با شش ماده غذایی ضد استرس آشنا شوید

فواید بی‌نظیر خوراکی‌های خشک شده برای بدن، شناخت مضرات گیاه رازیانه، مواد غذایی مفید برای مراقبت از کبد، آشنایی با شش ماده غذایی ضد استرس و خطرات مصرف تن ماهی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میوه‌ها سرشار از ویتامین‌های مختلف مورد نیاز بدن هستند که می‌توانند اهمیت غذایی خاصی برای فرد داشته باشند، انواع خشک آن‌ها هم می‌توانند برای بدن بسیار مفید باشند؛ بنابراین لازم است روزانه تعدادی آجیل و میوه‌های خشک مصرف کنیم تا در عملکرد بهتر بدن مؤثر باشند.

تمام افراد در سنین مختلف باید میوه‌های خشک و همین طور انواع آجیل در برنامه غذایی خود قرار دهند و با مصرف منظم و روزانه شاهد تغییرات مثبت در حالات جسمانی و روانی خود باشند. میوه‌های خشک و آجیل مانند بادام، گردو، کشمش، خرما، زردآلو و غیره، منبع ذخیره‌سازی مواد مغذی و ضروری مختلف هستند که می‌توانند به شدت برای سلامتی افراد مفید باشند. خوردن میوه‌های خشک و آجیل به مقدار کافی می‌تواند در جلوگیری از بیماری‌های مختلف کمک کننده باشند.

گردو، یک منبع غنی از مواد معدنی بوده که کمی شبیه به مغز انسان است. گردو در غنی‌سازی نیمکره چپ، راست و چروک‌های پیچیده‌ای که نئوکورتکس را تشکیل می‌دهند، نقش مهمی دارد. گردو سرشار از فیبر و مقدار زیادی مس، منگنز، ویتامین E و ترکیبات مهم گیاهی است. پوست نرم گردوها حاوی مقدار بالایی آنتی‌اکسیدان فنول بوده که برای بدن می‌تواند به شدت مفید باشد؛ بنابراین نباید این پوست را از گردو جدا کرد. علاوه‌بر این خوردن گردو در پیشگیری از کم خونی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

بارزترین فایده برگه زردآلو آرام کردن دستگاه گوارش است. فیبر محلول در زردآلو، حرکت روده را بهبود می‌بخشد که باعث دفع بهتر مدفوع می‌شود. علاوه بر این اسیدهای چرب را سریع تجزیه خواهد کرد که موجب بهبود هضم بهتر مواد غذایی می‌شود. فیبر موجود در زردآلو یبوست و نفخ را هم درمان می‌کند.

مصرف زردآلو به طور منظم با کاهش خطر از دست رفتن بینایی مرتبط بوده است اما مهمتر از هر چیزی، زردآلو غنی از کاروتنوئیدها، زانتوفیل رتینول و ویتامین آ است که می‌تواند از بیماری‌های بینایی مرتبط با سالخوردگی جلوگیری کرده و به رشد اطفال کمک شایانی کند همچنین کاربرد موضعی عصاره هسته زردآلو می‌تواند با تحریک تولید اشک، خشکی چشم را هم کاهش دهد.

آجیل بادام زمینی خود به تنهایی بسیار مفید بوده زیرا دارای پتاسیم و فسفر است. بادام زمینی به تسریع عملکرد قلب کمک می‌کند، زیرا حاوی چربی کم‌تری نسبت به سایر آجیل‌هاست. سطح بالای اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در بادام زمینی به کاهش سطح تری گلیسیرید کمک می‌کند که به نوبه خود باعث جلوگیری از بیماری‌های قلبی مزمن می‌شود.

امروزه به دلیل داشتن رژیم‌های غذایی ناسالم و شیوه نادرست زندگی افراد زیادی دچار بیماری‌های قلبی رایج می‌شوند. میوه‌های خشک در رژیم غذایی روزانه می‌توانند در کاهش خطر بیماری‌های مختلف قلبی کمک کننده باشند؛ البته بعضی از میوه‌های خشک شامل چربی‌های غیر اشباع هستند که نقش مهمی در بهبود سلامت قلب دارند.

