مدارا کردن؛ سپری در مقابل استرس‌های زندگی

روان‌شناس بالینی گفت: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های مدارا کردن در زندگی رسیدن به آرامش است، مدارا کردن سپری را در برابر انسان ایجاد می‌کند تا از تنش‌ها و استرس‌ها عبور کند.

ملینا شیرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت مدارا کردن و نقش آن در بهبود سلامت روان افراد در زندگی اظهار کرد: مدار کردن می‌تواند در سلامت روان و بهداشت روان انسان‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا کند، مدارا کردن تا اندازه زیادی می‌تواند در مقابله کردن افراد با استرس‌ها و با چالش‌های زندگی تأثیر مثبتی را به همراه داشته باشد، مدارا کردن سپری در برابر انسان‌ها ایجاد می‌کند تا از تنش‌ها و استرس‌ها عبور کند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های مدارا کردن در زندگی رسیدن به آرامش است، وقتی انسان بپذیرد که نمی‌تواند شرایط زندگی را تغییر دهد و همیشه زندگی مطابق میل او پیش نمی‌رود، پذیرش قانون زندگی قابل هضم‌تر می‌شود.

روان‌شناس بالینی تصریح کرد: داشتن مهارت‌های لازم برای ایجاد خصلت مدارا کردن در زندگی پردغدغه امروزی ضروری است، مدار کردن یکی از ویژگی‌های شخصیتی است که ریشه در کودکی افراد دارد و وابسته به این است که کودک چه رفتارهایی را از پدر و مادر خود در برخورد با مسائل زندگی یاد گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: کودک از روی رفتارهای والدین و مدارا کردن آنها با ناملایمات و موانع، زندگی را می‌آموزد و تربیت می‌شود و در نهایت کودک می‌آموزد که چگونه در برابر موانعی که نمی‌تواند در زندگی تغییر دهد، با صبر و حوصله و مهارت مناسب، وضعیت بهتری را برای آینده طراحی کند.

شیرانی ادامه داد: مدارا کردن بیشتر از اینکه به نفع اطرافیان باشد به نفع خود فرد است، زیرا فرد سریع دچار سرخوردگی و پرخاشگری نمی‌شود و بهتر می‌تواند خود را با شرایط زندگی تطبیق دهد.

وی با تاکید بر اینکه با تقویت خصلت مدارا کردن افراد می‌توانند با تفاوت‌های همدیگر خود را سازگار کنند، گفت: اگر افراد نتوانند با تفاوت‌های یکدیگر مدارا کنند به‌طور یقین در زندگی اجتماعی انسان تنهایی شده و در روابط عاطفی دچار شکست می‌شوند.

روان‌شناس بالینی اظهار کرد: با توجه به اینکه که انسان موجودی اجتماعی است، اگر روابط اجتماعی و عاطفی او خدشه‌دار شود و آسیب ببیند، بهداشت روانی و سلامت روان او نیز به مرور زمان به مخاطره می‌افتد.

وی در خصوص تأثیر مدارا کردن در کاهش استرس‌های زندگی تصریح کرد: با پذیرش قانون زندگی انسان بهتر به آرامش می‌رسد و مدارا کردن نقش زیادی در کاهش خشم، عصبانیت و استرس‌های زندگی دارد؛ یعنی وقتی که انسان به به مرحله پذیرش می‌رسد، برای بالا بردن کیفیت زندگی، افزایش آرامش و محافظت از خود معیارهایی را در نظر می‌گیرد و از این طریق مدارا کردن می‌تواند به کاهش استرس‌ها و خشم‌های مازاد زندگی کمک کند.

کد خبر 704030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.