روماتیسم را با این خوراکی‌ها، درمان کنید

نشانه‌های کمبود پروتئین در بدن، خواص گلاب برای افراد مختلف، 20 عارضه جدی نوشیدن آب یخ، طبع میوه بادام زمینی گرم است یا سرد و درمان روماتیسم با خوراکی‌ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افرادی که گیاه خوار هستند یا رژیم‌های غذایی محدود کننده دیگری گرفته‌اند، بدون آنکه اطلاع داشته باشند به کمبود شدید یا خفیف پروتئین دچار می‌شوند، برخی از نشانه‌های کمبود پروتئین در بدن عبارتند از: افزایش اشتها می‌تواند نشان دهنده این باشد که میزان کافی پروتئین در رژیم غذایی وجود ندارد. به گفته متخصصان تغذیه، در این مواقع صرف نظر از سن یا شاخص توده بدنی، میل فرد به مصرف پروتئین به حدی قوی است که تا زمان دریافت حجم کافی پروتئین میل به خوردن دارد و در نتیجه بیش از آنچه لازم است غذا می‌خورد.

فرآیند حفظ قدرت ماهیچه‌ای و حمایت از بازیابی آن بدون وجود آمینواسیدهای کافی سخت خواهد بود. در صورتی که رژیم غذایی فاقد میزان کافی آمینواسید باشد بدن برای تأمین این آمینواسیدها از رشته‌های عضلانی، اقدام به تجزیه ماهیچه‌ها می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد سیستم ایمنی در نبود میزان کافی پروتئین شرایط سختی را متحمل می‌شود، زیرا این کمبود به از دست رفتن سلول‌های T در بدن منجر می‌شود که در حفظ بدن در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها اهمیت دارند. در این شرایط بدن در برابر عفونت‌ها آسیب پذیرتر می‌شود.

مو از پروتئین به وجود می‌آید و به همین دلیل دریافت روزانه پروتئین ضروری است که میزان آن حداقل یک کف دست خوراکی‌های حاوی پروتئین در وعده صبحانه و نهار است. " اِدِم" اصطلاح پزشکی است که به جمع شدن مایعات اضافی در بافت‌های بدن اشاره دارد که باعث می‌شود بدن متورم شود. به گفته پزشکان، پروتئین کافی برای نگهداشتن آب و نمک در داخل عروق خونی مورد نیاز است تا از نفوذ مایعات به بافت‌ها جلوگیری کند.

۲۰ عارضه جدی نوشیدن آب یخ

از اثرگذاری نوشیدن آب یخ بر ضایعه کبدی مطلع هستید، اما عوارض جدی دیگری نیز از این نوشیدنی دلچسب ناشی می‌شود. آنچه که قطعاً مورد وثوق همه اطبای ایرانی بوده است، دستور بر عدم نوشیدن "آب سرد و یخ" است چرا که نوشیدن آب یخ علاوه بر ضایعه و گرفتگی کبدی باعث ۲۰ عارضه جدی دیگر می‌شود که در این مطلب به این عوارض پرداخته‌ایم.

"حکیم عقیلی خراسانی" که از بزرگترین اطبای سده سیزدهم قمری بوده و مشهورترین و اثرگذارترین فرد در طب ایرانی طی قرن‌های اخیر است در کتاب "خلاصه‌الحکمه" می‌نویسد: آب را باید به وقت تشنگی واقعی و به اندازه نوشید تا با خنک کردن حرارت بالا رفته در بدن، نسبت به تقویت آن اقدام کند؛ حرارت کبد را کاهش دهد و اخلاط غلیظ را رقیق گرداند.

اما نوشیدن "آب همراه با یخ" مضراتی از قبیل: ضعف و سستی اعصاب، ضعف معده و روده، ضعف کبد، فساد رنگ صورت و بدن، فراموشی، کند ذهنی، خواب آلودگی، سنگینی حواس، نزله و زکام، پف بدن و زیر چشم، استسقاء، گرفتگی کبدی، میگرن، ضعف مغز، گرفتگی روده، ضعف قوه جنسی، استرخاء (فلج و چیزی شبیه ام‌اس) و رعشه (پارکینسون) در پی دارد.