سیب خشک حاوی دو ویتامین B ضروری است که سوخت و ساز انرژی بدن فرد را بهبود داده و تعادل هورمونی ایجاد می‌کند. آن‌ها اسید پانتوتنیک (ویتامین B۵) و پیریدوکسین (ویتامین B۶) هستند. وظیفه ویتامین B۵ انرژی‌زایی در بدن افراد است همچنین به بهبود عملکرد انتقال دهنده‌های عصبی کمک شایانی می‌کند و در واقع باعث بهبود پاسخ و عملکرد مغز می‌شود. خواص سیب خشک شده در بهبود سلامت سلول‌های بدن بسیار مؤثر خواهد بود و منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها، به ویژه پلی‌فنول‌هاست.

خطرات مصرف تن ماهی

ماهی‌های بسیار زیاد و متنوعی برای تهیه تن ماهی به کار می‌روند. اگرچه تن ماهی داخل قوطی اغلب می‌تواند منبعی از جیوه در رژیم غذایی محسوب شود. مفهوم تن ماهی یعنی استفاده از انواع مختلف ماهی‌ها. جیوه یک ماده غیر قابل رؤیت و بدون بو برای انسان‌ها می‌باشد و زمانی که وارد بدن می‌شود به عنوان یک سم عصبی فعالیت می‌کند و سیستم عصبی و مغز را دچار اختلال خواهد کرد.

قرار گرفتن جیوه در بدن می‌تواند برای بچه‌های کوچک و خانم‌های باردار بیش از بقیه خطرناک باشد. همزمان که مغز کودک رشد می‌کند، به همان سرعت نیز مواد مغذی را به خود جذب می‌کند. جذب جیوه روی ذهن تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که کودک دچار اختلالات یادگیری و یا تأخیر در رشد مغزی شود. نوزادان و جنین نیز بر اثر قرار گرفتن در معرض مصرف بالای تن ماهی با مشکلات ذهنی، کری و کوری مواجه خواهند شد. سم جیوه در نوجوانان نیز روی باروری و فشارخون آنها تأثیر گذار است.

تحقیقات در مورد تن ماهی حاوی جیوه نشان می‌دهد که این ماده غذایی در در ماهی‌های بزرگ بیش از بقیه یافت می‌شود. بیشتر افراد از تن ماهی‌هایی مصرف می‌کنند که میزان جیوه بالایی ندارند و بنابراین نباید در مورد آن نگران باشید اما ممکن است یک گروه خاصی از افراد به این جیوه کم نیز واکنش نشان دهند. مثل خانم‌های سن بالا، خانم‌های باردار، کودکان و نوزادان. به این علت که جیوه برای سیستم عصبی کودک بسیار خطرناک است، در نتیجه هرچقدر که کودکان بیشتر در معرض مصرف آن قرار بگیرند، مشکلات بیشتری گریبانگیرشان می‌شود.

جیوه می‌تواند از بدن مادر به نوزاد درون شکم او منتقل شود. اگر باردار یا شیرده می‌باشید، باید مصرف تن ماهی را کاهش دهید و یا اگر نوزاد و کودک دارید، تا مدت زمان زیادی از تن ماهی استفاده نکنید.

با شش ماده غذایی ضد استرس آشنا شوید

راه‌های زیادی نیز برای از بین بردن استرس وجود دارد، یکی از این راه‌ها خوردن برخی از غذاها است. عوامل متعددی در به وجود آمدن اضطراب نقش داشته و راه‌های متعددی نیز برای از بین بردن آن وجود دارد. یکی از این راه‌ها خوردن برخی از غذاهایی است که به کاهش اضطراب کمک می‌کنند.

اضطراب یک مشکل مشترک میان بسیاری از افراد بوده و به طور معمول همراه با نگرانی مداوم می‌باشد. در درمان اضطراب معمولاً از دارو استفاده می‌شود، اما در برخی موارد می‌توان آن را بدون دارو نیز درمان کرد.

راهکارهای زیادی از جمله تنفس عمیق و ورزش کردن وجود دارند که می‌تواند باعث کاهش اضطراب شوند. یکی از این راهکارها که احتمالاً کمتر آن را شنیده اید خوردن برخی غذاهای ضد اضطراب می‌باشد. شش غذا و نوشیدنی را به شما معرفی کنیم که می‌توانند مغز شما را تقویت کرده و در نتیجه اضطراب شما را کاهش دهد عبارتند از:

۱. ماهی سالمون

۲. بابونه

۳. زردچوبه

۴. شکلات تلخ

۵. ماست

۶. چای سبز

شناخت مضرات گیاه رازیانه

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری‌ها هم پیشرفت زیادی کرده‌اند و یکی از راه‌های نجات انسان از بیماری‌های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه‌ها است. باید بدانید که مصرف زیاد رازیانه در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت پوستی می‌شود. کسانی که به هویج و کرفس حساسیت دارند بهتر است از مصرف این گیاه اجتناب کنند.

