آپنه خواب خطر بروز افسردگی را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آپنه خواب ممکن است خطر بروز افسردگی را افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه در طول خواب می‌شود، هر توقف ممکن است چند ثانیه طول بکشد و به طور معمول چندین بار در طول شب رخ می‌دهد، افراد مبتلا به آپنه خواب پس از بیدار شدن احساس خستگی می‌کنند و پس از کمی راه رفتن ساده دچار تنگی نفس می‌شوند.

گروهی از محققان استرالیایی به منظور بررسی تأثیر بیماری آپنه خواب بر سلامت روان، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۲۹۳ فرد مبتلا به آپنه خواب را مورد ارزیابی قرار دادند، ۲۱۳ نفر (۷۳ درصد) این افراد علائمی افسردگی را تجربه کردند و بسیاری از افراد شرکت‌کننده در مطالعه پس از اینکه برای درمان آپنه خواب به پزشک مراجعه کردند و روش‌های درمانی خاص را دریافت کردند، احساس بهتری داشتند و خوشحال‌تر بودند.

نتایج مطالعات دیگر انجام شده نشان می‌دهد که آپنه خواب بر حافظه، قدرت تمرکز و خلق‌وخوی افراد نیز تأثیر می‌گذارد، لازم است مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا مشخص شود آیا درمان آپنه خواب باعث بهبود خلق‌وخو می‌شود یا خیر. توصیه شده است در صورتی که مشکل خواب دارید، آن را نادیده نگیرید، افسردگی ممکن است یکی از علائم این بیماری باشد.

در صورتی که به صورت مکرر دچار وقفه در تنفس می‌شوید، چندین اقدام ساده وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را انجام دهید و توصیه شده است که به منظور کاهش خطر ابتلاء به آپنه تنفسی بیشتر ورزش کنید و وزن خود را در محدوده مناسب حفظ کنید، افراد مبتلا به آپنه تنفسی باید به جای اینکه به پشت بخوابند، به پهلو بخوابند و اسپری‌های بینی نیز ممکن است به تسکین علائم آپنه خواب کمک کند.

کد خبر 681815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.