به گزارش خبرگزاری ایمنا، در گستره فرشِ رنگینِ تاریخ و هنر، اصفهان نه تنها در زیباییهای بیبدیلش که در نوآوریهای مدیریتی نیز پیشتاز بوده است؛ سالهاست سامانه ۱۳۷ پلی مستحکم میان دلخواستههای مردمی و گوششنوای مدیریت شهری بنا نهاده است؛ امروز، این نهاد پاسخگو که با نام پرآوازهی «اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان» شناخته میشود، با غرور، سومین دهه حیاتِ خدمتگزارانه خود را پشت سر میگذارد؛ دههای که نه بر کهولت، که بر تجربهای انباشته و چشماندازی نوین استوار است.
در بیستمین بهارِ اعتماد و تعامل و در پنجاهوهفتمین برنامه «به احترام مردم اصفهان» ۲۰ پروژه نوین، همچون ستارههایی درخشان در آسمان خدمترسانی رونمایی شد؛ این طرحها، با نام «به توان ۲۰» و به عنوان فصل ارتقای ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان، عزمی راسخ را برای نو شدن، توانمندشدن و فراگیرتر شدن سامانه دیرپای ۱۳۷ فریاد میزنند؛ گامی بلند در مسیر ارتقای کیفیت، شفافیت، سرعت و عمقِ پاسخگویی به همشهریان تا اصفهان، نه فقط در خیالیترین نقشهایش، که در زندهترین تعاملات روزمرهاش نیز الگویی بیهمتا بماند.
این ۲۰ پروژه، پنجرههای تازهای بهسوی شهری دسترسپذیرتر، شفافتر و انسانمحورتر میگشاید.
محمدتقی رفیعی، رئیس اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان با اشتیاق از پروژههای نوآورانهای سخن میگوید که نهتنها به هماهنگی در بدنه مدیریت شهری کمک میکند، بلکه به تحقق شهری دسترسپذیر برای تمام گروههای شهروندی میانجامد و ارتباطات مردمی را از پوسته سابق خود که در عرصههای محدود، درخواست مردم را از شهرداری پیگیری میکرد، فراتر رفته و به معنای واقعی کلمه بنای اعتماد مردم به شهرداری را معماری میکند.
او میگوید: ما در عرصه وظایف خود تجدیدنظر کرده و اکنون تنها یک اداره از روابط عمومی شهرداری نیستیم، بلکه طبق دانش روز ارتباطات، معمار اعتماد مردم هستیم، زیرا عرصه ارتباطات مردمی به سبب انعطاف ذاتی خود در حوزه مدیریت نیاز و خواسته شهروندان هیچگاه به سازوکارها محدود نمیشود، بنابراین از روزی که فصل ارتقای اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان (به توان ۲۰) مطرح شد، تصمیم بر این گرفتیم که سامانه ۱۳۷ برای بخشی از خواستههای مشروع و قانونی شهروندان که حتی خارج از وظایف شهرداری قرار دارد نیز بازوی کمکی باشد؛ بدین سبب با تقویت ابزار تحلیل داده، تحلیل محتوا، رسانه و پیشبینی پروژههای مشارکتی، نخستین گام در راستای پیگیری درخواستهای مردمی برداشته شد.
در این راستا، پروژههای متنوعی در پنج حوزه کلیدی پیشبینی شد؛ از توسعه شبکه ارتباطات و زیرساختها گرفته تا فرایندهای داخلی و منابع انسانی که این تلاشها بر مبنای برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ و با تأکید بر دادهمحوری و مشارکتمحوری شکل گرفته است.
اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان در فصل ارتقای خود با رونمایی از پروژههای جدید و ارتقای سامانهها و از همه مهمتر انتخاب به عنوان دبیرخانه ارتباطات مردمی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در صدد است تا به عنوان شتابدهنده ادارات ارتباطات مردمی شهرداریهای کشور بهویژه در حوزه مراکز تماس شهرداری کلانشهرهای کشور عمل کند.

