کاربردهای روغن زیتون در طب سنتی/ بایدها و نبایدهای مصرف تن ماهی

جذب بیشتر کلسیم در بدن با مصرف شیر، بایدها و نبایدهای مصرف تن ماهی، مصرف چای سبز و پیری دیر هنگام و کاربردهای روغن زیتون در طب سنتی و دانستنی‌های غذای ارگانیک را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک فوق تخصص متابولیسم انرژی و پروتئین با اشاره به اینکه کلسیم شیر به دلیل چند ویژگی شیر متفاوت از دیگر منابع غذایی است، اظهار کرد: در منابع علمی، شیر به عنوان یکی از غنی‌ترین داده‌هایی که حاوی کلسیم است شناخته شده است. کلسیم شیر به دلیل چند ویژگی شیر متفاوت از دیگر منابع غذایی حاوی کلسیم از جمله منابع گیاهی مثل اسفناج، منابع گوشتی مثل ماهی، مغزها مثل بادام و آب‌های معدنی در بازار است.

عزیزالله کمال زاده، افزود: تفاوتی که شیر با دیگر منابع از لحاظ کلسیم دارد این است که در شیر کلسیم همراه با مواد دیگری است که به شکل محلول در شیر بوده از جمله ویتامین D که برای جذب کلسیم شیر این ویتامین بسیار ضروری است همچنین شیر حاوی لاکتوز یا قند شیر است که جذب کلسیم شیر را بالا می‌برد و در دیگر منابع وجود ندارد.

این فوق تخصص متابولیسم انرژی و پروتئین، گفت: شیر حاوی فسفر کازئین بوده که در شیر به طور طبیعی وجود دارد و باعث می‌شود که کلسیمی که در شیر است با دیگر منابع متفاوت باشد و ما به این نوع قابلیت، قابلیت جذب محافظت شده گوییم و برای همین است در منابع علمی شیر به عنوان یکی از غنی‌ترین داده‌هایی که حاوی کلسیم است شناخته شده و به عنوان شاخص محسوب می‌شود که در مقابل آن اسفناج قرارداد و کم جذب ترین مواد از لحاظ کلسیم است.

وی ادامه داد: علت اینکه اسفناج یکی از کم جذب ترین مواد از لحاظ کلسیم است این است که در گیاهانی که متصل به اکسالاتا و اورنیک اسید هستند به شکل ترکیب در گیاهان بوده و راحتی جدا نمی‌شوند و این موجب کاهش جذب کلسیم در گیاهان می‌شود.

به گفته کمال زاده، همان طوری که می‌دانیم برای جذب کلسیم بایستی یک نسبت مناسبی بین کلسیم و فسفر در مواد غذایی وجود داشته باشد و شیر که حاوی فسفر کازئین است خود عاملی برای جذب بیشتر کلسیم بدن است.

این عضو انجمن علمی علوم دامی کشور در مورد توانایی جذب کلسیم در نوزادان تا بزرگسالان گفت: جذب کلسیم در دوران شیرخوارگی و کودکان بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد است و در افراد جوان قابلیت جذب حقیقی کلسیم شیر به ۴۰ درصد می‌رسد و در افراد بالای سن ۳۰ سال این قابلیت جذب کلسیم شیر به ۲۰ درصد می‌رسد.

وی تصریح کرد: افراد بزرگسال بایستی روزانه ۳ تا ۴ لیوان شیر مصرف کنند تا با فعالیت‌های روزانه آنها کلسیم مورد نیازشان از منابعی مثل شیر تأمین شود در غیر این صورت اگر بدن افراد بزرگسال نتواند کلسیم مورد نیاز خود را تأمین کند به بافت‌های ذخیره و دندان‌ها و استخوان‌ها رجوع کرده و کلسیم آنها آزاد شده و تخلیه می‌شود و بسیج کلسیم رخ داده و پوکی استخوان رخ می‌دهد.

مصرف چای سبز و پیری دیر هنگام

برخی از خواص چای سبز کمک به کاهش وزن، پیشگیری و درمان سرطان، مشکلات قلبی، بیماری‌های قلبی عروقی، سطح کلسترول بالا، رماتیسم و ورم مفاصل، عفونت، پوسیدگی دندان و بسیاری دیگر است. کار اصلی آنتی اکسیدان‌ها خنثی کردن اکسیدان‌ها یا رادیکال‌های آزاد موجود در بدن است و چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم چای سبز می‌نوشند تحت خطر باکتری‌های رایج و عفونت‌های ویروسی به آسانی افرادی که چای سبز را در رژیم ندارند، نیستند. چای سبز قدرت سیستم ایمنی بدن بالا می‌برد. Catechins موجود در چای سبز از اتصال به دیواره‌های سلول به منظور عفونی سازی سلول‌ها توسط باکتری‌ها و ویروس‌ها جلوگیری می‌کند.

