پرتوی انرژی هسته‌ای بر زندگی مردم / بازاریابی به سبک اردوغان!

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه بیست‌وهشتم تیرماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «در دل زاگرس» نوشت: دیروز با حضور رئیس‌جمهور پروژه بزرگ محور ترانزیتی «پاتاوه - دهدشت» به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های نیمه‌کاره کشور بعد از ۲۸ سال به بهره‌برداری رسید.

با بهره‌برداری از این جاده با در نظر گرفتن میانگین سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت برای عبور وسایل نقلیه، بیش از ۴ ساعت کاهش زمانی در مسیر جدید «پاتاوه - دهدشت» به وجود خواهد آمد.

وزیر راه‌وشهرسازی در افتتاحیه مسیر پاتاوه -دهدشت در استان کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی است و تکمیل زنجیره‌های کریدوری برای آیندگان تولید ثروت خواهد کرد که البته باید ما نیز زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

مهرداد بذرپاش در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان کهگیلویه‌وبویراحمد در مراسم افتتاح جاده پاتاوه -دهدشت با اشاره به نقش استان کهگیلویه‌وبویراحمد و پاسداشت شهدای دفاع مقدس این خطه گفت: مطابق آموزه‌های دینی و کتاب مقدس آسمانی، تاریخ از جنس تکرار است و این استان، این سرزمین و این کشور تکه‌ای از تاریخ است و همه ما در مسیر تمدن‌سازی این ملت قرار گرفته‌ایم. بذرپاش افزود: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) از ماندگارسازهای تاریخ مهندسان است که یادگاری‌هایی مثل پروژه امروز را می‌سازد و به جا می‌گذارد.

وزیر راه‌وشهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در افتتاح مسیر پاتاوه-دهدشت گفت: قطعه بعدی این پروژه به سمت بهبهان است و مقرر است مسیری که دنبال می‌شود از شهرضا آغاز شود تا بهبهان و تا بندر امام خمینی (ره) ادامه یابد که در راستای تکمیل زنجیره‌های کریدوری جاده‌ای است. تکمیل زنجیره‌های کریدوری برای آیندگان تولید ثروت خواهد کرد. وی ادامه داد: تکمیل زنجیره‌های کریدوری و ریلی از اصلی‌ترین محورها در وزارت راه‌وشهرسازی است.

می‌توان گفت ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی است که البته باید ما نیز زیرساخت‌ها را فراهم کنیم. بذرپاش تصریح کرد: فرصتی که برای ما پیش آمده است قطعه‌ای از دسترسی‌های دریا به شبکه بازار در داخل و شمال کشور است و وقتی کریدورها در شرق (چابهار تا سرخس) و غرب و مرکز کشور تکمیل شدند، می‌توانیم از اقتصاد متفاوت و کلان صحبت کنیم.

دیدار بذرپاش با نماینده آذربایجان

همچنین روز گذشته وزیر راه‌وشهرسازی دستاوردهای نشست رؤسای کمیسیون همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را بیان کرد. اتمام ساخت پل مرزی آستاراچای، افزایش ظرفیت ترددها با جمهوری آذربایجان، فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی و سرمایه‌گذاری در ایجاد بارانداز ریلی از توافقات طرفین در این نشست دوجانبه است.

پرتو انرژی هسته‌ای بر زندگی مردم / بازاریابی به سبک اردوغان!

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «شفافیت مالی بهترین تبلیغ برای وقف» نوشت: همان‌طور که گزارش کمیسیون فرهنگی از دلایل و ضرورت‌های تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف آمده، متأسفانه این سازمان کمترین توجهی به شفافیت در عملکرد خود نداشته و اگر هم آمار و ارقامی از جزئیات درآمد و هزینه‌های آن هست، همه محرمانه است و انتشار عمومی نیافته است. اما بررسی‌های مفصل «فرهیختگان» نشان می‌دهد تنها آمار قابل اتکا و شفاف از املاک وقفی، تعداد املاک وقفی و پراکنش جغرافیایی آن است که در گزارشی تحت عنوان «سالنامه آماری فرهنگ و هنر» منتشر می‌شود.

