۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
برای داشتن خواب آرام چه باید کرد؟

خواب، یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی روزانه است که انرژی لازم برای شروع روز بعد را در اختیار بدن قرار می‌دهد. بنابراین داشتن خوابی آسوده و کافی نقش به سزایی در داشتن یک روز عالی ایفا می‌کند.

به گزارش ایمنا، نیاز بدن افراد به خواب بسته به شرایط روحی و جسمی شان از یکدیگر متفاوت است ولی در حالت کلی بدن برای رسیدن به آرامش نیاز به حداقل هفت ساعت خواب آرام دارد. در دنیای پرتنش امروز، دستیابی به این هدف کمی دشوار به نظر می‌رسد ولی غیرممکن نیست و می‌توان با چند راهکار ساده که در ادامه عنوان می‌شود، خواب راحتی را تجربه کرد.

منظم کردن ساعات خواب

در مرحله اول تعیین ساعات منظم برای رفتن به رختخواب و بیرون آمدن از آن امری ضروری است. بدن نظم دقیقی دارد و می‌تواند در عرض چند روز ساعت بیولوژیکی خود را تعیین کند. بنابراین لازم است ساعتی مشخص در شب را برای رفتن به رختخواب و ساعتی مشخص در صبح را برای خارج شدن از آن به بدن دیکته کرد. ذکر این نکته ضروری است که ساعت بیداری باید صرف نظر از ساعت خواب مشخص شود و حتی اگر برای مثال شب گذشته با بدخوابی یا دیر خوابیدن گذرانده شده، در ساعت بیداری صبح تغییری ایجاد نشود؛ بدن به مرور زمان با این ساعت خو گرفته و خواب خود را تنظیم می‌کند.

ایجاد محیط مناسب برای خواب

لازم است که رختخواب تنها محیطی برای خواب باشد و نه انجام فعالیت‌های معمول روزانه از جمله غذا خوردن، کتاب خواندن، تماشای تلوزیون و غیره. از سوی دیگر دراز کشیدن در رختخواب تنها باید محدود به زمان خواب و استراحت شود و  از استفاده برای موارد دیگر پرهیز شود. تبدیل رختخواب به محیطی امن به دور از سایر تنش‌ها و اضطراب های روزانه نیز اهمیت به سزایی دارد. بدین منظور باید شرایط محیط خواب مناسب سازی شود و با استفاده از رنگ‌های آرامبخش، بوهای خوش، پرده‌های ضخیم برای جلوگیری از عبور نور، پخش موسیقی‌های ملایم و چیدمان وسایل به بهترین حالت، مناسب‌ترین شرایط را برای خواب آرام فراهم آورد.

ورزش قبل از خواب و دوش آب گرم

ماساژ عضلات حدود دو ساعت قبل از خواب می‌تواند با افزایش دمای بدن، حس خواب آلودگی به آن القا کند. همچنین دوش گرفتن با آب ولرم می‌تواند در بدن حس لختی به وجود آورد و بدن را برای داشتن خوابی آرام آماده سازد. برای جلوگیری از ایجاد مشکلاتی همچون سردرد که در نتیجه خوابیدن با موی خیس به وجود می‌آید، می‌توان قبل از خواب تنها به شستن بدن با آب گرم و نه آب داغ، اکتفا کرد.

پرهیز از مصرف مواد محرک و نوشیدن جوشانده گیاهی

مواد کافئین دار مانند چای، قهوه، شکلات تلخ و از این قبیل، می‌تواند مقدمات هوشیاری بدن را فراهم کند. همچنین لازم است از مصرف نوشیدنی‌های الکلی که شاید در ابتدا منجر به حس آرامش کاذب شود ولی در نیمه‌های شب باعث بدخوابی می‌گردد، پرهیز شود. در مقابل، دم کرده‌های گیاهی همچون بابونه، بهارنارنج، بادرنجبویه و چای سبز می‌تواند بدن را برای خواب خوب آماده کند.

خالی کردن ذهن

نوشتن دغدغه‌های روزانه و تمامی مسائلی که در طول روز منجر به ایجاد درگیری و تنش‌های فکری و عصبانیت شده‌اند، می‌تواند یکی از مؤثرترین شیوه‌ها در آرام کردن ذهن باشد. بنابراین لازم است ۱۰ یا ۱۵ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب اقدام به نوشتن تمامی مسائلی کرد که در ذهن می‌گذرد. همچنین نوشتن تمامی مواردی که قرار است پس از بیدار شدن در صبح انجام گیرد، به بر طرف کردن استرس پیش از خواب و آماده کردن ذهن برای بیداری صبح کمک می‌کند.

خوردن شام سبک

معده سنگین با بدخوابی همراه است و معده بیش از حد خالی نیز منجر به بی خوابی می‌شود. بنابراین خوردن شام بیش از حد و همچنین نخوردن شام نه تنها کمکی به وضعیت خواب نمی‌کند که بر عکس آن را آشفته می‌سازد. پس لازم است با خوردن شامی سبک در ساعات ابتدایی شب و سپس نوشیدن یک لیوان شیر گرم و یا خوردن یک عدد موز پیش از رفتن به رختخواب، خواب بی دغذغه را برای بدن تضمین کنید.

کد خبر 370611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.