بسیج خدمت‌رسانی به زائران در مبادی مرزی / دوران شوق، امید و حرکت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه بیست‌وهشتم مردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «ضربان منظم قلب هسته‌ای ایران» نوشت: مرکز هسته‌ای «خنداب»؛ شاید نام شهر بزرگ‌ترین رآکتور آب سنگین غرب آسیا برای کمتر کسی آشنا باشد ولی زمانی که حرف از مرکز آب سنگین اراک زده می‌شود، خیلی‌ها به خاطر می‌آورند یک مرکز هسته‌ای در نزدیکی اراک وجود دارد که قلب هسته‌ای ایران نام گرفته است. مرکز هسته‌ای اراک - شامل مجتمع تولید آب سنگین و رآکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین - در ۷۵ کیلومتری اراک به سمت خنداب واقع شده است. از دهه‌های گذشته دادن آب سنگین به ایران جزو کالاهای تحریمی محسوب می‌شد و ایران دسترسی به آن نداشت.

آب سنگین بعد از مواد غنی‌سازی‌شده، دومین سازوکار مهم و راهبردی در صنعت هسته‌ای است. ایران تقریباً جزو نخستین کشورهای غرب آسیا در تولید آب سنگین محسوب می‌شود. کار ساخت مجتمع از سال ۱۳۷۷ آغاز و تمام مراحل طراحی و اجرای آن توسط متخصصان ایرانی انجام شد. بهره‌برداری از این رآکتور سال ۱۳۸۵ آغاز شد و نخستین قطره‌های آب سنگین در آن سال تولید شد. ایران تا قبل از سال ۹۳ بیش از ۸ تن آب سنگین تولید کرد و اکنون بیش از ۲۰ تن تولید می‌کند که به گفته یکی از مسؤولان این رآکتور، مشتریان زیادی از سراسر جهان دارد.

ابتدا دلیل این حجم مشتری را از مسئولان این رآکتور سوال کردیم؛ پاسخ این بود: ایران آب سنگین بسیار باکیفیتی نسبت به مشابه اروپایی و آمریکایی تولید می‌کند، از این رو مشتریان بسیار زیادی دارد. مهم‌تر آنکه ایران به قیمت خیلی بیشتر به آنها می‌فروشد و هیچ مشکلی هم در پرداخت آن توسط طرف خارجی وجود ندارد. هر سوی مرکز هسته‌ای خنداب یا همان اراک معروف می‌رویم، دستاوردی جدید از دانشمندان هسته‌ای ایران مشاهده می‌کنیم.

بسیج خدمت‌رسانی به زائران در مبادی مرزی/ دوران شوق، امید و حرکت

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بسیج خدمت‌رسانی به زائران در مبادی مرزی» نوشت: کمتر از ۲۰ روز دیگر به روز وعده میلیون‌ها شیعه ولایتمدار در کربلای معلی در روز اربعین مانده است و از هم‌اکنون حرکت کاروان‌های زائران برای شرکت در این همایش عظیم معنوی آغاز شده است. ایجاد امکانات رفاهی و بهداشتی در حمل‌ونقل و اسکان زائران از مبدأ حرکت کاروان‌ها تا مقصد و برگشت زائران از وظایفی است که موکب‌های مردمی و خیران به‌صورت خودجوش و داوطلبانه عهده‌دار شده‌اند و دستگاه‌های دولتی و اجرایی نیز با تمام توان خود در گذرگاه‌های شش‌گانه مرزی و در سمت عراق نیز تا شهرهای نجف و کربلا حضور دارند. در این میان دستور ۹ بندی رئیس‌جمهور به وزیر کشور، برای برگزاری هرچه بهتر راهپیمایی عظیم اربعین بر عزم دستگاه‌های اجرایی برای حضور پررنگ در عرصه خدمت‌رسانی به زائران افزوده است.

روز گذشته هم‌زمان با اول ماه صفر عملیات اربعین ۱۴۰۲ در تمام استان‌ها آغاز شد و حالا مسئولان استان‌های مرزی ایلام، خوزستان و کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان که دروازه‌های ورود زائران به کربلای معلی هستند در تلاشند با خدمت‌رسانی مناسب از ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور امسال اربعین بهتر، باشکوه‌تر و متفاوت‌تری نسبت به سال‌های قبل برای زائران حسینی رقم بزنند.