نگاهی به آمارهای بخش وقف نشان می‌دهد تعداد موقوفه‌های کشور از ۹۸ هزار و ۳۴۹ فقره در سال ۱۳۷۹ به ۲۰۹ هزار و ۳۴۵ فقره در سال ۱۴۰۰ رسیده است. به‌عبارتی طی ۲۱ سال اخیر تعداد موقوفه‌های ایران رشد ۱۱۳ درصدی داشته و بیش از ۲ برابر شده است. اما تعداد رقبه‌ها نیز از ۶۹۲ هزار و ۲۶۵ رقبه در سال ۱۳۷۹ به ۱ میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۹۹ رقبه در سال ۱۴۰۰ رسیده است، یعنی طی دوره ۲۱ ساله تعداد رقبه‌ها رشد بیش از ۹۵ درصدی داشته‌اند. این توضیح ضروری است که رقبه عبارت است از یک واحد ملکی. بر این اساس هر موقوفه می‌تواند دارای چند رقبه باشد. برای مثال زمینی وقفی که یک موقوفه محسوب می‌شود می‌تواند دارای چند باب مغازه به‌عنوان رقبات باشد.

خراسان، اصفهان، فارس و مازندران رکورددار وقف

در کنار تغییرات تعداد موقوفه‌ها و رقبات در طول ۲۰ سال اخیر، بررسی وضعیت پراکنش جغرافیایی موقوفه‌ها و رقبات نیز موضوع حائز اهمیت است. آخرین گزارش آماری سازمان اوقاف نشان می‌دهد طی سال ۱۴۰۰ بیشترین تعداد موقوفه‌های کشور مربوط به چهار استان شامل خراسان‌رضوی (با ۲۶ هزار و ۵۵۲ موقوفه)، اصفهان (با ۱۶ هزار و ۳۵۶ موقوفه)، فارس (با ۱۴ هزار و ۸۶۸ موقوفه) و مازندران (با ۱۴ هزار و ۵۴۷ موقوفه) بوده است.

درمجموع ۳۴.۵ درصد از موقوفه‌های کشور در این چهار استان قرار دارند. اما کمترین تعداد موقوفه‌ها نیز مربوط به استان‌های ایلام (با ۸۱۷ موقوفه)، کهگیلویه‌وبویراحمد (با ۱۳۳۹ موقوفه)، البرز (با ۱۸۵۶ موقوفه) و چهارمحال‌وبختیاری (با ۱۸۷۳ موقوفه) بوده است. کرمانشاه (با ۲۱۷۷ موقوفه)، قم (با ۲۳۶۲ موقوفه)، کردستان (با ۲۳۹۹ موقوفه) و قزوین (با ۲۷۴۴ موقوفه) در رتبه‌های بعدی با کمترین تعداد موقوفه‌ها قرار دارند.

پرتو انرژی هسته‌ای بر زندگی مردم / بازاریابی به سبک اردوغان!

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازاریابی به سبک اردوغان!» نوشت: رئیس جمهور ترکیه در نخستین مرحله از سفر سه روزه خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس، وارد شهر جده عربستان شد. علاوه بر مقام‌های بلندپایه در دولت آنکارا، ۲۰۰ فعال تجاری ترک نیز رئیس جمهوری ترکیه را در این سفر سه روزه همراهی می‌کنند. هیئت ترک پس از عربستان به ترتیب به قطر و امارات سفر می‌کند. هدف واقعی از سفر رجب طیب اردوغان به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، جذب سرمایه با هدف برون رفت از بحران اقتصادی جاری ترکیه است.

رسانه‌ها و مقامات ترکیه جذب ۵۰ میلیارد دلار سرمایه را دلیل اصلی این سفر اعلام کرده‌اند. رئیس جمهوری ترکیه پیش از سفر به سه کشور حاشیه خلیج فارس گفته بود: «قصد دارد روابط خود را با این کشورها گسترش دهد و قراردادهای سرمایه گذاری با این سه کشور را نهایی کند.» اردوغان در سفر به عربستان خودروی ملی و برقی «توگ» را به بن سلمان هدیه داد و او هم رئیس‌جمهور ترکیه را با همان خودرو تا محل اقامتش رساند. این هدیه و سواری بهترین تبلیغ ممکن برای این خودروی ساخت ترکیه است. اردوغان احتمالاً با علم به برنامه کلان عربستان برای واردات و تولید خودروهای برقی دست به این کار زده است تا واردات این خودروی ترک را نیز در دستور کار سعودی‌ها قرار دهد.

