میوه ای پر عطر و طعم که دارای ویتامین A و C است

قدرت سیب زمینی در تقویت ماهیچه‌های زنان، عوارض مصرف بیش از حد میوه‌ها، راز میان وعده‌ها برای لاغری، مصرف غذاهای سالم و جلوگیری از افسردگی کرونایی و طالبی میوه‌ای پر عطر و طعم که دارای ویتامین A و C را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محققان دریافتند سیب زمینی به عنوان یک سبزی نشاسته‌ای می‌تواند منبع پروتئین با کیفیتی باشد که به حفظ ماهیچه‌ها کمک می‌کند. د «سارا اویکاوا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه مک مستر کانادا، در این باره، اظهار کرد: «اگرچه میزان پروتئین یافت شده در سیب زمینی اندک است اما ما سیب زمینی‌های با میزان بالا پروتئین پرورش دادیم که می‌توانند فواید قابل توجهی داشته باشند.»

محققان زنان جوان در اوایل سن ۲۰ سالگی را که رژیم غذایی حاوی میزان پروتئین مجاز ۰.۸ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن شأن در روز داشتند را مورد بررسی قرار دادند. بدین معنا که یک زن با میانگین وزنی، تقریباً ۶۰ گرم پروتئین مصرف می‌کند. یک گروه از زنان، میزان بیشتر پروتئین مجزاشده از سیب زمینی مصرف کردند. گروه دیگر دارونما دریافت کردند. محققان دریافتند زنانی که پروتئین بیشتر مصرف کرده بودند عضلات و ماهیچه‌های قوی‌تری داشتند.

اویکاوا تاکید کرد: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که میزان مجاز روزانه توصیه شده برای مصرف این پروتئین در جهت حفظ ماهیچه‌ها در زنان جوان ناکافی است.» این مطالعه نشان می‌دهد که کیفیت پروتئین‌های گیاهی می‌تواند از ماهیچه‌ها حفاظت کند.

طالبی میوه‌ای پر عطر و طعم که دارای ویتامین A و C

طالبی مانند خربزه و هندوانه دارای مقدار بالایی آب است (حدود ۹۰ درصد) اما این بدان معنا نیست که این میوه‌ی محبوب ارزش تغذیه‌ای ندارد. طالبی سرشار از مواد مغذی است. طالبی دارای ویتامین A (به شکل بتاکاروتن)، همچنین ویتامین C و به علاوه منبع خوبی از پتاسیم است. یکی دیگر از مزایای این میوه خوشمزه اینست که گوشت نارنجی رنگ این میوه پر از عطر و طعم و در عین حال کم کالری است. یک فنجان طالبی حاوی فقط ۵۵ کالری است، که بیش از ۱۰۰ درصد نیاز روزانه ویتامین A، بیش از ۵۰ درصد نیاز روزانه ویتامین C را تأمین می‌کند. منبع خوب پتاسیم و حاوی ۱٫۵ گرم فیبر است.

طالبی منبع غذایی غنی از ویتامین‌های A و C است، این ویتامین‌ها هر دو آنتی اکسیدان هایی هستند که بدن شخص را سالم نگه می‌دارند. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند اثرات محافظتی را با خنثی سازی رادیکال‌های آزاد داشته باشند، که می‌تواند DNA را به سلول‌های آسیب دیده برسانند و باعث التهاب مزمن بدن شوند. رادیکال‌های آزاد باعث آسیب و اختلال می‌شوند و می‌توانند به درمان بیماری‌ها کمک کنند. آنتی اکسیدان‌ها از بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و آرتریت جلوگیری می‌کنند.

بر اساس شواهد موجود، رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات با کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مرتبط است، و می‌تواند با کاهش فشار خون، همراه باشد. با گنجاندن مقدار بیشتر میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی خود می‌توان چشم‌های خود را سالم نگه داشت و همینطور سبب دفع آب مروارید شد. مقادیر بالای فیبر و آب در طالبی می‌تواند به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک کند.

