۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
چه خبر از لایحه عفاف و حجاب؟

لایحه حجاب و عفاف پس از گذشت دو ماه از ارسال آن به مجلس، این روزها با وجود مطالبه مردم انقلابی،باایمان و اکثریت جامعه ایرانی، در راهروهای بهارستان به سر می برد و منتظر تصمیم نهایی نمایندگان مجلس است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اوایل خردادماه امسال بود که لایحه پیشنهادی قوه قضائیه با تغییرات دولت درباره «عفاف و حجاب» به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. در این لایحه فناوری‌های نوین و سامانه‌های هوشمند جایگزین روش‌های قبلی برخورد با جرم کشف حجاب شده است.

پیش از این نیز در نظام حقوقی ایران و در قوانین مدونی همچون قانون مجازات اسلامی و قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، مصوب سال ۱۳۹۴ پیش‌بینی‌های مناسبی برای حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب و بنیاد خانواده صورت گرفت، اما برخی از اقتضائات و نیازهای روز ایجاب می‌کرد قوانین جدید و با رویکردهای متفاوتی در این زمینه تصویب شود.

نسخه نهایی لایحه عفاف و حجاب هجدهم خردادماه بود که منتشر شد. سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ضمن ارسال نسخه نهایی لایحه عفاف و حجاب برای رئیس مجلس شورای اسلامی، خطاب به وی آورده است: «‌به پیوست نسخه نهایی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب تقدیم می‌گردد، مستدعی است دستور فرمائید این نسخه جایگزین متن قبلی گردد.»

چه خبر از لایحه عفاف و حجاب؟

جان‌مایه دارد یا ندارد؟

نسخه نهایی اگرچه در مقایسه با نسخه‌ای که پیش از این منتشر شده بود، تفاوت‌هایی دارد و در آن تغییراتی داده شده است که باید مثبت ارزیابی شود اما متأسفانه در «‌جان‌مایه‌» لایحه که قرار است خروجی آن پیشگیری از پدیده ناهنجار و عفت‌سوز بی‌حجابی باشد، تغییر چندانی دیده نمی‌شود و کارآمدی لایحه را همچنان در هاله‌ای از تردید و ابهام باقی می‌گذارد. تا آنجا که بیم آن می‌رود تصویب و اجرای آن با نتیجه مطلوب فاصله زیادی داشته باشد. در این باره ابهاماتی وجود دارد که مجلس باید به دقت آن را بررسی و رفع ابهام کند.

در همین رابطه رئیس مجلس در نامه‌ای به همسر شهید باب‌الخانی که درباره تصویب لایحه عفاف و حجاب نامه‌ای به وی نوشته شود، پاسخ داد و نوشت: حتی یک روز در تصویب قانون حجاب تأخیر نخواهیم داشت.

چه خبر از لایحه عفاف و حجاب؟

قالیباف در انتهای نامه خود تاکید کرده بود، که به شما اطمینان می‌دهم که من پیرو همان مرام رهبر انقلاب هستم که بدون ذره‌ای انفعال بی‌حجابی را حرام شرعی و سیاسی اعلام کردند و در کنار آن، دختران کم‌حجاب را مخالف انقلاب و دین نمی‌دانند و حتی به حالات معنوی آن‌ها غبطه می‌خورند. به فضل الهی، قانونی تصویب خواهد شد که با عقلانیت انقلابی این دو رویکرد را، با مصوبات ایجابی مؤثر در کنار برخوردهای بازدارنده بجا، لحاظ خواهد کرد تا ما شاهد تقویت بنیان خانواده‌های ایرانی باشیم.

مطالبه مردم به‌ویژه زنان و دختران محجبه و دغدغه‌مندی آن‌ها که در طول ماه‌های اخیر، برای حجاب تحصن و تجمع کردند، نشان از همین داشت که هر آنچه برای عفاف و حجاب انجام می‌شود، باید بسیار سنجیده باشد و به مطالبات قانونی و شرعی و حتی اجتماعی حامیان حجاب توجه کند.

چه خبر از لایحه عفاف و حجاب؟

امروز دشمن همه توان خود را برای زدن حجاب و قبح‌زدایی از این عنصر حیاتی جامعه اسلامی به کار گرفته و باز به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، از قبل زدن حجاب و عفاف به دنبال رواج انقلاب جنسی در جامعه اسلامی است.