عربستان که به تازگی در جریان سفر رئیس جمهور چین قراردادی ۵.۶ میلیاردی با شرکتی چینی برای احداث کارخانه تولید مشترک خودروی برقی امضا کرد، هدف تولید ۳۰۰ هزار خودروی برقی در سال را دنبال می‌کند و بر اساس چشم‌انداز ۲۰۳۰ در نظر دارد که ۳۰ درصد خودروهای ریاض تا این سال برقی باشند. اما ترکیه که تقریباً همزمان با ایران تولید خودرو را در دهه ۶۰ میلادی گذشته شروع کرد، امروز جزو ۱۴ خودروساز بزرگ جهان و این صنعت یکی از پایه‌های مهم اقتصاد ترکیه است که سال گذشته ۳۱ میلیارد دلار به حدود ۲۰۰ کشور و منطقه خودمختاری صادرات خودرو داشته است. اروپا با ۲۰ میلیارد دلار بزرگ‌ترین مشتری خودروهای ترکیه است.

همزمان، وزارت دفاع عربستان در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که در جریان سفر اردوغان، این کشور توافقاتی با شرکت پهپادسازی «بایکار» امضا کرده است. این توافقات طرح‌های اجرایی در زمینه صنعت دفاعی، پژوهش و گسترش آن همچنین توافق با شرکت پهپادسازی بایکار را شامل می‌شود.

پرتو انرژی هسته‌ای بر زندگی مردم / بازاریابی به سبک اردوغان!

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دخالت مجلس در عزل و نصب مدیران دولتی خلاف قانون است» نوشت: تلاش علنی برخی نمایندگان برای اعمال فشار علیه وزیر کشور و همراهی رئیس مجلس با این نمایندگان از سوی طیفی دیگر از نمایندگان مورد انتقاد قرار گرفت.

مواضع چند نماینده در اعلام ضرب‌الاجل برای احمد وحیدی و ادعای استیضاح او در صورت تغییر ندادن معاون سیاسی‌اش و قول رئیس مجلس برای اعلام وصول استیضاح در صورت انجام نشدن این خواست فراقانونی نمایندگان در روزهای اخیر در حالی مطرح شد که محمدباقر قالیباف پنجشنبه هفته گذشته در سخنانی تصریح کرده بود که دخالت نمایندگان در عزل و نصب‌ها قطعاً خلاف قانون است. این تناقض اما با واکنش برخی دیگر از وکلای ملت مواجه شد و نسبت به آن اعلام موضع کردند.

علی بابایی‌کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره با یادآوری تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران دولتی، گفت: نمایندگان مجلس و وزرای دولت هر کدام اختیارات قانونی خود را دارند و نمایندگان نمی‌توانند به مسئول دستگاه اجرایی یا وزیر کشور اصرار کنند که معاون سیاسی خود را عزل کند. او برخورد نمایندگان با بخشنامه سلامت انتخابات وزارت کشور را احساسی ارزیابی کرد و افزود: دامن زدن بیش از این به این موضوع نشانه عدم درک درست از مشکلات مردم و کشور است.

احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد نیز با اذعان به اینکه عزل و نصب معاون سیاسی در اختیار شخص وزیر کشور است و ورود عده‌ای از نمایندگان به این موضوع قابل پذیرش نیست، خاطرنشان کرد: زیبنده نظام اسلامی نیست که عده‌ای به وزیر فشار بیاورند که معاونش را عوض کند و علناً بخواهند در این باره نظر خود را اعمال کنند.

