خواص درمانی کاهو را بشناسید

چگونگی تغذیه برای جوان نگه داشتن پوست، فواید کلم در کاهش مرگ‌ومیر کووید -۱۹، ویتامین‌های موجود در سیاه دانه، مواد غذایی مفید برای تقویت مفاصل و کاهو سرشار از ویتامین و فیبر را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محققان آلمانی ادعا می‌کنند نرخ مرگ و میر ناشی از کووید -۱۹ در کشورهایی که مصرف بیشتر کلم و خیار دارند به مراتب کمتر استتحقیقات محققان دانشگاه پزشکی برلین نشان می‌دهد افزایش مصرف روزانه سبزیجات تا یک گرم نرخ مرگ و میر را کاهش می‌دهد. این تحقیق، در این باره، اظهار کرد: «ما معتقدیم تأثیر حفاظتی این سبزیجات ناشی از فعالیت آنتی اکسیدانی مواد خوراکی است که بر مقاومت انسولین تأثیر می‌گذارند چراکه بسیاری از سبزیجات دارای تأثیرات آنتی اکسیدانی علیه دیابت و بیماری قلبی عروقی هستند.» در این مطالعه، فرضیه تیم تحقیق این است که مصرف بالای سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌ها نظیر کلم بروکلی، گل کلم و کلم قرمز و سفید با نرخ پایین‌تر مرگ و میر مرتبط است. محققان بر این باورند که سبزیجاتی نظیر کلم و خیار که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی کاهش دهنده مقاومت انسولین هستند با نرخ مرگ و میر پایین ناشی از کووید -۱۹ در کشورها ارتباط دارند. نتایج نشان داد به ازای افزایش هر یک گرم مصرف کلم در روز خطر مرگ ناشی از کووید -۱۹ تا ۶/۱۳ درصد کاهش می‌یابد. همچنین به ازای مصرف بیشتر هر یک گرم خیار در روز، خطر مرگ ناشی از کووید -۱۹ تا ۷/۱۵ درصد کاهش می‌یابد. با این حال محققان مشاهده کردند کاهو تأثیر عکس دارد و هنوز هیچ توضیحی در این باره وجود ندارد. به‌طوری‌که در کشورهایی با میزان بالای مصرف کاهو نظیر اسپانیا و ایتالیا، نرخ مرگ و میر ناشی از کووید -۱۹ به مراتب بالاتر است. محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

چگونگی تغذیه برای جوان نگه داشتن پوست

روپی اوزلا، دانشمند مؤسسه اشر در دانشگاه ادینبورگ، چگونگی تغذیه را برای جوان نگه داشتن پوست توضیح داد. به گفته این دانشمند، که یک نشریه وی را یکی از “افراد برجسته انگلیس” در زمینه تغذیه می‌نامد، لازم است از خوردن غذاهای با آهن زیاد و به ویژه گوشت قرمز (گوشت گاو و گوسفند) که می‌تواند منجر به تغییرات چشمگیر در تغییرات سن شود، پرهیز کرد. در مقابل، به گفته اوزلا، باید غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان، کلاژن، مواد معدنی و ضد التهاب را بخورید که به ایجاد و جوانسازی بدن کمک می‌کند. این دانشمند گفت: “خوردن هر روز میوه و سبزیجات زیادی باعث مقدار زیادی منابع گیاهی را در بدن تأمین می‌کند که التهابات غیرضروری را متعادل می‌کند، باعث کاهش آسیب‌های سلولی و محافظت از آن‌ها در دوران پیری می‌شود. ” وی افزود، رژیم غذایی کم پروتئین باعث کاهش تولید هورمون رشد می‌شود که می‌تواند تغییرات مربوط به سن را تسریع کند. اوزلا معتقد است که این همه آن چیزی است که در مورد تغذیه سالم اهمیت دارد: به طور عمده گیاهان، چربی‌های با کیفیت (آجیل و دانه‌های روغنی)، خوردن غذاهای پر فیبر و غذاهای کامل غیر فرآوری شده است.

فواید سیاه دانه در درمان بیماری‌ها

سیاه دانه طعمی تلخ دارد و به عنوان ادویه در مواد غذایی به خصوص ترشیجات استفاده می‌شود. این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و از قدیم به عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می‌کردند. تحقیقات نشان داده است مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در سیاه دانه در درمان دیابت، سل، بیماری‌های قلبی و عروقی، کم خونی و میگرن مفید است. اسیدهای چرب ضروری فراوان موجود در سیاه دانه آن را به نوعی مواد غذایی ضد سرطان تبدیل کرده که در حفظ سلامت پوست و مو نیز تأثیر دارد. سیاه دانه آهن و پتاسیم فراوانی دارد و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث رفع مسمومیت خونی و یبوست می‌شود. سیاه دانه دارای خواص بسیار زیادی از جمله در درمان سرطان‌ها، درمان زخم معده، نابودی سموم در کبد و نیز تنظیم سیستم گوارش بدن دارد. افرادی که بعد از ابتلاء به سرماخوردگی مدام عطسه می‌کنند می‌توانند جوشانده مخلوط سیاه دانه بو داده و روغن زیتون را مدت یک دقیقه روی پیشانی خود مرهم کنند. این مخلوط به آن‌ها کمک می‌کند تا از شر عطسه خلاص شوند. افراد مبتلا به سینوزیت بهتر است در فصل پاییز هفته‌ای یک بار از بخور سیاه دانه استفاده کنند. مصرف سیاه دانه در وعده‌های غذایی برای خانم‌های سردمزاجی که شیر آن‌ها برای نوزادشان کم است تأثیر دارد و به مرور موجب افزایش شیر آن‌ها می‌شود. مصرف روغن سیاه دانه در برنامه غذایی در کاهش قند خون، تعادل فشارخون، بهبود آرتروز و التهاب لثه مؤثر است و کلیه و مجاری ادرار را تصفیه می‌کند. تسکین روماتیسم با روغن سیاه دانه امکان پذیر است. سیاه دانه برای درمان سرگیجه و درد گوش و درمان اسهال، دیابت نوع دو، فشار خون بالا، ریزش مو، برای جوانی و زیبایی پوست مفید و درمان ناراحتی‌های. کبدی مفید است.

