۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶
از اینجا رانده و از آنجا مانده

مهاجرت یکی از موضوعاتی است که در خانواده فرهنگ و سینما حاشیه‌های ایجاد کرده است و باید گفت که بسیاری از مهاجران به‌دلیل اینکه از محبوبیت و شهرت قبلیشان فاصله گرفته‌اند و به‌سختی می‌توانند در شغل پیشین خود مشغول به کار شوند یا به جایگاهی در همان رده دست یابند، جز پشیمانی راهی ندارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «خودم بودم که به همه‌چیز پشت پا زدم، سال‌ها مدیر یک پردیس سینمایی به نام چهارسو بودم که متعلق به بنیاد ۱۵ خرداد بود، من از طرف بنیاد دعوت به کار نشده بودم، اما به عنوان هنرمندی که کار مدیریت فرهنگی را می‌دانست مرا برای همکاری انتخاب کردند، همچنین دو سال متوالی رئیس کاخ جشنواره بین‌المللی فجر بودم و این چیزی است که نمی‌توانم انکارش کنم.» این بخشی از صحبت‌های اشکان خطیبی بازیگر سینما است که سال گذشته از ایران به ایتالیا مهاجرت کرد.

وی به‌تازگی در مصاحبه‌ای اظهار کرده است: «بسیاری از افراد معتقدند که هنرمندان و بازیگران به سادگی می‌توانند مهاجرت کنند، در حالی که این‌طور نیست؛ واقعاً تا پای از دست دادن همه‌چیز رفتم؛ نزدیک به یک سال طول کشید تا با پادرمیانی مستقیم وزیر امور خارجه ایتالیا توانستم نجات پیدا کنم‌، هر روز که بیدار می‌شوم با مشکلات متعددی دست به گریبانم و در حال حاضر تحت درمان هستم، در کنار اینکه نمی‌توانم جسم و ذهنم را برای کار کردن آماده کنم باید در این فکر باشم که شغل دیگری در کنار کارم انتخاب کنم تا بتوانم هزینه‌های زندگی‌ام را تأمین کنم‌؛ به هر حال زندگی کردن در اروپا کار راحتی نیست. از کارهایی که در ایتالیا انجام می‌دهم رضایت ندارم و به کیفیت کارهایم در ایران نیست؛ این ارتقا مشخصاً اتفاق نیفتاده و بدتر هم شده، دلیل این اتفاق هم این است که نزدیک به شش سال است که به‌عنوان بازیگر روی صحنه نرفته نرفته‌ام.»

خطیبی بیان کرده است «شرایط واقعاً سخت است، عمر بسیار کوتاه است و بهایی که من در این برهه از زندگی‌ام دادم بهای بسیار سنگینی بود که به قیمت از دست دادن خیلی چیزها تمام شد؛ من خانواده‌ام را از دست دادم، اصلاً دوست نداشتم وقتی انتخاب الانم را در کفه ترازو با گذشته قرار می‌دهم آنچه در گذشته داشتم سنگین‌تر شود. ما باید یاد بگیریم به اشتباهمان اذعان کنیم هرچند این این اتفاق به روند اجتماعی مربوط می‌شد که من هم بخشی از آن بودم.»

خانه امنی که بر سر کاسبان خون مردم آوار شد

مهاجرت هنرمندان یکی از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر در خانواده بزرگ فرهنگ و سینما ایران حواشی ایجاد کرده است؛ کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه، کانادا، دبی، هلند و آلمان مقصد اصلی بازیگرانی است که قصد مهاجرت از ایران را دارند، اما باید گفت که بسیاری از آن‌ها به‌دلیل اینکه از محبوبیت و شهرت قبلیشان فاصله گرفته‌اند به‌سختی می‌توانند در شغل پیشینشان مشغول به کار شوند یا به جایگاهی در همان رده دست یابند.

یکی از واضح‌ترین مصادیق این امر را می‌توان لغو برگزاری تئاتر «خانه امن» در نیویورک بیان کرد؛ بیست‌ویکم اکتبر سال ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) قرار بود این نمایش در سالن تیلس سنتر نیویورک با بازی حمید فرخ‌نژاد، مهناز افشار و برزو ارجمند به روی صحنه برود، اما طبق اخبار منتشر شده با خالی ماندن ۸۵ درصد از صندلی‌های صحنه، تیکت‌مستر که متولی فروش بلیت این برنامه بود، به دلیل کم بودن استقبال نمایش این نمایش خبر از لغو آن داد و اعلام کرد «این رویداد کنسل شده، لازم نیست شما کاری انجام دهید، خودمان پول شما را برمی‌گردانیم.»

از اینجا رانده و از آنجا مانده

روایتی از چهره‌های غمگین تورنتو!