چای سبز به دلیل داشتن خاصیت قلیایی، می‌تواند به کاهش مؤثر سطح کلسترول کمک کند. ترکیبات مخصوصی در چای سبز از غلظت خون جلوگیری می‌کند بنابراین شانس تصلب شرائین، لخته شدن و همچنین سکته قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد. اگر چای سبز با شکر خورده نشود، خاصیت قلیایی آن به کاهش سطح گلوکز خون کمک می‌کند. به علاوه ویژگی‌های آنتی اکسیدان و جمع کنندگی چای سبز سلامتی خوب و عملکرد بهتر پانکراس را تأمین می‌کند. بهبود عملکرد پانکراس به معنی ترشح مرتب‌تر و مؤثر تر انسولین و متعاقباً بهبود تجزیه و جذب شکر است. افزایش عملکرد مؤثر می‌تواند از شروع بیماری دیابت جلوگیری کند.

ممکن است باور نکنید اما چای سبز در کاهش وزن نیز به افراد کمک می‌کند به این طریق که مقدار متابولیسم بدن را بالا می‌برد و بنابراین مصرف چربی ذخیره شده در بدن را افزایش می‌دهد. اخیراً چای سبز جایگزین نوشیدنی‌های دیگر شده است زیرا به کاهش وزن کمک می‌کند و این بدان دلیل است که چاقی هنوز هم مشکلی حاد است. خوردن یک یا دو فنجان چای هر روز صبح باعث کاهش وزن، تا چند کیلو در طول یک هفته یا بیشتر می‌شود.

استفاده از چای سبز به صورت موضعی تأثیر بسیار محسوسی بر وضعیت جوش‌ها دارد. گفته می‌شود که مصرف خوراکی آن هم برای درمان آکنه‌ها مفید است؛ ولی هنوز مدارک محکم علمی برای این گفته وجود ندارد. این ماده ساخت چربی پوست، التهاب و رشد باکتری‌ها را در پوست‌های مستعد جوش کاهش می‌دهد. از آنجا که این موارد عوامل اصلی بروز جوش محسوب می‌شوند، این یافته‌ها برای درمان آکنه در آینده بسیار جالب هستند.

بایدها و نبایدهای مصرف تن ماهی

یک متخصص تغذیه با اشاره به ضرورت مصرف ماهی به مدت دو روز در هفته، اظهار کرد: قبل از مصرف ماهی، حتماً پوست آن را جدا کنید، اگر برخی افراد توان خرید ماهی را ندارند و تن ماهی را جایگزین آن می‌کنند، باید از نوع کم چرب آن استفاده کنند. افرادی با اضافه وزن باید دقت کنند که مصرف تن ماهی ممکن است سبب افزایش وزن بیشتر شود.

حسن فرهاد غیبی، افزود: با توجه به احتمال پرنمک بودن، وجود مواد نگهدارنده و بالا بودن میزان روغن در تن ماهی‌ها بیمارانی مانند بیماران قلبی عروقی، مبتلا به پرفشاری خون باید در مصرف این محصول احتیاط کنند؛ در برخی موارد از روغن زیتون در تهیه‌ی تن ماهی استفاده می‌شود که در این صورت این بیماران هم می‌توانند از نوع کم نمک تن ماهی استفاده کنند.

وی با تاکید بر مزایای مصرف گوشت‌های سفید، گفت: گوشت ماهی و گوشت مرغ منابع خوبی برای تأمین پروتئین بوده و میزان چربی این نوع از گوشت‌ها پایین است؛ در بین ماهی‌ها گوشت‌های پرچرب را و برعکس در مورد گوشت مرغ، گوشت‌های کم چرب را توصیه می‌کنیم.

این متخصص تغذیه درباره ضرورت دقت به سالم بودن تن ماهی حین خرید و مصرف، خاطرنشان کرد: باد نکردن قوطی تن ماهی یکی از مواردی است که باید حین خرید به آن دقت کنیم، باد کردگی ناشی از رشد نوعی میکروب در تن ماهی است، اگر نسبت به آن بی‌دقت باشیم، در صورت وجود در تن ماهی، ممکن است بعد از مصرف منجر به مرگ شود.

فرهاد غیبی، تصریح کرد: همواره توصیه می‌شود که تن ماهی را حدود ۲۰ دقیقه در آب بجوشانیم که البته این زمان باید پس از به جوش آمدن آب لحاظ شود، نه درست از زمان قرار دادن تن ماهی در آب و بر روی اجاق گاز.

