ثبت سالانه ۱۰۰ هزار مورد مرگ‌ومیر در کشور در پی فشار خون / ۷ میلیون ایرانی دیابت دارند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به ثبت سالانه ۱۰۰ هزار مورد مرگ‌ومیر در کشور در پی فشار خون، گفت: آمار ابتلا به دیابت در کشور حدود ۱۴ درصد است و براساس برآوردها، حدود هفت میلیون نفر از جمعیت ایران و حدود ۴۶۰ هزار نفر در استان اصفهان مبتلا به دیابت هستند.

حمید گله‌داری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سالانه در سراسر جهان شاهد مرگ‌ومیر حدود ۵۸ میلیون نفر هستیم که از این تعداد، ۲۸ میلیون مورد مرگ‌ومیر به علت ابتلای افراد به بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و بیماری‌های ریوی است.

وی با بیان اینکه از ۲۸ میلیون مرگ‌ومیر ثبت شده ناشی از بیماری‌های غیرواگیر، ۱۷ میلیون میلیون مورد مربوط به ابتلای افراد به دیابت و پرفشاری خون است، افزود: در طول سه سال همه‌گیری بیماری کرونا، حدود شش میلیون و ۷۰۰ هزار مورد مرگ‌ومیر ثبت شد و قابل توجه است که میزان مرگ‌ومیر ناشی از دیابت در یک سال برابر با شش میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به ثبت حدود ۱۰ میلیون مرگ‌ومیر در یک سال بر اثر فشار خون، تصریح کرد: بر اساس آمارها، حدود ۳۸۰ هزار نفر در طول یک سال در ایران جان خود را از دست می‌دهند که فوت ۱۰۰ هزار نفر از آنها در پی ابتلاء به فشار خون بوده است.

۴۰۰ هزار اصفهانی از ابتلاء به فشار خون خود اطلاع ندارند

وی ادامه داد: چهار عامل اصلی بیماری‌های غیرواگیر شامل کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات است و بر همین اساس، سازمان بهداشت جهانی در راستای رساندن میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر افراد کمتر از سن ۷۰ تا سال ۲۰۳۰، به حدود ۳۳ درصد گام برمی‌دارد.

گله‌داری گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، حدود ۳۳ درصد جمعیت کشور برابر با ۲۳ میلیون نفر و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در استان اصفهان مبتلا به بیماری فشار خون هستند که از تعداد مبتلایان استان اصفهان، حدود ۴۰۰ هزار نفر از ابتلاء به بیماری فشار خون آگاهی ندارند و تنها بیماری حدود ۱۵.۵ درصد افراد مبتلا به فشار خون کنترل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آمار ابتلاء به دیابت در کشور حدود ۱۴ درصد جمعیت است، اضافه کرد: براساس برآوردهای انجام شده، حدود هفت میلیون نفر از جمعیت ایران و حدود ۴۶۰ هزار نفر در استان اصفهان مبتلا به دیابت هستند که از تعداد مبتلایان به این بیماری در اصفهان، ۶۰ هزار نفر از ابتلاء به بیماری خود آگاهی ندارند.

صرفه‌جویی در حوزه درمان با پیشگیری در حوزه بهداشت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت، دیابت حدود ۲۲ درصد معادل ۱۰۰ هزار نفر در استان اصفهان با دارو کنترل می‌شود، افزود: پیشگیری در حوزه بهداشت، یکی از عوامل اثرگذار در صرفه‌جویی هزینه‌های درمان است و براساس برآوردها، هر یک دلار هزینه شده در حوزه بهداشت و پیشگیری، برابر با صرفه‌جویی پنج دلار در حوزه درمان است.

وی با بیان اینکه فعالیت جدی در حوزه پیشگیری یکی از راه‌های تأمین سلامت افراد جامعه و ورود به اقتصاد سلامت است، تصریح کرد: در واقع هزینه در حوزه بهداشت و پیشگیری، به عنوان سرمایه‌گذاری در اقتصاد سلامت به شمار می‌رود.

شرکت بیش از ۳۵۰ هزار اصفهانی در پویش همگانی غربالگری پرفشاری خون و دیابت

گله‌داری با اشاره به انجام غربالگری‌ها پیش از آغاز اجرای پویش همگانی غربالگری پرفشاری خون و دیابت، ادامه داد: پویش همگانی غربالگری پرفشاری خون و دیابت با هدف فراخوان، توجیه و آموزش افراد جامعه از بیستم آبان آغاز شد و تا چهاردهم دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: تاکنون ۳۵۰ هزار و ۵۶۹ نفر از استان اصفهان در این پویش ملی شرکت کرده‌اند، ۱۰ هزار و ۱۴۰ نفر مشکوک به فشار خون بالا، ۴۰۱۸ نفر مشکوک به دیابت و ۳۱ هزار و ۶۸۸ نفر مشکوک به پره دیابت در جمعیت بالای ۱۸ سال تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی شده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی و فراخوان افراد با اقداماتی از جمله مراجعه حضوری، فعالیت‌های رسانه‌ها و فضای مجازی، نصب بنر در سطح شهرستان‌ها، حضور در نماز جماعت، نماز جمعه، کارخانجات و ادارات انجام شده است و امیدواریم شاهد نتایج مطلوبی از این طرح باشیم.

کد خبر 711328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.