یکی دیگر از این مصادیق، ارژنگ امیرفضلی بازیگر، کارگردان، تهیه کننده و صداپیشگی ایرانی بود که پیش‌تر در آثار مرضیه برومند، اخراجی‌ها و شام عروسی هنرنمایی کرده بود و تازگی به تورنتو کانادا مهاجرت کرده است؛ ویدئویی که این طنزپرداز ایرانی اخیراً از وضعیتش در تورنتو خبر می‌دهد مورد توجه کاربران در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است؛ وی در این ویدئو به بررسی هزینه‌های زندگی و شرایط سخت زندگی‌اش در تورنتو می‌گوید: از صبح تا حوالی پنج و شش بعد از ظهر کار می‌کنم و ماهانه سه هزار دلار درآمد دارم؛ اگر بخواهم خانه‌ی دو خوابه ای اجاره کنم تمام ۳۰۰۰ دلار را برای اجاره‌ی آن باید بپردازم، یک خانه تک خوابه در مکان معمولی شهر ماهانه ۲۴۰۰ دلار اجاره دارد.

این بازیگر ادامه می‌دهد: نمی‌توانم در تورنتو خودرو شخصی داشته باشم و حمل و نقل عمومی ماهانه ۱۰۰ دلار از درآمدم را به خود اختصاص می‌دهد، همچنین با محاسبات دیگر و اظهاراتی که در مورد هزینه قبض‌ها، تفریحات حداقلی و خوراک انجام می‌دهد به مخاطبین می‌گوید که شرایط زندگی‌اش در تورنتو با دشواری‌های جدی همراه است.

امیرفضلی در پایان اذعان می‌کند: بسیاری از افرادی که مهاجرت می‌کنند چاره‌ای ندارند جز اینکه بگویند خیلی خوشبختند و اینجا همه امکانات در دسترس است، اما خیابان‌های اینجا مانند ایران است، بعضی آدم‌ها چهره شادی دارند و بعضی دیگر غمگینند هرچند به نظر می‌رسد تعداد آدم‌های غمگین در خیابان‌های ایران بیشتر باشد اما به‌تازگی به خاطر افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در کانادا تعداد چهره‌های غمگین در خیابان‌های تورنتو هم بیشتر شده است.

از اینجا رانده و از آنجا مانده

از نقش‌آفرینی در مختار تا راننده آمبولانس در کانادا

از دیگر هنرمندان نام‌آشنایی که مهاجرت مهر پایانی به کارنامه حرفه‌ای‌اش در ایران بود می‌توان شبنم فرشادجو، ویشکا آسایش، فریبرز عرب‌نیا، لیلی رشیدی و پرستو صالحی را نام برد؛ شبنم فرشادجو که پیش از این لوح تقدیر بهترین بازیگر زن در جشنواره فجر و تندیس بهترین کارگردانی را در پنجمین دوره جشنواره تئاتر بانوان دریافت کرده بود، هم‌اکنون در تورنتوی کانادا به برگزاری کلاس‌های بازیگری مشغول است.

ویشکا آسایش که خیلی‌ها او را با بازی درخشانش در سریال «امام علی (ع)» و نقش خانم دارابی در «ورود آقایان ممنوع» می‌شناختند، هم‌اکنون در پاریس ویدئوهایی هنگام ورزش و کوهنوردی از خود منتشر می‌کند و به کار روبه‌روی دوربین علاقه‌ای نشان نمی‌دهد.

فریبرز عرب‌نیا، بازیگر نقش مختار در سریال «مختارنامه» و بازیگر نقش شهید چمران در سینمایی «چ» در صفحه شخصی‌اش خود را با افتخار راننده بیماران در کانادا معرفی می‌کند.

لیلی رشیدی، هنرمند سینما و تلویزیون به برگزاری کلاس بازیگری برای کودکان در دبی می‌پردازد و پرستو صالحی در ویدئویی که از خود منتشر کرده است به دلتنگی و ابراز علاقه به بازگشت به ایران می‌پردازد و می‌گوید که تنهایی و غربت دیگر برایش قابل تحمل نیست‌.

از اینجا رانده و از آنجا مانده

دیدن اتفاقاتی از این دست و شرایط سخت زندگی برای هنرمندانی که سال‌ها در ایران شریک خاطره‌های مردم و پازلی از پیکره‌ی فرهنگ ایرانی-اسلامی کشورمان بوده‌اند، اندوه‌بار است؛ به نظر می‌رسد برای شکوفایی درخت باطن هر هنرمندی هیچ خاکی همچون خاک کشورش نیست؛ به همین دلیل است که بهتر است هنرمندان در میهن خود به تولید و آفرینش آثار هنری دست بزنند و با افزایش بصیرت و بینش خود مرعوب و مجذوب وعده‌های پوشالی خارج‌نشینان نشوند.