از جهتی، اوقاتی وجود دارد که نوشیدن آب در آن هنگام ممنوع است؛ این موارد عبارتند از: سیری از غذا و آب، قبل و بعد و حین غذا، بعد از حرکات سنگین ورزشی، بعد از جماع، بلافاصله بعد از خواب، بعد از حمام، بعد از خوردن میوه و سبزی، بعد از خوردن ترشی‌ها و شیرینی‌ها، بعد از خوردن چیزهای قابض و ترش، هنگام ناشتا، در حالت ایستاده، کمر محکم بسته، به شکم خوابیده و گردن کج.

از سوی دیگر این حکیم بزرگ در کتاب خلاصه‌الحکمه مضرات کم نوشیدن آب را باعث خفقان، ضعف قلب، بالا رفتن حرارت کبد، بی‌اشتهایی، سوختن خون و لاغری می‌داند. حکیم عقیلی خراسانی در ادامه، درباره منافع نوشیدن آب داغ به مواردی از جمله تحلیل باد و نفخ، ضد مالیخولیا، میگرن، برطرف کننده مشکلات تنفسی، شستشوی معده، ضد تشنگی سوداوی، ضد تشنگی هنگام افطار، از بین بردن بلغم، تحریک ادرار و خون و حیض، تسکین درد و خارش بدن اشاره می‌کند. این حکیم بزرگ ایرانی، زیاد نوشیدن آب داغ را نیز شامل مضراتی از جمله مضر حال معده، سست کننده معده، از بین برنده قوت هضم، ترش کردن، غم‌آور و لاغرکننده می‌داند.

خواص گلاب برای افراد مختلف

گلاب پرمصرف‌ترین نوشیدنی سنتی ایرانی است که از آن در نوشیدنی‌ها، دسرها، تهیه کیک و شیرینی و برخی غذاها استفاده می‌شود. گلاب که مایعی شفاف، بدون رنگ، خوشبو و معطر است از گل رز محمدی به دست می‌آید گلاب خواص مفیدی برای برخی افراد دارد و سبب درمان بیماری‌ها می‌شود. گلاب باعث بهبود خلق و خو و کاهش استرس و افسردگی زنان باردار می‌شود.

مصرف شربت گلاب گلاب برای خانم‌های باردار در هنگام سرماخوردگی گلو درد و تب را کاهش می‌دهد. یبوست نیز از جمله بیماری‌های شایع در دوران بارداری است که مصرف گلاب می‌تواند یبوست را درمان نماید. مصرف گلاب به درمان بی خوابی کمک می‌کند.

گلاب دردهای عضلانی و کمر درد دوران بارداری را کاهش می‌دهد. استشمام گلاب و یا خوردن شربت گلاب تهوع و استفراغ صبحگاهی را کاهش می‌دهد. مصرف گلاب در زنان باردار برای درمان سردرد و میگرن مفید است. استفاده از گلاب در دوران بارداری که پوست چرب یا خشک است و جوش می‌زند سبب درمان پوست خشک و چرب شده و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می‌کند.

مصرف گلاب در دوران بارداری هضم غذا را بهبود بخشیده و معده درد، یبوست و بواسیر یا هموروئید در زنان باردار را درمان می‌کند. مصرف چند قطره گلاب در درمان زنان بارداری که از عفونت دستگاه ادراری رنج می‌برند مؤثر خواهد بود.

