روش‌های خودمراقبتی روانی در ایام کرونایی کدامند؟  

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان روش‌های خود مراقبتی برای کاهش استرس و حفظ سلامت روانی گروه بزرگسالان و سالمندان در ایام کرونایی را تشریح کرد.

ناهید گرامیان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص پیامدهای روحی و روانی همه‌گیری کرونا بین گروه بزرگسالان با طولانی شدن مدت این اپیدمی، اظهار کرد: همه گیری کرونا بر وضعیت سلامت روان افراد در سطوح مختلف جامعه از جمله بیماران مبتلا، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، خانواده‌ها، دانشجویان، بیماران مبتلا به اختلالات روان شناختی و حتی پرسنل مشاغل مختلف تأثیر گذاشته است و نه تنها سبب بروز نگرانی‌هایی در خصوص سلامت جسمی در عموم مردم شده است باعث بروز برخی اختلالات روان شناختی در بزرگسالان می‌شود.

وی اضافه کرد: این موارد شامل اضطراب، استرس، ترس، افسردگی، وسواس فکری و عملی، برچسب زنی، رفتارهای اجتنابی، تحریک پذیری، اختلال خواب و اختلال استرس پس از سانحه است.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با تاکید بر اهمیت رعایت روش‌های خودمراقبتی برای کاهش استرس و حفظ سلامت روانی گروه بزرگسالان ، تصریح کرد: اکثر رفتارها و واکنش‌هایی که افراد در هنگام حوادث و بحران‌های غیرمنتظره از خود نشان می‌دهند رفتارهایی طبیعی است، به همین دلیل به خودتان یا دیگران برچسب ضعیف، ترسو یا غیرطبیعی بودن نزنید. از موقعیت‌هایی که استرس شما را زیاد می‌کند دوری کنید. برای مثال کمتر اخبار را چک کنید. خواندن اخبار یک یا دو بار در روز استرس کمتری دارد تا اینکه تمام طول روز اخبار را ببینید یا بشنوید.

وی ادامه داد: در مورد نگرانی‌ها و احساساتتان حرف بزنید و از بیان آنها خجالت نکشید. اجازه بروز احساساتی مانند گریه و خشم را به خود و دیگران بدهید. با احساس و فکرهای خود نجنگید، تغییر حال شما در هر لحظه طبیعی است و برای حل و فصل آن نیاز به گذر زمان است. بپذیرید همه چیز در کنترل شما نیست. سعی کنید برنامه و زندگی عادی خود را حفظ کنید و روی چیزهایی که کنترل دارید تمرکز کنید، نه روی چیزهایی که کنترل ندارید.

گرامیان اظهار کرد: بهتر است که بزرگسالان ساعت‌هایی را به دور از فضای مجازی بگذرانند و کارهایی که برای آنها آرام بخش است مانند نیایش کردن، کتاب خواندن یا دیدن فیلمی که دوست دارند و موارد دیگر را را در برنامه روزانه بگنجانند. در شرایط بحرانی و بی‌ثبات، تصمیم مهمی نگیرند و تغییر بزرگ در زندگی خود ایجاد نکنند.

وی معتقد است بزرگسالان برای کاهش استرس‌های کرونایی به اندازه کافی استراحت کنند، خواب خوب و کافی کمک می‌کند که توان خود را بازیابی کنند. ورزش کنند و اگر امکان ورزش منظم ندارند، تحرک بیشتری داشته باشند و حداقل بیست دقیقه در روز فعالیت بدنی انجام دهند. از روش‌های آرام سازی استفاده کنند. در مواقع استرس نفس‌های عمیق بکشند.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان، تاکید کرد: برای کاهش استرس‌ها در حضور کودکان در مورد اخبار بد صحبت نکنید. از مصرف هر نوع دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنید. از مواد مخدر یا الکل برای سرکوب حس‌های منفی استفاده نکنید. در صورتی که احساس کردید برای چند روز متوالی نمی‌توانید کارهای روزمره را انجام دهید یا کنترلی بر شرایط خود ندارید به پزشک، روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید.

وی تصریح کرد: در صورت نیاز به کمک‌های پزشکی، روانپزشکی یا روانشناسی، به مراکز خدمات جامع سلامت، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و یا هر مرکز درمانی که در دسترس شماست مراجعه کنید.

لزوم افزایش خودمراقبتی و حفظ سلامت روان گروه سالمندان

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان، به گروه سالمندان در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، توصیه کرد: به دلیل اینکه سالمندان آسیب پذیری بیشتری نسبت به ویروس کرونا دارند برای پیشگیری بهتر است تا حد امکان کمتر با دیگران در تماس نزدیک باشند و در خانه بمانند به همین جهت برای کم کردن استرس به آنها توصیه می‌شود در خانه قدم بزنند یا ورزش و نرمش کنند. بیکاری و بی‌تحرکی در طول روز می‌تواند باعث بی‌خوابی افراد در شب شود به آنها توصیه می‌شود خواب روز را محدود کنند یعنی مدت زمان خوابیدن در طول روز را کمتر کنند تا از بروز بی‌خوابی شبانه در آنها جلوگیری شود.

وی ادامه داد: ماندن در خانه و محدود شدن دیدار فرزندان موجب احساس تنهایی در سالمندان می‌شود در این شرایط توصیه می‌شود برای سالمندان کتاب‌های الکترونیکی، فایل‌های صوتی و تصویری سرگرم کننده و آرامبخش توسط فرزندان و نزدیکان فرستاده شود یا عکس‌ها و فیلم‌های خانواده برای آنها ارسال شود.

گرامیان، تصریح کرد: شنیدن اخبار این روزها می‌تواند باعث اضطراب سالمندان شود و ارتباط نداشتن با محیط خارج این نگرانی را تشدید می‌کند. بهتر است فرزندان و اطرافیان سالمندان از آنها در مورد نگرانی‌هایشان سوال کنند تا متوجه نگرانی‌های آنان شوند و به آنها بهتر کمک کنند. با صبوری به صحبت‌های آنها گوش کرده و به آنان فرصت دهند تا صحبت‌هایشان تمام شود. به آنها اطمینان دهند که کنارشان هستند و دیدار کمتر برای پیشگیری و مراقبت است.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه با رعایت بهداشت و ضدعفونی کردن می‌توان از ابتلا به کرونا پیشگیری کرد و همین امر باعث کاهش استرس در افراد می‌شود پس سعی کنید با حوصله به آنها در مورد ضدعفونی کردن وسایل و روش‌های پیشگیری آموزش دهید و پیگیری کنید. به دلیل کاهش تمرکز و حافظه در بعضی سالمندان، ممکن است نیاز باشد مطالب را تکرار کنید. در برخورد با سالمندان صبور و ملایم باشید و وقت بیشتری برای آنها صرف کنید.

وی بیان کرد: سالمندان آسیب پذیری بیشتری نسبت به ابتلای این ویروس دارند و برای پیشگیری بهتر است تا حد امکان کمتر با دیگران در تماس نزدیک باشند. در این شرایط تأمین نیازهای اولیه آنها خیلی مهم است. لازم است به آنها در انجام کارهایشان، از کمک به تخلیه زباله‌ها گرفته تا خریدهای ضروری و تهیه وسایل و داروهای مورد نیازشان کمک شود.

کد خبر 462451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.