حسن بهرام‌نیا، استاندار ایلام با تأکید بر اینکه همه مدیران برای خدمت‌رسانی بدون وقفه به زوار پای کار بیایند، گفت: تمام اعضای ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان‌ها در آستانه برگزاری کنگره عظیم اربعین حسینی در استان ایلام به‌عنوان دروازه عتبات عالیات در آمادگی کامل هستند.

وی با تأکید بر اهمیت تأمین زیرساخت‌های مناسب برای زوار افزود: با توجه به اینکه از امروز (شنبه) زوار وارد مهران می‌شوند تمامی آبسردکن‌های پارکینگ اربعین نصب و راه‌اندازی شده است. همچنین بخش‌هایی از پارکینگ مرزی مهران هم آسفالت شده و تمام اقدامات انجام گرفته و آمادگی کامل برای میزبانی از زوار اربعین را داریم.

استاندار ایلام ادامه داد: در ایام حضور زوار در ایلام به منظور نظارت بر انجام اقدامات لازم، تیمی از دفتر فنی استانداری ایلام از امروز در این مرز مستقر شده و بر تمام امور خدمات‌دهی به زوار و امور زیرساختی نظارت دقیق دارد.

رئیس ستاد اربعین استان ایلام با اشاره به اینکه ایستگاه اصلی توزیع آب در پارکینگ اربعین مشخص شده است، افزود: مهم‌ترین موضوع ما در ایام اربعین پیش رو، تأمین آب بهنگام و خنک برای زوار، مدیریت و کنترل سفر و ترافیک جاده‌ها، جلوگیری از ازدحام جمعیت در مرز مهران و تسهیل در تردد زوار است.

وی ادامه داد: کار امداد و نجات و خدمات‌دهی به زوار در ایام اربعین حسینی با استقرار تعداد ۲۸ پایگاه امداد و نجات، شش تیم واکنش سریع، سه تیم موتوری، سه فروند بالگرد، ۱۲۰ دستگاه آمبولانس و ۱۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس و با ایجاد چهار ایستگاه بیمارستانی و درمانگاه در مهران و در طول مسیرهای تردد زوار به مرز مهران انجام می‌شود.

بهرام‌نیا با بیان اینکه همه مدیران دستگاه‌های اجرایی و عضو ستاد بحران استان در ایام اربعین حسینی باید در حالت آماده‌باش کامل باشند، تصریح کرد: مهم‌ترین موضوع ما در ایام اربعین پیش رو، تأمین آب بهنگام و خنک برای زوار، مدیریت و کنترل سفر و ترافیک جاده‌ها، جلوگیری از ازدحام جمعیت در مرز مهران و تسهیل در تردد زوار است.

بسیج خدمت‌رسانی به زائران در مبادی مرزی/ دوران شوق، امید و حرکت

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «ماجرای کودتای ۷۵ هزار دلاری» نوشت: اگرچه ۷۰ سالگی را رد کرده اما هنوز هم جای حرف و حدیث دارد! آب‌های ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ انگار هنوز از آسیاب نیفتاده است، چراکه هر ساله و هنوز عده‌ای ادعا می‌کنند این ماجرا، کودتا نبود. یادمان نرود محمدرضا پهلوی و اطرافیانش هم که خودشان به زحمت راضی شده بودند آمریکا و انگلیس طرح کودتا را کلید بزنند، پس از بازگشت به ایران مدعی شدند رخدادهای ۲۸ مرداد، خیزش مردمی بود برای بازگرداندن شاه به تاج و تخت یا برعکس!

