ارایه کارت حرفه‌ای خبرنگاری در دستور کار وزارت ارشاد

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به دنبال ارائه کارت حرفه‌ای خبرنگاری هستیم، تا این صنف انسجام خود را بیشتر حفظ کند.

به گزارش ایمنا، ایمان شمسایی با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور، هجمه‌هایی به نظام مقدس اسلامی وارد شد و نبرد رسانه‌ای به حوزه افکار عمومی منتقل شد، اظهار کرد: نیاز است که توان و توشه خود را بازیابی کرده و مخاطبان خود را پیدا کنیم، زیرا اکنون سلیقه مردم تغییر کرده و لازم است که مرجعیت رسانه‌ای را در کشور حفظ کنیم.

وی افزود: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به رسانه‌ها و خبرنگاران تمام استان‌ها است.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در هفته آینده رتبه‌بندی جدید روزنامه‌ها اعلام می‌شود، گفت: بر این اساس شاخص‌ها و ملاک‌ها اعلام می‌شود و در طول تابستان در یک بازه زمانی سه ماهه و یا در نهایت شش ماه ارزیابی به استان‌ها واگذار خواهد شد.

شمسایی اظهار کرد: ارزیابی نشریات به استان‌ها واگذار خواهد شد و تلاشمان این است که ارزیابی پایگاه‌های برخط و استانی شش ماه یک بار انجام شود.

وی با اشاره به پیشنهاد دولت در لایحه بودجه مبنی بر اختصاص دو درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها به حوزه فرهنگ، گفت: مجلس با دولت در کمیسیون تلفیق و صحن علنی، اختصاص یک درصد به صورت تکلیفی را تصویب کرد که نوشتن آئین نامه اجرایی از سوی وزارتخانه در حال انجام است.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: آئین‌نامه حرفه‌ای خبرنگاری در دولت‌های قبل پیگیری شده؛ اما اجرا نشده بود، در هیئت دولت مجدداً مطرح شده است که امیدواریم به زودی این آئین‌نامه تصویب شود.

شمسایی نبود صنف خبرنگاران را یک اتفاق تلخ مطرح کرد و گفت: در عرصه رسانه نمی‌دانیم به چه کسی دقیقاً خبرنگار بگوییم و متأسفانه در قانون هم نسبت به خبرنگار سکوت شده و صرفاً صاحب امتیاز و مدیر مسئول مورد خطاب قرار گرفته است که برای جبران این امور به دنبال حمایت‌هایی همچون صندوق اعتباری هنر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال ارائه کارت حرفه‌ای خبرنگاری هستیم، تا این صنف انسجام خود را بیشتر حفظ کند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در مصوبه‌ای که در انتهای سال ۱۴۰۰ برای واردات کاغذ با ارز ترجیحی داشتیم، اعتبار خوبی دریافت شد، گفت: اکنون کاغذ سفید بر اساس مصرف واقعی رسانه‌ها در حال توزیع است و نهادهای نظارتی در این زمینه حساس بوده و مسائل توزیع را رصد می‌کنند.

شمسایی عنوان کرد: براساس ماده ۴۶ قانون مطبوعات و ماده ۳۱ آئین‌نامه اجرایی حقوقی مدیران مسئول ملزم به بیمه کردن خبرنگاران و اصحاب رسانه هستند و ارشاد اسلامی حمایت‌های لازم را خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به تهیه و تدوین آئین‌نامه جامع روزنامه‌نگاری و خبرنگاری، خاطرنشان کرد: این آئین‌نامه منشوری برای انجام کار خبری در رسانه‌ها خواهد بود که باید با همکاری صنوف انجام شود.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی گفت: تمامی تلاش ما بر این است که مشکلات معیشتی را که دغدغه اصحاب رسانه است برطرف کنیم تا در حوزه محتوا در نبرد نابرابری که در عرصه رسانه‌ها ایجاد شده است، پیروز شویم.

منبع: فارس

کد خبر 668698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.