طبع میوه بادام زمینی گرم است یا سرد؟

بادام زمینی منبع غنی از مواد مغذی و دارای طبعی گرم و تر است. بادام زمینی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و ویتامین‌های A باعث از بین رفتن جوش و آکنه‌های صورت می‌شود. مواد مغذی ویتامین C موجود در بادام زمینی چین و چروک‌های پوست را از بین می‌برد و پوست را شاداب می‌کند. بادام زمینی باعث کاهش اشتها می‌شود و اگر زمانی که احساس گرسنگی می‌کنید مصرف کنید بیشتر احساس گرسنگی‌تان از بین می‌رود. همچنین یکی از روش‌های مؤثر در کاهش وزن مصرف مواد فیبر دار است، مصرف بادام زمینی به دلیل داشتن فیبر زیاد می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

بادام زمینی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است که سبب افزایش رشد و تقویت مو می‌شود. بادام زمینی با اسیدهای چرب خود مانند اسید اولئیک باعث کاهش چربی خون بدن و تنظیم آن می‌شود. دانشمندان با تحقیق روی کسانی که بادام زمینی مصرف می‌کردند دریافتند که مصرف بادام زمینی باعث کاهش خطر ابتلاء به سرطان می‌شود؛ که این خواص به دلیل فیتو استرول موجود در بادام زمینی است.

این میوه دارای کلسیم و آهن است که باعث استحکام بافت‌های استخوانی می‌شود. نیاسین ماده‌ای است که باعث درمان آلزایمر می‌شود از جمله میوه‌هایی که دارای این ماده هستند می‌توان به بادام زمینی اشاره کرد. منگنز موجود در بادام زمینی باعث جذب چربی و کربوهیدرات می‌شود و سطح قند خون را تنظیم می‌نماید. آنتی اکسیدن رزوراترول موجود در بادام زمینی باعث پیشگیری از سکته می‌شود. بادام زمینی به دلیل داشتن تریپتوفان باعث افزایش سروتونین می‌شود و افسردگی را درمان می‌کند.

درمان روماتیسم با خوراکی‌ها

روماتیسم یک بیماری مفصلی است که استخوان‌ها و بافت‌های بدن را درگیر می‌کند. افراد در سنین پیری و میان سالی معمولاً به دلیل نداشتن تغذیه مناسب در سنین نوجوانی و جوانی و دیگر عوامل دچار انواع بیماری‌ها می‌شوند.

آب پرتقال

روماتیسم مفصلی بر اثر ایجاد التهاب و خشکی مفاصل تغییراتی در استخوان‌های فرد بیمار ایجاد می‌کند. یکی از راه‌های درمانی مناسب برای این نوع روماتیسم، مصرف روزانه یک لیوان آب پرتقال طبیعی است. میوه پرتقال دارای ویتامین ث بوده و از جمله خوراکی‌هایی است که به تقویت سیستم ایمنی شما کمک کرده و در نتیجه از پیشرفت این بیماری خود ایمنی تا حد قابل توجه جلوگیری می‌کند.

چای سبز

مصرف خوراکی‌های با خاصیت ضد التهابی برای درمان این بیماری مفید و مؤثر است. چای سبز یکی از مواد خوراکی است که علاوه بر خاصیت ضد التهابی به رشد و تقویت غضروف‌ها و مفاصل شما نیز کمک می‌کند.

موز

میوه موز در کنار تقویت سیستم ایمنی بدن به شما در تقویت استخوان‌ها، جلوگیری از پوکی استخوان و جلوگیری از پیشرفت بیماری روماتیسم همچنین تراکم هرچه بیشتر استخوان‌هایتان کمک می‌کند. به همین خاطر پتاسیم موجود در این میوه سبب تسکین و کاهش دردتان می‌شود.

توت سیاه

ز مانی که سیستم ایمنی دچار تغییر کارکرد می‌شود دیگر به تولید آنتی بادی‌نمی‌پردازد. بهترین راه در کنار تقویت سیستم ایمنی بدن، جایگزین کردن یک آنتی بادی و پادتن طبیعی است بنابراین توت سیاه می‌تواند گزینه خوبی باشد.

کد خبر 440888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.