فشارخون بالا را جدی بگیرید / راهکارهای پیشگیری از ابتلا و کنترل بیماری

یک فوق‌تخصص قلب و عروق با تاکید بر لزوم جدی گرفتن بیماری فشارخون بالا، گفت: این بیماری در طولانی مدت فرد را دچار مشکلات جدی نظیر گشاد شدن سرخرگ‌های بدن، سکته مغزی و قلبی، بیماری‌های مزمن کلیوی، نارسایی کلیه و قلب و آسیب به شبکیه چشم، می‌کند.

محمدرضا محمدحسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در صورت وجود عوامل خطر، افراد بیشتر مستعد ابتلاء به بیماری فشار خون بالا می‌شوند، اظهار کرد: سن یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در ابتلاء به این بیماری است و با افزایش سن، خطر ابتلاء به بیماری فشارخون بالا نیز افزایش می‌یابد، فاکتور بعدی سابقه خانوادگی است و افرادی که در خانواده درجه یک خود این بیماری را مشاهده کرده‌اند، بیشتر در معرض ابتلاء به فشار خون قرار دارند.

وی با بیان اینکه عادت‌های زندگی نیز بر ابتلاء به این بیماری تأثیرگذار است، افزود: افرادی که غذاهای ناسالم، دارای سدیم زیاد و پتاسیم کم می‌خورند، مصرف بالای فست‌فود و کافئین دارند، افراد دچار کم‌تحرکی، مصرف‌کنندگان سیگار و داروهای غیرمجاز، افراد بدون خواب کافی یا با خواب کم کیفیت نیز در معرض ابتلاء هستند.

این فوق‌تخصص قلب و عروق با بیان اینکه افزایش فشارخون می‌تواند از عوارض استفاده برخی داروها نیز باشد، تصریح کرد: ابتلاء به بعضی بیماری‌ها نظیر تیروئید، اضافه وزن و چاقی نیز زمینه افزایش فشارخون را فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: این بیماری در سنین میان‌سالی بیشتر در مردان و در سنین بالا بیشتر در زنان دیده می‌شود، برخی افراد بر عوامل اقتصادی و اجتماعی در ابتلاء به این بیماری تاکید می‌کنند و تحصیلات، درآمد، محل زندگی و نوع شغل نیز می‌تواند در ابتلاء به این بیماری تأثیرگذار باشد.

محمدحسنی گفت: به طور کلی فشارخون بالا تشخیص داده نمی‌شود یا هنگام تشخیص آن بیمار به اندازه کافی به آن توجه نمی‌کند، دارو را استفاده نمی‌کند یا مصرف آن را قطع می‌کند، این بیماری در طولانی مدت فرد را دچار مشکلات جدی نظیر گشاد شدن سرخرگ‌های بدن، سکته مغزی و قلبی، بیماری‌های مزمن کلیوی، نارسایی کلیه و قلب و آسیب به شبکیه چشم، می‌کند.

وی اضافه کرد: به افراد مبتلا به فشارخون بالا، توصیه می‌شود داروی خود را به صورت منظم استفاده و فشارخون خود را در منزل به صورت مداوم اندازه‌گیری و بررسی کنند، رژیم غذایی یکی از فاکتورهای مهم در ابتلاء و کنترل این بیماری است و افراد می‌توانند با متخصص تغذیه در این خصوص مشورت کنند تا رژیم غذایی کم نمک، کم شکر، با سدیم و کربوهیدرات پایین داشته باشند.

این فوق‌تخصص قلب و عروق با بیان اینکه استفاده از سبزیجات و میوه‌جات نیز به افراد توصیه می‌شود، خاطرنشان کرد: چاقی و اضافه وزن نیز از سایر عوامل تأثیرگذار است که زمینه‌ساز ابتلاء به فشارخون و مانعی برای کنترل آن می‌شود و افراد باید آن را اصلاح کنند، همچنین مواردی از جمله مدیریت و کنترل استرس و حذف دخانیات نیز باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: بهتر است قبل از اندازه‌گیری فشارخون افراد ورزش نکنند، قهوه ننوشند، سیگار نکشند، مثانه خالی داشته باشند، روی صندلی بنشینند، پاهای خود را روی زمین صاف قرار دهند و آرام باشند، به طور معمول، ابتدا فشار از بازوی چپ و راست اندازه‌گیری می‌شود و افراد در دفعات بعدی می‌توانند فشارخون را تنها در یکی از بازوها اندازه‌گیری کنند.

کد خبر 713900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.