کمبود کدام مواد مغذی در بدن باعث ضعیف شدن ناخن می‌شود؟

کمبود بیوتین، آهن، روی، اسیدهای چرب امگا-سه و ویتامین‌های A، C و E باعث ضعیف شدن ناخن‌ها می‎‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ناخن‌ها یکی از اجزای مهم بدن هستند، کمبود بعضی از مواد مغذی باعث ضعیف شدن آن‌ها می‌شود. پروتئین برای شکل‌گیری ناخن‌های قوی و سالم ضروری است، ناخن از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است، بنابراین دریافت ناکافی آن باعث ضعیف و شکننده شدن ناخن‌ها می‏‌شود. منابع بدون چربی پروتئین شامل مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و حبوبات می‏‌شود. بنابراین لازم است این مواد غذایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا پایه‌های اساسی برای رشد و استحکام ناخن فراهم شود.

ویتامین B7 یا بیوتین

بیوتین یک ماده مغذی حیاتی برای حفظ استحکام ناخن است که کمبود آن باعث شکننده شدن ناخن‌ها می‏‌شود. می‌توان مصرف بیوتین را با مصرف غذاهایی مانند تخم‌مرغ، بادام، گردو، ماهی قزل‌آلا، آووکادو، سیب‌زمینی شیرین و گل کلم افزایش دهید. در صورتی که علائم کمبود بیوتین را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید و مکمل‌های آن را مصرف کنید.

آهن

کمبود آهن باعث شکنندگی ناخن‌ها و ایجاد برجستگی‌های عمودی روی سطح ناخن می‌‎‎شود. آهن نقش حیاتی در رساندن اکسیژن به ناخن‌ها و ارتقای سلامت کلی آن‌ها دارد. غذاهای سرشار از آهن شامل گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی، اسفناج، عدس، تخم کدو تنبل و غلات غنی شده می‎‌شود. متخصصان معتقدند که لازم است برای افزایش میزان جذب آهن در بدن، غذاهای سرشار از آهن را با غذاهای حاوی ویتامین C مانند مرکبات، توت فرنگی و فلفل دلمه‌ای مصرف کنید.

روی

روی نوعی ماده معدنی است که نقش مهمی در رشد و ترمیم ناخن دارد. کمبود روی می‌تواند باعث رشد کند ناخن و افزایش حساسیت به شکستگی شود. بنابراین لازم است از غذاهای سرشار از روی مانند گوشت بدون چربی، حبوبات، آجیل و دانه‌ها استفاده کنید و در صورتی که علائم کمبود روی را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید و در صورت لزوم مکمل‌های آن را دریافت کنید.

اسیدهای چرب امگا -۳

اسیدهای چرب امگا -سه به بهبود سلامت ناخن‌ها کمک می‌کند. این چربی‌های ضروری به جلوگیری از خشکی ناخن و افزایش استحکام و انعطاف‌پذیری آن کمک می‌کند. با مصرف ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی خال‌مخالی و ساردین، دانه کتان، دانه چیا و گردو میزان مصرف اسیدهای چرب امگا -۳ را افزایش دهید.

ویتامین‌های A، C و E

ویتامین‌های A، C و E آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که از ناخن‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند و سلامت کلی آن‌ها را ارتقا می‌دهد. ویتامین A به تولید کراتین، جزو اصلی ناخن‌ها کمک می‌کند. ویتامین C به کلاژن‌سازی کمک می‌کند که برای استحکام ناخن ضروری است و ویتامین E به حفظ رطوبت ناخن‌ها کمک می‌کند. برای حفظ سلامت ناخن‌ها از غذاهای سرشار از این ویتامین‌ها مانند هویج، سیب‌زمینی شیرین، مرکبات، فلفل دلمه‌ای، توت‌ها، آجیل و دانه‌ها استفاده کنید.

کد خبر 670934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پزشک متخصص قلب IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    0 0
    ویتامین های گروه بی را فراموش کردید اما ترکیبی از آهن کلسیم ویتامین دی روی و منیزیوم بهترین‌ترکیب می باشد