گلو درد عصبی چیست و چه علائمی دارد؟

گلو درد عصبی علل مختلفی دارد که در اغلب موارد جدی نبوده و قابل درمان است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دلایل زیادی برای احساس فشار و تنش در گلو وجود دارد. استرس و فشارهای عصبی روزانه، یکی از عواملی است که باعث گلو درد می‌شود به طوری که فرد احساس می‌کند چیزی در مسیر گلوی او گیر کرده است. در ادامه به بررسی بعضی از علل گلو درد عصبی می‌پردازیم:

اضطراب

گاهی اوقات اضطراب باعث می‌شود احساس کنیم مسیر گلو تنگ شده یا چیزی در گلو گیر کرده است. به این حالت "احساس گلوبوس" (globus sensation) گفته می‌شود. بعضی مواقع افراد احساس می‌کنند توده‌ای غیر دردناک، اما آزار دهنده در گلوی آن‌ها وجود دارد. این وضعیت در زنان و مردان به طور مساوی وجود دارد. احتمال می‌رود زنان بیشتر از مردان با این مشکل مواجه شوند.

استرس

یک عضله حلقه‌ای در گلو وجود دارد که هنگام غذا خوردن باز و بسته می‌شود. وقتی احساس استرس می‌کنید، این عضله دچار تنش شده و باعث می‌شود احساس کنید چیزی در گلو گیر کرده یا گلوی شما سفت است.

وحشت زدگی

وحشت زدگی (panic attack) با استرس و اضطراب ارتباط دارد. یکی از نشانه‌های وحشت زدگی، احساس سفت شدن گلو تا حدی است که نفس کشیدن را دشوار کند. از نشانه‌های دیگر آن می‌توان به افزایش ضربان قلب، درد قفسه سینه، عرق کردن، حالت تهوع، سرگیجه، احساس لرز یا گرما و ترس از مردن اشاره کرد.

رفلاکس معده

رفلاکس معده (GERD) وضعیتی است که در آن اسید معده به سمت بالای مری منتقل می‌شود. این مشکل باعث ایجاد سوزش در قفسه سینه می‌شود که به سوزش معده یا رفلاکس معروف است. احساس سوزش در قفسه سینه می‌تواند باعث گرفتگی گلو شود.

گواتر

بزرگ شدن غیرطبیعی غده تیروئید، گواتر نام دارد و یکی از علائم گرفتگی و احساس فشار و تنش در گلو محسوب می‌شود. از نشانه‌های دیگر گواتر می‌توان به بروز مشکل تنفس یا بلع و همچنین تورم در جلوی گلو و گردن اشاره کرد.

دیسفونی تنش عضلانی

دیسفونی تنش عضلانی (MTD)، نوعی اختلال صدا است که می‌تواند احساس تنش در گلو ایجاد کند. این اتفاق زمانی می‌افتد که عضلات اطراف حنجره در حین صحبت بیش از حد سفت شوند تا جایی که حنجره به خوبی کار نکند. اختلالات صدا در افرادی مانند خوانندگان، اپراتورها سخنران‌ها که بیش از سایر افراد از صدای خود استفاده می‌کنند ایجاد می‌شود.

ترشحات پشت بینی

سرماخوردگی قسمت سر، تخلیه سینوس و آلرژی بینی همگی می‌تواند باعث ترشح مخاط پشت گلو شود. این عارضه می‌تواند باعث تحریک گلو و احساس وجود یک توده در پشت آن شود.

عفونت

التهاب لوزه و گلودرد استرپتوکوکی (عفونت باکتریایی گلو) می‌تواند باعث احساس تنش در گلو شود. علائم دیگر عفونت گلو شامل تب، مشکل در بلع غذا، اسهال، سر درد و التهاب حنجره است.

درمان گلو درد عصبی

روش درمان گلو درد عصبی پس از تشخیص علت آن انتخاب می‌شود. در اغلب موارد گلو درد عصبی جدی نبوده و قابل درمان است. برای مثال اگر علت گلو درد عصبی اضطراب روزانه باشد، روان درمانی، مصرف دارو، تغییر سبک زندگی و تمرین‌های آرام سازی ذهنی مؤثر خواهد بود. در مورد رفلاکس معده نیز مصرف دارو، رژیم غذایی، تغییر سبک زندگی توصیه می‌شود. در صورتی که علت گلو درد عصبی، گواتر باشد، با مصرف دارو، عمل جراحی و درمان با ید رادیواکتیو مداوا می‌شود.

کد خبر 460532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.