همچنین می‌توان از مدیران فرهنگی تقاضا داشت که با انعکاس حقیقت مهاجرت هنرمندان سبب دامن‌زدن به این اشتباه جبران‌ناشدنی در حوزه فرهنگ نشوند و با تبیین تبلیغات مخرب و دروغ‌پردازی‌های رسانه‌ای معاندان از جناح‌گیری غیراندیشه‌ورزانه و اقدامات لحظه‌ای و احساسی هنرمندان که ضربه سنگینی به خود ایشان و فرهنگ و سینمای کشور وارد می‌آید، جلوگیری کنند، چراکه بیان چنین مصادیق و آینده‌ای برای این افراد غیرقابل پیش‌بینی نبود و پیش از این نیز شاهد چنین مواردی بودیم، بازیگرانی که اتفاقات سیاسی را دستاویز کردند تا از کشور مهاجرت کنند و در نهایت چیزی جز پیشمانی برای آن‌ها باقی نماند.

کد خبر 748608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 96
  • نظرات در صف انتشار: 47
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی وطن پرست IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    28 49
    بهتره دولت بگه اگر میخواهید برگردید
    • راحیل IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      34 28
      اینایی که رفتن ،روی برگشت و حداقلش دیدن روی بستگان خودشون رو ندارن .عرب نیا و امیرفضلی که پلای پشت سرشون رو خراب نکردن هر موقع بخوان میتونن برگردن
    • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
      16 6
      نه اینجا بهشته دلار ۱۰۰۰۰برابرشده تورم امان مردم رابریده داشتن خانه وماشین دیگه رویا شده بیکاری رکورد زده جوانان فقط به مهاجرت فکرمیکنند حتی اگر فرش قرمز براشون پهن نکنند مردم ارزشون هست که مهاجرت کنند بعد فکرمیکنید مردم دراین دنیا نیستند وازهیچ چیز خارج خبرندارند همه چندنفر دوستان اشنا انطرف دارند وهمه ازشرایط بسیاربسیار بهتر انطره میگن این مطالب دیگه مصرف نداره
  • نجفدری IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    براستی اینها چرا شیر شدند و این خوشی در ایران رو رها کردند؟!!! کدوم بازیگر ،اوضاع مالیش خراب بود؟!!!!!!
  • ل-ب IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    هنرمندان هالیود برای امریکا تلاش میکنن و هنرمندان ما علیه کشور فعالیت رسانه ای میکنند و آرامش ذهنی و روانی هموطنانشونو بهم میریزن کشور خودشونو سیاه معرفی میکنن وقتی میرن انور میبینن سرابی بیش نیست و بخاطر هیچ بهشتشونو که قدرشم نمیدونستن از دست دادن اصلا فراموش میکنن که با هزینه جمهوری اسلامی مشهور شدن وقتی به فلاکت و پیسی میرسن فیلشون یاد هندوستان میکنه...
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
      0 0
      دولت از کجا میاره هزینه اینا رو میده
  • هموطن IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    91 18
    واقعا غم انگیزه همونقدر که انها سرمایه سینمای ایران بودند سینما هم نیازمند بار تجربه ایشان هست ایکاش برنامه ای برای جلوگیری از این مشکلات اندیشیده شود
  • IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    63 30
    آقایان عزیز برگردین به مملکت تون . با شهامت هم برگردین . مملکت مال ماست و باید برای خودمون ونسل های آینده آبادش کنیم ونذاریم فرزندان ما راه اشتباه ما را در پیش گیرند. فرصت برای هیچ کس پایدار نیست .
  • مسلم IR ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    38 20
    هر انسان بازیگر درهرکجای دنیا وقتی آبروی بین مردم داردزندگی ونانش راازانهاتهیه میکند نباید به فرهنگ ارزشها مردمش پشت کندیابرترو بهتر ازمردم خودشو ببیند، اکراین کارها رو کرد مثل اینها میشن بازیگران خوانندگان که درغرب هستند مال قبل از انقلاب چرا هنوز میان قشری محبوبن چون وطن پرست و به ارزشها احترام میگذارن اما اینها چی
  • محمد IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    61 65
    حقشونه... انسانها ناسپاس نتیجه به غیر از این نخواهند دید
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      17 3
      البته که تاریخ نشان داده عده ای تجربه شده اندبرای دیگران بزرگی گفته است : انسان موفق کسی است که ازتجربه دیگران پندگیرد نه که خودتجربه شودبرای دیگران.
  • علی صفری IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    55 17
    مرغ همسایه غازه
  • ناشناس IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    76 32
    به چهره هاشون نگاه کنید غم سراسر وجودشونو گرفته اهرا میخندن. ایران هتل نیست که اگه خدماتش به ذائقتون نبود برین هتل دیگه. ایران وطنه وطن. باید با کم وکسرش ساخت.
    • ناشناس IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      50 22
