علائم کمبود ویتامین B12 چیست؟

علائم کمبود ویتامین B12 شامل بی‌حسی اندام‌های بدن، مشکل در راه رفتن، زبان متورم، مشکلات حافظه و ضعف شدید می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدن انسان روزانه به ۲.۴ میکروگرم ویتامین B12 نیاز دارد تا وظایف مهمی را در بدن انجام دهد. بدن انسان نمی‌تواند این ویتامین را تولید کند، بنابراین باید از طریق مصرف غذاها و مکمل‌ها تأمین شود. زمانی که افراد به اندازه کافی ویتامین B12 از طریق غذا و مکمل دریافت نمی‌کنند، بدن به روش‌های مختلف به این کمبود واکنش نشان می‌دهد. در ادامه به بررسی تعدادی از علائم کمبود ویتامین B12 می‌پردازیم:

بی‌حسی اندام‌های بدن

یکی از علائم کلاسیک کمبود ویتامین B12 بی‌حسی اندام‌ها است، زیرا این ویتامین نقش عمده‌ای در تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی دارد و کمبود آن بر انتقال عصبی تأثیر می‌گذارد.

مشکل در راه رفتن

افرادی که سطوح پایین ویتامین B12 دارند، نمی‌توانند به درستی راه بروند. این اتفاق یکی دیگر از پیامدهای آسیب اعصاب محیطی است. بی‌حس شدن اندام‌ها، به ویژه پاها، باعث بروز مشکلاتی برای راه رفتن افراد می‌شود.

زبان متورم

کمبود ویتامین B12 باعث بروز گلوسیت می‌شود، این وضعیتی است که در آن زبان فرد متورم می‌شود و رنگ آن تغییر می‌کند و قرمزتر به نظر می‌رسد. همچنین، ممکن است افراد خارش و سوزش بدون دلیلی را در دهان خود احساس کنند.

مشکلات حافظه

ویتامین B12 ارتباط مستقیمی با سلامت روان دارد، بنابراین کمبود آن باعث بروز مشکلات شناختی می‌‎شود و بر توانایی استدلال و تفکر فرد تأثیر می‌گذارد. این اتفاقات به دلیل بروز اختلال در انتقال‌دهنده‌های عصبی رخ می‌دهد. از دست دادن حافظه یکی از علائم کلاسیک کمبود ویتامین B12 است که بسیاری از افراد آن را نادیده می‌گیرند.

ضعف شدید

افراد مبتلا به کمبود ویتامین B12 معمولاً خستگی و ضعف را تجربه می‌کنند که دلایل مختلفی دارد. در واقع، ضعف واکنش طبیعی بدن به هر نوع اختلال بیولوژیکی است. در صورتی که بدون هیچ دلیل خاصی، احساس خستگی کردید، به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون انجام دهید.

کد خبر 668987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.