همچنین جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در گفت‌وگو با ایرنا، فشار مجلس در جابه‌جایی معاون سیاسی را کاملاً خلاف مصلحت، عدالت و مصداق دخالت در کار قوه مجریه دانست و با بیان اینکه نسبت به این طرز کار مجلس اعتراض دارد، گفت: به این جمع‌بندی رسیدم که اصل تفکیک قوا رعایت نمی‌شود و لذا شکایتی در مورد طرز کار قوه مقننه به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارائه کردم.

کریمی قدوسی در عین حال با بیان اینکه بخشنامه معاون سیاسی وزیر کشور در طول ۴۴ سال گذشته به طرق مختلف ابلاغ می‌شده است، یادآور شد: این مسئله منطقی همیشه بوده و معاون سیاسی این بخشنامه را به روز بیان کرده است اما ایرادی از نظر حکمرانی و وظایف ندارد و حرف غیرمنطقی نیست.

روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران هم با دفاع از ابلاغیه وزارت کشور و درست دانستن آن اظهار کرد: برخوردی که برخی از نمایندگان با این قضیه داشتند، وجاهت قانونی نداشت و مجلس را زیر سوال برد.

پرتو انرژی هسته‌ای بر زندگی مردم / بازاریابی به سبک اردوغان!

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اذعان روس‌ها به موضع قاطع ایران در ماجرای جزایر سه‌گانه» نوشت: یک روز پس از اظهارات «کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که در دیدار با سفیر ژاپن در تهران بهترین راه برای حل‌وفصل اختلافات ارضی ژاپن و روسیه درباره چهار جزیره واقع در اقیانوس آرام را مذاکره مستقیم دو کشور دانسته بود، روزنامه ایزوستیای روسیه با اشاره به موضع بحث‌برانگیز اخیر مسکو در بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج‌فارس که به‌طور تلویحی از ادعای ارضی امارات متحده عربی بر جزایر سه‌گانه ایرانی حمایت کرده بود، نوشت که این مسئله کمترین ارتباط مستقیم به روسیه را داشته و اصلاً مشخص نیست که چگونه در بیانیه مشترک درج شده است.

در پی ششمین نشست وزیران خارجه کشورهای همکاری خلیج‌فارس و روسیه تحت عنوان گفت‌وگوی راهبردی بین مسکو و این کشورها در روز دوشنبه، نوزدهم تیرماه، بیانیه مشترکی صادر شد که ۶ کشور عربی و روسیه در آن با اشاره به ادعای امارات درباره حاکمیت جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از آنچه تلاش‌های امارات برای حل این مسئله از طریق مذاکرات دوجانبه با ایران یا دادگاه بین‌المللی عنوان شد، اعلام حمایت کردند که با واکنش قاطع ایران ازجمله احضار سفیر این کشور و اعلام اعتراض تهران روبه‌رو شد.

در ادامه همین رویکرد بود که کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، در دیدار اخیر خود با سفیر ژاپن با اشاره به اختلافات ارضی توکیو و مسکو بر سر مالکیت جزایر کوریل در اقیانوس آرام گفته که بهترین راه برای حل اختلافات دو کشور گفت‌وگو است؛ سخنانی که از نگاه برخی از کارشناسان واکنشی به اقدام اخیر مسکو بوده است.

اذعان به اشتباهی دیپلماتیک
در پی واکنش‌های طرف ایرانی، روزنامه روسی ایزوستیا به نقل از «دانیلا کریلوف» پژوهشگر بخش خاورمیانه و پساشوروی انستیتو اطلاعات علمی درباره علوم اجتماعی آکادمی علوم روسیه، نوشت که به‌احتمال زیاد نوعی اشتباه رخ داده و بعید است که هدف دیپلمات‌های روس آسیب زدن به روابط مسکو و تهران بوده باشد. «فرهاد ابراهیموف» کارشناس باشگاه بین‌المللی مباحثه‌ای «والدای» نیز به ایزوستیا گفته که مشکل پدید آمده روابط روسیه و ایران را دشوار نخواهد کرد.