      یعنی شما اینقدر ساده و...هستید متوجه نیستید این عکس برای زمانی هست که ایران بودن،وصرفا جهت هماهنگی با مطلب انتخاب شده؟؟؟
    • افسر IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      23 14
      ایران هتل نیست که دستور بدن لباس چی بپوشی ایران هتل نیست که اگر واسشون مفید نبودی از همه حقوقت محرومت کنن
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    والله هرکس تیر به سمت نظام انداخت آواره شد
  • ک IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    85 7
    اینها دیدن خاوری رفته کانادا،گفتند،آیا چه خبر است.بابا اون۳۰۰۰میلیارد پول برده اونجا.
  • امید IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    چرت وپرت میگید مسئولین شرایطی برای مردم به وجود آوردن که مردم به فکر مهاجرت نه فرار از این مملکت هستن.
    • محمد IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      49 94
      بی عرضی خودتو گردان نظام ننداز.. میخواهی ره صدساله رو ی شب طی کنی سلطااان😊
    • علی IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      20 22
      چرا حرف الکی میزنی. شما دنیا رو دیدی و شرایط سایر کشورها رو چشیدی که اینطوری حرف میزنی
  • TR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    24 23
    ایران هم زیاد بازی ت نمیدادن... زیاد ناراحت نباش
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    79 20
    اصلا این چه خبر فیکی هستش که چند روزه داره پخش میشه ، سایر خبرها رو زیر سوال میبره ، یارو تو پیج خودش داره از برنامه ها و کنسرتهاشو ، نمایشهاش میگه و خودش تکذیب کرده همچین چیزی رو ، اونوقت شما به جای رسیدن به مسائل مهم درگیر اینید که بگید خارج از کشور بده ، والا بخدا شما ثبات رو هدیه بدید هیچ سرمایه انسانی و علمی و هنری و فرهنگی هوس مهاجرت دائم نمیکنه ، هیچکی دوست نداره از وطنش و خانوادش برا همیشه دور شه ، تو رو خدا یکم انصاف داشته باشید ، با سیاه نشون دادن دیگران خودمون سفید نمیشیم
    • ایرانی IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      50 29
      درود بر تو دوست عزیز و روشن لب مطلب را گفتی واقعا بس کنید حتی یک درصد کسانی که رفتند حاضر نیستند برگردند اصلا چرا برگردند اگر اوضاع مساعد بود که نمیرفتند
    • علی اکبر IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      27 18
      اگر قبول نداری و توهم میدونی. تو هم میتونی بری فقط فقط پولها پشت پا خراب نکن تا بتونی بگردی.ایران وطن خاکش شرف ایرانی. براش خیلی شهید دادیم
    • ج IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      26 12
      بله اینا هر جا شرایط مساعد بود هستن خاک تو سرشون که یه عده باید بمونن و برای این دوزاری های به درد نخور فتنه گر شرایط را مساعد کنن تا اینا افتخار بدن و بمونن فکر کردن کی هستم مرد و نامرد همین جاها شناخته میشه بمونیم و به همه چیز وطنش براش جان بدی یا نه از همه طلبکار باشی و فکر کنی همه باید برای تو شرایط مناسب ایجاد کنن آخرش هم راضی نمیشم و هنوز توقع دارن همه براشون بمیرن بعد هم اگه یه ذره به وفق مراد نبود شروع به فتنه گری و آشوب و ابرو ریزی و براندازی کنم همون بهتر که رفتن بقیه شون هم باید برن
  • کلپک CH ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    14 23
    برگرد عزیزم غصه نخور زندگی ارزش غصه خوردن نداره شماها جوگیر میشید به خدا
  • الیاس IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    50 2
    کانادا برای خاوری بهشته
  • مجتبی IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    51 58
    شهید حاج قاسم خیلی صریح گفت هرکس پشت به این کشور و تیر به سمت این نظام انداخت ، آواره شد
  • ن IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    45 26
    آقای خطیبی فک کرده خارجی ها پول مفت دارن بهش بدن نه خیر جناب سلبریتی ها!!!!! اونجا باید خیلی جون بکنی مثل این جا نیست که شماها رو تافته جدابافته بار آورده اینقدر پر رو شدید. باید غلام حلقه به گوش اروپایی باشی تا اون پول کثیفو بهت بدن.پول کثیف به چه قیمتی؟؟؟
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
      0 0
      ایران یه کشوره مثل یه تیکه از زمین خدا .اصلن هرکی تو این دنیا محقه که هر جا خواست زندگی کنه .از این که تجربه شو به بقیه منتقل میکنه باید سپاسگزارش بود. چرا تخطئه میکنیش .یاد بگیریم همه بایدبه هم دیگه با احترام گوش بدیم
  • صادق IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    31 34
