از نمایشگاه آمنه بدرالسماء تا تئاتر و «موقعیت مهدی»

بسته فرهنگی این هفته خبرگزاری ایمنا متشکل از تئاتر، گالری‌گردی و پیشنهاد تماشای فیلم زندگی شهید مهدی باکری در سینما است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اردیبهشت اصفهان این روزها در کنار حال و هوای بهاری، با پایین آمدن آمار کرونا رنگ فرهنگ و هنر به خود گرفته است و برنامه‌های متنوعی از سینما و نمایش و گالری‌گردی در آن در حال برگزاری است.

پیشنهادات فرهنگی خبرگزاری ایمنا از نمایشگاه آمنه بدرالسماء تا تئاتر کمدی "گربه شور" و فیلم "موقعیت مهدی" در سینما و یک نمایش ویژه کودکان را شامل می‌شود.

نمایشگاه آمنه بدرالسماء در گالری دیدار

پیشنهاد نخست گالری‌گردی ما، بازدید نمایشگاهی از آثار "آمنه بدرالسماء" با عنوان "زنی را می‌شناسم من" است که هم‌اکنون در گالری دیدار اصفهان می‌توانید به تماشای آثار او بنشینید.

"آمنه بدرالسماء" که هم‌اکنون نمایشگاهی بی‌نظیر از نقاشی‌های او در گالری دیدار اصفهان به نمایش در آمده است، ۳۰ سال سابقه فعالیت هنری در رشته‌های آبرنگ، نگارگری، میناکاری، سرامیک و عکاسی دارد و مدرس حوزه هنری اصفهان است.

او فعالیت‌های حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۷۲ زیر نظر اساتیدی چون پدرش، استاد رضا بدرالسماء، پروانه نهاپطیان و مجید صادق‌زاده آغاز کرد. این هنرمند متولد هجدهم مهرماه سال ۱۳۵۹ در اصفهان است. وی از کودکی در کنار پدر نقاشی کشیدن را آغاز کرد و از تجربه پدرش بهره‌ها گرفت.

برگزاری بیش از ۱۲ نمایشگاه انفرادی و شرکت در بیش از یک‌صد نمایشگاه گروهی در ایران، فرانسه، ایتالیا، آلمان و سنگال از فعالیت‌های هنری او است.

آثار او در نگارگری درباره آیات و قصص قرآن کریم، موضوعاتی همچون اشعار شاعران بزرگ ایران و نشر آثار در قالب کتاب و ابداع شیوه‌ای نوین در هنر میناکاری خلق شده‌اند.

طراحی ضریح زینبیه اصفهان، یکی از کارهای هنری بدرالسما است. اکثر آثار این هنرمند در موزه‌ها و مجموعه‌های شخصی از جمله موزه امام رضا (ع)، موزه امام حسین (ع) در کربلا و موزه هنرهای زیبای الجزیره نگهداری می‌شود.

برای بازدید از نمایشگاه "زنی را می‌شناسم من" می‌توانید تا بیست‌ونهم اردیبهشت‌ماه هر روز به جز روزهای تعطیل از ساعت ۱۷ تا ۲۱ به گالری دیدار اصفهان در خیابان توحید، مهرداد کوچه شهید قاسمی ۳ مراجعه کنید.

«خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» برای تئاتری‌ها

"احسان جانمی"، کارگردان شناخته شده اصفهانی، این روزها نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» را بر صحنه تئاتر مهمان کرده است.

«خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» با بازی مائده وحید، روایتی تودرتو درباره اتفاق‌های پر رمز و راز دوره ناصرالدین شاه قاجار دارد و داستان‌های پیچیده آن دوران را به تصویر می‌کشد.

این تئاتر، نخستین اجرای گروه "کاوش" به عنوان یکی از فعال‌ترین گروه‌های تئاتر اصفهان، در سال جدید است که با حمایت تالار هنر در اردیبهشت‌ماه امسال به روی صحنه تالار هنر رفت.

«خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند»، درامی روان‌شناسانه است که داستان کشته شدن ناصرالدین شاه قاجار و وقایع پس از آن در بستر دوران قاجار را روایت می‌کند. هرچند کارگردان پیش از این گفته است که داستان نمایش کاملاً تاریخی نیست.

به گزارش ایمنا، برای تماشای این نمایش می‌توانید تا بیست‌وسوم اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۸:۴۵ به سالن نقش‌جهان تالار هنر واقع در میدان لاله مراجعه کنید.

کارگردانی، طراحی و نویسندگی این نمایش با احسان جانمی است و الهام زنجانی، مائده وحید، امین پناهی، نازنین ملت‌دوست به همراه ۱۲ نفر از بازیگران جوان اصفهانی در آن بازی کرده‌اند.