رازیانه و دانه‌های آن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود چرا که به عنوان یک ماده غذایی قاعده‌آور شناخته‌شده که خطر سقط جنین و انقباضات زودرس رحمی را شامل می‌شود. در صورت تمایل به مصرف رازیانه بهتر است قبل از آن با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

فتودرماتیت یک بیماری است که اگر در معرض نور خورشید قرار بگیرید دچار خارش می‌شوید، مصرف رازیانه در بعضی از افراد این حالت را ایجاد می‌کند. این گیاه را به هیچ عنوان با دارو مصرف نکنید که این حالت در کودکان خطرناک‌تر است. مثلاً مصرف این گیاه با داروهای تشنج و صرع مجاز نیست.

در بعضی از دختران موجب رشد سریع سینه قبل از بلوغ می‌شود. رازیانه ممکن است باعث ابتلاء به سرطان پستان شود. استفاده از این دانه‌ها ممکن است سبب تحریک رحم شود و در زنان باردار تا سقط جنین ممکن است پیشروی کند. اگر در زنان بیش اندازه مصرف شود موجب لاغری بیش از حد می‌شود.

بر روی DNA تأثیرات منفی می‌گذارد. مصرف این دانه باعث به وجود آمدن تومور در حیوانات می‌شود. اگر بیش از اندازه از روغن رازیانه در افرادی که مشکل تنفسی دارند استفاده شود باعث ایجاد حملات آسمی می‌شود. رازیانه در دوران شیردهی ضرر خاصی ندارد مگر اینکه بیش از اندازه مصرف شود.

رازیانه که با نام‌های بادیان هم شناخته می‌شود نوعی گیاه گلدار است که بومی جنوب اروپا و جنوب غربی آسیا است. رازیانه به همراه گیاهان شناخته شده‌ای مانند گلپر، هویج، زیره، کرفس و جعفری در خانواده چتریان دسته بندی می‌شود.

برای مراقبت از کبد چه بخوریم؟

کبد مهمترین قسمت بدن است و اگر به آن توجه نکنیم دچار عارضه‌های بسیاری می‌شویم پس تغدیه نقش اساسی در حفظ سلامت کبد ما دارد علاوه بر آن بیمارانی که دچار مشکلات کبدی هستند باید مواد غذایی مناسبی مصرف کنند تا به کمک این دسته از مواد غذایی سلامت بدنشان تضمین شود.

به طور کلی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب علائم خاصی ندارند و در برخی افراد ممکن است علائمی مانند درد شکمی، خستگی، از دست دادن اشتها و ناخوشی، زردی چشم و پوست، تورم در مچ پا، درد معده، احساس خواب آلودگی یا سردرگمی، استفراغ خونی و مدفوع خونی داشته باشند و به همین دلیل تشخیص مناسب قبل از شروع درمان ضروری است.

در حال حاضر درمان مؤثر دارویی برای بیماری کبد چرب در دسترس نیست. با این حال، امکان بازگشت کبد به شرایط قبل ممکن است و معمولاً با تغییرات شیوه زندگی، رژیم غذایی و درمان خانگی، کبد چرب درمان می‌شود. برخی از مواد غذایی می‌پردازیم که می‌توانند کبد را از ابتلاء به سرطان و چرب شدن در امان نگه دارند عبارتند از:

مواد غذایی مفید برای کبد

مصرف چربی‌های مفید مانند روغن زیتون، استفاده متعادل و کم از گوشت قرمز، مصرف منظم ماهی، استفاده انواع غلات کامل و سبوس دار و مصرف فراوان سبزیجات و میوه جات ما را در برابر بیماری کبدی محافظت می‌کنند.

مواد غذای مضر برای کبد

غذاهای سرشار از قند و شکر، چربی‌ها اشباع، غذاهای صنعتی و آماده، و مواد غذایی شور سلامت کبد را به خطر می‌اندازد.

کد خبر 458404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.