ابراهیموف گفته: «ایرانی‌ها بسیار موشکافانه و دقیق نسبت به مسئله تمامیت ارضی خود برخورد می‌کنند، بخاطر اینکه این حوزه برای تهران به دلایل زیاد، از دلایل سیاسی گرفته تا ملاحظات دیگر، فوق‌العاده مهم است. اما دو طرف مشکل پدید آمده را به سرعت حل و فصل خواهند کرد و دیپلمات‌ها همین حالا هم روی این مسئله کار می‌کنند.»

کریلوف گفته که ایران در موضوع جزایر نشان داد حتی اگر کشورهایی که شرکای راهبردی ایران محسوب می‌شوند اجازه اقدامات یا اظهاراتی را به‌خود بدهند که با موضع ایران اختلاف دارد، تهران می‌تواند سخت واکنش نشان دهد.

در پی انتشار بیانیه بحث‌برانگیز نشست روسیه و کشورهای همکاری خلیج‌فارس، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه ایران درباره تمامیت ارضی خود هیچ تعارفی ندارد، بر ایرانی بودن جزایر سه‌گانه تأکید کرد و گفت که تهران توضیحات مقامات روسیه را کافی ندانسته است و تکرار این رویه را برنمی‌تابد.

پرتو انرژی هسته‌ای بر زندگی مردم / بازاریابی به سبک اردوغان!

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «پرتو انرژی هسته‌ای بر زندگی مردم» نوشت: امروزه کمتر کشور صنعتی در جهان وجود دارد که از فناوری هسته‌ای بی‌بهره باشد. در طول دهه‌ها، دانشمندان سراسر جهان کوشیده‌اند با دستیابی و رشد این فناوری توسعه بخش‌های مختلف ازجمله کشاورزی، صنعت، انرژی و پزشکی را محقق کنند؛ ایران هم از این قاعده مستثنا نبوده است.
شاید بسیاری تصور کنند انرژی هسته‌ای تنها کاربرد نظامی دارد، اما مسائل نظامی فقط یکی از کاربردهای این فناوری است.

امروزه بسیاری از کشورهای جهان با دستیابی به‌این انرژی به امکان تولید برق دست یافته‌اند به‌طوری که بیش از ۷۰ درصد برق بسیاری از کشورها به وسیله نیروگاه هسته‌ای تولید می‌شود و هم‌اکنون ایران با تولید حدود ۹۱۵ مگاوات، رتبه ۲۸ در بین ۳۱ کشور به‌لحاظ حجم تولید برق از انرژی هسته‌ای را دارد که البته در مقایسه با ۲۷ کشور اول تولید برق هسته‌ای، رقم ناچیزی محسوب می‌شود به‌طوری که آمریکا در این فهرست ۱۰۶، فرانسه ۶۷، چین ۵۱، ژاپن ۳۵، روسیه ۳۱، کره‌جنوبی ۲۵، کانادا ۱۵ و اوکراین ۱۴/۳ برابر ایران تولید برق هسته‌ای دارند.

باوجود اینکه سهم ایران در تولید برق هسته‌ای در مقایسه با دیگر کشورها رقم ناچیزی است، اما با استفاده از همین حدود یک‌هزار مگاوات برقی که توسط نیروگاه‌های هسته‌ای تولید شده است تاکنون در مصرف ۸۰ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی را شاهد بوده‌ایم، البته در یک برنامه ۲۰ ساله قرار است ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کنیم.

پرتو انرژی هسته‌ای بر زندگی مردم / بازاریابی به سبک اردوغان!

روزنامه رسالت در صفحه اول امروز خود با تیتر «دولتی‌ها از عدالت جا ماندند!» نوشت: نظام آموزشی ما به امراض متعددی مبتلاست که مهم‌ترینش «نابرابری» است. با اعلام نتایج امتحانات نهایی باری دیگر صحبت از عدالت آموزشی و فقدان آن در سیستم آموزشی کشور و صحبت ناکام ماندن دانش‌آموزان از طبقات پایین‌تر جامعه در چرخه رقابت و ورود به دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر به گوش می‌رسد.

