کدام مواد معدنی خاصیت ضدسرطانی دارند؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ویتامین‌های A ،‌C ،E و B، سلنیوم، روی و منیزیم خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان یکی از رایج‌ترین بیماری‌های غیرواگیر است که سالانه جان میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را می‌گیرد. متخصصان همواره از موردم درخواست می‌کنند علائم اولیه بیماری را برای تشخیص و درمان سریع شناسایی کنند. همچنین به افراد توصیه می‌شود اقدامات پیشگیرانه از سرطان مانند پیروی از رژیم غذایی سالم و ترک سیگار را انجام دهند. در ادامه به بررسی مواد معدنی و ویتامین‌های مختلفی می‌پردازیم که پتانسیل جلوگیری از رشد سرطان در بدن را دارند:

ویتامین‌های A، C و E

ویتامین‌های A، C و E آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد که می‌تواند باعث توسعه سرطان شود، کمک می‌کند. غذاهای سرشار از این نوع ویتامین‌ها شامل میوه‌ها، سبزی‌ها و مغزها می‎‌شود.

ویتامین D

ویتامین D برای حفظ استخوان‌های قوی و بهبود سیستم ایمنی بسیار ضروری است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سطوح کافی ویتامین D ممکن است خطر ابتلاء به بعضی از سرطان‌ها را کاهش دهد. افرادی که به صورت منظم مکمل‌های ویتامین D3 مصرف می‌کنند، کمتر در معرض ابتلاء به سرطان پوست، سرطان کلورکتال و سرطان سینه قرار دارند. منابع طبیعی ویتامین D شامل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مصرف ماهی‌های چرب و غذاهای غنی شده با ویتامین D است.

ویتامین K

ویتامین K به دلیل نقش مهم آن در لخته شدن خون شناخته شده است، اما نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این ویتامین ممکن است خواص ضدسرطانی نیز داشته باشد. سبزی‌ها با برگ سبز مانند اسفناج منابع خوبی از این ویتامین هستند.

ویتامین B

انواع ویتامین‌های B مانند B12 ،‌B9 ،‌B6 و B3 نقش مهمی در پیشگیری از بروز سرطان به عهده دارد. این نوع ویتامین در طیف وسیعی از غذاها مانند گوشت بدون چربی، ماهی، غلات کامل و حبوبات یافت می‎‌شود. مصرف میزان کافی ویتامین B9 خطر ابتلاء به سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی کمیاب است که به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و نقش مؤثری در ترمیم DNA به عهده دارد. این ماده معدنی خطر ابتلاء به سرطان و مرگ‌ومیر ناشی از سرطان را به ترتیب به میزان ۳۱ و ۴۵ درصد کاهش می‌دهد. آجیل، غذاهای دریایی و غلات کامل سرشار از سلنیوم هستند.

روی

روی برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی و رشد سلول ضروری است. مطالعات انجام شده بر نقش روی در تنظیم استرس اکسیداتیو و کاهش خطر ابتلاء به سرطان تاکید می‌کند. با این وجود، مصرف دوزهای بالاتر روی می‌تواند فرد را در معرض خطر ابتلاء به سرطان پروستات قرار دهد. غذاهایی مانند گوشت، حبوبات و آجیل حاوی روی هستند.

منیزیم

منیزیم در صداها واکنش بیوشیمیایی بدن نقش دارد، به حفظ سلامت کلی کمک می‌کند و خطر ابتلاء به سرطان را کاهش می‌دهد. این ماده معدنی به وفور در آجیل، دانه‌ها، غلات کامل و سبزی‌ها با برگ سبز یافت می‌شود.

کد خبر 683103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.