دوستداران و علاقه‌مندان به تئاتر می‌توانند با مراجعه به سایت «گیشه ۸» بلیت این نمایش را تهیه کنند.

"موقعیت مهدی"، برای علاقه‌مندان به سینما

اگر هنوز "موقعیت مهدی" را ندیده‌اید پیشنهاد می‌کنیم به تماشای آن در پردیس سینمایی سیتی‌سنتر اصفهان بنشینید. فیلم، زندگی شهید مهدی باکری، فرمانده لشکر عاشورا از ترک مدیریت شهرداری تا شهادت در قامت فرمانده لشکر عاشورا در عملیات بدر در زمستان ۱۳۶۳ روایت می‌کند.

هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی بازیگران موقعیت مهدی به کارگردانی خود هادی حجازی‌فر هستند.

"موقعیت مهدی" در پنج اپیزود فیلمی در زمره فیلم‌های بیوگرافی و درباره شخصیت و زندگی عاشقانه شهید مهدی باکری است. در کنار زندگی این شهید، فضاسازی "موقعیت مهدی" به فضای جنگ، رزمندگان، شهدا، همسران شهدا و جنگ زدگان می‌پردازد. فیلم به صورت اپیزودیک ساخته شده است و تصویر دقیقی از زندگی مردم در دهه ۶۰ به مخاطب نشان می‌دهد.

دیگر عوامل این فیلم عبارتند از: مدیر فیلمبرداری وحید ابراهیمی، تدوین حسین جمشیدی گوهری، طراح صحنه امیر زاغری، طراح لباس بهزاد آقابیگی، طراح گریم شهرام خلج، صدابردار مسیح حدپور سراج، موسیقی مسعود سخاوت دوست، صداگذار مهران ملکوتی، جلوه‌های میدانی ایمان کرمیان، جلوه‌های بصری محمد برادران.

"سماع نقوش" برای علاقه‌مندان به نگارگری

نمایشگاه آثار کتاب «سماع نقوش» عنوان نمایشگاهی شامل طرح‌های نگارگری میثم نیلی است که در گالری نقش‌خانه اصفهان می‌توانید از آن بازدید کنید.

میثم نیلی دارای کارشناسی ارشد نقاشی ایرانی و درجه یک دکترای نقاشی ایرانی است، وی سال‌ها به عنوان مدرس در دانشگاه هنر اصفهان و دیگر مراکز هنری به آموزش نقاشی ایرانی پرداخته است، نخستین اساتید وی در این زمینه پدر و پدربزرگش بوده‌اند.

این هنرمند، تألیف کتاب‌های «قدم به قدم تا نگارگری امروز»، مجموعه آثار طراحی «نقش دل» و دو مجموعه آثار نگارگری را نیز در کارنامه خود دارد. نیلی همچنین عضو نقاشان ارمنستان، عضو مؤسسه هنرهای تجسمی ایران، عضو انجمن نگارگری ایران و از هنرمندان صنایع دستی است.

نمایشگاه «سماع نقوش» تا بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه در نقش خانه دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۸ همه روزه از این نمایشگاه بازدید کنند.

تئاتر موزیکال «گرگ»،پیشنهادی برای کودکان

نمایش کودکانه «گرگ» نوشته دکتر محمدحسین ناصربخت و کارگردانی مجید کیمیایی‌پور که تا بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه، از ساعت ۲۰:۳۰ در فرهنگسرای خورشید روی صحنه است، نخستین پیشنهاد ما در زمینه تئاتر کودک است.

به گزارش ایمنا، نمایش کودک «گرگ» منتخب شرکت در جشنواره بین‌المللی هایفست ارمنستان هر روز از ساعت ۲۰:۳۰ در فرهنگسرای خورشید با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اجرای آثار نمایشی روی صحنه خواهد رفت.

«گرگ»، اقتباسی از قصه عامیانه «شنگول و منگول و حبه انگور» است که به صورت موزیکال برای کودک و خانواده کار شده و طراحی صحنه توسط چوب‌هایی که در صحنه است و بر اساس نقاشی‌های کودکان، طراحی می‌شود. این نمایش به نویسندگی محمدحسین ناصربخت، طراح و کارگردانی مجید کیمیایی‌پور ساخته شده است و الهام فولادوند، علیرضا بالود، فاطمه وحیدیان، کیمیا کیمیایی‌پور، زهرا قاضی‌عسگر و آیدا جعفری بازیگران آن هستند.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت گیشه هشت به صورت اینترنتی اقدام به تهیه بلیت این نمایش کنند.

کد خبر 574543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.