از همین رو، تمام مؤمنان در این زمینه دغدغه‌مند شده‌اند و خواهان این هستند که مسئولان و مدیران نظام نه فقط در حرف و شعار و سخنرانی، بلکه در عمل با تصویب قوانین خوب جلوی هنجارشکنان دنباله‌روی رسانه‌های مروج فساد را بگیرند و حامی دغدغه‌مندان، اقشار مذهبی و متدین و دیگر اقشار معمولی جامعه باشند.

متدینان، چشم انتظار اقدام انقلابی مجلس

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس یازدهم در همین رابطه به خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: هفته گذشته مجلس لایحه عفاف و حجاب را مورد بررسی قرار داد. علاوه بر این در کمیسیون قضائی در این زمینه بحث شده، همچنین کمیسیون فرهنگی از صاحب‌نظران کمک گرفته است.

وی می‌افزاید: بیست‌وششم تیرماه لایحه عفاف و حجاب به صحن می‌آید تا در اسرع وقت به تصویب برسد، چون همه دغدغه‌مندان و متدینان منتظر اقدام مجلس و نمایندگان انقلابی هستند.

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس یازدهم ابراز امیدواری می‌کند: به این وعده عمل شود و قانونی مصوب شود که حریم حجاب و عفاف در آن رعایت شود. همچنین باید با هنجارشکنان برخورد شود و در مقابل افرادی که حجاب دارند و به قانون احترام می‌گذارند هم باید حمایت از آنها در قانون لحاظ شود.

وی خاطرنشان می‌کند: با این اقدام باید در مواجهه با هنجارشکنان و هم دفاع از حریم عفاف و حجاب و افرادی که حامی هستند، مسئولیت ایجاد شود و با افرادی که به حریم حجاب متعرض می‌شوند، برخورد صورت گیرد.

فلاحی فرهنگ‌سازی در این زمینه را ضروری برمی‌شمرد و می‌گوید: در کنار اینکه تصویب لایحه حجاب و عفاف پیوست با موضوع فرهنگ‌سازی هم گنجانده شده است.

چه خبر از لایحه عفاف و حجاب؟

کوتاهی و ساده‌انگاری در مورد حجاب و عفاف

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر و عضو کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: همه سخنرانان و مسئولان در مقام خطابه، سخنرانی و توصیه می‌گویند مسئله حجاب مسئله مهمی است اما در مقام عمل این مهم، مسئله کوچکی در نظر گرفته می‌شود؛ در حالی که دشمن با همه توان به مقابله با نماد دین و نظام اسلامی به مقابله برخاسته و عده‌ای عامدانه و برخی جاهلانه سیاهی لشکر این جریان دشمن شادکن شده‌اند.

عضو کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: متأسفانه هنوز که هنوز است حل مسئله و لایحه حجاب و عفاف به‌کندی پیش می‌رود. حتی به مفاد قانونی قانون مجازات اسلامی عمل نمی‌شود و بر زمین مانده است. همین قانون موجود هم می‌تواند جلوی بخشی از کار هنجارشکنان را بگیرد.

وی اظهار می‌کند: لایحه عفاف و حجاب هم‌اکنون در مجلس است و کمیسیون قضائی و فرهنگی مجلس به‌صورت جدی کار تصویب و بررسی آن را پیش می‌برند.

نقدعلی با انتقاد از کندی کار در رابطه با عفاف و حجاب خاطرنشان می‌کند: معتقدم می‌شود سریع‌تر عمل کرد تا کار زودتر تمام شود، نباید به این شکل باشد که کار تا انتخابات طول بکشد و این طور در ذهن مردم تداعی شود که مجلس قصد دارد موضوعی با این اهمیت را تا انتخابات بکشاند و تصمیم را به بعد از انتخابات موکول کند. این بدترین فرضیه ممکن است.

چه خبر از لایحه عفاف و حجاب؟

شرایط بهتر می‌شود

حسین جلالی، دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس در همین رابطه اظهار می‌کند: لایحه عفاف و حجاب در حال بررسی در کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس است و کمیسیون فرهنگی هم در مواردی در این رابطه مشاوره می‌دهد.

وی می‌افزاید: اگر خلأهای قانونی در این زمینه دیده و پر شود، هفته آینده به لایحه به مجلس خواهد آمد و شرایط در موضوع قانون حجاب و عفاف، بهتر و قانونمندتر خواهد شد.

چه خبر از لایحه عفاف و حجاب؟

کد خبر 672782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.