هشت غذا که مغز را جوان و سالم نگه می‌دارد

غذاهای مفید و مضر برای سلامت قلب، کمبود ویتامین دی علت بروز چاقی، هشت غذای مفید برای داشتن مغز جوان و سالم، موارد منع مصرف ماکارونی و نکاتی طلایی در خصوص مصرف مویز را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده، ارتباط مستقیمی میان رژیم غذایی و بیماری‌های قلبی وجود دارد، اظهار کرد: با دریافت یک رژیم غذایی سالم می‌توان سلامتی قلب و دستگاه گردش خون را حفظ کرده و ارتقا داد.

مجید حسن قمی با بیان اینکه بیماری عروق قلب یا مشکلات عروق کرونر قلبی به صورت مشکلاتی از قبیل دردهای آنژینی درد در ناحیه قفسه سینه و سکته قلبی انفارکتوس یا حمله قلبی بروز می‌کند، اضافه کرد: آنچه که سبب بروز بیماری قلبی می‌شود، تشکیل تدریجی رسوب چربی یا پلاک‌ها در لایه داخلی دیواره سرخرگ‌هاست. این رسوب‌ها سبب محدود کردن عبور خون شده که این پدیده را تصلب شرائین یا سخت شدن رگ‌ها می‌نامند.

وی با تاکید بر اینکه گاهی در این بیماری هیچ علامت واضحی وجود ندارد، گفت: اما این بی علامتی تا زمانی است که آسیب به سرخرگ‌ها آنقدر جدی شود که جریان خون به قلب محدود شده و سبب بروز درد شود. مسدود شدن کامل یک سرخرگ خون‌رسان اصلی به قلب، به حمله قلبی ناگهانی و کشنده منجر می‌شود.

نایب رئیس انجمن تغذیه ایران، تصریح کرد: روش‌های متداول جهت پیشگیری از تصلب شرایین را کاهش فشارخون، دریافت رژیم غذایی کم‌چربی، کاهش وزن اضافی و ترک سیگار است و برخی افراد نیز جهت کاهش چربی خون یا کلسترول و تری گلیسیرید، دارو داده می‌شود.

وی با اشاره به غذاهای مفید برای تقویت قلب، اظهار کرد: کلم برگ، کلم قرمز، گل کلم، کلم بروکسل، بروکلی، شلغم، چغندر، اسفناج، مارچوبه، لوبیا سبز، نخود سبز، لوبیا قرمز، نخود و عصاره مخمر دارای ویتامین‌های گروه ب خصوصاً اسیدفولیک بوده و تحقیقات متعددی نشان داده، اسید فولیکی که به طور طبیعی در مواد غذایی یافت می‌شود، می‌تواند سبب کاهش ماده‌ای در خون به نام هموسیستئین شود و به این ترتیب از ابتلاء به تصلب شرائین پیشگیری کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، ادامه داد: دانشمندان بر این باورند که این ماده مستقیماً به دیواره رگ‌ها آسیب می‌رساند و سبب تشکیل رسوب‌های چربی می‌شود. تخمین زده شده افزایش دریافت روزانه اسید فولیک به میزان ۱۰۰ میکروگرم، سبب کاهش مرگ‌های مرتبط با بیماری کرونر قلبی به میزان ۷ درصد در مردان و ۵ درصد در زنان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در جوامع مصرف کننده مقادیر فراوان ماهی‌های چرب یا به طور کلی غذاهای دریایی شیوع بیماری‌های کرونر قلبی کمتر است، گفت: ماهی‌های چرب از قبیل ماهی آزاد و سایر ماهی‌ها از قبیل حلوا، شیر، کیلکا و اوزون‌برون دارای اسیدهای چرب مفید بوده که باعث کاهش خطر انعقاد خون و همچنین ممانعت از افزایش چربی‌های مضر خون می‌شوند.

قمی درباره مواد غذایی مفید برای سلامت قلب، گفت: جو دوسر، حبوبات، سیب و گلابی غنی از فیبر محلول هستند که به کاهش سطوح کلسترول خون کمک می‌کنند. سیر نیز اثر مشابهی دارد. افزایش کلسترول خون، به خصوص LDL کلسترول بد، یکی از عوامل خطر عمده در بروز تصلب شرائین بوده که در این شرایط مصرف منظم چنین غذاهایی به کاهش LDL کمک می‌کند. همچنین روغن زیتون، روغن کانولا، مغزها و دانه‌ها حاوی نوعی از اسیدهای چرب به نام MUFA هستند که به کاهش سطوح LDL کمک می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی ویتامین‌های آنتی اکسیدان (ضد سرطان)، مواد معدنی و مواد مغذی مفیدی هستند که سبب توقف آسیب ناشی از عمل مواد سرطان‌زا به دیواره سرخرگ‌ها می‌شوند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر مواد غذایی مضر برای سلامت قلب، تصریح کرد: مصرف زیاد گوشت‌های قرمز و فرآورده‌های آن، لبنیات پرچرب، خامه و کره که باعث افزایش سطوح LDL در خون می‌شوند را باید به حداقل رساند. همچنین مصرف کیک و بیسکویت به علت نوع چربی به کار رفته در آن‌ها سبب افزایش سطوح LDL می‌شود.

