۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
یکم فوریه، روز جهانی حجاب

حجاب به سبکی از پوشش اشاره دارد که در میان زنان مسلمان جهان از باستان تا به امروز رایج بوده است. روز یکم فوریه هر سال به عنوان روز جهانی حجاب معرفی شده و بهانه‌ای برای احترام به بانوانی است که حجاب دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه در بسیاری از فرهنگ‌های دنیا، حجاب بسته به آئین هر شهر یا کشور، محدود به پوشاندن بخش‌های از بدن زنان است، در دین اسلام مردان و زنان به طور برابر موظف به پوشیدن لباس‌های موقر هستند. زنان مسلمان اغلب لباس‌هایی به تن می‌کنند که غیر از صورت، دست‌ها و پاها از مچ به پایین، تمام بدن آن‌ها را می‌پوشاند و این در حالی است که مردان این مذهب نیز خود را موظف به پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوارهای بلند می‌دانند و آن را رفتاری اساسی در به حد کمال رساندن دین خود تصور می‌کنند.

از آن‌جا که در میان جهانیان حجاب به سبک پوشش زنان و مردان اسلامی نسبت داده شده است، مردم دنیای غرب اغلب درک نادرستی از آن دارند و بر این باور هستند که حجاب نوعی محدودیت برای آزادی پوشش مسلمانان به‌شمار می‌رود. به همین دلیل، روز یکم فوریه هر سال به عنوان روز جهانی حجاب معرفی شده است تا به واسطه آن، تصورات اشتباه در مورد اسلام و محدودیت‌های آن بر جهانیان آشکار شود.

تاریخچه روز جهانی حجاب

نظمه خان، یک زن مسلمان بنگلادشی-آمریکایی برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ روز جهانی حجاب را معرفی کرد که پس از آن، تعداد ۱۹۰ کشور در سراسر دنیا این روز را جشن می‌گیرند. وی هدف خود از این اقدام را دعوت زنان بی‌حجاب سراسر دنیا به رعایت حجاب معرفی کرد تا از این طریق، به ایجاد "خواهرخواندگی" میان زنان مسلمان و غیرمسلمان و از بین بردن تمام شبهاتی بپردازد که در کشورهای غرب در مورد حجاب و اسلام وجود دارد و به تبعیض میان زنانی با پوشش‌های متفاوت منجر شده است. از آن زمان به بعد، هر ساله بر تعداد شهرها و مردمی از سراسر جهان افزوده شده است که با هدف ایجاد حس برابری میان زنان سراسر دنیا، روز جهانی حجاب را جشن می‌گیرند. به عنوان مثال، نیویورک در ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۱۷ به طور رسمی یکم فوریه را به عنوان روز جهانی حجاب معرفی کرد و اغلب شهروندان این روز را به روش‌های مختلف جشن می‌گیرند.

چگونه می‌توان روز جهانی حجاب را جشن گرفت؟

بسیاری از زنان غربی جهان به منظور ابراز برابری خود با سایر زنان سراسر دنیا، به ویژه ساکنان کشورهای مسلمان، در روز جهانی حجاب لباس‌های موقر به تن می‌کنند و حتی روسری می‌پوشند. بسیاری از این زنان پس از تجربه حجاب و پیامدهای آن، تصمیم می‌گیرند برای همیشه باحجاب شوند و برخی نیز، پس از این روز از پایان یافتن شبهات خود در مورد حجاب و اسلام سخن می‌گویند. آنچه زنان غربی باید در روز جشن حجاب باید مورد توجه قرار دهند این است که با احترام تمام و بدون تمسخر لباس‌های پوشیده به تن کنند تا از این طریق، حس برابری خود را به زنان مسلمان انتقال دهند.

برخی از زنان و حتی مردان نیز در روز جهانی حجاب به برگزاری رویدادهای مربوطه مختلف می‌پردازند یا ممکن است در رویدادهایی اینترنتی که به همین مناسبت برگزار می‌شود، شرکت کنند تا به واسطه آن، دانش خود را از اسلام و حقیقت حجاب افزایش دهند. در این رویدادها، اغلب زنان مسلمان به گفت‌وگو با سایرین در مورد انتخاب آگاهانه خود از حجاب می‌پردازند که این امر می‌تواند نقش مهمی در از بین بردن تصورات اشتباه در مورد حجاب در کشورهای مسلمان‌نشین ایفا کند.

روز جهانی حجاب می‌تواند بهانه‌ای باشد تا تمام مردم جهان به پوشش یکدیگر احترام بگذارند و پیروان هیچ مذهبی، نوع پوشش زنان مذاهب دیگر را مورد تمسخر قرار ندهند.

کد خبر 638145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.