این دو نفر

نام «کیم» یا «کرمیت روزولت» را به عنوان طراح و همه‌کاره نمایش ۲۸ مرداد بارها و بارها شنیده‌اید. یعنی از همان مرداد ۱۳۳۲ نام این آمریکایی گره خورد به ماجرای ۲۸ مرداد. نام نفر دوم را اما کمتر شنیده یا اصلاً نشنیده‌اید. نخستین بار هم حدود سه سال پیش بود که پخش فیلم مستند «کودتا ۵۳» در انگلیس سبب شد از «نورمن داربی‌شایر» انگلیسی هم به عنوان یکی از عوامل کودتای ۲۸ مرداد رونمایی شود. جاسوسی که خودش ۳۸ سال پیش و در مصاحبه‌ای پته انگلیسی‌ها را در رابطه با وقایع ایران در سال ۱۳۳۲ روی آب ریخته و ثابت کرده بود این کودتا پیشنهاد و دستپخت سرآشپزهای سازمان‌های جاسوسی انگلیس و آمریکا است.

مصاحبه به دلیل اینکه کسی اجازه پخش تصاویر مهره «اِم آی سیکس» را نداشت ۳۸ سال مخفی مانده بود. درباره نفر اول لازم است بازهم یادآوری کنیم ایشان نوه بیست و ششمین رئیس جمهور آمریکا (تئودور روزولت) بوده، در دانشگاه هاروارد درس خوانده، چند سال متمادی ریاست شعبه خاورمیانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را بر عهده داشته و در راستای حرفه جاسوسی‌اش، «انجمن دوستان خاورمیانه‌ای آمریکا» را در تهران پایه‌گذاری کرده است.

بسیج خدمت‌رسانی به زائران در مبادی مرزی/ دوران شوق، امید و حرکت

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آپارتمان با تخفیف ۲۵ درصدی هم مشتری ندارد» نوشت: بازار مسکن در حالی پنجمین ماه کاهش قیمت را پشت سر می‌گذارد که معاملات این بخش به کمترین میزان خود رسیده و ارائه تخفیف تا ۲۵ درصد در اطراف تهران هم تأثیری در آن نداشته است.

بازار مسکن کشور در حالی پنجمین ماه کاهش قیمت را پشت سر می‌گذارد که همچنان در یک روند کاهش قیمت با شیب ملایم به سر می‌برد. در مناطق بیست‌ودوگانه پایتخت اگرچه آمار رسمی برای تعداد معاملات وجود ندارد اما به گفته فعالان این بخش، سقوط تعداد قراردادهای مسکن چشمگیر است.

خروجی وضعیت نزولی قیمت مسکن در پنج ماه اخیر ارائه تخفیف از سوی فروشندگان بوده است. تخفیفی که از ۱۰ تا ۵۰ درصد بسته به منطقه، متغیر است اما به واسطه کاهش قدرت خرید مردم در طول دهه ۹۰، تأثیر چندانی در ترغیب خریداران برای ورود به بازار مسکن نداشته است.

خبرگزاری تسنیم گزارش داد که در شهرهای اطراف تهران نیز وضعیت همین گونه است و با وجود کاهش بیشتر قیمت‌ها نسبت به اواخر سال گذشته و اوایل امسال، معاملات کاهش یافته است. به‌عنوان مثال در شهر جدید پرند واحدهای مسکن مهر از اردیبهشت امسال تاکنون حدود ۲۵ درصد افت قیمت داشته‌اند. البته کاهش قیمت در مناطق شمالی تهران تا ۵۰ درصد هم رخ داده است.

واحدهای مسکن مهر این شهر تا اواخر سال گذشته به‌طور میانگین حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، اما امروز همان واحدها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای فروش عرضه شده اما مشتری ندارد.

آپارتمان ۷۸ متری دارای پارکینگ، انباری و آسانسور روشن یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان یعنی هر مترمربع حدود ۱۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و واحد مسکن مهر ۷۰ متری نیز با پارکینگ، انباری و آسانسور روشن یک میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده؛ یعنی هر مترمربع حدود ۱۴ میلیون تومان اما خریدار ندارد. این در حالی است که میانگین قیمت آپارتمان نوساز در شهر تهران، متری ۵۰ میلیون تومان است.

دلایل کاهش قیمت مسکن

کاهش قیمت در پرند، پردیس، هشتگرد، شهریار و تهران و دیگر مناطق کشور همچنان ادامه دارد؛ ضمن اینکه تفاوت قیمت اسمی و معاملاتی آپارتمان‌ها بسته به منطقه هم بین ۲۰ تا ۵۰ درصد است؛ یعنی در مناطق شمالی تهران یک واحد آپارتمان متری ۱۵۰ میلیون تومان را می‌توان به قیمت متری ۷۵ میلیون تومان خریداری کرد؛ به شرط اینکه مالک آن واقعاً فروشنده باشد. این عدد در مناطق مرکزی ۳۰ تا ۴۰ و جنوب شهر ۲۰ درصد است.

