سالانه ۱۰ درصد بیماری‌ها از طریق مواد غذایی منتقل می‌شود

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان گفت: لازم است از غذایی استفاده شود که بیماری منتقل نکند، براساس آمار جهانی حدود ۱۰ درصد بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و آلاینده‌ها سالانه توسط موادغذایی منتقل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود اعتباری امروز _سه‌شنبه بیست‌وسوم خردادماه_ در نشست خبری معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبت روز جهانی ایمنی غذا، اظهار کرد: روز جهانی ایمنی غذا با توجه به اهمیت آن گرامی داشته می‌شود، در کشور قرارگاهی به نام سلامت و امنیت غذایی وجود دارد که ریاست آن برعهده رئیس‌جمهور است و ارگان‌های مختلفی مانند وزارت بهداشت، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان استاندارد، بانک مرکزی و… عضو قرارگاه هستند.

وی افزود: اگر سلامت را از مواد غذایی بگیریم، غذا هیچ ارزشی ندارد، سلامت بر ارزش غذایی اولویت دارد و این نکته باید از محل تولید تا محل مصرف مورد توجه قرار گیرد، در این سال‌ها نگاه مردم به سلامت غذا ارتقا پیدا کرده است، چرا که هر فرآورده‌ای می‌خواهند، استفاده کنند، به علامت‌های بهداشتی آن توجه می‌کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان گفت: لازم است از غذایی استفاده شود که بیماری منتقل نکند، براساس آمار جهانی حدود ۱۰ درصد بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و آلاینده‌ها سالانه توسط مواد غذایی منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه مواد غذایی باید اجزایی داشته باشد که در ارتقای سلامتی و افزایش ایمنی مؤثر باشد و باعث بهبود رشد کودکان شود، افزود: مردم اگر غذای سالم بخورند، نیاز به دارو هم نخواهند داشت، اولویت سازمان‌های غذا و دارو نیز غذا است.

اعتباری تصریح کرد: در دانشگاه علوم پزشکی تقسیم کار انجام شده است که در سطح عرضه معاونت بهداشتی مسئولیت دارد و دانشگاه علوم پزشکی در هر صورتی تضمین‌کننده فرآورده غذایی است. از مواد غذایی نمونه‌برداری انجام می‌شود و اگر مشکلی داشت اجازه عرضه به آن‌ها داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تولید غذای سالم هزینه‌بر است، تصریح کرد: لازم است همه در این مسیر کمک کنند تا سلامتی غذا و مردم تضمین شود. اگر همه ما مردم نسبت به کیفیت نان، لبنیات و تمام مواد غذایی که مصرف می‌کنیم، حساس باشیم، این حساسیت در نهایت باعث ارتقای کیفیت می‌شود، چرا که تولیدکنندگان تولیدات خود را با واکنش نسبت به آن مردم تطبیق می‌دهند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان اظهار کرد: اگرچه مسئول فنی تمام اجزای فرآورده را تأیید می‌کند، اما در سطح عرضه بضاعت دانشگاه در حدی نیست که همواره نظارت بدون نقص و کامل داشته باشد و اینجا لازم است که مردم نقش‌آفرین باشند و به تمام مسائل و مشکلات مواد غذایی واکنش نشان دهند.

وی با بیان اینکه سلامتی فرآورده‌ای غذایی نباید تحت تأثیر هیچ مشکلی قرار گیرد، گفت: هر چه هزینه‌ها زیاد می‌شود، این کار هم مشکل‌تر می‌شود، تمام مراحل تولید مواد غذایی تحت کنترل است و به عنوان معاونت غذا و دارو محصولات صنعتی را تأیید می‌کنیم.

اعتباری افزود: از عسل گرفته تا میوه و سبزیجات هنگام بسته‌بندی نمونه‌برداری انجام می‌شود و سلامت آن‌ها کنترل می‌شود و بعد از این که استانداردها تدوین می‌شود، ملاک و معیار ما خواهند بود و براساس آن تصمیم‌گیری می‌شود.

تأثیر مصرف مواد غذایی بر رشد و سلامت کودکان

وی خاطرنشان کرد: برگزاری همایش و نام‌گذاری روزها به این دلیل است که مردم اهمیت آن را بیشتر درک کنند و آگاهی آن‌ها بیشتر شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان با اشاره به اهمیت کودکان در بحث سلامت مواد غذایی، گفت: کودکانی که غذای سالم مصرف می‌کنند، رشد بهتری دارند و کمتر به بیماری مبتلا می‌شوند. مواد غذایی سالم نه تنها نباید بیماری عفونی را منتقل کند، بلکه لازم است از بیماری‌های غیرواگیر نیز پیشگیری کند.

وی افزود: در استان اصفهان و سراسر کشور، اصالت یک فرآورده پایش و کنترل می‌شود، بازرسان بررسی می‌کنند و اگر تخلفی وجود داشت، با آن برخورد می‌شود. ارگان‌های مرتبط باید سلامتی مواد غذایی را تضمین کنند و وضعیت اقتصادی دلیلی برای فدا شدن سلامتی نیست.

اعتباری با اشاره به نظارت از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی، گفت: این اقدام باعث تشدید کنترل‌ها می‌شود، همچنین مسئول فنی مقیم نیز در واحدها داریم که نماینده وزارت بهداشت هستند و موارد ایمنی غذایی را کنترل می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت ارتقای استانداردها، تصریح کرد: لازم است که استانداردها به‌طور مرتب بازنگری شود، کما اینکه کیفیت واحدهای تولیدی بیشتر شده است، اما هنوز به حد ایده‌آل نرسیده‌ایم و مشکلاتی نیز وجود دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان خاطرنشان کرد: نوع بسته‌بندی‌ها نیز تحت کنترل وزارت بهداشت است، اگرچه شاید از نظر توجه به مسائل زیست‌محیطی شرایط آن‌ها ایده‌آل نباشد.

وی با بیان اینکه محدودیتی برای عرضه شیرخشک جایگزین شیر مادر برای نوزادان نداریم، اظهار کرد: شیر خشک به متقاضیان عرضه می‌شود، اما آمار آن ثبت می‌شود تا برای مصرف شیرخشک در عرصه‌ای به جز شیرخوار و نوزاد جلوگیری شود.

کد خبر 666899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.