این متخصص تغذیه، گفت: تن ماهی با شرط تازه بودن و تاریخ گذشته نبودن، از نظر تغذیه‌ای مورد تأئید است. با جداسازی چربی‌های سفت و اشباع قسمت‌های مختلف گوشت مرغ مانند ران، قسمتی از پروتئین مورد نیاز روزانه‌ی بدن را با مصرف این نوع گوشت می‌توان تأمین کرد؛ گوشت مرغ، غذای خوبی برای بیماران به ویژه بیماران قلبی عروقی بوده و ضمن هضم آسان، ضرر کم‌تری نسبت به گوشت قرمز دارد.

دانستنی‌ها درباره غذای ارگانیک

میوه و سبزیجاتی را ارگانیک می‌گویند که در خاک لازم برای رشد آنها، به مدت سه سال از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده باشد. به عبارت بهتر خاک آن همیشه با مواد طبیعی، نظیر کمپوست گیاهی تقویت شده باشد. پس برای تهیه میوه ارگانیک، خاک کشاورزی هم باید ارگانیک باشد. غذاهای ارگانیک غذاهایی هستند که تمام مراحل رشد آنها با سیستم طبیعی هماهنگ باشد و در تولید آنها از سموم دفع آفات گیاهی نظیر قارچ کش‌ها، علف هرز کش‌ها استفاده نشده باشد. این غذاها علاوه بر حفظ محیط زیست و صرفه اقتصادی بالا، که ناشی از عدم استفاده از سموم دفع آفات گیاهی است، برای سلامتی انسان نیز مفید هستند. مصرف این غذاها برای کودکان و زنان باردار توصیه می‌شود. این غذاها به صورت مستقیم و غیرمستقیم ارگانیک می‌شوند:

۱ - نوع مستقیم: اگر برای پرورش میوه و سبزی از مواد شیمیایی استفاده نشود و به جای آن از کودهای گیاهی و حیوانی استفاده شود، این محصول به طور مستقیم ارگانیک می‌شود.

۲ - نوع غیرمستقیم: سبزی و علوفه‌ای که برای خوراک دام و طیور استفاده می‌شود، باید از نوع ارگانیک باشد تا بتوان از سلامت فرآورده (مثل شیر)، اطمینان حاصل کرد. از تمام غذاهای ارگانیک، تنها میوه‌ها و سبزی‌ها بر بدن انسان تأثیر مستقیم دارند. پس هنگام خرید آنها باید دقت فراوانی شود.

اما سبزی‌ها و میوه‌های ارگانیک دارای رنگ طبیعی هستند؛ یعنی نه خیلی پُررنگ تر از حد معمول و نه خیلی کم رنگ تر. سبزی‌ها و میوه‌های ارگانیک دارای بافتی مناسب هستند؛ نه خیلی نرم هستند و نه خیلی سفت. پوست میوه‌های ارگانیک متناسب با میوه است و زیاد کلفت نیست. اندازه میوه‌های ارگانیک مناسب است، نه بزرگ‌تر از حد معمول و نه کوچک‌تر. در هنگام خرید مرکبات باید به این ویژگی توجه زیادی کرد. به خاطر داشته باشیم که همیشه میوه‌ی بزرگ، میوه خوش طعم و خوبی نیست. میوه‌های ارگانیک دارای طعم و بوی مناسب هستند. بارزترین ملاک تشخیص میوه‌های ارگانیک از غیر ارگانیک، بو و طعم میوه است.

کاربردهای زیتون در طب سنتی

زیتون از جمله میوه‌ها با طبیعت گرم و خشک است، و سرشار از آنتی اکسیدان هاست، و بد نیست بدانید که برگ زیتون هم خاصیت ضد دیابتیک دارد. زیتون رسیده از نظر طب قدیم ایران گرم و قابض است و میوه نارس زیتون سرد و خشک است و روغن زیتون گرم و خشک است. برگ درخت زیتون نیز گرم و خشک است.

زیتون در گروه میوه‌ها و با طبیعت گرم و خشک است. از این رو در طب سنتی از مغز گردو، مغز بادام، سرکه، عسل و شیرینی‌های طبیعی به عنوان مصلحات آن نام برده شده است. بهترین نوع زیتون، نوع سبز و رسیده آن است که در آب و نمک پرورانده شده باشد. اگر زیتون را همراه غذا مصرف کنید، باعث تقویت معده تان می‌شوید. البته افراد گرم مزاج باید بدانند که زیاده روی در مصرف زیتون می‌تواند باعث سوختن اخلاط در آنها شود.