    این آدمهای از دست خود راضی را باید در همان لجنزار اروپا رها کرد و اجازه بازگشت به ایران به آنها نداد اینها دلقکی بیش در تلویزیون و سینما نبودند
  • علی IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    28 6
    وطن با جان وروح هر انسانی عجین شده و هیچ کس نمی تواند آنرا منکر شود چرا که با آن بزرگ شده و با آن آرامش می گیرد و با هیچ چیزی نمی توان آنرا جایگزین شد و حتی جان انسان فدای وطن می شود پس هر کسی با کوچکترین ناملایمات به وطن پشت و پا می زنند هیچ وقت آرامش نخواهند یافت . این یک واقعیت انکار ناپذیر است
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
      20 13
      چیزی که توی همه ی جهان به چشم بالاترین تحقیر بهش نگاه میشه وطن فروشیه‌ اینا نه تنها وطنشون بلکه مردمشون رو هم فروختن چند دهم درصد مردم توی خیابون بودن به یک درصد نمی‌رسید ولی چون صدای اسراییل و آمریکا پشتش بود انعکاس صدای شیطان تعداد رو زیاد نشون میداد
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    17 14
    یادمه سال حدود ۱۳۷۴ بود با تهرانی ها زندگی کردم یکی از ادعاهایشان این بود که خارج زندگی میکنن و این پدیده چندش آوری بود
  • علی IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    11 11
    سلیبریتیهای زبون بسته
  • ناشناس IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    28 15
    فقط باید گفت کاش قدر این مردم و وطن خود را میدانستند جایی که در آن مشهور و معروف شدند وجایی که اینقدر ارزش و احترام داشتند وگول ظاهر فریبنده غرب را نخورند که آن باتلاق وسراب است وبس
  • Mw IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    20 4
    خداوند در قران میفرمایند وقتی شاکر به نعمات خداوندی باشید ،نعمت برای شما افزایش می یابد ،ولی اگر کفران نعمت کنید به عذابی سخت دچار میشوید. شما و امثال شما که به ملت ایران پشت پا میزنید مطمئن باشید که با سر زمین میخورید قدر ایران و ملت ایران رو ندونستید عاقبتت از این هم بدتر میشه ولی ما ارزوی موفقیت برای شما داریم باز هم ان شاالله خداوند کمکت کنه
  • سما IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    18 12
    کاش مهران مدیری می رفت
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    19 10
    اینا به انتخاب خودشون به مردمشون و وطنشون پشت کردن خیلی از مردم از بعضیاشون مثل فرخ نژاد بیزار شدن نمیخان اینطور کسی هنرمندشون باشه
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    20 2
    دردبرهنرمندوورزشکارانی که شرفشون رابه پول نفروختن
  • امیر IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    8 3
    یک سری دوستان سطحی نگاه میکنن و از پول وشغل صحبت میکنن.. در حالی ک سیستم ک مشکل داشته باشه این اتفاقا میفته؛ مشکل از ریشه هست نه چیز دیگه
  • محمد IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    16 13
    شکر خدایی را که مجازات پشت پا زنندگان به این نظام را به دنیا نشان داد هر کس از نمک این نظام خورد و خیانت کرده خدا خوار و دلیلش کرده
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    13 7
    بیچاره کردیدمردمو..
  • یاس IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    18 8
    خود کرده راتدبیر نیست. حقشونه
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    7 4
    آنها هرچه دارند برای خود دارند هموطن آواز دهل شنیدن از دور خوش است باید از خود خواهی بیرون آیم و همه باهم کشور را از هر نظر به پیشرفت برسانیم و همه لذت ببرم و آنها آرزو کنند که زندگی مثل ما داشته باشند و این میاثر نمی شود مگر با فرهنگ سازی از دوران مدرسه تا دانشگه
  • مهرداد IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    17 2
    اگردرظرفی بیش ازگنجایشش بریزی همینه!!!!! آقای ایتالیارفته فکرکرده اجنبی هم مثل هموطن بهش اهمیت میده
  • محمد IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    16 4
    سلام‌به‌مردم‌نجیب‌ایران واما به‌ انهایی‌ که‌ در کشورشان‌ اقایی‌ میکردن‌ و از درامد بی‌حساب‌ این‌مردم‌ چنان‌ کیسه‌هاشان رو‌پرکردن‌ که‌‌مست‌ شدن‌ وشروع‌ به‌ لگد اندازی‌ کردن‌‌ و شروع‌ کردن‌ به‌ وطن‌ فروشی‌ وفکرکردن‌ چون‌ ازایران‌ بروند فرش‌ قرمز‌ براشان‌ پهن‌ میکنند اما‌ شدن‌ شوفر تاکسی‌ و پناهنده‌ ازاینجا رانده‌ از انجا مونده خداوندکسانیرا‌که‌ولی‌‌نعمت‌خودخیانت‌کنددردریاغرق‌میکند
  • محسن IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    10 13
    چرا باید شرایط را به گونه‌ای رقم بزند که نخبه‌ها، هنرمندان و مردم عادی به دنبال مهاجرت باشند؟