بسیج خدمت‌رسانی به زائران در مبادی مرزی/ دوران شوق، امید و حرکت

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هولناک مثل آمار ترک تحصیل» نوشت: در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، یک عدد بیش از هر آماری روح را می‌خراشد؛ این‌که در این گزارش می‌خوانیم حدود یک میلیون نفر در مقاطع مختلف به دلایل متفاوت از تحصیل جا مانده‌اند: «تعداد کل افراد بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ برابر ۸۶۲.۷۷۷ نفر است که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با ۲۶ درصد رشد به ۹۱۱ هزار و ۲۷۲ نفر افزایش یافته است.»

استان‌های دارای بیشترین ترک تحصیل

آن‌طور که قابل پیش‌بینی است، ۷۰ درصد تارکان تحصیل مربوط به دهک‌های درآمدی پایین یک تا ۵ هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پنج استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، خوزستان و آذربایجان‌غربی دارای بیشترین فراوانی مطلق بازماندگان از تحصیل‌اند. همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان‌غربی و کرمان نیز به ترتیب دارای بیشترین آمار تارکان از تحصیل در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بوده‌اند.

غصه بزرگ استان دارای بیشترین ترک تحصیلی‌ها

بسیج خدمت‌رسانی به زائران در مبادی مرزی/ دوران شوق، امید و حرکت

ما برای بررسی موضوع ترک تحصیلی‌ها به سراغ یکی از نمایندگان شهرستان‌های سیستان و بلوچستان، به عنوان استان دارای بیشترین تعداد ترک تحصیلی‌ها رفتیم. اسماعیل حسین زهی، نماینده خاش، در این باره به دو مشکل اشاره می‌کند: هم‌اکنون ما در استان ۱۱ هزار معلم کم داریم و حدود ۱۵۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل. وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور استخدامی می‌توانند با ارائه مجوز استخدام بومی‌گرایی به استان، بخشی از این مشکل را برطرف کنند.

با وضعیت و روشی که آموزش و پرورش و سازمان امور استخدامی در پیش گرفته‌اند، سال‌های زیاد زمان می‌برد که تعداد تارکان تحصیل در این استان کاهش یابد و به آمار نرمال برسد. از طرفی حدود شش هزار نیروی حق‌التدریسی در استان داریم که سال‌ها مشغول کار هستند، به امید روزی که تعیین تکلیف شوند و به استخدام آموزش و پرورش درآیند.

بسیج خدمت‌رسانی به زائران در مبادی مرزی/ دوران شوق، امید و حرکت

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «راز جذابیت سپاه» نوشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجمع عالی فرماندهان سپاه پاسداران نکات مهم و ارزشمندی را درباره این سازمان مردمی و ضدتررویستی بیان کردند؛ نکاتی که در مجموع می‌توان آنها را به‌عنوان راز جذابیت سپاه پاسداران از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون برشمرد.

در واقع با وجود اینکه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی، همواره سپاه را به‌عنوان بزرگ‌ترین دشمن خود دانسته‌اند و سعی کرده‌اند این نهاد را حامی تروریست بین‌المللی معرفی کنند، اما نه‌تنها مردم ایران بلکه سایر مظلومان جهان، همواره در زمان بروز بحران‌ها و جنایات ظالمان، سپاه پاسداران را به‌عنوان مهم‌ترین حامی در کنار خود حس کرده‌اند. در ادامه به بیان مواردی خواهیم پرداخت که باعث جذابیت چهل‌واندی‌ساله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده است.

حل بحران‌ها در ابتدای پیروزی انقلاب

شاید یکی از مهم‌ترین وظایف سپاه پاسداران در ابتدای تأسیس، پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهایش بود که همه دشمنان برای نابودی و سرنگونی آن بسیج شده بودند. در واقع این نهاد مردمی در این راه چنان از خود ایثار، فداکاری و رشادت به خرج داد که امام‌خمینی (ره) پس از گذشت دو سال از تشکیل آن، فرمود: اگر سپاه نبود، کشور هم نبود.

