۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
علائم کمبود آهن چیست؟

علائمی که نشان می‌دهد دچار کمبود آهن شده‌اید، شامل مه مغزی، خستگی، تنگی نفس و احساس سرگیجه می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آهن یک ماده معدنی مهم است که به گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را در بدن حمل کنند. آهن سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، از پوست، مو، ناخن‌های سالم حمایت می‌کند و به بهبود یادگیری افراد نیز کمک می‌کند. گروهی از محققان به منظور بررسی میزان آهن موجود در بدن افراد، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف، سطح آهن حدود ۳۵۰۰ زن ۱۲ تا ۲۱ ساله را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تقریباً ۴۰ درصد از افراد شرکت‌کننده در مطالعه دچار کمبود آهن هستند.

علائم کمبود آهن

علائمی که نشان می‌دهد دچار کمبود آهن شده‌اید، شامل مه مغزی، خستگی، تنگی نفس و احساس سرگیجه می‌شود. رنگ‌پریدگی پوست نیز از علائم کمبود آهن است. یک آزمایش خون ساده می‌تواند به تشخیص کمبود آهن در بدن کمک کند.

غذاهای سرشار از آهن

در صورتی که درگیر کمبود آهن هستید، مصرف غذاهای سرشار از آهن می‌تواند کمک‌کننده باشد. توصیه می‌‏شود برای تأمین آهن مورد نیاز بدن، مصرف سبزیجات با برگ سبز تیره، غلات و نان غنی‌شده، گوشت، میوه‌های خشک مانند زردآلو، آلوی خشک و کشمش و حبوباتی مانند لوبیا، نخود و عدس را افزایش دهید. علاوه بر این، مصرف چای، قهوه، شیر و لبنیات ممکن است جذب آهن در بدن را دشوار کند.

مشکلات ناشی از کمبود آهن

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است کودکانی که آهن کافی از غذاهای سرشار از آهن یا مکمل‌ها دریافت نمی‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کم‌خونی هستند. کم‌خونی ناشی از فقر آهن درمان‌نشده باعث می‏‌شود بیشتر در معرض خطر بیماری‌ها و عفونت‌ها قرار بگیرید و احتمال بروز مشکلات قلبی و ریوی را افزایش می‌دهد. کمبود آهن در دوران بارداری نیز باعث بروز عوارضی قبل و بعد از زایمان می‎‌شود.

کد خبر 671929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.