وی ادامه داد: انواع غذاها و سوپ‌های آماده مصرف و یا کنسرو شده، غذاهای بیرون از منزل، سوسیس و کالباس و گوشت‌های نمک سود شده و به طور کلی گوشت و فرآورده‌های آن و همچنین تنقلات شور و سرشار از نمک از دیگر مواد غذایی مضری است که می‌توان به آنها اشاره کرد. دریافت زیاد سدیم نیز با فشارخون بالا مرتبط بوده که از عوامل خطر جدی در بروز بیماری‌های قلبی است. کاهش مصرف این نوع غذاها و نمک طعام سر سفره نیز به کاهش فشارخون کمک می‌کند.

قمی با اشاره به پرهیز از مصرف سیگار برای حفظ سلامت قلب، اظهار کرد: نیکوتین سبب افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون و افزایش نیاز بافت قلب به اکسیژن می‌شود. همچنین با مصرف سیگار توانایی خون در حمل اکسیژن کاهش یافته و عوامل سرطان‌زای دود سیگار به دیواره سرخرگ‌ها آسیب می‌رسانند. از طرف دیگر استراحت و شل‌کردن عضلات، جهت کاهش میزان استرس لازم است؛ چراکه استرس از طریق افزایش هورمون‌های استرس (از جمله آدرنالین) سبب تولید و افزایش کلسترول می‌شود.

در این شرایط ماکارونی نخورید

ماکارونی یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و دوست داشتنی برای همه و به خصوص کودکان محسوب می‌شود، اما به طور عمده نمی‌توان آن را در زمره غذاهای سالم به حساب آورد. پاستا یا ماکارونی یکی از غذاهایی است که در سراسر جهان مصرف شده و حاوی برخی مواد مفید برای بدن است. اما به طور کلی این غذا سرشار از میزان بسیار زیادی کربوهیدرات و در بسیاری موارد روغن بوده که باعث می‌شود تا زمینه بیماری‌های زیادی مانند چاقی و دیابت را ایجاد کند.

به همین دلیل بسیار مهم است که میزان مصرف ماکارونی خود را کنترل کرده و گاهی آن را مصرف کنید. همچنین شما باید ماکارونی را همراه با دیگر مواد مغذی مانند پروتئین، سبزیجات و چربی‌های سالم بپزید تا از مزایای سلامتی آن‌ها استفاده کنید.

در انتها لازم است بدانید که شکل‌های معمول ماکارونی حاوی گلوتن بوده که می‌تواند برای برخی از افراد مشکلاتی را ایجاد کند. برای مثال اگر شما مبتلا به بیماری سلیاک هستید باید از انواع بدون گلوتن ماکارونی استفاده کنید. به طور خلاصه شما بهتر است مصرف ماکارونی را به شکل اعتدال درآورده و کمتر آن را مصرف کنید. همچنین آن را با دیگر مواد مغذی ترکیب کرده تا یک وعده خوب و کامل داشته باشید.

کمبود ویتامین دی موجب چاقی می‌شود

محققان دانشگاه ایالت کارولینای شمالی در آمریکا دریافتند کمبود ویتامین دی در مراحل اولیه رشد کودکان می‌تواند منجر به برهم خوردن تعادل متابولیک بین رشد و تجمع چربی در بدن شود. در این تحقیقات سه گروه از ماهی‌های زبرای جوان به مدت چهار ماه با سه رژیم مختلف شامل رژیم فاقد ویتامین دی، رژیم غنی از این ویتامین و رژیم کنترل شده، تغذیه شدند. پس از این دوره، محققان میزان تراکم استخوان، تری‌گلیسیرید، چربی، کلسترول و ویتامین دی را در بدن ماهی‌ها اندازه‌گیری کردند. همچنین مسیرهای متابولیک کلیدی مرتبط با تولید، ذخیره‌سازی و انتقال چربی در بدن ماهی‌های زبرا را مورد مطالعه قرار دادند.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد گروهی که رژیم فاقد ویتامین دی داشتند، به طور متوسط ۵۰ درصد کوچک‌تر از سایر گروه‌ها هستند و مقادیر بسیار بیشتری چربی در بدن ذخیره کرده‌اند. در بدن این ماهی‌ها تعداد سلول‌های چربی بیش از ماهی‌های دو گروه دیگر بود. همچنین میزان تری‌گلیسیرید و کلسترول نیز در بدن این ماهی‌ها بالاتر از گروه‌های دیگر بود. با تغییر رژیم این ماهی‌ها به یک رژیم غنی از ویتامین دی، رشد آن‌ها ادامه یافت و بخشی از چربی انباشته در بدن آنها مورد استفاده قرار گرفت اما هرگز این ماهی‌ها به اندازه سایر گروه‌ها رشد نکردند و ذخایر چربی خود را از دست ندادند.

