عقب‌نشینی جهان از تعهدات آب‌ و هوایی به‌دنبال سود بیشتر

جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران جهانی به‌دنبال کسب سودهای بیشتر، به بهانه‌های گوناگون از تعهدات آب‌وهوایی خود عقب‌نشینی کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تنها یک هفته مانده به آغاز اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل‌متحد (COP28)، گزارشی منتشر شده است که نشان می‌دهد سال گذشته شرکت‌های سوخت فسیلی تنها یک درصد از سرمایه‌گذاری جهانی در انرژی‌های تجدیدپذیر را بر عهده داشتند.

آژانس بین‌المللی انرژی در نظر دارد بر دولت‌های شرکت‌کننده در کنفرانس فشار بیاورد تا به توافقی در مورد کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی دست پیدا کنند، چراکه انتقال موفقیت‌آمیز انرژی پاک نیازمند تقاضای بسیار کمتری برای نفت و گاز و در نتیجه کاهش عملیات نفت و گاز در طول زمان است، حال آن‌که در وهله کنونی هیچ راهی برای حل این مشکل وجود ندارد.

خودداری از حذف سوخت‌های فسیلی

کنفرانس پیش‌رو بحث‌برانگیز است، زیرا میزبانی آن برعهده یک تولیدکننده بزرگ نفت قرار دارد و رئیس مذاکرات آب‌وهوایی امارات متحده عربی، در آستانه COP28 از اولویت‌بخشی به فناوری جذب و ذخیره کربن خبر داده که این امر با انتقادات فراوانی همراه بوده است. جذب کربن بیشتر، انتشار دی‌اکسید کربن ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌ها را در اتمسفر متوقف می‌کند، آن را مجدد مورد استفاده قرار می‌دهد یا زیر زمین ذخیره می‌کند، با این حال این عملیات بسیار گران است و هنوز در مراحل اولیه آزمایش قرار دارد.

علاوه بر این بعضی از منتقدان معتقدند که تولیدکنندگان سوخت فسیلی امیدوارند از این فناوری استفاده کنند تا بتوانند به نفت و گاز خود متکی بمانند. حال آن‌که دستیابی به اهداف آب‌وهوایی جهان نیازمند رها کردن این تفکر است که جذب مقادیر غیرقابل قبولی از کربن می‌تواند راه‌حلی برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای باشد.

عقب‌نشینی جهان از تعهدات آب‌ و هوایی به‌دنبال سود بیشتر

ضرورت حذف کربن از جهان

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی تخمین می‌زند که بر اساس مصرف کنونی نفت و گاز، جهان باید حدود ۳۲ میلیارد تن کربن را جذب یا حذف کند تا از افزایش بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطوح پیش از صنعتی‌شدن جلوگیری کند که به‌عنوان یک آستانه کلیدی برای محدود کردن اثرات ناشی از تغییرات آب‌وهوایی تلقی می‌شود. با این حال مقدار الکتریسیته مورد نیاز برای تأمین انرژی این فناوری‌ها بیشتر از تقاضای برق کل جهان امروز خواهد بود.

سطوح پایین سرمایه‌گذاری روی انرژی پاک

صنعت نفت و گاز یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در جذب و ذخیره کربن است، اما در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی به دلیل نداشتن سرمایه‌گذاری کافی در انرژی‌های تجدیدپذیر مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. در حال حاضر نیز سالانه تنها ۴۵ میلیون تن کربن در سراسر جهان جذب می‌شود.

کل سرمایه‌گذاری‌های انرژی پاک در جهان بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، حدود ۱.۸ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود، اما تولیدکنندگان سوخت فسیلی تنها یک درصد از آن یا ۱۸ میلیارد دلار را بر عهده دارند و سایر هزینه‌ها از سوی دولت‌ها و سایر صنایع تأمین می‌شود. این گزارش نشان می‌دهد که به‌رغم ادعاهای ناهنجار تولیدکنندگان نفت و گاز، سطوح واقعی سرمایه‌گذاری در گذار به بخش کربن‌صفر خالص ناچیز است و این صنعت به‌واقع به اندازه کافی در این زمینه فعالیت نمی‌کند.

عقب‌نشینی جهان از تعهدات آب‌ و هوایی به‌دنبال سود بیشتر

عقب‌نشینی از تعهدات آب‌وهوایی

صنعت سوخت فسیلی درآمدی معادل پنج تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ گزارش کرده است که یک رکورد بالا است و اوایل سال جاری شرکت‌های فعال در این زمینه از تعهدات قبلی خود مبنی بر کاهش تولید نفت پس از کسب سودهای بی‌سابقه عقب‌نشینی کردند.

علاوه بر انتقاد از شرکت‌های سوخت فسیلی، این گزارش همچنین به کشورها درباره حفاری برای نفت به‌عنوان وسیله‌ای برای تأمین امنیت انرژی هشدار داد. برای مثال نخست‌وزیر بریتانیا در اوایل سال جاری به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای بهبود انعطاف‌پذیری بریتانیا در برابر بازارهای پرنوسان انرژی به اعطای مجوزهای نفت و گاز دریای شمال پرداخت. این در حالی است که هر پروژه جدید سوخت فسیلی که امروز اعلام شود، نه‌تنها با خطرات اقلیمی بلکه با خطرات تجاری مواجه خواهد شد، زیرا زمان عرضه نفت این پروژه‌ها به بازار در هفت یا هشت سال آینده، مصرف جهانی نفت کاهش خواهد داشت.

کد خبر 706447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.