هرچند درصد موفقیت دولتی‌ها و غیردولتی‌ها در نتایج امتحانات نهایی به تفکیک مشخص نشده اما کارشناسان بدون دسترسی به این آمار تفکیکی، مدارس دولتی عادی را جامانده از عدالت توصیف می‌کنند. در خبرها آمده است که دانش‌آموزان، امتحانات نهایی خردادماه را به‌خوبی پشت سر نگذاشته‌اند، این البته اتفاق تازه‌ای نیست، در سال‌های قبل به دلیل اینکه سوابق تحصیلی هیچ تأثیری درنتیجه کنکور نداشت، دانش‌آموزان برای کسب نمرات بالا در امتحانات نهایی بی‌رغبت بودند، اما اکنون‌که سوابق تحصیلی در کنکور لحاظ می‌شود، کسب نتایج ضعیف جای بسی تأمل دارد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر آموزش‌وپرورش که از افت دو نمره‌ای معدل دانش‌آموزانِ پایه دوازدهم در امتحانات نهایی خرداد امسال خبر داده، درباره علت این موضوع توضیح داده است: «شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد تأثیر نمره این امتحانات در کنکور ۴۰ درصد و به‌صورت قطعی باشد. برای همین امتحانات را در حد کنکور برگزار کردیم.»

قرار است سهم آزمون سراسری به‌تدریج کم‌رنگ شود و در سال آینده سهم نمرات امتحانات نهایی به ۵۰ درصد و پس‌ازآن به ۶۰ درصد برسد. احمد لاشکی معتقد است «این روند باعث می‌شود، دانش‌آموزان از حالت دوگانگی خارج شوند، هرچند رعایت عدالت و کنترل بیش از پنج هزار حوزه امتحانی دشوار است، بااین‌حال به نفع آموزش‌وپرورش خواهد بود»، اما دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار بیشتر از قبل در گود شکاف تحصیلی گرفتارشده‌اند و قادر به رقابت با مدارس خاص و غیردولتی نیستند.

در کنار عمق شکاف آموزشی، وضعیت دانش‌آموزان رشته علوم انسانی به نسبت سایر رشته‌ها مأیوس‌کننده‌تر است و به گفته محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش «افت نمرات امتحانات نهایی آن‌ها بیشتر از دانش‌آموزان سایر رشته‌ها بوده است.» بااین‌وجود، نه‌فقط دانش‌آموزان علوم انسانی که محصلان دو رشته علوم تجربی و ریاضی نیز عملکردی قابل قبولی نداشته‌اند.

پرتو انرژی هسته‌ای بر زندگی مردم / بازاریابی به سبک اردوغان!

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قوه قضائیه چگونه می‌تواند به خود کمک کند» نوشت: سخن تازه رئیس دستگاه قضا تا پیش از این، سخن منتقدان این دستگاه بود، چه منتقد منصف و چه منتقد بی‌انصاف. «تاکنون در برخی موضوعات مبتنی بر قانون اساسی جلو نرفته‌ایم. علنی‌شدن دادگاه‌هایی که طبق قانون اساسی می‌تواند علنی باشد، هم به‌نفع دستگاه قضا و هم به‌نفع جامعه و چهره نظام اسلامی است.»

صورت ساده برهان این است: «قانون اساسی می‌گوید دادگاه‌ها باید علنی باشد. دستگاه قضا به استدلالات محکم قضات خود و ضعف استدلال محکومان اعتماد دارد. مردم حرف حق را می‌پذیرند. پس نتیجه اینکه دادگاه علنی به‌نفع جامعه و آگاه‌سازی آن است.»

اما تاکنون برهان دیگری را صورت‌بندی کرده بودند: «قانون اساسی اگر چه درست، اما دادگاه علنی یعنی بازشدن پای رسانه‌ها و از جمله رسانه‌های دشمن یا مغرض. غول رسانه‌ای دشمن با وارونه‌سازی، استدلال قاضی را سست و دفاعیات متهمان (به‌ویژه امنیتی‌ها) را قاطع نشان می‌دهد. عامه مردم نیز سواد حقوقی لازم را برای درک واقعیت احکام قضائی ندارند. حکم قاضی هم هرچند عادلانه و دقیق باشد، ناروا تلقی خواهد شد. پس نتیجه اینکه دادگاه باید غیرعلنی باشد.»