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد کمبود ویتامین دی از طریق ایجاد اختلال در تعادل عادی رشد و تجمع چربی در بدن موجب آسیب دیدن سلامت متابولیک می‌شود. مطالعات مختلفی در سراسر جهان نقش ویتامین دی در عملکرد اندام‌های مختلف بدن را تأئید کرده‌اند. به دلیل اینکه نور خورشید مهم‌ترین منبع این ویتامین است، ممکن است در پاییز و زمستان به میزان کافی در بدن جذب نشود. مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، ماهی، قارچ، انواع پنیر، شیر، حبوبات، روغن ماهی، آب پرتقال و خاویار حاوی مقدار زیادی ویتامین دی هستند.

نکاتی طلایی در خصوص مصرف مویز

مویز حبه‌های درشت خشک شده‌ای است که فواید بسیاری دارد. برخلاف باور عموم، این نوع خشکبار کشمش نیست اما از لحاظ خواص و فواید شباهت زیادی به کشمش دارد و حتی پس از خشک شدن خواص خود را از دست نمی‌دهد. این خشکبار تهیه شده از انگور قرمز و شاهانی است.

به گفته محققان افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌توانند با مصرف منظم مویز (سه بار در روز) آن را کنترل کنند، چرا که مصرف روزانه مویز به میزان زیاد فشار خون بالا را پایین آورده و به علت اینکه سرشار از پتاسیم است به پیشگیری از افت پتاسیم در بدن کمک خواهد کرد و دریافت پتاسیم بالا باعث کاهش خطر ابتلاء به سکته مغزی خواهد شد.

مویز دارای ویتامین‌های A، B، E، کلسیم، فسفر، پتاسیم است، حاوی امگا ۳ و امگا ۶ است، جلوگیری از ابتلاء به آلزایمر، سرطان و دیابت، جلوگیری از چسبندگی پلاکت‌ها، درمان بیماری‌های قلبی و پایین آوردن فشار خون از دیگر فواید درمانی مویز است و مویز مفید برای مبتلایان به دیابت بوده و تقویت معده و مؤثر برای درمان مشکلات گوارشی است و جلوگیری از ابتلاء به میگرن، کاهش درد میگرن، درمان یبوست و مفید برای کاهش آن و کاهش کلسترول خون را نیز انجام می‌دهد.

طبق نظر طب سنتی به دلیل وجود قند زیاد در این خشکبار افراد مبتلا به مرض قند باید در مصرف آن دقت کنند. کالری دو قاشق غذاخوری مویز برابر با ۳۰ گرم و ۶۰ کیلو انرژی است. آنتوسیانین و پلی فنولیک موجود در مویز قرمز و سیاه موجب ضد سرطان شدن آن شده است. مبتلایان به دیابت می‌توانند زیر نظر پزشک از این خشکبار استفاده کنند.

هشت غذا که مغز را جوان و سالم نگه می‌دارد

علاوه بر درگیری با فعالیت روزانه که برای مغز مفید است، یک رژیم متوازن غنی از اسیدهای آمینه ضروری، روغن‌های امگا، مواد معدنی و ویتامین‌ها حافظه تیز و پر شور را به همراه دارند. برای اینکه بتوانید مواد مغذی مورد نیاز را به مغز خود برسانید از غذاهای زیر استفاده کنید.

۱- ماهی

پروتئین به عنوان یک جز در ساخت انتقال دهنده‌های عصبی یا نوروترانسمیترها (موادی که ضربان عصبی را در طول یک سیناپس انتقال می‌دهند)، برای بهبود فعالیت ذهنی ضروری می‌باشدگذشته از منبع عالی پروتئین، ماهی سرشار از روغن‌های ضروری، از قبیل امگا ۳ است. امگا ۳ از عملکرد مغز محافظت می‌کند. ماهی‌های دریایی غنی‌ترین منبع اسیدهای چرب است. این ماهی‌ها شامل ماهی آزاد، هالیبوت، ماکرل و ساردین است.