آنتی اکسیدان های فراوان و روغن خوب موجود در زیتون باعث شده که این میوه به یکی از بهترین دوستداران قلب تبدیل شود و اثرات ضد سرطانی و ضد آلزایمری آن هم به اثبات برسد. گنجاندن حجم متعادلی از زیتون در رژیم غذایی خانم‌ها می‌تواند باعث تخفیف علائم سندروم پیش از قاعدگی در آنها بشود. بد نیست بدانید که برگ زیتون هم خاصیت ضد دیابتیک دارد.

برگ زیتون در طب سنتی

دم کرده برگ زیتون داروی خوبی برای پایین آوردن فشار خون است … دم کرده برگ درخت زیتون تب بر است. جوشانده برگ درخت زیتون برطرف کننده نقرس و روماتیسم است. جویدن برگ زیتون برای از بین بردن زخم‌های دهان مفید است. اطبای طب سنتی برگ زیتون را سوزانده و از ماده حاصل در ساخت داروهای چشمی برای بیماری‌های چشم استفاده می‌کرده‌اند. ضماد برگ زیتون برای التیام پوست، زخم چشم و ورم‌های گرم در طب سنتی کاربرد دارد. بهتر است بدانید که جویدن برگ زیتون می‌تواند در درمان آفت دهان هم مؤثر باشد.

روغن زیتون در طب سنتی

روغن زیتون نرم کننده و صفرابر است. روغن زیتون دفع کننده سنگ کیسه صفرا است برای این منظور باید آن را با آبلیمو مصرف کرد. روغن زیتون کرم کش است. روغن زیتون برای رفع سرفه‌های خشک مفید است. برای رفع خارش گزیدگی حشرات، روغن زیتون را به محل گزیدگی بمالید. بدن بچه‌هایی را که مبتلا به نرمی استخوان و کم خونی هستند با روغن زیتون ماساژ دهید اثر مفیدی دارد. برای رفع خشکی لثه، روغن زیتون را روی لثه بمالید. برای برطرف کردن خراش و ترک پوست، گلیسیرین و روغن زیتون را به مقدار مساوی با هم مخلوط کرده و روی پوست بمالید.

برای رفع سستی فلج و لقوه و تقویت نیروی جنسی باید ۸۰ گرم روغن زیتون را با ۱۴ گرم کندر و ۱۶ گرم سیاهدانه مخلوط کرده و به مدت سه روز از آن بخورید. مصرف روغن زیتون از امراض قلبی و سرطان جلوگیری می‌کند. روغن زیتون بهترین روغن برای پخت و پز است زیرا در اثر حرارت خراب نمی‌شود. اگر روغن زیتون را مثل سرمه به چشم بکشند یا در چشم بچکانند، برخی از انواع تاری دید را از بین می‌برد که البته باید با تجویز پزشک باشد. روغن زیتون به همراه آب گرم، ملین و مسهل خوبی است و می‌توان در موارد یبوست (مثلاً در مسافرت) یک قاشق مرباخوری تا غذاخوری از آن را در یک فنجان آب جوش ولرم شده ریخته و ناشتا میل و هر ۸ ساعت تکرار کرد (می‌توان با کمی عسل آن را شیرین نمود.)

برای کسانی که دچار مسمومیت غذایی شده اند خوردن روغن زیتون با آب گرم (البته در مقادیر بالاتر) مهارکننده سموم و شوینده و دفع کننده آنهاست. در سوختگی‌های سطحی که به طور روزمره ممکن است اتفاق بیفتد مالیدن روغن زیتون روی محل سوختگی مانع تاول زدن می‌شود و علت آن این است که هم نرم کننده و هم جمع کننده است.

روغن زیتون احتمال ابتلاء به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد. تجویز رژیم غذایی کم چربی برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌هایی از جمله بیماری قلبی و دیابت از قدیم متداول بوده است. در حالی که مطالعات اخیر نشان داده است که رژیم‌های غذایی پرچرب ممکن است خطر ابتلاء به بیماری‌هایی همچون سرطان و دیابت را افزایش دهد. نتایج پربارتری مشهود است که نوع چربی از مقدار چربی در این امر مهمتر است. چربی‌های تک زنجیره‌ای اشباع نشده همانند چربی‌های موجود در روغن زیتون، مغزها و دانه‌ها ما را از خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن محافظت می‌کنند.

خواص میوه زیتون در طب سنتی

برای سر باز کردن جوش‌ها و کورک ها زیتون را له کرده و روی جوش یا کورک بمالید. پماد میوه نارس زیتون برای سوختگی مفید است. بخور زیتون سیاه با هسته، برای تنگی نفس و ناراحتی‌های ریوی بسیار مفید است.

پوست درخت زیتون

دم کرده و جوشانده پوست درخت زیتون تب بر و درمان کننده مالاریا است.

کد خبر 447724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.