این صورت‌بندی دوم به‌وضوح نشان می‌دهد که ما سال‌ها در پشت ضعف رسانه‌ای و تبلیغاتی خود پنهان شده بودیم. اکنون مطابق آنچه آقای اژه‌ای می‌گوید علنی‌شدن دادگاه‌ها به‌نفع جامعه و دستگاه قضائی است. این تغییر باور یعنی اولاً اعتماد پیدا کرده‌ایم که خردجمعی جامعه در نهایت، درست را از نادرست تشخیص می‌دهد. دوم، ما نباید صورت مسئله را پاک کنیم و باید در بحث رسانه و تبلیغ، پیشرو و حمله‌ور باشیم. سوم، قضات وقتی دادگاه علنی باشد، در حکم قانونی و منطبق با عقلانیت دقت بیشتر می‌کنند و این به نفع دستگاه قضاست، هرچند عموم قضات به‌دلایلی علنی‌شدن دادگاه را خوش نداشته باشند. چهارم، متهمان بالقوه نیز وقتی بدانند دادگاه‌ها علنی است و علاوه بر داوری قاضی، مورد قضاوت خردجمعی هم قرار می‌گیرند، این خودش بازدارندگی دارد و پنجم، مردم از شفافیت و دانستن جریان پیچیده قضاوت، اطمینان‌خاطر بیشتری خواهند داشت.

پرتو انرژی هسته‌ای بر زندگی مردم / بازاریابی به سبک اردوغان!

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گزارش تکان‌دهنده تایمز انگلیس از میزان تلفات اوکراین در جنگ با روسیه» نوشت: در حالی که «تایمز» انگلیس نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده است که از تلفات بسیار گسترده اوکراینی‌ها در جنگ حکایت دارد یک افسر سابق اطلاعاتی آمریکا نیز هشدار داد که اوکراین تا همین تابستان شکست می‌خورد.

۵۱۰ روز (یک سال و چهار ماه و ۲۳ روز) از جنگ اوکراین می‌گذرد. جنگی که تاکنون صدها هزار کشته، میلیون‌ها آواره و کشوری ویران و تجزیه شده بر جای گذاشته است که برای بازسازی آن به گفته مقامات اوکراینی بیش از یکهزار میلیارد دلار سرمایه نیاز هست. آتش جنگ با اقدامات ناتو روز به روز شعله‌ورتر می‌شود آمریکا، فرانسه و انگلیس تصمیم گرفته‌اند بمب‌های خوشه‌ای و موشک‌های دوربرد به کیف تحویل دهند مسئله‌ای که روسیه قول داده با آن مقابله به مثل کند.

همزمان وزیر دفاع اوکراین می‌گوید که کشورش باید قانون اساسی خود را اصلاح کند تا امکان استقرار پایگاه‌های ناتو در خاک خود را فراهم کند. «الکسی رزنیکوف»، وزیر دفاع اوکراین روز دوشنبه در مقاله‌ای که توسط نشریه لیگا منتشر شد، نوشت: واضح است که در صورت لزوم می‌توان یک فرمول قانونی پیدا کرد تا «پایگاه» را «پایگاه» صدا نکنیم، بلکه آنها را نوعی «مرکز تعامل و تبادل تجربه» بنامیم. اما چرا؟ ما باید این محدودیت را که دلیل منطقی خود را از دست داده است، حذف کنیم تا زمینه گمانه‌زنی را از بین ببریم.»

در صورت استقرار پایگاه‌های ناتو در خاک اوکراین این پایگاه‌ها می‌تواند هدف حملات روسیه قرار بگیرد که باز از تشدید تنش بین دو طرف حکایت دارد همه این تحولات در حالی است که به گفته رسانه‌ها و مقامات غربی ضدحمله اوکراینی‌ها با شکست کامل مواجه شده است و آن‌ها بخش بزرگی از تجهیزات دریافتی از غرب همچنین هزاران نیروی خود را از دست داده‌اند.

پرتو انرژی هسته‌ای بر زندگی مردم / بازاریابی به سبک اردوغان!

کد خبر 673889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.