۲- زغال اخته

این میوه لذیذ سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است که رادیکال‌های آزاد را که سبب پیری می‌شوند از بین می‌برد. همچنین این میوه دارای خواصی است که شروع کاهش مربوط به افزایش سن را به تأخیر می‌اندازد. این کار را از طریق حفاظت سلول‌های مغز و جلوگیری از تخریب آنها به وسیله مواد شیمیایی، پلاک‌ها یا ضربه روحی انجام می‌دهد. زغال اخته بر علیه دیگر فاکتورهای عامل پیری نیز می‌جنگد.

۳- آجیل و دانه‌ها

آجیل و دانه‌ها غذاهایی شگفت انگیز برای مغز انسان است. این غذاها حاوی پروتئین و اسیدهای چرب و آرژینین آمینه می‌باشند که غده هیپوفیز را تحریک می‌کنند تا هورمون رشد را آزاد سازد. هورمون رشد ماده‌ای است که بعد از ۳۵ سالگی کاهش می‌یابد و فایده ضد پیری برای مغز دارد.

۴- سبزیجات خانواده کلم

کلم بروکلی، گل کلم و کلم فندقی سرشار از ماده مغذی با نام کولین می‌باشند. این ماده برای حافظه و سلامت مغز ضروری می‌باشد. کولین پیش در آمد استیل کولین است. استیل کولین در فرایندهای مغزی مشارکت دارد. همان طور که سن افزایش می‌یابد، خروجی کولین طبیعی بدن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین می‌توان با خوردن غذاهای مملو از کولین، تولید استیل کولین را افزایش داد و قدرت مغز را بهبود بخشید. منابع دیگر کولین تخم مرغ، دانه سویا، بادام زمینی، کلم، لوبیاچیتی و لوبیا قرمز است.

۵- روغن: چربی‌های غیر اشباع یگانه

چربی‌های غیراشباع تک‌گانه حاوی اسیدهای چرب ضروری، اسید لینولنیک گاما هستند. این اسیدها علاوه بر دیگر فواید برای بدن، برای عملکرد مغز ضروری می‌باشند. روغن زیتون، کنجد، کانولا، بادام و روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع تک‌گانه می‌باشند. محققان با مطالعه روی بعضی افراد به این نتیجه رسیده‌اند که رژیم غذایی همراه با چربی‌های غیر اشباع و غیر هیدروژنه خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. اما افرادی که روغن‌های اشباع شده صرف می‌کنند بیشتر در معرض ابتلاء به این بیماری است.

۶- غذاهای دارای L-carnitine

بسیاری مواقع مشکلات حافظه‌ای مربوط به سن بر اثر افزایش پلاک و کاهش ذخیره خون مغز ایجاد می‌شود. L-Carnitine، یک اسید آمینه است که در کلیه ساخته می‌شود و جریان را در مغز سرعت می‌بخشد. به غیر از فواید بیشماری که برای مغز دارد. همچنین به دلیل اینکه از اکسیداسیون چربی در مغز جلوگیری می‌کند مانع از ابتلای افراد به آلزایمر می‌شود. گوشت، ماهی، بوقلمون، گندم، آوکادو، شیر و لوبیای سویا تخمیر شده از منابع مهم L-Carnitine است.

۷- جلبک‌های ریز

جلبک‌های ریز، اقیانوس و دریاچه‌های تمیز و سالم شامل جلبک سبز آبی، اسپیرولینا، کلورلا، سی وید و کلپ می‌باشند، که هضم این جلبک‌ها آسان می‌باشد و سرشار از پروتئین، انرژی زیاد و صدها مواد معدنی هستند این جلبک‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید و عملکرد صحیح مغز خود را تضمین کنید.

۸- چای سبز

چای سبز از فعالیت آنزیمی که در بیماری آلزایمر دخیل می‌باشد جلوگیری می‌کند. همچنین غنی از پلی فنل‌ها و آنتی اکسیدان‌هاست که از پیری زودرس مغز جلوگیری می‌کند. لذا هر روز دو فنجان چای سبز بنوشید. برای حذف کافئین، چای سبز را ۴۵ ثانیه بخیسانید سپس آب آن را دور ریخته و آب داغ تازه به آن اضافه کنید.

تقویت کننده گیاهی

تعداد زیادی داروی گیاهی چینی وجود دارد که برای عملکرد مغز مفید می‌باشند، از قبیل جینکو، گوتوکولا، بیلوبا. همچنین به شما داروهای گیاهی زیر را توصیه می‌کنم: سیب زمینی شیرین، رازیانه، گل انگشتانه.

کد خبر 447440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.