کاهو سرشار از ویتامین و فیبر

این روزها که دماسنج‌ها تب ‌کرده‌اند و دمای هوا را بالاتر از روز قبل نشان می‌دهند توجه به برخی رژیم‌های غذایی برای تأمین آب موردنیاز بدن خصوصاً افرادی که بیرون از منزل یا محیط‌های سربسته هستند ضرورتی دوچندان پیدا کرده‌است. بیش از ۹۵ درصد کاهو آب است و می‌توان از این ماده غذایی مغذی برای جبران کمبود آب در بدن استفاده کرد. کاهو سرشار از ویتامین‌های K، C و A است و فیبر بسیار بالایی دارد و به این دلیل کسانی که در رژیم غذایی خود از کاهو استفاده می‌کنند با مشکلات گوارشی بسیار کمتری در مقایسه با افرادی که کاهو مصرف نمی‌کنند روبه‌رو می‌شوند. از سوی دیگر، برخی بیماری‌های گوارشی و درمان نشدن آن می‌تواند به بروز بیماری‌های جدی در بدن فرد منجر شود.

یبوست یکی از بیماری‌هایی است که به‌دلیل مشکلات گوارشی ایجاد می‌شود و درمان نشدن آن می‌تواند سبب بروز سرطان روده شود؛ بنابراین، مصرف کاهو و استفاده از فیبر موجود در این ماده غذایی می‌تواند از بروز این مشکل در افراد جلوگیری کند. از سوی دیگر، تحقیقات نشان داده است که کاهو می‌تواند در درمان التهاب و آرتروز و حتی درمان آلزایمر نقش‌آفرینی و به بیماران مبتلا، برای کاهش مشکلاتی که دارند کمک کند. اکنون در دنیا، کاهو سبزی ارزشمندی به‌حساب می‌آید و می‌توان آن را به شکل سالاد مصرف کرد، اما سعی کنید کمتر از سس‌های مایونز یا مواد غیرطبیعی برای طعم‌دار کردن این سبزی استفاده کنید تا مزیت‌های کاهو را در بدنتان بهتر و بیشتر احساس کنید. علاوه بر این سعی کنید در هر وعده غذایی، کاهو را حتی در حد یک یا دو برگ، کنار سفره غذایی خود حفظ و این سبزی را وارد بخشی از سبد تغذیه روزانه خود کنید. این موضوع نیز دارای اهمیت است که بدانید کاهو سرشار از فولاد، آهن و منیزیم است و این مواد به تقویت قوای مغزی، قلبی و بهبود کارایی و عملکرد این بخش‌ها کمک شایانی می‌کند. اما موضوعی که برای مصرف کاهو باید موردتوجه خانواده‌ها قرار بگیرد و در این ایام که شیوع بیماری کرونا جدی شده است باید بیش از هر زمان دیگری به آن توجه کرد، مسئله شست‌وشوی این سبزی است. برای شستن کاهو باید حتماً آن را برگ‌برگ و به شکل کامل مانند سبزی‌های دیگر تمیز کرد.

مواد غذایی مفید برای تقویت مفاصل

بیشتر افراد به مفاصلشان حتی فکر هم نمی‌کنند تازمانی‌که مشکلی پیش بیاید و با مفاصل دردناک مواجه شوند که ممکن است در اثر بیماری یا بالارفتن سن باشد. هرچند بعضی از بیماری‌ها و مشکلات اجتناب‌ناپذیر هستند؛ اما از خیلی از آن‌ها می‌توان با تغذیه درست دوری کرد. اگر واقعاً می‌خواهید مصرف پروتئینتان را بالا ببرید، ماهی سالمون یک راه عالی است؛ البته سایر ماهی‌های چرب مثل تن و ماکرل هم بسیار خوب هستند. همه این‌ها منابع غنی اسیدهای چرب امگا سه محسوب و به‌خاطر توانایی‌شان برای کاهش التهاب شهرت دارند. اگر واقعاً به سلامت مفاصلتان اهمیت می‌دهید، مرکباتی، چون پرتقال، گریپ فروت، لیموشیرین و لیموترش انتخاب‌های بسیار خوبی هستند. این میوه‌ها سرشار از ویتامین «ث» هستند که خواص ضدالتهابی دارند. گردو، انتخابی بسیار عالی برای گیاه‌خواران و افرادی است که در مصرف گوشت محدودیت دارند. گردو نه‌تن‌ها اسیدهای چرب لازم برای کاهش التهاب، بلکه منبعی بسیار عالی برای پروتئین‌های گیاهی است. شاید خیار به نظر ما یک میوه بسیار ساده بیاید، اما ترکیب پیچیده‌ای از فیبر، آب و طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. از همه مهم‌تر، خیار سرشار از سیلیکاست.

کد خبر 435808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.