۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
علائم کمبود ویتامین B12 چیست؟

علائم کمبود ویتامین B12 به جز خستگی، شامل تنفس سریع، تنگی نفس، سردرد، سوء هاضمه، از دست دادن اشتها، تپش قلب، مشکلات بینایی، احساس ضعف، اسهال، زخم یا قرمزی زبان، مشکلات حافظه و تغییرات شناختی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدن ما برای انجام درست عملکردها به چندین نوع ویتامین و مواد مغذی نیاز دارد. بنابراین در صورتی که بدن دچار کمبود ویتامین‌های خاص شود، ممکن است عوارضی را تجربه کند. کمبود طولانی مدت ویتامین B12 می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد و باعث بروز عوارض جانبی بالقوه پایدار مانند آسیب عصبی، نارسایی قلبی و حتی سرطان معده شود. آگاهی از علائم هشداردهنده کمبود ویتامین B12 به تشخیص به موقع و درمان فوری آن کمک می‌کند.

یکی از علائم اولیه آسیب عصبی مرتبط با ویتامین B12، سوزن‌سوزن شدن دست‌ها یا پاها است. این اتفاق ممکن است به دلیل آسیب عصبی یا مشکلات هدایت عصبی در بدن رخ دهد. از آن جایی که ویتامین B12 به بهبود عملکرد عصبی کمک می‌کند، کمبود آن حتی می‌تواند منجر به آسیب دائمی عصبی شود و خطر بروز زوال عقل را افزایش دهد.

ویتامین B12 برای تقسیم و فعال شدن گلبول‌های قرمز حیاتی است؛ این گلبول‌های قرمز خون، اکسیژن را در سراسر بدن حمل می‌کند. کمبود ویتامین B12 به دلیل کمبود ظرفیت حمل اکسیژن در خون منجر به خستگی می‌شود. به این نوع کم خونی مگالوبلاستیک گفته می‌شود. دیگر علائم کمبود ویتامین B12 به جز خستگی، شامل تنفس سریع، تنگی نفس، سردرد، سو هاضمه، از دست دادن اشتها، تپش قلب، مشکلات بینایی، احساس ضعف، اسهال، زخم یا قرمزی زبان، مشکلات حافظه و تغییرات شناختی می‌شود.

ویتامین B12 در غذاهای حیوانی مانند گوشت، ماهی، پنیر، تخم‌مرغ و کره یافت می‌شود. گیاهخواران نیز می‌توانند برای دریافت این نوع ویتامین از شیرهای گیاهی غنی شده، غلات غنی شده، مخمرهای مغذی و دیگر غذاهای فرآوری شده استفاده کنند. توصیه می‎‌شود در صورت بروز هر کدام از علائم کمبود ویتامین B12 به پزشک مراجعه کنید و در صورت لزوم با مشورت پزشک مکمل آن را دریافت کنید.

کد خبر 677318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.