۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰
طعم عید با فواید تخمه ژاپنی

عضو انجمن علمی گیاهان دارویی ایران گفت: تخمه ژاپنی حاوی ترکیبات بسیار مفید مانند ویتامین‌های ضروری بدن، آنتی‌ اکسیدان‌های قوی و مواد معدنی مفید برای سلامتی است، از این رو مصرف این تخمه برای تقویت سلامتی توصیه می‌شود.

رضا معطری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص فواید تخمه ژاپنی اظهار کرد: تخمه ژاپنی محصول کشور ژاپن نیست، بلکه این تخمه در کشور ایران رشد می‌کند و محصول روستای جابان است؛ در واقع این تخمه، تخم هندوانه آجیلی است که کشاورزان شهرستان دماوند حجم گسترده‌ای از آن را به صورت سالانه کشت می‌کنند، تخمه ژاپنی حاوی ترکیبات بسیار مفید مانند ویتامین‌های ضروری بدن، آنتی‌ اکسیدان‌های قوی و مواد معدنی مفید برای سلامتی است، از این رو مصرف این تخمه برای تقویت سلامتی توصیه می‌شود.

وی افزود: تخمه ژاپنی دارای طبع سرد و تر است، بنابراین افراد سرد مزاج هنگام استفاده از تخمه ژاپنی باید دقت داشته باشند و به همراه آن مصلح استفاده کنند.

این متخصص طب سنتی گفت: تخمه ژاپنی برای سلامتی عضلات بدن، جلوگیری از پوکی استخوان، افزایش تراکم مواد معدنی استخوان‌ها و تقویت عملکرد مغز و حافظه مؤثر است، زیرا این تخمه غنی از منیزیم و ویتامین B است که می‌تواند مشکلات عصبی را بهبود ببخشد و از بروز آلزایمر جلوگیری کند، همچنین این تخمه همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و برای رشد کودکان بسیار مفید است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از خواص تخمه ژاپنی بهبود بیماری دیابت است؛ افراد مبتلا به دیابت می‌توانند با مصرف این تخمه قند خون خود را بهتر کنترل کنند، زیرا ترکیبات این تخمه موجب کاهش مقاومت به انسولین در بدن می‌شود، لازم به ذکر است که افراد دیابتی باید از مصرف بیش از حد این تخمه اجتناب کنند، چراکه مصرف بیش از حد آن، موجب افزایش سطح کلسترول و چربی خون می‌شود.

معطری ادامه داد: از آنجایی که تخمه ژاپنی غنی از آنتی‌ اکسیدان است، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند، در طب سنتی این تخمه برای تقویت سیستم ایمنی بدن افرادی که در طول سال به طور مرتب سرما می‌خورند یا به بیماری آنفولانزا مبتلا می‌شوند، بسیار توصیه شده است و مصرف منظم این تخمه سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

وی بیان کرد: تخمه ژاپنی حاوی مقدار زیادی فیبر است و مصرف فیبر غذایی موجب کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن می‌شود، همچنین این تخمه به دلیل داشتن ترکیبات مفید، موجب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و چربی‌های ذخیره شده در بدن را می‌سوزاند، اما باید توجه داشته باشید، مصرف بیش از حد این تخمه به دلیل کالری بالا ممکن است موجب افزایش وزن شود.

این متخصص طب سنتی تأکید کرد: مصرف این تخمه در طب سنتی برای درمان کبد چرب نیز توصیه می‌شود، چراکه به دلیل داشتن اسیدهای آمینه ضروری موجب سم زدایی از بدن و بهبود عملکرد کبد می‌شود، همچنین این تخمه به دلیل داشتن سطح بالای پروتئین، آهن و منیزیم برای بهبود سلامت موها مؤثر است و مصرف منظم آن می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و موها را درخشان و شاداب کند.

معطری افزود: تخمه ژاپنی اگر بیش از حد مصرف شود، فرد را دچار افزایش چربی خون و اضافه وزن می‌کند، لازم به ذکر است که باید از مصرف تخمه ژاپنی به همراه پوست خودداری کرد، زیرا ممکن است منجر به افزایش ترشح اسید معده و بروز مشکلات گوارشی و کلیوی شود، همچنین توصیه می‌شود در دوران بارداری و شیردهی از این تخمه استفاده نشود.

کد خبر 737701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.