغ و ماهی پخته شده را فریزری کنند. اما این اشتباهی بزرگ است.

خوراکی‌های مدت دار
غذاهای آماده صبحانه، خامه و انواع خوراکی‌هایی که تاریخ مصرف مشخصی دارند باید در زمان مشخص شده مصرف شوند و قرار دادنشان در فریزر تأثیری در سالم ماندن این مواد ندارد.

پیاز از قبل خرد شده

در حالی که پیازهای خرد شده قطعاً باعث صرفه جویی در وقت می‌شوند، اما نباید فریزری شوند چرا که طعم و خواص خود را کاملاً از دست خواهند داد.

شب یلدا هندوانه بخورید

طبع هندوانه سرد و تر است. بر همین اساس مصرف آن در کاهش عطش، رفع گرمازدگی و پایین آوردن حرارت کبد بسیار مؤثر است. برخی از مهمترین خواص هندوانه و فواید آن برای تندرستی عبارتند از: هندوانه در تنظیم حرارت بدن و کنترل تشنگی و عطش مؤثر است. این خاصیت هندوانه باعث شده تا از آن برای پایین آوردن تب نیز استفاده شود. به دلیل میزان بالای پتاسیم موجود در هندوانه، مصرف آن برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا مفید بوده، در کنترل فشار خون و حفظ سلامت رگ‌های خونی و دفع اسکلروز (تصلب) مؤثر است.

بیش از ۹۰ درصد هندوانه را آب تشکیل می‌دهد، بنابراین مصرف آن باعث می‌شود زودتر احساس سیری کرده و به کنترل پرخوری کمک می‌کند، همچنین خاصیت ملین بودن آن، به درمان یبوست کمک کرده، به طور کلی در کاهش وزن و لاغری مؤثر است. یکی از خواص هندوانه خاصیت مدر بودن آن است، از همین رو به سلامت کلیه‌ها کمک کرده، مصرف آن برای دفع سنگ‌های مجاری ادرار و درمان خانگی سنگ کلیه مفید است.

مصرف هندوانه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده، پیشگیری از سرطان به ویژه خطر سرطان روده و سرطان پروستات و بیماری‌های قلبی عروقی از فواید هندوانه برای تندرستی است. هندوانه سرشار از مواد معدنی مهم و ضروری مانند پتاسیم است و به حفظ کلسیم در بدن و داشتن استخوان‌ها و مفاصل قوی‌تر کمک می‌کند.

هندوانه سرشار از ویتامین‌های C و A است. با خوردن این میوه می‌توانید مقادیر زیادی از این ویتامین‌ها را به بدن خود برسانید. این ویتامین‌ها به سلامت پوست شما کمک می‌کند. همچنین خاصیت ضد التهاب این میوه باعث شده، ماسک تهیه شده از این میوه برای بهبود التهاب پوست ناشی از اصلاح موی صورت یا التهاب ناشی از آفتاب سوختگی بسیار مناسب باشد.

یکی از خواص هندوانه در طب سنتی کاهش علائم آسم و کمک به درمان هپاتیت است. به دلیل میزان بالای سیترولین موجود در هندوانه، مصرف این میوه، قبل از فعالیت بدنی شدید به کاهش ضربان قلب و درد عضلات کمک می‌کند. همچنین مصرف این میوه قبل از فعالیت‌های سنگین به تعریق کمتر هنگام تمرینات شدید ورزشی و کاهش عطش و تشنگی‌های شدید کمک می‌کند. از این رو متخصصان تغذیه به ورزشکاران توصیه می‌کنند یک ساعت قبل از تمرین یا مسابقات هندوانه یا آب آن را مصرف کنند.

چرا باید انجیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

محققان می‌گویند مصرف انجیر می‌تواند سلامت قلب و دستگاه گوارش را تضمین کند. انجیر یکی از میوه‌های پرطرفدار در رژیم غذایی مدیترانه‌ای و نیز کشورهای حوزه آسیای مرکزی و خاورمیانه است. ترکیه امروزه بزرگترین تولید کننده انجیر جهان است. در کنار خواص بی نظیر انجیر برای بدن، این میوه در مصارف دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، ایرانی‌ها از انجیر برای درمان زگیل و یبوست استفاده می‌کنند.

مردم عمان انجیر را در آب می‌جوشانند و از آن برای درمان سنتی سرفه بهره می‌برند همچنین یونانیان باستان از حجم بالای انجیر برای دفع کرم روده استفاده می‌کرده‌اند. تحقیقات متعدد از تأثیرات شگفت‌انگیز مصرف انجیر در جلوگیری از بیماری‌ها حکایت دارد. مهمترین تأثیرات مصرف انجیر عبارتند از:

۱- کمک به بیماری‌های قلبی: یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد مصرف انجیر باعث کاهش فشار خون و تنظیم ضربان قلب در موش‌ها شده است. محققان می‌گویند به دلیل وجود پتاسیم، فنول‌ها و فلاونوئیدها در انجیر، مصرف این میوه می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

۲- تنظیم قند خون: شیرینی طبیعی انجیر باعث ثبات در سطح قند خون می‌شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد ترکیب موادی همچون فلاونویدها، فنولیک اسید، تانین‌ها و ویتامین E منجر به افزایش تولید انسولین و کاهش گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت می‌شود

۳- حرکت راحت مواد غذایی در روده: تحقیقات متعدد نشان داده است مصرف انجیر می‌تواند باعث تسهیل در حرکت مواد غذایی در روده شود. مطالعات درباره تأثیرات مصرف انجیر در یبوست نشان داد افرادی که از این میوه استفاده می‌کنند دارای حرکات منظم روده هستند و کمتر به یبوست مبتلا می‌شوند.

همچنین یک تحقیق که به تازگی انجام شده است نشان می‌دهد افرادی که از مخلوط انجیر و پودر کتان به طور مداوم و برای ۱۴ روز استفاده کرده‌اند، از فعالیت منظم روزانه دستگاه گوارش خود و اجابت مزاج خبر دادند. این افراد اعلام کردند روند دفع مدفوع آن‌ها بهتر شده است و به طور روزانه اجابت مزاج می‌کنند همچنین فرآیند دفع مدفوع در آن‌ها با درد کمتر و به سهولت انجام شده است.

کد خبر 462908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.