از سوی دیگر، بحران‌های گنبد و ترکمن صحرا، سیستان و بلوچستان، کردستان، خوزستان و آذربایجان همگی توسط سپاه پاسداران حل و فصل شدند. همچنین چندین کودتا و طرح براندازی توسط احزاب، گروه‌ها و افراد ضدانقلاب و معاند که دست به خشونت و اسلحه برده بودند، با وجود این نهاد انقلابی فروپاشیده و شکست خوردند.

بسیج خدمت‌رسانی به زائران در مبادی مرزی/ دوران شوق، امید و حرکت

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۲۷۰ دقیقه دیپلماسی «صریح و بی‌پرده» در عربستان» نوشت: اگرچه آمریکا تلاش می‌کند با ماجراجویی‌های جدید در خلیج فارس در روند همکاری ایران و عربستان سعودی خلل ایجاد کند، اما به نظر می‌رسد رهبران دو کشور به دور از سیاست‌های واشنگتن به افزایش روابط دوجانبه و منطقه‌ای ادامه می‌دهند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه که در ماه‌های اخیر مأموریت‌های دیپلماتیک زیادی را به کشورهای مختلف انجام داده است، این بار از سوی دولت سیزدهم در مأموریتی جدید راهی عربستان شده تا برای تحکیم روابط دوجانبه با مقامات ارشد سعودی دیدار و گفت‌وگو کند.

امیرعبداللهیان روز پنجشنبه پس از گفت‌وگو با فیصل بن‌فرحان، همتای عربستانی خود که گفته می‌شود حدود سه ساعت به طول انجامید، در نشست خبری مشترک حاضر شد و به تشریح این دیدار پرداخت.

امیرعبداللهیان گفت: «روابط ایران و عربستان در مسیر درست خود قرار دارد و رو به پیشرفت است و ما مصمم هستیم که روابط دو کشور را در تمام زمینه‌ها گسترش دهیم.»

وزیر خارجه گفت: «ما و عربستان اتفاق نظر داریم که چارچوب و فرمتی را تعریف کنیم که با مسئولیت وزیران خارجه دو کشور و تشکیل کمیته‌های تخصصی و متنوع پیگیری روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف را در دستورکار قرار دهیم.»

امیرعبداللهیان همچنین گفت: «در مورد همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه بخش خصوصی دو کشور تأکید کردیم و ما به امنیت درون‌زا و بومی در منطقه معتقد هستیم. امنیت و توسعه در منطقه تفکیک‌ناپذیر است. ایران همواره از گفتگو و مسیر سیاسی برای حل بحران‌ها استقبال می‌کند.»

وزیر خارجه با اشاره به سیاست همسایگی دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی گفت: «در این چارچوب در مسیر درست تقویت مناسبات با کشورهای همسایه خود در حوزه خلیج فارس هستیم.»

امیرعبداللهیان در ادامه تأکید کرد: «آماده فعال کردن همه اسناد همکاری دوجانبه هستیم و برای امضای اسناد جدید نیز منطبق با نیازهای توسعه روابط دو کشور آمادگی داریم، همچنین از سفر گردشگران سعودی به‌ایران استقبال و همه تسهیلات را برایشان فراهم می‌کنیم.»

وزیر خارجه ایران در پاسخ به اعلام آمادگی طرف عربستانی برای میزبانی از رئیس‌جمهور ایران در عربستان، ضمن تشکر از دعوت به عمل آمده بر لزوم تلاش مشترک برای فراهم‌سازی زمینه‌های انجام موفق این سفر در زمان مناسب تأکید کرد.