مصرف غذاهای سالم و جلوگیری از افسردگی کرونایی

بیماری همه گیر کروناویس قطعاً همه ی جنبه‌های زتدگی، از جمله عادت‌های غذایی را تغییر داده است. در سالهای اخیر، از زمانی که گزینه‌های غذایی سالم‌تر در بازار موجود است، افراد بیشتری تصمیم گرفتند تا مسیرصحیح غذا خوردن را انتخاب کنند. اما با شروع شیوع کروناویروس و اعمال قرنطینه، اوضاع تغییر کرد. به دلیل عدم اطمینان ناشی از COVID-۱۹ افراد بیشتری برای راحتی به غذاهای فوری و فرآوری شده مراجعه کرده اند.

از زمانی که شیوع این بیماری به یک مشکل جدی تبدیل شده است، عادت‌های خرید تغییر کرده است. به دلیل سفارشات در خانه، شغل‌های بی شماری از بین رفته و پول در اکثر خانوارها کمتر شده است. و به همین دلیل، بسیاری از مردم تصمیم دارند اولویت بندی غذاهایی با ماندگاری طولانی در لیست‌های خرید خود کنند. با این حال، کارشناسان توصیه کرده اند که مردم هنوز هم باید روی قرار دادن گزینه‌های غذایی سالم روی میز خود تمرکز کنند تا درها را برای همه گیری بالقوه دیگر باز نکنند. فاصله گرفتن اجتماعی و نیاز به انزوای بیشتر باعث شده است که بسیاری از افراد از مشکلات بهداشت روان رنج ببرند. گذشته از بیماران COVID-۱۹ که ممکن است دچار اختلال پس از سانحه و افسردگی شوند، افراد دیگر نیز در معرض خطر ابتلاء به مشکلات بهداشت روان هستند. روانشناسان همچنین اعلام کرده اند که دوره قرنطینه برای همه استرس زا است و بنابراین هیچ کس از اثرات بیماری همه گیر بر سلامتی مغز در امان نیست. اینجاست که غذا خوردن سالم مطرح می‌شود.

مطالعات متعددی قبلاً نشان داده اند که تغذیه سالم نه تنها باعث ایجاد سلامت در بیماران می‌شود بلکه باعث بهبود روحیه و رفتار افراد می‌شود. غذایی که مردم می‌خورند در واقع بر روحیه آنها تأثیر می‌گذارد و بنابراین بسیاری از متخصصان از تغذیه سالم در طول همه گیری های کوروی ویروس حمایت می‌کنند زیرا این یکی از روش‌های کاهش اپیدمی افسردگی است که ممکن است با توجه به فشارهای ناشی از آن ایجاد شود. تحقیقات نشان داده است که میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، آجیل، ماهی، لوبیا و روغن زیتون می‌توانند خطرات افسردگی را کاهش داده و روحیه و رفتار شخص را بهبود بخشند.

برای افرادی که رژیم مدیترانه ای را دنبال می‌کنند، نیازی به نگرانی در مورد ایجاد مشکلات بهداشت روان نیستند. مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی مدیترانه ای بهترین رژیم غذایی است که با ریسک کمتری برای افسردگی در ارتباط است. دلیل این امر به اثبات رسیده که گزینه‌های غذایی موجود در این رژیم به نفع مغز است. در همین حال، رژیم‌های غذایی دیگر که سرشار از کربوهیدرات‌ها، گوشت قرمز و لبنیات پر چرب هستند اثر متضاد دارند.

راز میان وعده‌ها برای لاغری

یک متخصص تغذیه در خصوص قانو میان وعده خوردن، اظهار کرد: میان وعده یکی از مهم‌ترین بحث‌های تغذیه‌ای است که اگر به درستی انجام شود فواید سلامتی بسیار زیادی برای انسان دارد بنابراین به طور کلی متخصصین تغذیه براین باورند که اکثر افراد به غیر از کسانی که بیماری‌های خاص دارند هرچه تعداد وعده‌های غذایی خود را بیشتر کنند در حالی که حجم وعده‌ها کم است برای سلامتی به خصوص سلامتی گوارش آنها بهتر است.

