کاهش آمار ابتلا به دیابت با ترویج سبک زندگی سالم و آموزش همگانی

مدیرعامل و بنیان‌گذار انجمن حمایت از بیماران دیابتی کشور با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی برای ترویج سبک زندگی سالم گفت: با دریافت تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی، ضعف ایمنی بیماران دیابتی تا حدی جبران می‌شود و بدن آن‌ها می‌تواند با عملکرد بهتری با ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها مقابله کند.

شکور امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه باید به دریافت واکسن دیابتی‌ها مانند واکسن آنفلوانزا و تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی توجه ویژه‌ای شود، اظهار کرد: ضعف در سیستم ایمنی بیماران دیابتی از شایع‌ترین علائم بیماری است، به همین سبب زخم‌های آن‌ها دیر بهبود می‌یابد و در صورت ابتلاء به بیماری‌های عفونی و ویروسی مانند کرونا احتمال اینکه این بیماران جان خود را از دست بدهند، بیشتر است.

وی افزود: با دریافت تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی، ضعف ایمنی بیماران دیابتی تا حدی جبران می‌شود و بدن آن‌ها می‌تواند با عملکرد بهتری با ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و بیماری‌های گوناگون مقابله کند، همچنین بروز عوارض ابتلاء به بیماری‌های ویروسی و عفونی در بدن آن‌ها کاهش می‌یابد.

دکترای تخصصی ایمونولوژی و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تأثیر استرس بر ابتلاء به بیماری دیابت ادامه داد: از بین بردن استرس امکان‌پذیر نیست، اما باید سعی کنیم با کمک روان‌پزشکان و استفاده از مشاوره روان‌شناس‌ها میزان استرس را مدیریت کنیم و در حد امکان آن را کاهش دهیم که این مسئله برای بیماران دیابتی اهمیت دوچندانی دارد.

وی با بیان اینکه باید با تغییر و اصلاح سبک زندگی در ابعاد مختلف شامل فردی، اجتماعی، جسمانی، اخلاقی و رفتاری به کاهش و کنترل استرس کمک کنیم، اضافه کرد: به‌طور معمول بیشتر افرادی که در شغل‌های پراسترس مشغول به فعالیت هستند، به بیماری دیابت مبتلا می‌شوند.

امیدی با اشاره به اهمیت درمان و کنترل بیماری دیابت و سعی بر فرهنگ‌سازی و ترویج سبک زندگی سالم در جامعه خاطرنشان کرد: پزشکان و کادر درمان در سازمان‌ها، انجمن‌ها، آسایشگاه‌ها و کلینیک‌ها باید توسط متخصصان حوزه دیابت آموزش لازم را دریافت کنند تا بتوانند در محل فعالیت خود بیماران را معاینه کنند و تحت درمان قرار دهند.

وی افزود: در این آموزش‌ها مطالب جدید در حوزه بیماری دیابت مانند روش‌های جدید درمان و کنترل در دنیا، درمان مقاومت به انسولین، زخم پا، ناتوانی جنسی، معرفی غذاهای سالم و مناسب برای بیماران دیابت، آشنایی با مواد ارگانیک و غذاهای رژیمی و موضوعات دیگر گنجانده شده است‌.

مدیرعامل و بنیان‌گذار انجمن حمایت از بیماران دیابتی کشور تاکید کرد: برای تشویق و سوق دادن پزشکان و کادر درمان برای دریافت این آموزش‌ها از نظام پزشکی درخواست کردیم تا به متخصصانی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، امتیاز بازآموزی اعطا کند، لازم است بدانیم آشنایی با این آموزه‌ها می‌تواند در درمان و کنترل بیماری دیابت بسیار مؤثر واقع شود.

کد خبر 744972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.