بسیج خدمت‌رسانی به زائران در مبادی مرزی/ دوران شوق، امید و حرکت

روزنامه رسالت در صفحه اول امروز خود با تیتر «دوران شوق، امید و حرکت» نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز پنج شنبه در دیدار شرکت‌کنندگان در بیست‌وچهارمین مجمع عالی فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیدایش، رشد و بالندگی و بحران‌شکنی و عملکرد سپاه را در ابعاد نظامی، مردمی، خدماتی و سازندگی، منحصربه‌فرد و افتخارآمیز خواندند و با اشاره به ادامه سیاست دشمن برای بحران‌آفرینی، خدشه به امنیت کشور و ایجاد اختلال در زندگی مردم، تأکید کردند: در پرتو «وحدت ملی»، «مشارکت دادن مردم»، «کمک به مردم به‌خصوص طبقات ضعیف»، «کار شبانه‌روزی و جهادی مسئولان» و «ادامه حرکت، امید و شوق به تحقق اهداف انقلاب» شکست دشمن و پیروزی ملت قطعی است.

یک قسمت از عرایض بنده یک اجمالی درباره سپاه است. مایلم مطالبی را درباره سپاه عرض بکنم که این مطالب شاید بارها گفته شده، لکن در عین حال، مردم ما، جوان‌های ما و جوان‌های خود سپاه احتیاج دارند، این مطالب را بشنوند. ما باید شناسنامه خودمان را فراموش نکنیم. یکی از اهداف شیاطین عالم، خودفراموشیِ ما است؛ نباید بگذاریم. یک مختصری البته کوتاه در زمینه سپاه عرض می‌کنم، یک جمله هم درباره انقلاب که سپاه رسالت پاسداری از آن را متعلق به خودش می‌داند. این انقلابی که شما سپاهِ پاسدارانِ آن هستید، چه خصوصیاتی دارد؟

چند جمله‌ای هم در این زمینه عرض می‌کنم.درباره سپاه، چند نکته را یادداشت کرده‌ام که عرض بکنم. نکته اول این است که تشکیل سپاه در ابتدای انقلاب، یک پدیده منحصربه‌فرد در بین انقلاب‌های بزرگ تاریخ بود. در انقلاب‌های بزرگی مثل انقلاب فرانسه یا انقلاب بُلشویکی شوروی، گروه‌هایی پیدا شدند که در اوایل انقلاب به عنوان طرفداری از انقلاب سر بلند کردند، اقداماتی کردند، لکن سپاه مطلقاً قابل مقایسه با آن گروه‌ها و آن جمعیت‌ها نبود؛ آنها ویرانگر بودند، خودسر بودند، بی‌انضباط بودند، بدون پایبندی به مبانی و اصول بودند، سپاه نه؛ سپاه از اول تشکیل اینها مهم است زیر نظر مرکزیت انقلاب تشکیل شد؛ فرماندهی و سازماندهی‌اش متمرکز بود؛ شورای مدیریت و فرماندهی بود؛ از اول، یک فرماندهی متمرکزی وجود داشت.

[فرماندهی سپاه] در مرکز بود؛ در همه جای کشور حضور داشت، اما مرکزیت به معنای واقعی کلمه فرماندهی می‌کرد. از اولِ تشکیل سپاه، افراد سپاه و عناصر سپاه برخوردار بودند از ارزش‌های دین و انقلاب، مثل ایثار، مثل فداکاری، مثل حضور جهادی دائمی و شبانه‌روزی، مثل اطاعت و تسلیم در مقابل امام بزرگوار، مطلقاً غیر از این دیده نشد. ما از اول ناظر و حاضر بودیم، مسائل سپاه را می‌دیدیم؛ یعنی یک پدیده‌ای بود منحصربه‌فرد. افراد دارای طهارت بودند، دارای تقوا بودند.

من نمی‌خواهم مبالغه کنم، بالاخره نقص و ضعف در همه افراد هست؛ نقص‌هایی وجود داشت، ضعف‌هایی وجود داشت، اما بر حسب قرائن، در تاریخ کشور ما تا آن روز، شاید هیچ مجموعه نظامی با این اندازه سلامت دیده نشده بود؛ سلامت انسانی و سلامت خدایی. در طول تاریخ کشور، تا آن جایی که بنده اطلاع دارم، نمی‌شناسیم هیچ مجموعه نظامی را که تا این حد از سلامت معنوی و اخلاقی و سیاسی برخوردار باشند.

بسیج خدمت‌رسانی به زائران در مبادی مرزی/ دوران شوق، امید و حرکت

کد خبر 680514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.