کمبودهای بالقوه تغذیه‌ای، مهم‌ترین عارضه گیاه‌خواری

رئیس اداره مکمل و طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به بایدها و نبایدهای گیاه‌خواری گفت: مهم‌ترین عارضه گیاه‌خوار بودن بروز کمبودهای بالقوه تغذیه‌ای است.

آزاده رئیس دانا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برای آشنایی مردم با گیاه‌خواری، ترویج سبک زندگی سالم بدون گوشت، و مسئولیت‌پذیری اجتماعی، رعایت حقوق حیوانات و حفاظت از محیط زیست، گیاه‌خواری در سال ۱۹۷۷ توسط انجمن گیاه‌خواران آمریکای شمالی(NAVS) به ثبت رسید و مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: لازم است بدانیم رژیم گیاه‌خواری شامل غذاهای گیاهی است و افراد گیاه‌خوار از مصرف گوشت و محصولات حیوانی اجتناب می‌کنند، مردم به دلایل مختلف از نظر اخلاقی، فلسفی، مذهبی، اقتصادی، فرهنگی و بیماری، رژیم گیاه‌خواری را انتخاب می‌کنند، برخی افراد جهت حفظ سلامتی و مشکلات درمانی و تناسب اندام، گیاه‌خوار می‌شوند.

رئیس اداره مکمل و طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بعضی از افراد مصرف غذاهای حیوانی را نادرست دانسته و کشتن حیوانات را گناه می‌دانند، برخی افراد نیز به دلیل مشکلات اقتصادی و فقر گیاهخوار می‌شوند، رژیم‌های غذایی گیاهی بسیار سالم است، به خصوص اگر در آنها از چربی کمتری استفاده شود، یک رژیم غذایی گیاه‌خواری، در واقع یک رژیم بدون کلسترول، چربی اشباع و سرشار از فیبر و انواع ویتامین‌ها است.

وی ادامه داد: رژیم گیاه‌خواری اگر کم چرب نیز باشد، می‌تواند در پیشگیری از چاقی و اغلب بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ و میرهای ناشی از آن نیز به شکل قابل‌توجهی مؤثر باشد.

رئیس دانا خاطرنشان کرد: توجه به انواع رژیم‌های گیاه‌خواری و تفاوت آنها نیز بسیار مهم است، رعایت رژیم گیاه‌خواری برای پیشگیری و درمان بیماری‌هایی نظیر مشکلات قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت، پوکی استخوان، اختلالات کلیوی، زوال عقل و آرتریت روماتوئید توصیه می‌شود.

رئیس اداره مکمل و طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه مهم‌ترین عارضه گیاه‌خوار بودن بروز کمبودهای بالقوه تغذیه‌ای است، تصریح کرد: در حالی که یک رژیم گیاه‌خواری می‌تواند مواد مغذی کافی را فراهم کند، ملاحظات خاصی وجود دارد که باید در نظر داشت، به عنوان مثال گیاه‌خواری غیراصولی باعث کمبود پروتئین، آهن، کلسیم، روی و ویتامین B12 شود که در محصولات حیوانی یافت می‌شود، اگرچه چند گیاه حاوی ویتامین D هستند، اما به طور کلی این ویتامین در غذاهای گیاهی کم‌تر است.

وی افزود: فرد گیاهخوار باید مطمئن شود که رژیم غذایی او شامل مجموعه‌ای متنوع از غذاهای مغذی است تا پاسخگوی نیازهای تغذیه‌ای او باشد، در کل پیش از شروع گیاه. خواری باید سعی شود که مزایا و معایب رژیم گیاه‌خواری را سنجیده و متناسب با آن اقدام کرد.

رئیس دانا گفت: گیاه‌خوار بودن می‌تواند چالش‌های اجتماعی را به خصوص در محیط‌های غیرگیاه‌خوار ایجاد کند، گزینه‌های محدود در رستوران‌ها یا دورهمی‌های خانوادگی ممکن است پیروی از رژیم گیاه‌خواری را دشوار کند.

رئیس اداره مکمل و طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: گیاه‌خواری نیز مانند هر تغییر رژیم غذایی، ممکن است چالش‌هایی را ایجاد کند، متعهد ماندن و یافتن حمایت از اطرافیان می‌تواند به غلبه بر موانع و حفظ یک رژیم گیاه‌خواری سالم کمک کند.

وی اظهار کرد: رژیم گیاه‌خواری پر هزینه است و ضروری است که جایگزین‌های گران قیمت مرغ و گوشت را با مصرف ویتامین‌ها یا سایر گیاهان تأمین کرد.

رئیس دانا ادامه داد: رعایت رژیم گیاه. خواری برای افراد سالم امکان‌پذیر است، اما افرادی که مشکلات گوارشی مانند ممنوعیت در مصرف مایعات زیاد یا بیماری سندرم روده تحریک‌پذیر دارند، نمی‌توانند به راحتی رژیم گیاه‌خواری که دارای فیبر بالایی است، را استفاده کنند.

رئیس اداره مکمل و طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به ضرورت تأمین کلسیم در گیاه‌خواران گفت: گیاهخواران برای تأمین کلسیم می‌توانند سبزیجات برگ‌دار و شیر گیاهی غنی شده مصرف کنند.

وی درباره اهمیت تأمین آهن بدن در افرادی که رژیم گیاه‌خواری دارند، ادامه داد: برای تأمین آهن، منابع گیاهی مانند عدس، لوبیا و غلات غنی شده مفید هستند، ویتامین B12 را نیز می‌توان از طریق مکمل‌ها یا غذاهای غنی شده به دست آورد.

کد خبر 700729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.