خواب شبانه چه تاثیری بر عملکرد روزانه افراد دارد؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که کمبود خواب شبانه می‌تواند بر عملکرد روزانه فرد اثر منفی بگذارد و باعث بروز خشم، بی‌حوصلگی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و سرماخوردگی بشود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پژوهشگران معتقد هستند که حتی تغییر در مدت زمان خواب شبانه نیز بر واکنش افراد نسبت به رویدادهای روزانه اثر می‌گذارد. گروهی از محققان به منظور بررسی تاثیر کمبود خواب بر عملکرد روزانه افراد مطالعه جدیدی انجام دادند و اطلاعات مربوط به دو هزار فرد بزرگسال را در رده سنی ۳۳ تا ۸۴ سال ارزیابی کردند. پس از ارزیابی شرایط پایه این افراد، سوالاتی در مورد مدت زمان خواب، استرس‌های روزانه و تجارب رویدادهای مثبت و منفی از آن‌ها پرسیده شد.

به گفته محققان زمانی که افراد در طول روز وقایع مثبت را تجربه می‌کنند و به عنوان مثال در طبیعیت وقت می‌گذرانند، معمولاً در آن روز احساس بهتری دارند، اما زمانی که فردی کمتر از مقدار معمول بخوابد انرژی کافی از وقایع مثبت در طول روز دریافت نمی‌کند. علاوه بر این خواب طولانی‌تر باعث می‌شود فرد در طول روز احساس بهتری داشته باشد و از وقایع مثبت لذت بیشتری ببرد، زیرا در این صورت استرس روزانه فرد کم می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌ها و دردهای مزمن کاهش پیدا می‌کند.

پژوهشگران ارتباط بین مشکلات مزمن سلامت و مدت زمان خواب افراد را بررسی کردند و متوجه شدند کسانی که بیشتر از دیگران می‌خوابند روز بعد احساس بهتری داشته و از وقایع مثبت لذت بیشتری می‌برند. محققان به طور غیرمنتظره متوجه شدند که هیچ ارتباطی بین مدت زمان خواب و واکنش‌های منفی افراد وجود ندارد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مدت زمان خواب فقط بر احساسات مثبت فرد تاثیرگذار است. لازم است مطالعات بیشتری انجام شود تا تاثیر خواب در بروز احساسات مثبت و منفی افراد بررسی شود.

نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد ارتباط شدیدی بین میزان استرس و کیفیت خواب وجود دارد؛ بنابراین جای تعجب نیست که استرس ناشی از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان بر کیفیت و مدت زمان خواب افراد اثر بگذارد. همچنین عوامل دیگر مانند قطع شدن چرخه طبیعی خواب، انجام دادن کارهای شیفتی و تنهایی می‌تواند بر کیفیت و مدت زمان خواب اثر داشته باشد. برطرف کردن مشکلات مرتبط با خواب علاوه بر اینکه می‌تواند به بهبود سلامتی افراد کمک کند، باعث می‌شود آن‌ها از زندگی خود و وقایع مثبت روزانه لذت ببرند.

نتایج این مطالعه در مجله Health Psychology منتشر شده است.

کد خبر 448915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.