غربالگری بیش از ۴۵ میلیون نفر و شناسایی بیش از یک میلیون بیمار در پویش ملی سلامت

افراد باید برای جلوگیری و خودکنترلی از عوارض پرفشاری خون و دیابت آموزش ببینند، از این‌رو راه‌اندازی پویش‌های غربالگری به دلیل اهمیت زیاد در حال افزایش است تا جایی که در پویش ملی سلامت که در این راستا اقدام کرده بود و تا سی‌ام دی ادامه داشت و طی آن بیش از ۴۵ میلیون نفر در کشور غربالگری شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آمار به دست آمده از پویش ملی سلامت به ویژه در مناطق شهری هشدار دهنده است، گفت: سبک زندگی و تغذیه در مناطق شهری، وضعیت مناسبی ندارد، این در حالی است که سه چهارم مردم کشور در مناطق شهری سکونت دارند و مهم است که بیشتر اقدامات حوزه سلامت در راستای پیشگیری باشد نه درمان‌محور، همچنین امروزه با کم شدن بیماری‌های واگیر، بیماری‌های غیرواگیر افزایش پیدا کرده است و در بیمارستان‌ها شاهد هستیم که ۸۳ درصد مرگ‌ومیرها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است، سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر جان خود را در کشور بر اثر بیماری غیرواگیر از دست می‌دهند در این بین پویش ملی سلامت که تا سی‌ام دی ۱۴۰۲ تمدید شده بود به غربالگری بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون پرداخته تا با شناسایی بیماران اقدامات درمانی لازم برای آنها انجام شود و مرگ‌ومیر افراد در زمینه ابتلاء به بیماری‌های غیرواگیر کنترل شود و در نهایت کاش پیدا کند.

شناسایی بیش از ۸۴۳ هزار مورد پرفشاری خون در «پویش ملی سلامت»

معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است که حدود ۴۵ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۸۳۰ نفر تا شنبه، سی‌ام دی، در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور، غربالگری شده‌اند.

از این تعداد ۸۴۳ هزار و ۷۱۸ نفر با احتمال ابتلاء به پرفشاری خون و ۴۶۷ هزار و ۵۸۷ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

همچنین در ۴۸ ساعت گذشته ۲۰۸ هزار و ۴۳۷ نفر در این پویش غربالگری شدند که از این تعداد ۱۳۴۱ نفر با احتمال پرفشاری خون و ۵۵۹ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

منظور از «احتمال دیابت» قند خون ۱۲۶ به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه (۱۴ روی ۹) به بالاست.

غربالگری بیش از ۴۵ میلیون نفر و شناسایی بیش از یک میلیون بیمار در پویش ملی سلامت

حدود ۴۶ میلیون نفر در پویش ملی سلامت مشارکت داشتند

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان گفت: در آخرین روز پویش ملی سلامت، غربالگری پرفشاری خون و دیابت به حدود ۴۶ میلیون نفر یعنی آمار ۷۲ درصدی جمعیت هدف رسید.

وی افزود: سلامت کودکان برای ما از اهمیت زیادی قائل برخوردار است. مرگ‌ومیر مردم ایران به دلیل بیماری‌های قلب و عروقی است و سالانه ۲۶ هزار نفر بر اثر این عارضه فوت می‌کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: بیش از ۸۰۰ هزار نفر نمی‌دانستند که مبتلا به بیماری فشار خون هستند و بیش از ۴۰۰ هزار نفر دیابت داشتند، در جمعیت هدف پویش ملی سلامت حدود ۱۰ میلیون نفر احتمال فشار خون بالا دارند، این افراد نیاز به دارو ندارند و با رعایت برخی موارد که مهم‌ترین آن‌ها اصلاح تغذیه، کاهش مصرف نمک و انجام ورزش است، می‌توانند در آینده از ابتلای خود به پرفشاری خون و عوارض شدید آن پیشگیری کنند، میزان مشارکت زنان در پویش ملی سلامت حدود ۳۵ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: چاقی کودکان یکی از موضوعات نگران‌کننده کارشناسان بوده و علاوه بر آن یکی از مشکلات زندگی در شهرها نیز کم تحرکی افراد است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عین‌اللهی تاکید کرد: تمام افراد شناسایی شده در پویش ملی سلامت افرادی که بیماری پرفشاری خون و دیابت آنها قطعی تشخیص داده شده است و چه آن‌هایی که در معرض خطر این دو بیماری قرار دارند، توسط مراقبان سلامت و پزشکان مورد ارزیابی مجدد قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد که سبک زندگی و غربالگری فشار خون از ۷۰ هزار مرگ‌ومیر می‌کاهد، غربالگری انجام شده سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز خواهد شد، همچنین بر اساس تصمیم گرفته شده کودکان تا هفت سال در صورت بستری به صورت رایگان درمان می‌شوند.

غربالگری بیش از ۴۵ میلیون نفر و شناسایی بیش از یک میلیون بیمار در پویش ملی سلامت

غربالگری ۷۲ درصدی پرفشاری خون و دیابت در جمعیت هدف «پویش ملی سلامت»

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در آخرین روز «پویش ملی سلامت» غربالگری پرفشاری خون و دیابت به ۴۵ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۸۳۰ نفر یعنی آمار ۷۲ درصدی جمعیت هدف رسید.

وی با اشاره به میزان بالای ابتلاء به پرفشاری خون در کشور، افزود: ۲۲ درصد از این ۴۵ میلیون نفر یعنی حدود ۱۰ میلیون نفر پیش فشارخون دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: این افراد نیاز به دارو ندارند و با رعایت برخی موارد که مهم‌ترین آنها اصلاح تغذیه، کاهش مصرف نمک و انجام ورزش است، می‌توانند در آینده از ابتلای خود به پرفشاری خون و عوارض شدید آن پیشگیری کنند.

وی با بیان این که سن ابتلای افرادی که در این پویش، بیماری پرفشاری خون و دیابت آن‌ها تشخیص داده شده نسبت به قبل ۱۰ سال و ۵ سال جوان‌تر است، ابراز داشت: از ابتدای بهمن پویش ملی «تغذیه سالم» که با دو بیماری پرفشاری خون و دیابت ارتباط نزدیک دارد، آغاز می‌شود، همچنین برای کاهش مخاطرات بیماری‌های غیرواگیر، اگر هم نمک استفاده می‌کنیم باید از نمک تصفیه شده، استاندارد و کمتر از سه گرم در شبانه‌روز استفاده کنیم و در کنار آن باید استفاده از لبنیات را افزایش دهیم.

فرشیدی در پایان خاطرنشان کرد: درمان‌ها در سه تا شش هفته اول غیردارویی و سپس دارویی خواهد بود، همچنین بر اساس نظام ارجاع، افرادی که نیازمند مداخلات تخصصی پزشکی هستند نیز تحت درمان‌های تخصصی قرار می‌گیرند و از مشوق‌های لازم برخوردار می‌شوند، همچنین انجام بیش از ۴۵ میلیون غربالگری فشار خون و دیابت در «پویش ملی سلامت» نشان‌دهنده اعتماد مردم به نظام سلامت کشور است.

کد خبر 721696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.