  • مقدم IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    19 3
    هرکه بر این نظام اسلامی تیری انداخت آواره شد
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    8 4
    معلوم نیست باز چ کلک و داستانی ردیف کردن!!!
  • ن IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    6 4
    برای شما و مجری پاورقی خوب شد دیگه بدبختی هموطنانتان در خارج از کشور آرزوی قلبی شماست
  • ححح IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    12 1
    امیدوارم دیگه شما خائنین هول رو نبینیم
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    7 0
    هنر مندان که جلای وطن میکنند دردو رنجشان مضاعف خواهد شد
  • الف جیم IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    8 2
    چرا باید در کشور خودمان،این افرادی که معروف هم شده اند،هنر و سواد هم دارند،جوان و تحصیل کرده هم هستند،و حتی بسیاری از افراد دیگر از دکتر و پرستار و ماما و کادر درمان گرفته تا هنرمند و نقاش و موسیقیدان و نوازنده و ....جو را جوری ببینند که بخواهند بروند؟ چرا باید کشور و وطن به جای مأمن و جان پناه ما بودن،فقط بستری باشد که بتوانیم از آن فرار کنیم؟ این همه فرار مغزها،افراد مهم و به دنبال کمی زندگی بهتر که حقشان هم هست،کمی آرامش وراحتی،که نیاز همه هست،به غربت پناه ببرند؟ چرا باید کشور جوری باشد که اصلا فکر مهاجرت برایشان پیش بیاید؟ مثلا یه پزشک یا پرستار یا ماما یا هنرمند با آن همه تحصیلات و نیاز کشورمان یا حتی کارگر و کسی که در کاری خبره است مثلا نجار یا مکانیک خوبی یا صنعت گر خولی هست،باید برای یه کار و کمی رفاه به دنبال مهاجرت باشد؟ اینها همه سرمایه های این مملکت هستند.چرا باید بروند؟ اگر شرایط بهتری به افراد با اهمیت و ارزشمند بدهیم،بهتر نیست؟ برای مثلا گرفتن لیسانس توسط یک فرد حتی در دانشگاه غیر انتفاعی که به قولی،پولش را خودش متقبل شده،استاد و وقت و ارزش آموزش،از سرمایه ی این مردم هس
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    15 1
    توهم پوشالی بنام غرب . واقعا که ..
  • محمد IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    1 8
    اونایی که پولی داشتند و از کشور رفتند؛ خوشحالن و ما که نداریم باید ذلت رو تحمل بکنیم
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    5 5
    اشکان خان ارزشهادر این مملکت در حال تغییر نیست شما اگر نمیتونید این مملکت رو درک کنیدلااقل باهاش کنار بیاد تو بچه نا خلف پشیمونی هستی که مادرشو ترک کرده ما هم دوست داریم تو برگردی
  • US ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    6 0
    نه تنها هنرمندان بلکه خیلی از افراد چهره ونخبه مملکت در دنیا آواره اند و حتی خیلی از جوانان این مملکت هم همینطورند و وطن گریزی بیشتر به خاطر سیاست های غلط مسئولین مملکت در اداره امور کشوره.چه در زمینه های فرهنگی و اقتصادی و....... و این مهاجرت تنها به انسانها از مملکت بسنده نکرده که دامن سرمایه ها مملکت از جمله خرید خانه در قبرس و دبی و ....... را گرفته و تل روزی که سیاست مملکت همین باشه خروج سرمایه و انسانها ادامه داره و ضعیف شدن پول ملی هم یکی از تبعات این خروج هاست
  • نسرین IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    12 3
    من سالها پیش به خاطر درس شوهرم ۴ سال در کانادا بودم و به چشم خودم دیدم که بر عکس تصور خیلی ها که کانادا و آمریکا و غیره را بهشت می‌دانند نه تنها بهشت نیستند بلکه از بهشت بسیار فاصله دارند مردم آنچه می‌بینند مانند سراب در بیابان است و من خودم تجربه داشته ام مردم باید از صبح تا شب مثل خر کار کنند تا بتوانند زندگی خود را بچرخانند غم غربت و فرهنگ بیگانه برای ما هم چیز دیگری است که برای خود بحث جداگانه دارد
  • آتنا IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    8 1
    تمام کسانی که مهاجرت کردند به نوعی پشیمونند منتها قبلا فضای مجازی نبود که این واقعیات را بگه و ما بازیچه دست رسانه های خارجی بودیم.
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    4 2
    همین آقا بیاد ایران مثل مدیری یا گلزار بهترین نقش ها یا مجری گری رو بهش میدن. دیوانه ما هستیم.
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    9 4
    کسی که به کشور وملت خود پشت پا می زند وخیانت می کند باید بد تر از اینها سرش بیاد
  • هایپرسونیک ایرانی IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    10 2
    غربیها خودشون اونقده بازیگرای سرشناس دارن که اینا رو حساب پوست هندونه هم نمیکنن..خخخخخخ
