نگاهی به سبک‌های اصلی و تکنیک‌های متنوع نقاشی

شاید نام بعضی از سبک‌های معروف نقاشی را شنیده‌ باشید: سوررئالیسم، امپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم، رئالیسم، کلاسیسم، رومانتیسم، مینیاتور، مدرن و پست‌مدرن که برای شروع نقاشی، می‌توانید چند سبک را بر اساس علاقه و سلایق خود بررسی کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، گاهی کافی است یک خودکار و کاغذ کنارمان باشد؛ نقاشِ درون بیشترمان در چنین موقعیتی دست‌به‌کار می‌شود و شروع به کشیدن می‌کند، بعضی‌ها در حد چشم چشم دو ابرو و بعضی خیلی پیشرفته‌تر هستند و در یک چشم‌به هم‌زدن پرتره دوست یا معلمشان را می‌کشند.

اما آیا تابه‌حال به نقاشی‌کشیدن، جدی و دقیق‌تر نگاه کرده‌اید؟ این روزها طراحی دسته‌بندی و شاخه‌های مختلفی دارد. ما می‌خواهیم در کارگاه این شماره درباره نقاشی‌کردن و گام‌های آن بگوییم؛ اینکه برای نقاش‌شدن چه مراحلی را باید پشت سر بگذاریم.

مفهوم نقاشی سنتی و دیجیتال

همان‌طور که از نام نقاشی سنتی برمی‌آید در این نوع نقاشی، با ابزارهای ساده و سنتی مانند مداد و کاغذ سروکار دارید. در نقاشی سنتی همه‌چیز به شما و استعدادتان در طراحی برمی‌گردد. به همین دلیل نسبت به نقاشی دیجیتال خیلی بیشتر طول می‌کشد تا بتوانید یک اثر هنری خیلی خوب بکشید، اما زمانی که این اتفاق‌افتاد، می‌توانید مطمئن باشید که این اثر صددرصد نتیجه تلاش و مهارت خودتان بوده است؛ برای نقاشی سنتی شما باید اصول اولیه طراحی را یاد بگیرید و سپس قدم‌قدم جلو بروید. البته الان بازار نقاشی دیجیتال هم داغ است و خیلی‌ها دوست دارند با قلم‌نوری، طراحی و نقاشی را تجربه کنند.

در این نوع نقاشی‌ها فرد از نمادهایی که در عکس‌ها یا خود برنامه نقاشی وجود دارد، استفاده بیشتری خواهد کرد و این می‌تواند روی سرعت عمل او تأثیر بگذارد؛ برای نقاشی دیجیتال باید استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ را بلد باشید و به ابزارهای دیگری مانند قلم نوری هم نیاز دارید. قلم نوری شبیه مداد طراحی عمل می‌کند و شما می‌توانید با آن هر طرحی را که در ذهنتان می‌گذرد، اجرا کنید. در هر صورت برای این نوع نقاشی هم باید از مفاهیم اولیه طراحی سر دربیاورید تا یک طرح درست و حسابی بکشید.

نگاهی به سبک‌های اصلی و تکنیک‌های متنوع نقاشی

تکنیک‌های متنوع و مختلف

نقاش‌ها برای اینکه به سوال نقاشی را از کجا شروع کنم پاسخ دهند باید درباره تکنیک‌های نقاشی هم بدانند که در ادامه خیلی کوتاه از آن‌ها می‌گوییم.

سیاه‌قلم: یکی از اصول پایه‌ای و کلاسیک در نقاشی است و در این تکنیک باید با استفاده از قلم و طراحی، نور، سایه، تقارن و تضاد را طراحی کنید.

رنگ و روغن: در این روش از رنگ‌های روغنی به‌عنوان ماده اصلی برای ایجاد تصاویر استفاده می‌شود و به صبر و دقت نیاز دارد تا جزئیات را هم بتوان به طرح اضافه کرد.

پاستل گچی: این تکنیک برای ایجاد تصاویری با ظرافت و رنگ‌های ویژه شناخته می‌شود. این تکنیک به هنرمندان اجازه می‌دهد نقاشی‌هایی با جزئیات دقیق و رنگ‌های پرجنب‌وجوش ایجاد کنند.

آبرنگ: این تکنیک از آب برای رقیق کردن رنگ‌ها کمک می‌گیرد و طرح‌ها را روی تخته نقاشی یا کاغذ منتقل می‌کند؛ آبرنگ برای ایجاد تصاویری با رنگ‌های زیبا و شفاف مناسب است.

ویترای: در این تکنیک، از رنگ ویترای که نوعی رنگ تخصصی برای طراحی روی شیشه یا سطوح فلزی است، استفاده می‌شود. بعد از نقاشی با این نوع رنگ، لوازم به دمای بالا و مستقیم نیاز دارند تا رنگ‌های ویترای تثبیت شود.

نقاشی دیجیتال: این تکنیک با استفاده از ابزار و نرم‌افزارهای کامپیوتری انجام می‌شود. در این روش، تصاویر روی صفحه نمایش دیجیتال خلق می‌شود و به طراحان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از ابزارهای دیجیتال، جزئیات رنگ و تکنیک‌های مختلف را به‌صورت دقیق و تنظیم شده اعمال کنند.

سبک‌هایی که مهم هستند

بعد از پیدا کردن تکنیک، باید سبک‌تان در نقاشی را هم پیدا کنید. سبک نقاشی، روش یا جنبه‌ای است که نقاش برای خلق آثارش از آن استفاده می‌کند. سبک نقاشی بر اساس زمان، مکان، فرهنگ، جریان هنری، فلسفه یا شخصیت نقاش تعریف می‌شود و هر سبک قوانین و طراحی‌های خاص خودش را دارد.

شاید اسم بعضی از سبک‌های معروف نقاشی را شنیده باشید: رئالیسم، سوررئالیسم، امپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم، کلاسیسم، رومانتیسم، مینیاتور، مدرن و پست‌مدرن. برای شروع نقاشی، می‌توانید چند سبک را بر اساس علاقه و سلایق خود بررسی کنید و با آثار نقاشان معروف آن سبک آشنا شوید، البته در طول زمان، سبک خود را پیدا می‌کنید.

کد خبر 710909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.