دلیل خمیازه کشیدن بیش از حد چیست؟

خمیازه کشیدن بیش از حد ممکن است به دلیل آپنه خواب، بی‌خوابی، مصرف دارو، اختلالات ذهنی، اضطراب، استرس و حمله قلبی رخ دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خمیازه کشیدن یکی از علائم رایج خستگی یا احساس کسالت است که با بعضی هورمون‌هایی که ترشح می‌شوند و ضربان قلب را افزایش می‌دهد در ارتباط است. بنابراین خمیازه کشیدن در هنگام خستگی یا بی‌حوصلگی تلاش بدن برای حفظ هوشیاری و بیدار نگه داشتن بدن، حتی برای مدت کوتاهی است. در بیشتر مواقع خمیازه کشیدن کاملاً طبیعی است، البته این واکنش بدنی ساده می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات سلامتی باشد. به گفته متخصصان، در صورتی که افراد بیش از سه‌بار در یک دوره ۱۵ دقیقه‌ای خمیازه بکشند، ممکن است دلیل خاصی داشته باشد. در ادامه به بررسی دلایل خمیازه کشیدن بیش از حد می‌پردازیم:

آپنه خواب یا بی‌خوابی

کم‌خوابی یکی از رایج‌ترین دلایل خمیازه کشیدن بیش از حد است. با این وجود، ممکن است به دلیل هر بیماری زمینه‌ای دیگر مانند آپنه خواب یا بی‌خوابی رخ دهد. آپنه خواب یک اختلال خواب بالقوه جدی است که در آن تنفس به صورت مکرر متوقف می‌شود و دوباره شروع می‌شود. حتی اگر پس از یک خواب کامل شبانه، احساس خستگی می‌کنید، ممکن است دچار آپنه خواب شده باشید. افراد مبتلا به بی‌خوابی، برای به خواب رفتن یا خواب ماندن دچار مشکل می‌شود و خواب باکیفیتی را تجربه نمی‌کنند.

مصرف دارو

خمیازه کشیدن بیش از حد ممکن است به دلیل مصرف داروهای خاص باشد. بعضی از داروهای ضدروان‌پریشی یا داروهای ضدافسردگی می‌تواند باعث خمیازه کشیدن بیش از حد شود. توصیه شده است که این داروها را بدون نسخه پزشک مصرف نکنید و در صورت خمیازه کشیدن بیش از حد به پزشک مراجعه کنید.

اختلالات ذهنی

خمیازه کشیدن بیش از حد می‌تواند نشان‌دهنده یک اختلال مغزی باشد. بیماری‌هایی مانند پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس و سردردهای میگرنی می‌تواند باعث خمیازه کشیدن بیش از حد شود.

اضطراب یا استرس

به گفته متخصصان، خمیازه کشیدن بیش از حد ممکن است به دلیل اضطراب یا استرس رخ دهد. در این شرایط، ممکن است خمیازه کشیدن روشی برای مقابله با تنش و استرس باشد.

حمله قلبی

خمیازه کشیدن بیش از حد ممکن است به دلیل حمله قلبی رخ دهد، زمانی که اکسیژن در اطراف بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرد. البته باید توجه کنید که خمیازه کشیدن علامت اصلی حمله قلبی نیست.

کد خبر 673706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.