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    6 2
    خودکرده را تدبیر نیست هرکس به این مملکت لگدی زده آواره شده
  • چای دبش IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    6 3
    آره همه فهمیدن فقط شما خوب هستید اینجا گل و بلبل و اروپا و غرب در فقر و رنج زندگی میکنن بعد معلوم نیست چرا بچه ها و مسئولین این مملکت برای داشتن پاسپورت و اقامت در اونجا خودشون رو دارن جر میدن فقط برا مردم معمولی اون ور جیزه ما هم دوس داریم بریم اونجا و پشیمون و نادم بشیم و سرمون به سنگ بخوره به ما هم این اجازه رو بدید
  • ایرانی IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    3 5
    خواهشا یه طرفه به قاضی نروید باید پای دردودل ان هم نشست تا ببینیم علت مهاجرتشان چه بوده بعد قضاوت شوند اقای عرب نیا بیاید وتعریف کند چرا مهاجرت کرده یا بقیه
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    5 1
    دوست داره برگرده چه اشکالی داره
  • یه ایرانی IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    7 3
    سر سفره نظام معروف شدید حالا ... میکنید
  • سهراب IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    7 0
    ما کاربه بازیگران نداریم به تریبون به دستها که راحت میتونن حرف بزنن چرا ازگرانی تورم وبدبختی مردم عادی حرف نمیزنن الان جوری شده.که اگرماهی 25میلیون درامد ماهیانت نباشه بوالله نمیتونی زندگی کنی هیچ جوانی نمیتونه فکر ازدواج کنه صاحب خانه شده که شده خواب رویایی واسه مردم مسکن گران ماشین گران
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    5 1
    بادوتاخاله بازی فکرکردن ...هستند پول شان از این مردم وملت بود بی سوادی سکولاری وبی قیدی بصیرت نمی اورد
  • بهار US ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    4 2
    همه برگردند جز فرخ نژاد ومهناز افشار واین کی بود همین ارجمند
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    3 0
    هیچ کس دلش نمی خواد از وطن اش بره
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    9 2
    😂😂😂 تو ایران‌بهشون زیادی بها دادن ،هوابرشون داشت که کاره ای هستن رفتن اون ور دیدن هیچ پخی نیستن . برای بقیه که جفتک میندازید ارزوی بدتر از این روزگار رو داریم
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    2 0
    لطفا جوری روایت نکنید که فقط آن هنرمندانی که مهاجرت کرده اند خسارت دیده اند.شاید از جهاتی حرف شما درست باشد، ولی باید فراموش نکنید که در این چند سال اخیر سینمای ایران هم ورشکستعی بیش نیست.پس منصفانه نظر بدهید و موقعیتی را پیش نیاورید که هنرمندان و نخبگان مجبور به ترک وطن بشوند.در این صورت هر دوطرف زیان میبینند.
  • قلمراد CA ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    3 4
    اره شما راست میگین به کوری چشمتون دیروز تاترش در آلمان زنده پخش کرد یک فیلم هم در رابطه با دزدی‌های شما داره درست میکنن
  • یوسفی IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    3 2
    وطن همانند مادر می باشد. کسی که از مادرش فاصله بگیره و ترک کنه ، هیچوقت روی خوش را نخواهد دید. اونایی که وطنشون را ترک کردن ، دچار همین مشکل خواهند شد
  • عباس IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    4 1
    خودکرده را......... خداعاقبت ماراختم به خیرکند
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    4 3
    این باقالی ها تو ایران یذره آبرو داشتنو میتونستن‌ پول درارن..تو‌ اون ور دنیا کی اینارومیشناسه کی اینا و قبول داره
  • سحر IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    4 2
    بهتر که رفتن و اصلا نباید برگردن وجود برخی از اینا جز فتنه به پاکردن و ناامید کردن مردم و به کشتن دادن یه عده چیز دیگه ای نداره همونجا جای خوبیه بمانید وتوی غربت بمیرید اینجا اصلا به شما دیگه نیازی نیست خائن و وطن فروش دیگه سهمی از فرهنگ و مردم این مملکت نداره
  • مح را IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    5 1
    اینها که هنرمند نبودند همان نظافت چی وراننده تاکسی بودند و حالا که عقلشان سر جایش آمده فهمیده اند چه غلطی کردند
  • شکوفه IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    1 1
    کاش اینقدر مانور دروغ ندید خودش کاملا تکذیب کرده
  • رضا بی غم IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    5 1
    قال الصادق علیه السلام: حب الوطن من الایمان... دوست داشتن و حب وطن نشانه ای از ایمان است
