کدام مواد غذایی حاوی آهن است؟

مواد غذایی سرشار از آهن شامل سبزیجات با برگ سبز تیره، غلات و نان غنی شده، گوشت، میوه‌های خشک مانند زردآلو، آلو خشک و کشمش و حبوباتی مانند لوبیا، نخود و عدس می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آهن یک ماده معدنی مهم است که به گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را در بدن حمل کند. آهن سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و از پوست، مو و ناخن‌ها محافظت می‌کند. کمبود آهن یک مشکل نسبتاً رایج است که افراد زیادی را درگیر کرده است.

علائم کمبود آهن چیست؟

علائم و نشانه‌هایی که نشان می‌دهد فرد دچار کمبود آهن شده است، شامل مه مغزی، خستگی، سبکی سر و تنگی نفس می‌شود. رنگ پریدگی پوست نیز می‌تواند نشانه کمبود آهن باشد. یک آزمایش خون ساده می‌تواند به تشخیص کمبود آهن کمک کند. در صورت بروز علائم خاص کمبود آهن به پزشک مراجعه کنید.

کدام غذاها حاوی آهن است؟

مصرف بعضی از مواد غذایی به بهبود سطح آهن بدن کمک می‌کند. مواد غذایی سرشار از آهن شامل سبزیجات با برگ سبز تیره، غلات و نان غنی شده، گوشت، میوه‌های خشک مانند زردآلو، آلو خشک و کشمش و حبوباتی مانند لوبیا، نخود و عدس می‌شود. علاوه بر این، به افراد مبتلا به کم خونی توصیه شده است مصرف چای، قهوه، شیر و لبنیات را کاهش دهند، زیرا مصرف بیش از حد از این نوع نوشیدنی‌ها ممکن است میزان جذب آهن را برای بدن دشوارتر کند.

کمبود آهن باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بروز بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است کودکانی که آهن کافی را از مواد غذایی سرشار از آهن یا مکمل دریافت نمی‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کم خونی قرار دارند. کم خونی ناشی از فقر آهن درمان نشده ممکن است خطر بروز بیماری‌ها و عفونت‌ها را افزایش دهد و بر عملکرد قلب یا ریه‌ها تاثیر بگذارد. همچنین، کمبود آهن در دوران بارداری می‌تواند خطرات جدی‌تر و شدیدتری برای جنین داشته باشد.

کد خبر 674568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.