پروژههای بهتوان ۲۰؛ گامهای مؤثر در مسیر بهبود ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان
محمدتقی رفیعی، رئیس اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان اظهار میکند: یکی از اهدافی که در دوره جدید مدیریت شهری پیگیری شد، بهروز بودن و ارتقای سطح خدمترسانی بود که یکی از تجلیهای آن در فصل ارتقای مرکز ۱۳۷ و پاسخگویی به درخواستهای شهروندان بوده است؛ سیاستگذاری گفتمان شهر زندگی که در ابتدای این دوره مدیریت شهری با تاکید بر تشکیل میزهای تخصصی توسط شهردار ایجاد شد، مبنای ایدهپردازی ما قرار گرفت و مبتنی و هماهنگ با این گامها با مدیریت شهری هماهنگ شدیم و پروژههای خود را توسعه دادیم.
رئیس اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان اظهار میکند: پروژههای به توان ۲۰ از لحاظ موضوعی به چهار حوزه رسانهای، مشارکتی، هوشمندسازی و آموزشی دستهبندی میشود که برخی از آنها همپوشی نیز دارند بهطور مثال پروژه مشارکتیرسانهای «به توان همه» برای ایجاد پویش ثبت درخواست در سامانه ۱۳۷ است و هدف آن تحقق شهر دسترسپذیر برای تمام گروههای شهروندی و و ارتقای سطح فراگیری خدمات شهری است؛ در این زمینه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تاکنون همراهی خوبی با ما داشته و بهزودی زیرساخت موردنیاز برای ثبت و پیگیری پویشهای شهروندی در دسترس مردم اصفهان قرار میگیرد.
وی میافزاید: تمام پروژهها که بهمناسب بیستمین سالگرد مجموعه ۱۳۷ معرفی شد، در راستای هماهنگی هرچه بیشتر در بدنه مدیریت شهری و سایر دستگاهها و افزایش مشارکت شهروندان انجام میشود که البته از زمان رونمایی به توان ۲۰ تاکنون برخی از آنها به مرحله اجرا نیز درآمده که یکی از طرحهای اخیر با نام «شیرین سخنان» موردتوجه گروههای مختلف مردمی قرار گرفت.
رفیعی با بیان اینکه «پرونده ویژه» که یک فصل آن منتشر شده، در فصل دوم بهصورت برنامه تلویزیونی در بستر اینترنت پخش میشود که سعی کردهایم حاوی ایدههای متفاوتی از آنچه تاکنون در مدیریت شهری رخ داده باشد، ادامه میدهد: اکنون در مرحله پیش تولید و تصویربرداری آیتمهای فصل دوم هستیم و بهزودی قسمتهای جدید آن نیز برای پخش آماده میشود؛ موضوع پرونده ویژه پرداختن به درخواستهایی است که ماهها و سالها توسط ساکنان یک محله به سامانه ۱۳۷ اعلام میشود، اما رسیدگی به آن نیاز به هماهنگی بین بخشی یا تعریف پروژههای شهری دارد.
وی با اشاره به لزوم تقویت ارتباط شهرداری با مردم در عرصههای مجازی و حقیقی میافزاید: در چند ماه اخیر فعالیت اداره ارتباطات مردمی شهرداری در عرصههای مجازی با نام «راه سوم» تقویت یافته و به نوعی مرجع رسیدگی بسیاری از درخواستهای مردمی شدهایم؛ برای تقویت ارتباطات حقیقی و فیزیکی مردم با شهرداری نیز از ابزار رسانه و تبلیغات استفاده کردهایم و پروژه اتاق شیشهای که تکهای از یک کل به نام اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان را در فضاهای شهری، مراکز پرتردد شهروندی و بخشی از رویدادهای شهر اجرا میکنیم که نمونهای از استفاده ماکت در تبلیغات و پویشهای شهری است که مفهوم شفافیت در عین امانتداری را به مخاطب القا میکند.
رئیس اداره ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان تاکید میکند: در حوزه تحلیل داده و محتوا نیز پروژه «کندوکاو» آغاز شده و اولین موضوع آن پس از جمعبندی در اختیار شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان قرار گرفت. همچنین نتایج اولین کندوکاو ۱۳۷ در نشست شهراندیشان با موضوع سگگردانی مطرح شد که به نظر راهکارهای ارائه شده در این پروژه میتواند باعث کاهش شکاف اجتماعی و ارتقای ارتباط مردم با شهرداری شود. در مجموع با گزارش کندوکاو سعی میکنیم حافظه سازمانی را به صورت مدیریت شده در دورههای مختلف ارائه دهیم.
رفیعی با اشاره به پروژههای آموزشی و ترویجی به توان ۲۰ تصریح میکند: کتاب پاسخ، راهنمای جامع مدیریت تخصصی مراکز تماس بهعنوان نخستین مرجع مکتوب فارسی درباره مراکز تماس مدرن است. در همین مدت کوتاه از رونمایی نسخه اولیه کتاب پاسخ، شاهد استقبال شهرداریها از آن در رویدادهای مختلف شهری کشور بودهایم که نشان میدهد این کتاب به خوبی نیاز مراکز تماس را پاسخ داده است.
رفیعی با اشاره به پروژههای ارتقای سامانهها خاطرنشان کرد: این پروژهها شامل رونمایی و آغاز بهکار پنج سکو در بستر سامانههای مرکز ارتباطات مردمی است که با هدف ارتقای کیفیت ثبت و بازخوردگیری پیام اجرا شده و ابزاری جدید در خدمت کارشناسان ۱۳۷ است؛ دیدهبان، همیاب، کارنامه، ایستار و پندار نام این پروژههاست.
وی میگوید: اکنون شهرواره شهربان که مدتها چشمانتظار آغازش بودیم با تعیین شورای سیاستگذاری و کمیتههای اجرایی آغاز بکار کرده و نشستهای تخصصی آن برای شهروندان مشارکتجوی اصفهان نیز در حال برگزاری است تا نهتنها در کلام بلکه در عمل نیز به مشارکت مردم در بهبود خدمات شهرداری توجه شود. از سوی دیگر به توان ۲۰ به گستره شهرداری اصفهان محدود نشده و با پیشبینی دو طرح بزرگ «هاب ارتباطات» و «جایزه ملی پاسخگویی» نویدبخش آیندهای روشن و پر از امید برای شهروندان اصفهانی و در معنای بزرگتر مردم تمام شهرهای ایران است.
رفیعی میگوید: پس از آنکه تمام پروژههای به توان ۲۰ به مرحله اجرا رسید، زمان اجرای سند راهبردی نظام جامع مدیریت ارتباطات مردمی شهرداری اصفهان است تا مردم طعم ارتباطات مردمی را به شکل متفاوتی بچشند که امیدوارم با رونمایی این سند و پایبندی تمام ارکان شهرداری اصفهان به آن شاهد تحول بزرگی در عرصه ارتباطات مردمی کشور باشیم.

به گزارش ایمنا، شهرداری اصفهان با رونمایی از پروژههای جدید و ارتقای سامانههای ارتباطات مردمی در صدد است با ایجاد همافزایی میان دستگاههای مختلف، به تحقق اهداف بلندمدت خود نائل آید؛ این تحولات نویدبخش آیندهای روشن برای شهروندان اصفهانی و نشاندهنده عزم راسخ مدیریت شهری برای خدمترسانی مؤثرتر به مردم است.


نظر شما