  • جعفری IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    2 0
    دشمن هدفش برهم زدن نظام و خانواده بود شما چرا با دشمن همراهی کردید. دشمن همجوره زورشو برای ازبین کلی هزینه کرد ولی به نتیجه نرسید و حمایت شما کار از پیش نمی‌برد. فقط شماها آلاخون والاخون میشد و کشور از نظر اقتصادی از رقبایش عقب می افته که دارید می بینید.
  • الی US ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    3 1
    خوب به سرشون اومدمن ندیدمیدونستم پشیمون میشن بزارهمه شون برن به اون سراب خیالی که فریبشوخوردن
  • س IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    1 0
    پشیمانی فقط برای آنها نیست.برای مردمی که سالها شما آنها را بهشون عادت دادیدهم هست
  • خوب بخت IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    2 1
    این هنرمندان آلت دست بیگانه شدند در شرایط بحران به جای اینکه از مملکت و کشور خودشان دفاع کنند در کنار دشمن قرار گرفتند در ایران بهترین موقعیت را داشتند اما ناسپاسی کردند
  • انور موسی بصیرت IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    0 0
    برگردید عزیزان برگردید و بیاییدسماق بخورید
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    3 0
    در ایران زندگی گردن لیاقتی میخواهد که نصیب هر کسی نمی شود زیرا برای وجب به وجب این خاک پاک خونها ریخته شد، تا این کشور سربلند شود و توسط دشمنان غیضه و احاطه نشود سلبریتهای وطن فروش که مهاجرت و زهر چشم گرفتن ، تنش و نا ارامی در کشور بود، تیرشان به سنگ خورد و حالا که فهمیدند نمیتوانند در کشور تغییر جهت دهند، و کشور را به دشمنان واگذار کنند از اینجا رانده و از انجا مانده شده اند، و به غلط کردن افتاده اند اما زهی خیال باطل، هرگز اجازه ورود به کشور را ندارند
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    3 0
    باید سلبریتی های، خائن و وطن فروش در غربت بمانند و بمیرند تا مزد خود را از غربیها دریافت کنند
  • شهروند IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    3 0
    آقای خطیب خان سلام شما فکر کردید همه جا مثل ایران است که هر ۳۰ سال یک فیلم بازی کنی وآنقدر پول قلمبه بگیری که همه چیز را فراموش کنی مخصوص کشور عزیزمان ایران را اگر از فشار پول نیست چرا بجز بازیکنان کسی دیگر هوس رفتن بخارج را نمیکند حلا آنقدر ظرفهای اجنبیها را بشور تاقدر ایران ومردمش را بدانی
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    4 0
    اینا (سلبریتیا ) فکر کردن اون ور واسشون فرش قرمز پهن میکنن رفتن و با گوشی آویزون برگشتن خدایی هیچی نیستید صدقه سر این مردم و با پول این مردم فقط معروف شدید شرط مردونگی محبوب بودن نه معروف شدن.
  • ملت IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    1 0
    همه شما هنرمندان کارتون بدتر از تتلو بود ولی برگشت شماها سرمایه های این مملکت هستین بر گردین اینجا خونه شماها هست
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    1 0
    به هیچ وجه اجازه نباید بدید..اگر نماز میخوانن وتوبه واقعی کردن وبه اسلام علاقه پیداکردن بیان..وگرنه دوباره یه مملکت بره تو چالش این افراد خطرناکترین موجود میشون اون روز..اگر هم بیان باید زیر نظر خود دولت باشن.کنترل شده
  • ایران IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
    2 0
    ابله بودن شاخ و دم ندارد این افراد کم هوش دچار توهم کعبه آلام و جریانات موذیانه غرب در افتخار و کسب رفاهیات تبلیغی جامعه ظاهرا سطح اول شده اند و در جریان هجوم مهاجرتی همسوبا تبلیغات رسانه ها قرارگرفتند و نه تنها خود را ضایع می‌کنند بلکه سرمایه های فرهنگی، مالی و.... کشور را هم ازبین می‌برند و موجب شادی برنامه ریزان غربی برای تضعیف ایران از هر جنبه شوند
  • محمد IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
    0 1
    هر جا که باشید هنرمند مردمی رو دوست داریم و از بی غیرتی ما ایرانیانه که هوای همو نداریم
  • میرابراهیمی IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۳
    1 0
    من دلم واسشون نمیسوزه . خوشی زده بود زیر دلشون فکر کردن برن اونجا اینا رو حلوا حلوا میکنن میزارن روی سرشون . بعضی مردم ایران که توی فقر هستن حق دارن گله کنن اما اینا که ایام به کامشون بود اینا دیگه چی میخواستن ؟ خونه ماشین شغل شهرت محبوبیت دیگه چی میخواستن همه چی رو که توی کشور خودشون داشتن . لاقل میدونیم اینجا کشور خودمونه و حس مالکیت داریم بهش کشور بیگانه آخه چه حرفی واسه گفتن دارن اونجا