علائم کمبود ویتامین B۱۲ چیست؟

خستگی و ضعف مداوم از جمله علائم اولیه کمبود ویتامین B۱۲ است، زیرا این ویتامین برای تولید انرژی در بدن ضروری است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ویتامین B۱۲ نقش مهمی در عملکردهای مختلف بدن مانند تشکیل گلبول‌های قرمز خون و بهبود سلامت عصبی ایفا می‌کند، از آنجا که بدن نمی‌تواند به تنهایی ویتامین B۱۲ تولید کند، باید آن را از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها دریافت کرد؛ نادیده گرفتن علائم کمبود این نوع ویتامین می‌تواند به مرور زمان موجب بروز مشکلات جدی شود، در ادامه به بررسی بعضی از علائم کمبود ویتامین B۱۲ می‌پردازیم:

خستگی بدون دلیل

خستگی و ضعف مداوم از جمله علائم اولیه کمبود ویتامین B۱۲ است، زیرا این ویتامین برای تولید انرژی در بدن ضروری است؛ خستگی نشانه‌ای است که می‌توان آن را به عوامل مختلف نسبت داد، افراد اغلب آن را به دلیل سبک زندگی پرمشغله، استرس یا کمبود خواب نادیده می‌گیرند.

مشکلات عصبی

ویتامین B۱۲ برای حفظ سلامت سلول‌های عصبی بسیار مهم است، کمبود این ویتامین منجر به بروز علائم عصبی مانند بی‌حسی، سوزن‌سوزن شدن و مشکلات راه رفتن می‎‌شود، علائم عصبی ممکن است به‌تدریج ایجاد شود و با دیگر بیماری‌ها اشتباه گرفته شود که منجر به تأخیر در تشخیص و درمان می‌شود.

از دست دادن حافظه

کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد و منجر به از دست دادن حافظه، مشکلات تمرکز و تغییر خلق‌وخو شود؛ تغییرات شناختی ممکن است به پیری یا استرس نسبت داده شود، اما کمبود ویتامین B۱۲ نیز موجب بروز این اختلال می‎‌شود.

مشکلات گوارشی

کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال، یبوست و کاهش اشتها شود، علائم گوارشی رایج هستند و می‌توانند به عوامل مختلفی مرتبط باشند؛ تشخیص این علائم به عنوان نشانه‌های کمبود ویتامین B۱۲ دشوار است.

پوست رنگ‌پریده

کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند منجر به رنگ‌پریدگی یا زردی پوست شود، تغییرات در رنگ پوست ممکن است به عوامل دیگری نسبت داده شود و افراد آن را به عنوان نشانه‌ای از کمبود تغذیه تشخیص ندهند.

نداشتن تعادل هنگام راه رفتن

کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند بر هماهنگی و تعادل بدن تأثیر بگذارد و موجب بروز مشکلات هنگام راه رفتن و افزایش خطر زمین خوردن شود، البته مشکلات راه رفتن ممکن است با افزایش سن یا دیگر شرایط عصبی نیز مرتبط باشد.

مواد غذایی سرشار از ویتامین B۱۲

یک رژیم غذایی متعادل شامل منابع ویتامین B۱۲ مانند گوشت، ماهی، محصولات لبنی و تخم‌مرغ است، در صورتی که از رژیم گیاه‌خواری یا وگان پیروی می‌کنید، لازم است مکمل‌های B۱۲ را مصرف کنید، برای تعیین دوز و شکل مناسب مکمل با متخصص مشورت کنید.

کد خبر 714196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.