شهاب اولیایی، افزود: اگر میان وعده ما جوری انتخاب شود که یکسری اتفاقات برای بدن ما رخ بدهد ولع غذا با خورد میان وعده رفع می‌شود بنابراین ما کم‌تر در وعده‌های اصلی غذا میل می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بهترین میان وعده چه چیزهایی هستند، گفت: بهترین میان وعده‌ها مغزها و میوه‌ها هستند یعنی اگر ما بتوانیم در این میان وعده‌ها از واحدهای میوه استفاده کنیم که رنج بسیار زیادی از مواد معدنی و چربی مورد نیاز بدن ما را تأمین بکند مقادیر بسیاری از نیازمندی‌های بدن ما تأمین شده است.

اولیایی تصریح کرد: میوه جات، سبزی جات، آب میوه جات و آب سبزیجات در میان وعده‌ها می‌تواند تأمین کننده آب، فیبر و مواد معدنی مورد نیاز بدن باشد. به صورت عام نمی‌توان میزان کالری را برای همه یکسان دانست چراکه میزان کالریسیته در هر سن، وزن، ویژگی‌های فیزیولوژیک و فعالیت‌های بدنی یک وضعیت دارد که بر این اساس بین ۶۰ تا ۲۰۰ کالری در نظر گرفته می‌شود.

عوارضی مصرف بیش از حد میوه‌ها

چهار نشانه‌ای که به افراد هشدار می‌دهد روزانه بیش از اندازه نیاز بدن میوه دریافت می‌کنند عبارتند از:

احساس نفخ مداوم یک نشانه مهم

میوه یک ماشه برای ابتلاء به نفخ است. میوه‌ها غنی از یک نوع قند به نام فروکتوز هستند که متأسفانه بسیاری از ما قادر به جذب و هضم مؤثر مقادیر زیادی از فروکتوز نیستیم. محققان بر این باورند که ۴۰ درصد از مردم از یک بیماری به نام سو جذب فروکتوز در روده کوچک رنج می‌برند. عدم جذب فروکتوز با علائمی مانند ایجاد گاز و نفخ در دستگاه گوارش همراه است. دریافت فروکتوز بیش از حد با واکنش‌های التهابی در بدن نیز همراه است.

ابتلاء به اسهال یا وخیم شدن علائم سندرم آی بی اس

سو جذب فروکتوز موجود در میوه منجر به نفخ، گرفتگی عضلات شکم، درد و اسهال و حتی گاهی سردرد نیز می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از میوه‌ها مانند سیب سرشار از پکتین هستند؛ یک نوع فیبر که مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر یا آی بی اس، برای شکستن کامل آن مشکل دارند.

افزایش وزن

حتی اگر مواد غذایی حاوی قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده، غذاهای فراوری شده و محصولات چرب حیوانی را نیز کنار بگذارید، مصرف بیش از حد میوه باز هم می‌تواند برای از دست دادن وزن، مشکل آفرین باشد. مصرف روزانه ۵ میوه متوسط توصیه شده است. یک میوه متوسط درحدود ۶۰ کالری انرژی دارد بنابراین برای حفظ وزن بدن در محدوده طبیعی باید اعتدال در مصرف میوه‌ها هم رعایت شود.

احساس ضعف و گرسنگی

فروکتوز نه تنها جلوی گرسنگی را نمی‌گیرد بلکه برعکس میل به مصرف مواد غذایی پرکالری را افزایش می‌دهد. محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی پس از زیر نظر گرفتن ۲۴ داوطلب که گروهی نوشیدنی‌های حاوی گلوکز و برخی نوشیدنی‌های حاوی فروکتوز مصرف می‌کردند اعلام نمودند، وقتی داوطلب نوشیدنی حاوی فروکتوز می‌خورد احساس گرسنگی بیشتری دارد و میل به مصرف مواد غذایی پرکالری مثل موز و بیسکوئیت بیشتر می‌شود. متخصصان میگویند، گرچه فروکتوز قند میوه است اما به هرحال قند ساده تلقی می‌شود و عامل ذخیره چربی در بدن است. گرچه این قند سبب مقاومت به انسولین نمی‌شود اما برای حفظ تناسب اندام باید مراقب مصرف متعادل آن در طول روز باشید.

کد خبر 422591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Marzeyeh IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
    2 2
    آفرین عالی بود